کد خبر 798071
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
ربیعی در مجلس

علی ربیعی وزیر کار گفت:درخصوص سوال مطرح شده باید تاکید کنم یکی از برنامه‌های ارائه شده اینجانب در زمان رای اعتماد معطوف به اصلاح صندوق‌ها و گردش صحیح اطلاعات بوده است که در این جهت گام هایی برداشه‌ام.

به گزارش مشرق، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز 22 آبان 1396 در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال پورابراهیمی نماینده مردم کرمان ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت عده‌ای از مردم کشورمان در مناطق غرب کشور بر اثر زلزله شب گذشته، گفت: در همین بازه زمانی سه ماهه پس از رای اعتماد فقط 5 سوال را در صحن علنی مجلس پاسخ داده‌ام. 

وی ادامه داد: چندین بار در کمیسیون‌های مختلف نیز حاضر شده‌ام؛ بنابراین همواره از پرس و جو و سوال سپاسگزار هستم و معتقدم که باعث شفاف‌ شدن کارها خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: درخصوص سوال مطرح شده باید تاکید کنم یکی از برنامه‌های ارائه شده اینجانب در زمان رای اعتماد معطوف به اصلاح صندوق‌ها، پایبندی به شفافیت، گردش صحیح اطلاعات، پاسخگویی به افکار عمومی و دخیل کردن شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان صاحب حقوق بوده است که در این جهت گام‌هایی را برداشته‌ام.

وی بیان داشت: امروز بنده و تمامی همکارانم در وزارتخانه و سازمان‌های تابعه ملزم و متعهد به ‌آنها می‌دانیم و در مسیر آنها نیز حرکت می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: من در وزارتخانه‌ای هستم که وظایف متعددی که به هم همبسته هستند و در مجموع می‌توانند مانع و موجب کاهش فقر و اشتغال در کشور شوند حضور دارم بخشی از وظایف من در صندوق‌ها و بخشی از صندوق‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه است. تعدادی از این شرکت‌ها مدیریتی و بسیاری نیز غیرمدیریتی هستند. ممکن است در این شرکت‌ها نیز با خطا روبرو باشیم اما گام‌های مبارزه با فساد را به کار گرفته‌ایم.

ربیعی اظهار داشت: من در این زمینه بخشنامه‌های موثری داشتم و با نیروهای اطلاعاتی، دستگاه‌های نظارتی و بازرسی حداکثر همکاری را داشته‌ام. همه آنها گواه و شاهد هستند حتی با دادستان محترم تهران نیز خودم داوطلبانه درخواست‌های رسیدگی داشتم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز هم سازمان بازرسی، هم دیوان محاسبات، هم وزارت اطلاعات و هم اطلاعات سپاه همه جا حضور دارند و رصد می‌کنند که در این زمینه ما سربلند بوده‌ایم چرا که ساز و کارهای شفافیت را بکار گرفتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استقرار سامانه هوش تجاری در شستا بیان داشت: کمیته حسابرسی داخلی و مدیران حسابرسی داخلی نیز در همه شرکت‌ها مستقر شده‌اند، محصولات شرکت‌های تابعه در بورس کالا به فروش می‌رسد،‌کمیته صیانت در جهت رفع مشکلات پیش رو در شرکت‌های تابعه ایجاد شده‌اند و از همه اینها مهمتر کاهش بنگاه‌داری در برنامه جدی ما قرار دارد که متعهد به انجام آن هستیم.

ربیعی گفت: یکی از مهمترین مولفه‌هایی که در ارزیابی عملکرد وزارتخانه من نادیده گرفته می‌شود ماهیت اجتماعی آن وزارتخانه است ما حتی شرکت‌هایی را که واگذار شده‌اند را نمی‌توان با نگاه صرف اقتصادی ارزیابی کرد. ما بنگاه‌های تحمیلی داشتیم و کم بازده بوده‌اند و ما را نمی‌توانید با این خط‌کش‌ها اندازه بگیرید.

وی با تاکید بر اینکه ما کارگری اخراج نکرده‌ایم خاطرنشان کرد: سعی کردیم حتی اینها را تیمارداری کنیم تا بلکه اقتصاد اجتماعی را در آنجا قوی کنیم، با مجموعه اقدامات صورت گرفته در این خصوص موضوعیت این سوال کاملا منتفی است من تمام و کمال و به عنوان پیشرو در مورد اقدامات شفافیت و عمل به قانون عمل کرده‌ام و اساسا این سوال دیگر موضوعیتی ندارد.

وی اظهار داشت: من از نماینده محترم سوال کننده درخواست می‌کنم وقتی واژگانی را بکار می‌برید به کار  بردن این واژه به طور کل ابهام‌آمیز است،‌ شما در مواردی بیان می‌کنید در  اینجا یک شرکت هست که 260 مجموعه دارد این را من به جنابعالی توضیح دادم ابهام ایجاد می‌کند نمایندگان محترم این شرکت کشتیرانی‌ جمهوری اسلامی ایران است، این شرکت در زمان تحریم براساس مصوبه‌ای که نهادهای امنیتی داشتند گفتند هر کشی را یک شرکت کنید. این تصمیم هم مربوط به من نبوده و درست هم بوده آن زمان،‌ اینها وقتی با هم قاطی گفته می‌شود یک ابهام بزرگ را ایجاد می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در راستای اهداف نظام و مبارزه با فساد گام‌های فراتری از ثبت شرکت‌ها برداشته‌ایم،‌ سیستم اطلاع جامعی را راه‌اندازی کرده‌ایم، یادم است آقای قاسم میرزایی، آقای بادامچی،‌خانم اولادقباد و تعدادی از نمایندگان مجلس از آن بازدید کردند، امروز بانک‌ها نیز می‌خواهند از آن استفاده کنند. هر لحظه می‌توانم اطلاعات را خروجی دهم و هر کسی که خواست آن را ببیند.

ربیعی بیان داشت: یکبار هم عرض کردم این شرکت‌ها درش بر روی شما باز است، من به شهادت آقای حضرتی، بهمنی و زارع که در کمیسیون مطرح شد این توضیحات را دادم، جناب آقای پورابراهیمی گفتید که زمان می‌گذاریم تا مستندات را ارائه کنید و شما بلافاصله سوال را به صحن فرستادید. من همان موقع هم گفتم خدمتتان ما کارهایی را شروع کرده‌ایم. ما ناظر بورس را بر شرکت‌های خود آوردیم و در همین مدت هم اطلاعات کتبی در آنجا می‌دادیم.

وی اضافه کرد: همین دخانیات را شرکتی که بمب درش گذاشته بودند انگار تحویل ما دادند ما اینگونه شرکت‌ها را آماده‌سازی می‌کنیم، شفاف‌سازی می‌کنیم و به بورس می‌بریم ما اینجا داریم تیمارداری انجام می‌دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 10 سال حسابرسی صندوق‌ها صورت نگرفته بود اینها کارهای بزرگی بوده که ما صورت دادیم، امروز اعلام می‌کنم قابل بررسی است که از مجموعه 264 شرکتی که اصل چهل و چهاری واگذار شدند تا هفته قبل در سامانه انتشار الکترونیکی اطلاعات بورس 221 شرکت از طریق ما وارد شدند، 82 درصد شرکت‌های ثبت شده برای وزارت تعاون است، شما باید به این مساله پاداش دهید یا آن را تنبیه کنید. 83 درصد از این شرکت‌ها شرکت‌هایی هستند که ما رفته‌ایم هیچ شرکتی نیست که خارج از ثبت کدال باشد.

وی افزود: 70 درصد شرکت‌های سهام شرکت‌های تابع ما در بورس هستند و بالاتر از بورس حرکت می‌کنیم ،ساختار حکمرانی شرکت‌ها و شرکت‌های کج خصوصی‌سازی که وارثش ما در دولت بودیم از آن جلوگیری می‌کنیم. وزیری نبودم که با فساد مقابله نکرده باشم، همانگونه که نماینده محترم درمورد شفافیت می‌پرسند بدانند که چه تعداد از اینها را به دادگاه معرفی کردم،‌تفاوت بین ساختار فسادساز، ساختار فسادزی و ساختار فسادسوز با هم متفاوت هستند. فردی را که من ا خراج می‌کنم رئیس کمپین نه به ربیعی می‌شود در انتخابات.

ربیعی خاطرنشان کرد: این فرد هزینه می‌کند و سایت می‌خرد به عنوان یک محقق در زمینه مبارزه با فساد عرض می‌کنم، فساد قابل محدودسازی است اما ما برای مقابله با فساد باید با هماهنگی و ساختارمند جلو برویم. سال 66 با ارتشبد فردوست صحبت می‌کردم برای اینکه خاطراتش را مرور و منتشر کنیم گفت دو مساله را به من معرفی کرد یکی شکر و یکی چیز دیگری هر مقطعی ما باید فساد را به دور از گرایش‌های سیاسی و جناحی مبارزه کنیم و به عنوان یک مساله ملی به آن نگاه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این مدت نگذاشتم گروه‌های ذی‌نفع در اینجا باشند، به سمت شفافیت حرکت کردم. نامه من به رئیس‌جمهور را تقدیم رئیس مجلس می‌کنم، خودم داوطلبانه در نامه‌ای خروج از بنگاه‌داری را داده‌ام و گفته‌ام ظرف 4 سال و در ابتدا 166 بنگاه از آن خارج شوم.

وی بیان داشت: این اقدام بزرگی است و شما باید به این اقدام کمک کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس