بوریس جانسون

اینکه چرا جانسون به عنوان عالی‌ترین مقام وزارت خارجه انگلیس برای آزادی زاغری در حال تلاش است، موضوع قابل تاملی است اما در حوزه پیگیری‌های مکرر جانسون اتفاقی افتاد که می تواند کلید حل این معما باشد.

سرویس سیاست مشرق- امیر حمزه‌نژاد : وزیر خارجه انگلیس مجموعه تلاش‌هایی را برای آزادسازی «نازنین زاغری» که خردادماه سال گذشته به دلیل برخی اتهامات امنیتی قبل از خروج از کشور بازداشت و پس از محاکمه؛ به حبس محکوم گردید، انجام داده است.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای دستگیری «نازنین زاغری» را به‌عنوان دستگیری یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، یاد کرد.

در همین رابطه، بوریس جانسوس در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف نیز به همین موضوع اشاره کرده و همچنین گفته می‌شود که وی قرار است در هفته‌های آتی به ایران بیاید. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز پیش از این گفته بود جانسون در سفر به تهران تلاش خواهد کرد با «نازنین زاغری»، شهروند انگلیسی که به دلیل جرائم امنیتی در ایران بازداشت شده، دیدار کند.

وزیر امور خارجه انگلیس در صفحه رسمی خود در توئیتر درباره گفت‌وگو [تلفنی] با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشته بود:«با ظریف صحبت کردم. پادشاهی متحده به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است. [در این تماس] بر نگرانی جدی از وضعیت بازداشت‌شدگان دو تابعیتی ازجمله نازنین زاغری - رتکلیف، تاکید کردم.»

اینکه چرا جانسون به عنوان عالی‌ترین مقام وزارت خارجه انگلیس به طور ویژه‌ای برای این فرد دوتابعیتی در حال تلاش است، موضوع قابل تاملی است اما در حوزه پیگیری‌های مکرر وزیر خارجه انگلیس اتفاقی افتاد که می تواند کلید حل این معما باشد.

با آنکه رسانه‌های انگلیس در ماه‌های گذشته مدعی شده‌اند زاغری در جریان سفر برای بازدید خانوادگی در تهران بازداشت شده، جانسون چهارشنبه هفته گذشته در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت که او مشغول آموزش روزنامه‌نگاران در تهران بوده است.

جانسون در این رابطه گفت:‌

«وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، آنطور که من می‌فهمم فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است. »

این اظهارات جانسون با انتقاد شدید رسانه‌های انگلیسی و نیز بنیاد «تامسون رویترز» که زاغری در آن کار می‌کرده است، روبه‌رو شد. مدیر عامل بنیاد تامسون رویترز در بیانیه‌ای روز دوشنبه نوشت: «من یکبار دیگر از بوریس جانسون فوراً اشتباه خودش در کمیته امور خارجی پارلمان را تصحیح کند.»

روز گذشته نیز «مونیک ویلا»، مدیر اجرائی بنیاد تامسون رویترز، گفت: «خانم زاغری در سال ۱۳۹۵ صرفا برای دیدار با اعضای خانواده خود به ایران سفر کرده بوده است. او از بوریس جانسون خواست: «اشتباه جدی» خود را تصحیح کند. بعد از گفته جانسون درباره فعالیت زاغری در ایران، رسانه‌های انگلیسی مدعی شده‌اند این اظهارات جانسون دلیل موجهی را برای افزایش اتهامات علیه زاغری در اختیار قوه قضائیه ایران قرار داده است.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه وزیر خارجه انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت نازنین زاغری نیز با همتای ایرانی خود صحبت کرده است، ضمن تأیید این موضوع اظهار کرد: «در این گفت‌وگوی تلفنی درباره این موضوع صحبت شد و آقای ظریف تأکید کردند که بحث دوتابعیتی افراد مورد قبول قوانین ایران نیست. آقای ظریف همچنین به موضوع اصل سیستم تفکیک قوا در ایران اشاره کردند و گفتند که تصمیم‌گیری درباره این موضوع در اختیار قوه قضائیه ایران است و من به‌لحاظ انسانی و انسان‌دوستانه، صحبت‌های شما را با مراجع قضائی ایران مطرح می‌کنم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    5 0
    جانسون به صراحت گفته که نازنین در حال آموزش بر علیه مصالح انقلاب بوده است.این ها از برکت خون شهید حججی هاست که دشمن بادست خودش مهره هایش را می سوزاند.وعده الهی همین است.
  • SE ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    3 0
    مگر ملاقات با زندانی آنهم از نوع خائن و جاسوس، غیر از بستگان درجه یک و یا وکیل زندانی برای دیگران هم مجاز و قانونی است؟ خصوصا اگر ملاقات کننده از جانب دولت زینفع در خیانت و جاسوسی به وقوع پیوسته باشدباشد!
  • ابراهیم IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    2 0
    دیگه نه دوتابعیتی نه ایرانی میتونه توی مملکت خودش آزاد باشه افسوس که کاشانه به دشمن بسپردن
  • SE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    3 0
    این دولت انگل لیس است
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    0 0
    ای انگلیسی های خبیث ای روباه پیر ای حروم لغمه ها روزی رو میبینم که او کله نجستون زیر لگدهای مردم خورد میشه و دماغتون به خاک مالیده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس