کد خبر 798036
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
عصر اندیشه.jpg

پرونده ویژه عصر اندیشه که مناسب با حال و هوای ایام اربعین حسینی است، با عنوان «عاشورای انقلابی، عاشورای سکولار» به ریشه‌­یابی قیام حضرت حسین ابن علی (ع) پرداخته است.

به گزارش مشرق؛ پانزدهمین شماره از مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه با سردبیری روح ­الأمین سعیدی بر روی پیشخوان کیوسک­های مطبوعاتی سراسر کشور قرار گرفت. این شماره در ۳۰۴ صفحه دربردارنده هفت پرونده با موضوعات گوناگون است.

پرونده «دین­داری یا دین­گریزی؟» که حجیم‌­ترین بخش عصر اندیشه پانزدهم محسوب می­شود، از منظری جامعه­‌شناسانه و با مشارکت ۹ جامعه­شناس برجسته کشور، وضعیت دین­داری مردم در جامعه ایران معاصر را بررسی کرده و بر این سؤال چالش‌­زا تمرکز یافته است که آیا جامعه ایرانی در دوران چهل­ساله حاکمیت یک نظام دین­مدار، نسبت به گذشته دین­دارتر شده و یا به سوی عرفی­گرایی و دین­گریزی میل کرده است؟ «فرجام دین­ جدایی» نام پرونده دیگر عصر اندیشه است که موضوع مهم بازخیزش دین در غرب و آغاز دوران پساسکولاریسم را مدنظر قرار داده و وضعیت کنونی اسلام را نیز در این شرایط نوپدید ارزیابی نموده است.

در این پرونده علاوه بر صاحبنظران داخلی، سه اندیشمند برجسته غیرایرانی از آمریکا، انگلستان و لبنان نیز مشارکت جسته­اند. دیدگاه بحث­برانگیزِ مطرح در مباحث پرونده این است که علی­رغم ظهور دوباره دین در عرصه جهانی و بحران سکولاریسم، اسلام سیاسی تاکنون نتوانسته الگوی قابل رقابتی را به­عنوان بدیل سکولاریسم غربی ارائه دهد.

عصر اندیشه در ادامه، پرونده «نیک و بد عمل­گرایی» را ارائه کرده است. این پرونده سیری در مدیریت اقتصادی دولت سازندگی دارد و الگوگیری مرحوم هاشمی و همکارانش از سیاست­های اقتصاد لیبرال و گذار به عمل­گرایی را از منظر موافقان و مخالفان مورد نقد و بررسی قرار داده است. پرونده «رجعت به حمایت­گرایی» در فضای اقتصاد سیاسی بین­الملل نگاشته شده و به چالش و دیالکتیک «حمایت­‌گرایی» و «جهانی­‌سازی» متعاقب حضور ترامپ در کاخ سفید و تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا توجه دارد.

پرونده ویژه عصر اندیشه که مناسب با حال و هوای ایام اربعین حسینی است، با عنوان «عاشورای انقلابی، عاشورای سکولار» به ریشه‌­یابی قیام حضرت حسین ابن علی (ع) پرداخته و کوشیده است برخی شبهات مطرح شده از سوی جریان‌­های سکولار طی سال­های اخیر را پاسخ دهد. «خانه دوست کجاست؟» عنوان پرونده هنری عصر اندیشه با محوریت سینما است که به جریانشناسی سینمای انقلاب اسلامی و سیر تطور آن در دهه ۱۳۶۰ اختصاص می­یابد. همچنین پرونده «وقف دانش» به مطالعه نقش نهاد وقف در گسترش حوزه دانش و تحقیقات علمی در ایران و جهان پرداخته و با رویکردی آسیب­‌شناسانه دلایل غفلت از وقف دانش در جامعه ایرانی و راهکارهای ترویج آن را بررسی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس