کد خبر 796942
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵
هولوكاست يمن

یونیسف: ۴۰۰ هزار کودک یمنی با خطر مرگ مواجه هستند / در حالی‌ که در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر در دنیا به چالش کشیدن صحبت کردن درباره هولوکاست منجر به محکومیت و زندان می‌شود.

به گزارش مشرق، در حالی‌ که در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر در دنیا به چالش کشیدن صحبت کردن درباره هولوکاست منجر به محکومیت و زندان می‌شود؛ ‌هولوکاستی بزرگ در خاورمیانه در حال رخ دادن است، به‌گونه‌ای که یونیسف هم درباره خطر مرگ ۴۰۰ هزار کودک یمنی هشدار داده است. 

چشمانشان از گرسنگی خشک شده و در کاسه‌اش مانند چراغی رو به خاموشی سوسو می‌زند. گوشتی بر استخوانشان نیست و تنها لایه‌ای از پوست بر تن خشکیده‌شان باقی مانده است. از گرسنگی و بیماری در آغوش مادران خود بی‌تابی می‌کنند، بی‌آنکه بدانند مادران هم از آنها گرسنه‌ترند. این تراژدی دردناک هولناک‌ترین هولوکاست دوران معاصر در یمن است، به‌گونه‌ای که یونیسف هم هشدار داده ۴۰۰ هزار کودک یمنی در حال مرگ هستند. مرگی که به لطف سلطه رسانه‌های همسو با سعودی‌ها و دولت‌های حامی آنها در غرب سانسور و حذف می‌شود.

مادران یمنی در کنار درد و رنج گرسنگی و بیماری ناگزیرند مرگ و زجر فرزندانشان را هم به نظاره بنشینند. 

   

بزرگ‌ترین هولوکاست معاصر

آدم می‌کشد، جنایت می‌کند و در نهایت رشوه می‌دهد تا همه چیز بی ‌سر و صدا حل و فصل شود و نامش از فهرست رژیم‌های کودک‌کش سازمان ملل بیرون بیاید. سران ملل متحد هم که ملیجک دست قدرت‌های غربی و متحدانشان هستند. در خیمه شب بازی تهیه فهرست جنایتکاران حقوق بشری و کودک‌کش وقتی چشمشان به دلارهای نفتی عربستان می‌افتد دست و دلشان می‌لزرد، آنچنان که نام سعودی‌ها را از این فهرست حذف می‌کنند.

هر چند امسال رویترز گزارش داده نام ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان در پیش‌نویس فهرست رژیم‌های کودک‌کش سازمان ملل قرار گرفته است، اما با سابقه رشوه‌های عربستان به سازمان ملل نمی‌توان به این فهرست امید بست.

همچنانکه بودن یا نبودن نام عربستان در فهرست رژیم‌های کودک‌کش از رنج درد و گرسنگی و بیماری کودکان یمنی نمی‌کاهد و در بی‌تفاوتی مدعیان حقوق بشر و سانسور و حذف فاجعه انسانی در یمن در رسانه‌های غربی، پیش روی سازمان ملل و دیگر نهادهای مدعی در خاورمیانه بزنگاه پرالتهاب‌ترین حوادث تاریخ، بزرگ‌ترین هولوکاست معاصر در حال رخ دادن است. 

ششم فروردین سال ۹۴ بود که عربستان همراه با چند کشور دیگر با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرد. 

این وضعیت باعث قتل نزدیک به ۱۰ هزار یمنی و زخمی شدن هزاران نفر دیگر و آوارگی چند میلیون نفر شده است. ساختار زیربنایی یمن از جمله مدارس و بیمارستان‌ها ویران شده و یمن در سایه محاصره با کمبود شدید موادغذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و قحطی و شیوع بیماری‌های واگیردار روبه‌رو شده است. 

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد هم که در این میان تنها نقش صادرکننده بیانیه را دارد در تازه‌ترین بیانیه خود آورده است: ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک نیاز به کمک در یمن دارند، زیرا درگیری مداوم از دو سال پیش باعث بروز گرسنگی و قحطی شده و این کشور را در یکی از بدترین فجایع انسانی فرو برده است. 

یونیسف افزود: این جنگ باعث بروز سوء‌تغذیه شدید و گسترده در بین کودکان یمنی شده است. در بیانیه یونیسف آمده است: منابع آب‌های آلوده و عدم تصفیه آب‌های جاری و انباشت زباله تخلیه نشده باعث شیوع بیماری وبا در یمن شده است، به‌گونه‌ای که فقط در طول یک ماه ۳۲۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

در بخش دیگری از این بیانیه نیز آمده است که جنگ‌ها و ناآرامی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا جان ۲۴‌میلیون کودک را با خطر مرگ روبه‌رو کرده است. 

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است: بیش از ۴۰۰ هزار کودک یمنی به خاطر سوء‌تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند. 

   

بزرگ‌ترین قحطی دهه‌های اخیر جهان

آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف با اشاره به اقدام عربستان‌سعودی و هم‌پیمانانش در بستن همه بنادر و فرودگاه‌های یمن هشدار داده که این اقدام سعودی شرایط انسانی را در یمن بیش از پیش بحرانی خواهد کرد. 

مدیر اجرایی یونیسف تأکید کرد: کودکان مسئول درگیری‌ها و خشونت‌هایی که بزرگ‌ترها مرتکب آن شدند، نیستند بلکه نخستین قربانیان آن هستند. 

در همین حال مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست تا زمینه را برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم نیازمند یمن فراهم کنند. 

از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی شدید از پنجمین روز انسداد کامل گذرگاه‌های یمن به دست ائتلاف سعودی گفت: این کشور در معرض بزرگ‌ترین قحطی دهه‌های اخیر جهان قرار دارد. 

در یمن اقدامات ائتلاف به رهبری عربستان مشخصاً منجر به کشتار کودکان شد  و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۸۳ کودک یمنی در نتیجه حملات ائتلاف کشته شدند و در همین سال ۳۸ مورد حمله به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها از سوی ائتلاف سعودی گزارش شده است. 

با تمام اینها از یک طرف کارشناسان و بازرسان مؤسسات تخصصی سازمان ملل اعلام کرده‌اند که عربستان در یمن مرتکب جنایت شده است و از طرف دیگر پول‌های هنگفت ناشی از فروش نفت عربستان از طریق سیستم سیاسی رژیم آل‌سعود به سازمان‌های بین‌المللی تزریق می‌شود. 

مطابق گزارش یک‌ماه پیش رویترز در پیش‌نویس محرمانه فهرست سیاه سازمان ملل‌ در خصوص رژیم‌های کودک‌کش نام ائتلاف ضدیمن به رهبری عربستان به دلیل کشتار کودکان یمنی گنجانده شده است. البته در سال گذشته نیز نام عربستان در این فهرست قرار گرفته بود، اما فشارهای ریاض بر بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل، موجب خروج نام عربستان سعودی از فهرست رژیم های کودک‌کش شد؛ اتفاقی که احتمالاً امسال هم تکرار شود. اگرچه چنین فهرست‌هایی هیچ کمکی به کودکان بی‌گناه یمنی نخواهد کرد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    2 0
    تمام خونخواران مستقیم و غیر مستقیم و جهان مدعی در یمن مقصر فاجعه انسانی هستند لعنت بر سیاست لعنت بر طرف کشی جعلی و سیاسی دینی. هر کس کودکان زجر کشیده یمن را ببیند میداند چه میگویم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس