کد خبر 796464
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۸
سازمان سیا نمایه

تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هدف رئیس فعلی این سازمان از انتظار اسناد مربوط به حمله به پناهگاه سرکرده القاعده را تضعیف توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دانسته است.

به گزارش مشرق، «ند پرایس»، تحلیلگر سابق سیا در یادداشتی به توضیح درباره دلایل اقدام اخیر «مایک پامپئو»، رئیس سیا درباره انتشار اسناد حمله به پناهگاه «اسامه بن لادن»، سرکرده القاعده در منطقه «ابوت آباد» پاکستان پرداخته است. 

«پرایس» در یادداشتی در اندیشکده آتلانتیک به یادآوری این نکته پرداخته که انتشار این اسناد در حالی صورت گرفته که جامعه اطلاعاتی آمریکا قبلاً اعلام کرده بود تمامی اسناد حاوی اطلاعات ارزشمند از میان این مجموعه اسناد را منتشر کرده است. 

او می‌نویسد: «ماه ژانویه، جامعه اطلاعاتی آمریکا از پایان پروژه‌ای ۳۰ ماهه برای علنی کردن اسناد به دست آمده از پناهگاه اسامه بن‌لادن در ابوت‌آباد پاکستان خبر داد.»

تحلیلگر اسبق سیا، خاطر نشان می‌کند: «در حالی که این اسناد بیشتر حاوی مطالب نامربوط بودند، در آنها اطلاعات گرانبهایی درباره ساختار، توانمندی‌ها و مقاصد این گروه نیز یافت شد.»

به نوشته پرایس، انتشار آن اسناد پس از کند و کاو تیمی از افسران اطلاعاتی آمریکا در میان میلیون‌ها صفحه سند، برای تعیین اسناد قابل انتشار صورت گرفت. 

«پرایس» تأکید کرده  که به دلیل سمتش به عنوان تحلیلگر مسائل ضدتروریسم در سازمان سیا در زمان کشته شدن بن‌ لادن، شخصاً از انتشار این اسناد حمایت می‌کرده است. 

او در ادامه می‌نویسد: «بنابراین، هنگامی که سیا اخیراً اعلام کرد که قصد انتشار سندهای جدیدی از میان بایگانی اسناد بن‌لادن را دارد، این امر باعث شگفتی من شد.»  

«سیا اعلام کرد که مایک پامپئو با هدف شفافیت و ارتقاء فهم عمومی از القاعده و رهبر سابق آن، مجوز انتشار این اسناد را صادر کرده است. اما هدف پامپئو از انتشار این اسناد، شفاف‌سازی نبوده است.»

«نگاهی دقیق به بیانیه‌ای او و نحوه ارائه علنی اسناد توسط سیا حاکی از آن است که انتشار آنها بخشی از تبلیغاتی ادامه‌دار برای ایجاد ارتباط میان القاعده و تهران، و به تبع آن، تضعیف توافق هسته‌ای است.»

پرایس یادآوری کرده که پامپئو از مخالفان سرسخت برجام است و نقش زیادی در اعلام عدم پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای از سوی دولت آمریکا داشت. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس