انتخابات آزاد

در این بازه زمانی، روحانیت به رهبری آیت الله بروجردی در اوج اقتدار خود قرار داشت و در کنار بازار توانسته بود، رهبری مخالفان شاه را بر عهده بگیرد.

سرویس تاریخ مشرق- در اسناد لانه جاسوسی که مربوط به سال 1338 است گزارشی از دیدار مسئولین سفارت آمریکا با دکتر جمشید آموزگار، وزیر کار وقت، منتشر شده که در این جلسه مطالب گوناگونی مطرح شده است.

در این بازه زمانی، روحانیت به رهبری آیت الله بروجردی در اوج اقتدار خود قرار داشت و در کنار بازار توانسته بود، رهبری مخالفان شاه را بر عهده بگیرد. درست در همین زمان که دو حزب مردم و ملیون به رهبری اسدالله علم و منوچهر اقبال در فضای سیاسی کشور فعال بودند و البته با تقلب در انتخابات مجلس سعی داشتند قدرت را به دست بگیرند. آموزگار که خود در آن زمان وزیر کار بوده است از آزاد نبودن انتخابات می‌گوید. در بخشی از این سند آمده است:

آموزگار گفت که اگر انتخابات آزادی برگزار شود هیچ فرد مسئولی انتخاب نمی شود و فقط آنهایی که از طرف ملاها و بازاریان معرفی می شوند، برنده خواهند شد. ( تذکر: معلوم نیست که منظور او چپی ها یا کمونیست ها هستند.) او تأکید نمود که فقط آنهایی که با دوحزب سیاسی شناخته شده و قانونی سروکار دارند، بایستی مجاز به تبلیغات برای انتخابات آینده باشند. او معتقد بود چنانچه احزاب کاندیداهای خوبی را برگزیده و انتخابات کمابیش آزادانه برگزار شود، به عبارتی می تواند انتخابات آزاد نامیده شود. [1]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس