کد خبر 797545
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
وزیر امور خارجه روسیه

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد درباره حمله شیمیایی خان شیخون سوریه می خواهد با این سخنان وجه به شدت مخدوش خود و گزارش بی اعتبار تهیه شده را نجات دهد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد:رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در باره حمله شیمیایی خان شیخون سوریه می خواهد با این سخنان وجهه به شدت مخدوش خود و گزارش بی اعتبار تهیه شده را نجات دهد. روسیه یادآوری کرده است: هیچ مقام روس برای تحمیل مواضع خود بر موله در سفر وی به مسکو و پس از مشورت ها و نیز دیدارهای دیپلمات های روس با وی، تلاش نکرده است.

در ادامه بیانیه اضافه شده است: در واقع روسیه به درخواست دولت سوریه، ملاحظاتی را درباره فعالیت کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد درباره حوادث شیمیایی سوریه بیان کرد تا اشتباهاتی که از طرف این کمیته رخ داده بود، دیگر در جریان تحقیقات حوادث شیمیایی سوریه تکرار نشود.

وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: توصیه اصلی این بود که کمیته حقیقت یاب کاملا مطابق با معیارهای کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی اقدام کند. این رویکرد در وهله نخست شامل اعزام کارشناسان برای تحقیق پیرامون حادثه شیمیایی به خان شیخون و پایگاه الشعیرات سوریه می شد. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است: فرصت برای اعزام این افراد وجود داشت، اما موله ترجیح داد از راه دور تحقیق کند.

علاوه بر آن کارشناسانی را هم که در اوایل ماه اکتبر از پایگاه الشعیرات بازدید کردند، از نمونه برداری از این منطقه منع کرد. این بیانیه می افزاید: کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در باره حوادث شیمیایی سوریه، تمام تلاش خود را برای محکوم کردن سوریه و متهم کردن این کشور به استفاده از سلاح شیمیایی که آمریکا و متحدان غربی آن به عنوان تنها روایت از حوادث شیمیایی سوریه مطرح کرده بودند، متمرکز کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در پایان این بیانیه خاطرنشان کرده است که باید ارزیابی کارشناسان روس درباره حوادث شیمیایی سوریه به دقت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا بر خلاف گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در باره حوادث شیمیایی سوریه، بر قوانین فیزیک و بالستیک و تجزیه و تحلیل فنی استوار شده است. تحقیقات بین المللی پیرامون حوادث سوریه که تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» (یا به اختصار JIM) شناخته می‌شود، از سال 2015 با رای موافق همه اعضای شورای امنیت، به صورت مشترک زیرنظر سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آغاز شد.

مجوز ادامه این تحقیقات در اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان ماه) به پایان می‌رسد و این هیات روز 26 اکتبر (چهارم آبان ماه) گزارشی از حادثه شیمیایی در شهر خان شیخون سوریه را ارائه داد. مسکو این گزارش را ناقص خوانده است. «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت، ابتدا تعویق رای‌گیری در خصوص تمدید ماموریت هیات تحقیقات را تا زمان انتشار این گزارش خواستار شد؛ ولی پس از بی‌توجهی اعضا به این درخواست، قطعنامه مربوط به آن را وتو کرد.

وی پیش از این رای‌گیری، با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای کشورهای غربی گفت: سعی نکنید اینگونه القا کنید که اگر این قطعنامه امروز تصویب نشود، کار هیات تحقیقات به اتمام می‌رسد. نبنزیا ادامه داد: ما آماده طرح مجدد این مسئله پس از انتشار و بررسی نتیجه تحقیقات هستیم. این در حالی است که دولت سوریه در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده است.

نکته بسیار مهم در حوادث شیمیایی سوریه که آمریکا و متحدان غربی این کشور عمدی و آگاهانه نادیده می گیرند، چند مورد کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست های ضدسوری است.

منبع:اعلام الحربی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس