ولنتاین

بررسی تاریخ جشن ولنتاین نشان می‌دهد این سنت به ظاهر مسیحی برای بزرگ‌داشت و ابراز عشق، احتمالاً ریشه در آیین پاگانیستی «لوپرکالیا» دارد.

سرویس جهان مشرق - میلیون‌ها مسیحی در سراسر جهان، هر سال روز ۱۴ فوریه (۲۵ یا ۲۶ بهمن) را در قالب «روز ولنتاین [۱] »، «روز سنت‌ولنتاین» یا «جشن سنت‌ولنتاین» به بزرگ‌داشت عشق و محبت، یا به عبارت دقیق‌تر، «عشق رمانتیک» اختصاص می‌دهند. اگرچه گرامی‌داشت عشق و محبت با اهدای رز سرخ، کارت تبریک، و مرغ عشق، به خودی خود خالی از اِشکال است، اما اطلاع از ریشه‌های این آیین ظاهراً مسیحی نیز در جای خود قابل‌توجه است. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد، ولنتاین نیز ممکن است مانند کریسمس (گزارش مشرق) و هالووین (گزارش مشرق) ریشه در آیین‌های پاگانیستی (به معنای بی‌خدایی یا چندخدایی) داشته باشد. در ادامه این گزارش، ریشه جشن ولنتاین و سنت‌های رایج آن را بررسی خواهیم کرد.

ولنتاین را روز بزرگ‌داشت و ابراز عشق می‌دانند

۱۴ فوریه چگونه به روز عشق تبدیل شد

درباره ریشه جشن ولنتاین، روایت‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام به نوعی ارتباط این روز با عشق را توصیف می‌کنند [۲] . در میان این روایت‌ها، دو روایت از همه قوی‌تر هستند: اول ارتباط ۱۴ فوریه با «شهادت» قدیسی به نام «والنتینوس [۳] »، و دوم ارتباط این روز با جشن پاگانیستی «لوپرکالیا [۴] » در روم باستان.

در تاریخ سده‌های اول پس از میلاد حضرت مسیح (ع)، شرح حال چندین قدیس با نام «والنتینوس» (در لاتین) یا «والنتینو» (در ایتالیایی) ذکر شده است، اما به نظر می‌رسد ۱۴ فوریه روز بزرگ‌داشت دو قدیسی بوده که هر دو در قرن سوم بعد از میلاد در ایتالیا زندگی می‌کرده‌اند و توسط امپراتوری روم کشته شده‌اند. یکی از این دو قدیس، «والنتینوی رم» بوده و دیگری «والنتینوی اینترامنا».

تاریخ‌نگاران ارتباط ۱۴ فوریه با عشق را برگرفته از زندگی والنتینوی رم می‌دانند و نوشته‌اند که وی به دو دلیل خشم امپراتوری روم را برانگیخت: اولاً به دلیل اجرای مراسم عقد و ازدواج برای سربازانی که طبق قوانین و مقررات، ازدواج آن‌ها ممنوع بود [۵] ، و دوماً به دلیل اجرای آیین‌های مذهبی برای مسیحیانی که توسط امپراتوری روم به مرگ محکوم شده بودند.

در افسانه‌ها آمده است زمانی که والنتینو در زندان بود، دختر نابینای زندانبان به او علاقه پیدا کرد و والنتینو نیز بینایی را به چشمان آن دختر برگرداند. این قدیس مسیحی هم‌چنین پیش از اجرای حکم اعدامش نامه‌ای برای خداحافظی خطاب به دختر زندانبان نوشت و نامه‌اش را این‌گونه امضا کرد: «از طرف ولنتاین تو». با همه این‌ها گفته می‌شود ۱۴ فوریه را «جفری چاسر» شاعر نام‌دار انگلیسی، در قرن چهاردهم به طور رسمی با عشق و به خصوص «عشق درباری» پیوند زد.

روایت اول درباره تاریخ ولنتاین که آن را برگرفته از زندگی قدیس‌های مسیحی می‌داند

ارتباط جشن پاگانیستی لوپرکالیا با جشن ولنتاین

از سوی دیگر، رومیان باستان، ۱۵ فوریه هر سال (طبق برخی روایت‌ها از ۱۳ تا ۱۵ فوریه) مراسمی به نام لوپرکالیا را در شهر رم برگزار می‌کردند و معتقد بودند این مراسم، علاوه بر دور کردن ارواح خبیثه و مُنزه کردن شهر از آلودگی‌ها و آلایش‌ها، سلامت و باروری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

آیین پاگانیستی لوپرکالیا در دل خود، جشن قدیمی‌تر «فبروا» را نیز داشت که در همین تاریخ ۱۵ فوریه برگزار می‌شد و نام ماه «فوریه» نیز از همین جشن برگرفته شده است. در همین رابطه، تقویم باستانی آتنی‌ها از میانه ماه ژانویه تا میانه ماه فوریه را ماه «گاملیون» می‌نامیدند و این ماه را به خاطر ازدواج «زئوس» (خدای خدایان) با خواهرش «هِرا» (الهه زنانگی و ازدواج) در آن، جشن می‌گرفتند. معادل «هرا» در اساطیر رومی «جونو» بود و به همین خاطر، رومیان باستان جشن فبروا را «جونو فبروا» (به معنای «جونوی منزه‌کننده») می‌نامیدند.

آیین‌های مرسوم در این جشن‌های پاگانیستی، ارتباط آن‌ها با روز ولنتاین را بهتر مشخص می‌کند. در آیین لوپرکالیا بعد از قربانی کردن یک یا چند بُز (نماد گله) و یک سگ (نماد محافظ گله) برای «لوپرکس»، خدای چوپان‌ها، از پوست آن بزها چندین شلاق (موسوم به «فبروا») درست می‌کردند. سپس هیأتی از مقامات مذهبی، به تقلید از لوپرکس این شلاق‌ها را به کمر می‌بستند، و در حالی که تقریباً هیچ لباسی نداشتند، در طول مسیری معین می‌دویدند.

هم‌چنین بسیاری از پسران جوان خانواده‌های درباری نیز برهنه و با شلاق‌های مشابه در شهر می‌دویدند و هر کس را که سر راهشان بود به آرامی با شلاق می‌زدند. بسیاری از زنان درباری نیز تعمداً در مسیر این جوان‌ها قرار می‌گرفتند و دست‌شان را برای ضربه شلاق جلو می‌آوردند، چراکه معتقد بودند اگر باردار هستند، وضع حمل ساده‌تری خواهند داشت و اگر نازا هستند، درمان می‌شوند.

ارتباط جشن ولنتاین با آیین پاگانیستی «لوپرکالیا»

یکی دیگر از سنت‌هایی که برای لوپرکالیا برشمرده‌اند، جمع شدن دختران و پسران جوان و انجام نوعی قرعه‌کشی است [۶] . در این سنت، پسران جوان نام دختران جوان را از یک شیشه بیرون می‌کشیدند و این زوج تا انتهای مراسم جشن، و اگر از یک‌دیگر راضی بودند تا مدتی بیش‌تر، با هم زندگی می‌کردند.

وجود روزی برای بزرگ‌داشت عشق (چه از جنبه جنسی و چه از جنبه عاطفی) در میان برخی اقوام دیگر هم رواج داشته است. به عنوان مثال، در همان زمان‌ها و در آیینی مشابه، نورمان‌ها هم جشنی به نام «روز گالاتین» را برگزار می‌کردند. واژه «گالاتین» به معنای «عاشق زن» است و انتخاب این واژه ممکن است به علت شباهت لغوی به کلمه «ولنتاین» به نوعی مغلطه‌آلود و نتیجه نوعی سردرگمی هم بوده باشد.

سنت‌های ولنتاین و ریشه‌های پاگانیستی آن‌ها

نشانه دیگری که می‌تواند حکایت از پاگانیستی بودن ریشه‌های جشن ولنتاین داشته باشد، شباهت و ارتباط سنت‌های امروزی این جشن با سنت‌ها و مفاهیم پاگانیستی است [۷] . انگلیسی‌ها از قرن ۱۸ پس از میلاد به این سو، برای ابراز علاقه به معشوق‌ها و معشوقه‌های خود، به آن‌ها گل و شیرینی اهدا می‌کردند و (به تبعیت از نامه ولنتاین به دختر زندانبانش) برای آن‌ها کارت‌ها یا نامه‌های دست‌نویس (موسوم به «ولنتاین») با مضامین عاشقانه می‌فرستادند. در برخی کشورهای دیگر اروپا، هدیه دادن «کلیدهای سنت‌ولنتاین» در میان عشاق به عنوان «نماد عشق و دعوت از معشوق به گشودن قفل دل عاشق» رواج داشت.

ماجرای سنت‌ولنتاین و نامه او به دختر زندانبان

امروزه شیرینی‌ها و اقلام دیگری به شکل قلب و هم‌چنین رز سرخ، کبوتر و عروسک‌های «کیوپید» در روز ولنتاین میان عشاق رد و بدل می‌شود. شکی نیست که برخی از سنت‌های امروزی ولنتاین نتیجه خلاقیت افرادی هستند که سنت‌های این جشن را اجرا می‌کنند. با این حال، برخی از نمادهای اصلی روز ولنتاین، شباهت‌های انکارناشدنی با عقاید پاگانیستی دارند.

به عنوان نمونه، گلی که به شکل مرسوم در روز ولنتاین اهدا می‌شود، گل رز سرخ است. در اساطیر رومی، از رز سرخ به عنوان گل محبوب «ونوس» (الهه عشق) یاد شده است. از طرف دیگر، کیوپید به عنوان نماد عشق، در اساطیر کلاسیک، خدای شهوت، عشق جنسی، جاذبه و عاطفه است که هر کس هدف تیر و کمان او قرار بگیرد، دچار شهوتی غیرقابل‌کنترل می‌شود.

جالب است بدانید حتی نماد رایج امروزی هم که به عنوان نماد قلب از آن استفاده می‌شود، ریشه در قرن هفتم پیش از میلاد حضرت عیسی (ع) دارد، زمانی که مردم در شهر «سایرینی» (یا «قیروانی») از شهرهای یونان و روم باستان (در نزدیکی شهر «شحات» امروزی در کشور لیبی) از گیاهی نادر، و اکنون منقرض‌شده، به نام «سیلفیوم» به عنوان نوعی داروی ضدبارداری استفاده می‌کردند [۸] .

سیلفیوم آن‌قدر برای اقتصاد شهر سایرینی مهم بود که تصویر دانه‌های آن را روی سکه‌های خود حکاکی می‌کردند؛ این تصویر همان تصویری است که امروزه نماد قلب شده است. به این ترتیب، نماد قلب امروزی، در ابتدا نماد رابطه جنسی بوده است، اما امروزه و با گذر زمان، تبدیل به نماد عشق و محبت شده است.

نمونه‌ای از سکه‌های مرسوم در روم و یونان باستان منقوش به دانه‌های گیاه «سیلفیوم»

جشنی چند میلیارد دلاری برای ابراز علاقه به حیوانات؟

در حالی که بسیاری از محافل مسیحی تلاش دارند تا آیین‌های پاگانیستی نظیر کریسمس، هالووین و ولنتاین را از حافظه تاریخی و تقویم معاصر کشورهای خود حذف کنند، این آیین‌ها به لطف تبلیغات دستگاه‌های قدرتمند رسانه‌ای، رفته‌رفته در میان غیرمسیحیان هم طرف‌دار پیدا می‌کنند. ولنتاین امروزه علاوه بر آمریکا و اروپا در بسیاری از کشورهای آسیایی و حتی برخی کشورهای اسلامی، نه به عنوان آیینی مسیحی، اما به عنوان سنتی فرهنگی جشن گرفته می‌شود.

ولنتاین امروزه در کشورهای غیرمسیحی نیز سنت‌های خودش را پیدا کرده است

آخرین آمارها نشان می‌دهد تنها آمریکایی‌ها در روز ولنتاین سال ۲۰۱۷، رقمی معادل ۱۸/۲ میلیارد دلار، یا به عبارت دیگر، هر آمریکایی ۱۳۶/۵۷ دلار، را هزینه خرید شیرینی، کارت‌های هدیه، گل و سایر هدیه‌های مرسوم در این روز کرده‌اند [۹] . اگر این آمار از نظر شما هم تعجب‌آور است باید بدانید که سال ۲۰۱۶ در این زمینه رکورددار بوده است. در این سال، ۱۹/۷ میلیارد دلار در روز ولنتاین صرف خرید هدیه شد و به طور متوسط هر آمریکایی ۱۴۶/۸۴ دلار برای ابراز محبت به همسر، اعضای خانواده، دوست، معلم یا حتی حیوان خانگی خود صرف کرد.

در جوامعی که تعریف عشق و محبت در آن‌ها گسترش پیدا کرده، ابراز علاقه به حیوانات خانگی در روز ولنتاین نیز موضوع تحقیقات متعددی قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه، «هلن فیشر» انسان‌شناس آمریکایی و نویسنده کتاب «چرا ما عشق می‌ورزیم: ماهیت و شیمیِ عشق رمانتیک» از دیدگاه غربی، عشق را متشکل از سه «نظام مغزی» توصیف می‌کند که نتیجه آن‌ها «جفت‌گیری» و «تولید مثل» است: جاذبه جنسی، عشق رمانتیک (تمرکز فکری، علاقه و شیفتگی)، و تعلق خاطر (آرامش و امنیت در کنار یک شریک بلندمدت) [۱۰] .

هدیه روز ولنتاین برای سگ‌ها

فیشر توضیح می‌دهد که انسان‌ها در یک عشق ایده‌آل، به دنبال تحقق هر سه این عوامل هستند: «من فکر می‌کنم، جاذبه جنسی موجب می‌شود شما به دنبال طیفی از شرکا [ی جنسی] برای خود بگردید. عشق رمانتیک شما را قادر می‌سازد تا انرژی جفت‌گیری خود را در آنِ واحد تنها روی یک نفر متمرکز کنید. تعلق خاطر هم به شما این امکان را می‌دهد تا آن فرد را دست‌کم آن‌قدری تحمل کنید که بتوانید با هم به عنوان یک تیم، فرزندی را بزرگ کنید.»

به عقیده فیشر، جشن ولنتاین به طور سنتی صرفاً دو عامل از سه عامل بالا را در خود داشت: جاذبه جنسی و عشق رمانتیک. این در حالی است که (از دیدگاه انسان‌شناسی فیشر) «وقتی به سگ خود یک [هدیه] ولنتاین می‌دهید، یعنی به او هم ابراز تعلق خاطر واقعی و هم ابراز عشق رمانتیک کرده‌اید.»


[۱] Valentine's Day Link

[۲] Valentine’s Day: Did It Start as a Roman Party or to Celebrate an Execution? Link

[۳] Saint Valentine Link

[۴] Lupercalia Link

[۵] St. Valentine, the Real Story Link

[۶] The Dark Origins Of Valentine's Day Link

[۷] What is the TRUE ORIGIN of Valentine's Day? Link

[۸] The Shape of My Heart Link

[۹] NRF Says Consumers Will Spend $۱۸.۲ Billion on Valentine’s Day Link

[۱۰] Valentine's Day Facts: Gifts, History, and Love Science Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    47 20
    اگر توجه کرده باشید سالروز تولد حضرت زهرا آهسته آهسته دارد جایش با هشت مارس روز جهانی زن عوض میشود.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      37 11
      کلا ما ایرانی ها یه 10 سالی از بازی پیچیده دیگر کشورها عقب هستیم . وقتی می فهمیم که دیگه کار از کار گذشته. چه در فرهنگ . چه در تاریخ . چه در جامعه شناسی. و حتی در سیاست
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      14 16
      افرین
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      38 35
      روز زن و روز مادر را هم همه قبول دارند. موضوع اینه که مردم هر دو را عمل میکنند هم ولنتا و هم روز مادر. این با انچه شما فکر میکنید تفاوت داره
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      49 27
      ما ایرانی ها خودمون سپندارمزگان داریم نیازی به مناسبتهای غربی عربی نداریم .
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      16 14
      میگم کمپین اهدای پول هدایای ولنتاین به فقرا هم داریم؟ یا لامپای مغز این روشنفکرای وطنی فقط تو محرم روشن میشه؟؟
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      2 2
      عربی! اسلام مال همه هست.
  • قریشی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    41 53
    یک سنت غلط غربی، که متاسفانه در چند سال اخیر به زور در میان سایر بی بدوباری های نسل جوان جاانداخته اند . روشی برای تخریب باقیمانده فرهنگ و اعتقاد که در ظاهر با توجیهاتی قابل قبول و زیبا زینت داده اند .همانند نظریه دهکده جهانی یا نظم نوین جهانی که در ظاهر نقشه ایجاد یک دنیای ایده آل و مدینه فاضله بود اما در باطن نابودی بشریت و نسل کشی های عظیمی را در خود پنهان کرده بود . ولنتاین برای حذف قباحت روابط غیرشرعی بین جوانان امروز پایه گذاری گردید . برای خانواده های ما چه توجیهی دارد دختر یا پسر نوجوان خانواده به بهانه روز ولنتاین با حجمی از کادوهای خاص به خانه برگردد! غیر از اینکه تبادل اینگونه ابزارها صرفا در قالب یکسری روابط نامشروع و غیرشرعی صورت گرفته . توجیه اینگونه روابط غیر رسمی غیرمحرمی در پستوی اینگونه اعیاد نامیمون قرار گرفته و در نهایت جامعه ای که گرفتار اینگونه قواعد نادرست میگردد از باقیمانده اخلاقیات و باورها جدا گشته و در قعر بی هویتی آلوده در رفتارهای ناهنجار و خارج از عرف به ورطه نابودی کشیده خواهد شد . برای خانواده ما جشنهایی تحت عنوان روز مادر، روز دختر ، روز پدر ، عید قربان و فطر و امثالهم بسیار عزیزتر و زیباتر هستند و هیچگاه فریبندگی اینچنین مراسمات کذایی برایمان اهمیتی نداشته است و هیچ حرمتی ندارند .
    • US ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      39 15
      این مراسم هایی که میگید برای افراد مسلمان واقعی مهمه نه مسلمان شناسنامه ای
    • محسن IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 0
      اره والا با تمام سخنان شما موافقم ای کاش همه اینطور فکر میکردن
  • قریشی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    31 26
    یک سنت غلط غربی، که متاسفانه در چند سال اخیر به زور در میان سایر بی بدوباری های نسل جوان جاانداخته اند . روشی برای تخریب باقیمانده فرهنگ و اعتقاد که در ظاهر با توجیهاتی قابل قبول و زیبا زینت داده اند .همانند نظریه دهکده جهانی یا نظم نوین جهانی که در ظاهر نقشه ایجاد یک دنیای ایده آل و مدینه فاضله بود اما در باطن نابودی بشریت و نسل کشی های عظیمی را در خود پنهان کرده بود . ولنتاین برای حذف قباحت روابط غیرشرعی بین جوانان امروز پایه گذاری گردید . برای خانواده های ما چه توجیهی دارد دختر یا پسر نوجوان خانواده به بهانه روز ولنتاین با حجمی از کادوهای خاص به خانه برگردد! غیر از اینکه تبادل اینگونه ابزارها صرفا در قالب یکسری روابط نامشروع و غیرشرعی صورت گرفته . توجیه اینگونه روابط غیر رسمی غیرمحرمی در پستوی اینگونه اعیاد نامیمون قرار گرفته و در نهایت جامعه ای که گرفتار اینگونه قواعد نادرست میگردد از باقیمانده اخلاقیات و باورها جدا گشته و در قعر بی هویتی آلوده در رفتارهای ناهنجار و خارج از عرف به ورطه نابودی کشیده خواهد شد . برای خانواده ما جشنهایی تحت عنوان روز مادر، روز دختر ، روز پدر ، عید قربان و فطر و امثالهم بسیار عزیزتر و زیباتر هستند و هیچگاه فریبندگی اینچنین مراسمات کذایی برایمان اهمیتی نداشته است و هیچ حرمتی ندارند .
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      3 16
      اینها نتیجه لقمه های حرام است
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    71 47
    خیلی هم خوبه . برای اینکه .. شما بیشتر بسوزه!
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      6 21
      همه میدانند خوب نیست اما جایگزن ندارند
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      28 14
      حرف و کردار کشیش مسیحی آری ، حرف و کردار پیامبر و فرستاده ی خدا خیر ..
    • LB ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      37 21
      این شما و جیب شما و زندگی شماست که میسوزه وگرنه مشرق و مخالفان ولنتاین چیزیشون نمیشه. با هزینه ای که امثال شما بی مغزها برای ولنتاین میدین، میشه دو بار تمام فقرای کره زمین رو نجات داد. این کارها هم فرهنگ ایرانی رو که ادعا می کنید ایرانی و آریایی هستید به اضمحلال میکشونه، خانواده شما را (اگر داشته باشید) نابود میکنه. برو حالشو ببر و بسوز که این سوختگی در پنجاه شصت سالگی براتون پیش میاد و درمانی هم نداره. فقط باعث میشید خودکشی هم بیشتر بشه
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      19 46
      من که کلا از مسخره بازی ها خوشم نمیاد. نوروز، یلدا، ولنتاین، هالوین، کریسمس. همشون حال به هم زن هستن
    • قریشی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      13 16
      چرا نمیرید پول این چرندیات رو خرج فقرا بکنید ؟! در این روز اکثر منحرفهای متعقد به ولنتاین کمتر از 500 هزار تومن خرج نمی کنند، مجموعا میشه مبلغ زیادی که هزاران نفر رو از فقر مطلق نجات میده . (تاشما باشید به حج رفتن و روضه و نذری و محرم گیر ندید !)
  • زهرا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    19 17
    مشرق عزیز ظاهرا ما عادت کردیم که تماشاچی منقد باشیم،انقدر میشینیم و دست روی دست میذاریم وانقدر نیاز جامعه و جوانان رو ندید میگیریم که یهو یه فرهنگ بیگانه از دل همین مردم جوری می زنه بیرون که انگار پایه گذارش اجدادشون بوده،و جوری با زندگی مردم عجین میشه که خود غربی ها متعجب می مونن و ما هم تا می بینیم دیگه کار از کار گذشته هی سند و مدرک میاریم که چنین و چنان و این کار مثل دست و پا زدن توی باتلاقه
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      10 24
      تماشاچی منتقد شدیم چرا که اون هایی که باید واکنش نشان میدادند آنچنان درگیر چارچوب ایزوله ی خود بودند که غفلت کردند. جامعه رو نباید تیکه تیکه کرد.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    53 20
    شما که اعتقاد راسخی به فرهنگ دارید، خوبه که جایگزین این روز رو تو اون فرهنگ معرفی کنید که من بهتون میگم نیست. فرهنگ ایرانی و جشن های قدیمی رو هم که قبول ندارید. تنها چیزی که مشرق و اعوان و انصارش قبول دارن گریه و زاریه. پس مردم برای شادی و ابراز محبت به فرهنگ غربی روی میارن، این نتیجه عملکرد خودتونه
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      15 29
      دانشمند، ما روز زن، مادر و دختر داریم در فرهنگ ایرانی اسلامیمون. شما روز دوست دختر دوست پسر بازی میخوای برو از همون غرب جونت بگیر :)
    • US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      12 21
      عاشق گریه وانه هستن هر سال هم مذاسم عزاشون بیشتر کش میاد از روز میشه دهه بعد دهه اول و دهه دوم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    10 27
    نماد قلب امروزی، در ابتدا نماد رابطه جنسی بوده است، اما امروزه و با گذر زمان، تبدیل به نماد عشق و محبت شده است.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    8 7
    فیشر توضیح می‌دهد که انسان‌ها در یک عشق ایده‌آل، به دنبال تحقق هر سه این عوامل هستند: «من فکر می‌کنم، جاذبه جنسی موجب می‌شود شما به دنبال طیفی از شرکا [ی جنسی] برای خود بگردید. عشق رمانتیک شما را قادر می‌سازد تا انرژی جفت‌گیری خود را در آنِ واحد تنها روی یک نفر متمرکز کنید. تعلق خاطر هم به شما این امکان را می‌دهد تا آن فرد را دست‌کم آن‌قدری تحمل کنید که بتوانید با هم به عنوان یک تیم، فرزندی را بزرگ کنید.»
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    13 8
    جشن ولنتاین به طور سنتی صرفاً دو عامل از سه عامل بالا را در خود داشت: جاذبه جنسی و عشق رمانتیک. این در حالی است که (از دیدگاه انسان‌شناسی فیشر) «وقتی به سگ خود یک [هدیه] ولنتاین می‌دهید، یعنی به او هم ابراز تعلق خاطر واقعی و هم ابراز عشق رمانتیک کرده‌اید.»
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    28 26
    نشد ما یه کاری بکنیم یه عده به اسلام و خدا و پیغمبر ربطش ندن. نمیدونم چی بهشون می رسه از فظولی
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      10 20
      ما سالهاست مستعمره فرهنگی هستیم
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      17 15
      شما اول برو اکابرتو تکمیل کن که فضولی رو با ظ ننویسی بعد بیا نظر بذار!
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      8 7
      مشرق اینقدر تو کار این بنده خدا "فظولی" نکن دیگه :))
  • یک هموطن مسیحی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    21 2
    من که هر سال روز مادر را فقط جشن می گیرم. فقط مادر
    • قریشی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      36 0
      زنده باد هموطن . درود بر پیامبر بزرگ خدا حضرت عیسی مسیح
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    19 1
    وقتی به این روز کشش هست چرا روز باستانی خودمون رو در رسانها تبلیغ درست نمیشه چرا از غرب کپی کنیم بابا قبل اونها ما این روز رو داشتیم 29 بهمن روز سپندر مزگان
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    9 6
    گسترده شده، عملاً شما فقط دیشب باید میرفتید بیرون تا ببینید. ایشالا منجر به ازدواج گسترده هم شود! البته این راهش نیست ولی وقتی نمیتونی جلوش رو بگیری یا باید تسلیم بشی یا همراه بشی تا جهتش رو درست کنی!
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    14 12
    یکی جلو بهاره رهنما و حاجی اش را بگیرد طوری رفتار میکند انگار دختر ۱۴ ساله هست
    • RO ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      14 11
      دیگه ایراد الکی نگیر . زن و شوهر هر طور برای خودشان جشن بگیرند یا حتی ادای جوانترها را در بیاورند اشکالی ندارد . پس پیر و دلمرده و سرد باشند خوبه ؟!
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      5 16
      ای خدا مردم از خنده. خوش به حالشون پول دارن، از زندگیشون لذت می برن.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      13 7
      به تو چی اخه فضول
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      5 10
      ۱۱۵۲ بهاره رهنما خیلی ادعای فرهنگ‌و سواد داره اینم بدون که همه ی زنان و دختران شرایط بهاره رهنما و حاجی اش را ندارن یکی این وسط آه می کشه و یا یکی بخاطر چنین جشن هایی با پسری دوست میشه و...بهتره شرایط جامعه رو رعایت کنه
  • سید رضا IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    19 26
    ریشه این جشن ؛ یک داستان جعلیست که سنخیتی با فرهنگ مذهبی و ملی ما ندارد ! با کمال تاسف ! عده ای غربزده ؛ کورکورانه از آن تقلید می کنند و البته کاسبان محترم نیز ؛ برای سود بیشتر به آن دامن می زنند !!
  • DE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    12 10
    یکی از پروژ های رواج فرهنگ غربی . درحالی که خود ما در فرهنگ ایرانی چنین مراسم های زیبایی داریم و نیاز به بنجول های غربی نداریم. ارزونی صاحبشون. درهر کشور اروپایی صنعتی بزرگ مثل فرانسه ، آلمان که روزی بالای دو میلیون زن کتک میخورند و زخم و زولی میشن ومجبورند به خانه های امن پناه ببرند.
  • حسن IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    9 17
    عشق و محبت اگه در جای خودش و در چارچوب دین باشه، دیگه نه خیانتی هست نه طلاقی و نه از هم پاشیدن خانواده ها. مساله اینه که ما چقدر بدبختیم که همیشه دم دیگران هستیم و با اینحال ادعای فرهنگ و تمدن و... داریم. همه برای رفتن به جهنم از هم سبقت میگریم. به بهانه ولنتاین هزار فسق و فجور و ... مرتکب میشیم و احساس خوشبختی.
  • GB ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    8 10
    هشتاد درصد جوانان این همه فلسفه را نمیدانند ولی روز ولنتاین را پیگیری میکنند، سوال اینجاست وقتی ایرانیزه اش میکنند و فقط بعنوان یک روز شاد و عاشقی قبولش دارند چگونه میشه نیت های غربی و مسیحی را که شما نوشتید اثبات کرد؟!!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    38 16
    تا مشرق بسوزه! ما روز ولنتاین رو گرامی میداریم
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    15 16
    به قول خودتون پولشو چرا نمیدین فقرا؟! فقط هزینه مناسبتهای مربوط به اهل بیت(ع) و سفرهای زیارتی نابجاس و باید خرج ایتام و... بشه ولی هزینه این روز ضدفرهنگ و دین نه؟!
  • DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    14 6
    مراکز و مدیران فرهنگی کشور مثل وزارت ارشاد ، صدا و سیما ونهاد های انقلابی می بایستی یک دسته نخبگان فرهنگی،مترجم دلسوز رو که به زبان های بیگانه کاملا مسلط باشند، میگذاشت تا کتابهای علمی و منابع علمی رو پژوهش میکردند. سیاست های فرهنگی مطابق با فرهنگ ایرانی و مقابله با شیوه پدیده غرب زدگی رقم میخورد. بطور مثال امار زنان کتک خورده در غرب که میلیون ها نفر هستند. ریشه یابی سلطه فرهنگی غرب بر جامعه ایرانی به بهانه جشن والنتین که یک نوع فریب دنیای سرمایه داری هستش برای بالا بردن فروش بنجولهاشونه. اگر دقت کنید همه این برنامه همیشه برای تحریک یک بازار خرید و کسب درامد برای تجار خودشون هست. اگر با اینکارهای تصنعی تولید عشق و علاقه میکنند ، پس میلیون ها زن و مرد غربی مجرد( به سینگل معروفند) که از تنهایی دچار صدها بیماری روانی و افسردگی شدند چیه؟ چرا امپول والنتین به این بدبخت ها اثر نکرده؟
  • ناشناس IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    5 0
    تهاجم فرهنگی یعنی همین ولنتاین. یعنی رسوخ فرهنگهای کشوردیگه به سرزمین ما که خودش دارای بزرگترین وزیباترین فرهنگه. راستی کسی که موافق ولنتاین هستی باخودت فکر کردی که چرا خارجیها از ما و فرهنگ غنی آریایی و اسلامیمون کپی برداری و تبعیت نمیکنند.‌چرا ما ایرانیها همیشه باید تابع برنا مه های از قبل طراحی شده اونا باشیم. خواهشا کمی فکر کنیم و بعد ولنتاین و غیره رو جزیی از تفکر و روش زندگیمون قرار بدیم‌ . درود بر ایرانی و ایرانی تبار
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    9 12
    قیافه سگها عین صاحبانش هست؛ عشقته ناراحت نشیا!!!
    • RO ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      2 16
      خوب گفتی . آفرین
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    8 4
    این روز شاد وعشق بازی سرانجامش چیه؟!شادی با نشاط خیلی متفاوته ,وشادی یا ولنگاری هم خیلی متفاوته؛بلید دنبال نیازهای اساسی جوون ها باشند؛نه این مسخره بازیای بی پایان!
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    6 17
    انها مى خواهند الگو دهنده به تمام دنيا باشند و ابزار كار ان را هم دارند و زمانى كه مردم الگو ها را مى پذيرند يعنى خود را به فرهنگ جديد باخته اند چون خودشان هيچ چيزى براي ارائه ندارند پس تقليد مى كنند و به همين شكل بدون زحمت مغزهايشان تحت كنترل قرار مى گيرد و هر چه الگو دهنده اراده كند همان مى شود اين امپراطورى بدون زحمت بوجود مى آيد و خود كرده را تدبير نيست!
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    15 1
    یک چیزی فهمیدم.هر چی که نشان دهنده اون باشه که دولت بدش میاد ملت دوستش داره
  • محسن IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    2 15
    وقتی برای جایگزینی روز ولنتاین با یکی از سالروز های ملی مذهبی فکر - فرهنگ سازی و تبلیغ نشه انتظار دارید مردم چه کنند ؟ خب معلومه برنامه اونا جا میافته
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    2 7
    تا وقتی واکنش به موقع نداریم و منفعل هستیم، برایمان می سازند و به خوردمان می دهند. یک عده هم که همیشه شیفته ی این چیز ها!
  • AT ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    1 3
    جشن سپندارمذگان که با دین یگانه پرست ارتباط داره رو فراموش کردن و غرب زنده شدن ولنتاین جشن میگیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس