محمدرضا عارف نمایه

مواضع اعتقادی مطهری مورد انتقاد اصلاح‌طلبان قرار دارد و با اینکه چپ‌ها علاقه زیادی به مطهری ابراز کرده‌اند اما مرعشی چند سال قبل صراحتاً تأکید کرد که در زمینه مواضع فرهنگی،بایستی به مطهری کیسه بکشیم!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

عقد مدیران شهرداری در 10 دقیقه؛ امانتدار رأی اصلاح‌طلبانیم نه مردم!

محمد سالاری،‌ عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در انتقاد از برخی انتصابات محمدعلی نجفی، شهردار تهران گفته است: با توجه به اینکه اعضای شورای شهر در دوره پنجم همه از یک طیف سیاسی و از یک لیست انتخاب شدند و شهردار تهران را نیز ما انتخاب کردیم و از طرفی نمایندگان مجلس در تهران همه از لیست امید هستند و از سوی دیگر رییس جمهوری در مسند قدرت نشسته که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده است، انتظارات زیادی از ما و از این طیف وجود دارد.

او همچنین می‌افزاید: متاسفانه بعضا مدیرانی توسط آقای نجفی و معاونانشان انتخاب شدند که این افراد انطباق  درستی با مطالبات مردم و گفتمان اصلاحات ندارند. فکر می‌کنم که حداقل اگر ایشان با مدیرانی که به عنوان شهردار منطقه انتخاب کرده حداقل ۱۰ دقیقه یا یک ربع صحبت می‌کرد، خیلی از آنها را انتخاب نمی‌کرد!

سالاری با بیان اینکه برخی از این افراد باور کامل و جامع به گفتمان اصلاحات و شورای شهر در دوره پنجم ندارند، افزود: برخی از آنان کارنامه درخشانی ندارند و بعضا هم به لحاظ مباحث پاکدستی و تصمیم‌گیری در فضای غیرشفاف شائبه‌هایی در مورد آنها وجود دارد که البته باید بررسی کامل و جامع انجام دهیم.[1]

*انتقاد از انتصابات نجفی پیش از این توسط برخی دیگر از اصلاح‌طلبان غیر شورایی آغاز شده بود.

چند ماه قبل، علی‌محمد نمازی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با یک روزنامه اصلاح‌طلب ضمن انتقاد از نحوه چینش مدیران و معاونان در دولت و شهرداری گفته بود:

«اینکه دولت و شهرداری تهران چرا چنین رفتاری در انتخاب‌های خود دارند، طبق نظر شخصی من می‌تواند از عدم باور جدی به مواضع اصلاح‌طلبی و جمهوریت نظام باشد.»

او افزوده بود: به نظر می‌آید که هیچ تغییری رخ نداده است. در مورد شهرداری تهران قائم مقام این ناحیه در ناحیه‌ای دیگر شهردار شده و این اتفاقی نیست که تبدیل به احسن ترجمه شود. آقای نجفی و شورا باید در این رابطه توضیح دهند. نکته دوم اینکه من همینجا به عنوان یکی از نیروهای اصلاح‌طلب اعلام می‌کنم تشکل‌های سیاسی، احزاب و در رأس همه این‌ها رئیس دولت اصلاحات باید مواضع خود را راجع به این مسئله مشخص کنیم. اگر موافقیم اعلام کنیم و در غیر این صورت میزان مخالفت و دلایل خود را ارائه دهیم. اگر انتخاب خوبی صورت نگرفته است مرم باید در جریان آن قرار گیرند.[2]

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز هم زمانی در مطلبی در همین رابطه نوشت: «هیچ زنی در میان ۱۴ مدیر منصوب شده شهرداری تهران به چشم نمی‌خورد و این در حالی است که نجفی در قامت شهردار تهران وعده حضور ۳۰ درصدی زنان در مدیریت شهری را داده بود. کلانشهر تهران با انواع و اقسام مدل‌ها و رنگ‌ها در چیدمان، شهری مردانه است و نشانی از حضور بانوان در آن نیست. گویی مردان شهر فراموشکار شده‌اند و مشغله فراوان بهانه‌ای ناب برای فراموش کردن سهم 30 درصدی زنان در مدیریت شهری است.»[3]

این انتقادات اما در حالی است که مردم هرگز به آنها به چشم راه حل نگاه نمی‌کنند و اصلاح‌طلبان تهرانی هم از مردم رأی نستانده‌اند برای اینکه یا علیه شهردار سابق سیاه‌نمایی کنند و یا اینکه فقط انتقاد کنند! بلکه مردم مایلند روند مدیریت جهادی و توجه به شهر تهران را از شورای جدید هم ببینند و در این زمینه هیچ توجیهی مسموع نخواهد بود.

فی‌الواقع آنچه که مردم می‌دانند و می‌بینند اینست که آقای نجفی را اصلاح‌طلبان شورای شهر انتخاب کرده‌اند و اکنون آنها و مثلا شخص آقای سالاری حتی بیش از خود محمدعلی نجفی بایستی پاسخگوی کم‌کاری‌های احتمالی و یا حتی مفاسدی باشند که سالاری شائبه‌هایی را درباره آنها مطرح کرده است.

اینکه نجفی برای انتخاب مدیرانش 10 دقیقه وقت گذاشته یا بیشتر؛ مشکل مردم نیست بلکه مشکل اصلاح‌طلبان شورای شهر است!

نکته قابل تأمل دیگری هم در این ماجرا وجود دارد و آن همسو نبودن برخی اعضای شورای شهر با برخی دیگر است.

در اقتفای صحبت‌های سالاری، به تازگی محمدجواد حق‌شناس دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران و در دفاع از انتصابات نجفی گفته است:

«اگر جوانان اصلاح طلب رزومه ندارند، ناشی از محرومیت ایشان از تصدی پست‌های مدیریتی و حتی کارشناسی و جلوگیری از ورودشان به سیستم اداری مدیریت شهری پایتخت در ١٤ سال گذشته بوده است. اگر کارشناسان و مدیران لایق اصلاح طلب در دولت مهرورزان مورد بی‌مهری قرار گرفته و اخراج یا پیش از موعد و به اجبار بازنشسته شدند، قرار نیست به بهانه‌هایی از این دست، پشت درهای مدیریت شهری تهران و آن هم تا اطلاع ثانوی بلاتکلیف بمانند.»

به گزارش فارس، او گفته است: شاید ایرادی نداشته باشد که از اصولگرایانِ شایسته‌ و پاکدست موجود در بدنه‌ شهرداری تهران نیز در برخی پست های مدیریتی استفاده شود، اما متکی بر خواست و اراده‌ مردم انتظار می رود در این دوره وجه غالب انتخاب همکاران مربوط به اصلاح‌طلبان باشد چرا که مجموعه‌ مدیریت شهری تهران در دوره‌ جدید، امانت دارِ رأی اصلاح‌طلبان است و این واقعیت را نمی‌توان و نباید نادیده اِنگاشت.»[4]

***

حسّ ششم عارف دیگر تَکرار نمی‌کند...!

روزنامه آفتاب یزد به تازگی در گزارشی با عنوان «عارف، اپوزیسیون دولت شده است؟!» با اشاره به صحبت‌های اخیر عارف مبنی بر اینکه دولت باید مراقب ایجاد فاصله با اصلاح‌طلبان باشد؛ نوشته است:

«گویی یک حس ششم، فاصله افتادن بین اصلاحات و دولت روحانی را به او گوشزد می‌کرد و همین فاصله او را آزار می‌داد...شاید حق هم داشت.»

آفتاب یزد در ادامه با درج برخی موارد اختلافی میان اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور روحانی نوشت: اکنون عارف در جدیدترین اظهارنظرش بار دیگر این نهیب را به دولت می‌زند که جریان اصلاح‌طلبی پشتیبانان اصلی حسن روحانی است و از همین رو، رئیس دولت نباید با فاصله‌گرفتن از جریان اصلاحات خود را از موهبت یک حمایت مردمی دور کند، چراکه در غیر این‌صورت راه اصلاحات به کلی از جریانات روحانی و اعتدال جدا خواهد شد.[5]

*در اشاره به این انگاره‌ها که به تازگی با محتوای عبور از روحانی و «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور» در کلام کثیری از اصلاح‌طلبان ستادی نیز تکرار می‌شود باید اشاره کرد که اولاً آقای عارف در سال 92 هرگز به نفع رئیس‌جمهور روحانی کناره‌گیری نکرد. چه اینکه نه‌تنها در بیانیه عارف نامی از روحانی برده نشد بلکه محمدصادق خرازی، از چهره‌های محوری حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان هم چند سال قبل و در ایام دولت یازدهم اشاره کرد که عارف به نفع روحانی کنار نرفته است.[6]

مسئله دیگر اینست که نه رفتار آقای روحانی در دولت دوازدهم نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر کرده است و نه اصولگرایان تمایلی به نزدیکی به آقای روحانی دارند؛ به این معنی که القائات این روزهای جریان چپ مبنی بر اینکه روحانی تغییر کرده و یا گروه‌هایی قصد اختلاف‌انگیزی میان دولت و اصلاح‌طلبان را دارند درست نیست و فقط نکته اینجاست که جریان چپ خجالت می‌کشد از اینکه فعلا به تصمیم خود برای عبور از روحانی اشاره کند.

پر واضح آنکه کسانی که این روزها می‌گویند با روحانی ائتلافی نداشتیم، روحانی تغییر کرده، روحانی به تعهداتش عمل نمی‌کند، روحانی ناعادلانه رفتار می‌کند و روحانی اگر می‌توانست از ما عبور می‌کرد؛ آقایان نبوی، شیرزاد، کواکبیان، تاجرنیا، رسولی و ناصری هستند که جملگی از زعمای جریان اصلاحات به شمار می‌روند.

فصل آخر و البته هیجانی ماجرا هم آنجاست که اصلاح‌طلبان همانطور که آفتاب یزد هم تصریح کرده است فکر می‌کنند اگر روحانی چیزی به اسم «شرایط اصلاح‌طلبان» را رعایت نکند آنگاه «راه اصلاحات به کلی از جریانات روحانی و اعتدال جدا خواهد شد»!

این حرف یک بهانه سیاسی بیشتر نیست و آقای روحانی اگر خودش را هم طلا آجین و به فدائیان سابقش تقدیم کند اما آنها دیگر روحانی را نمی‌خواهند.

از طرف دیگر، اعلام جدایی چپ‌ها از رئیس‌جمهور روحانی هم هرگز رافع مسئولیت آنها در قبال عملکرد دولت و فرار از هم‌سرنوشتی اصلاح‌طلبان با آقای روحانی نیست.

خاصه اینکه اصلاح‌طلبان بیش از دولت درباره برجام و عملکردهای دولت به مردم وعده دادند و آنها بودند که خودشان را فدائیان دولت می‌نامیدند و حتی به سرپرستی آقای عارف؛ به تقلّا برای تصویب قانون زندان و حبس برای منتقدان دولت اقدام کردند. این اقدامات سبب افزایش مسئولیت اصلاح‌طلبان نسبت به کارنامه آقای روحانی شده است.

***

لایک به «علی مطهری انقلابی یا علی مطهری اصلاح‌طلب»؟!

علی مطهری، نماینده مردم تهران و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی درباره بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفته است:

«وزارت ورزش باید زیرساخت‌ها و شرایط را فراهم کند؛ مثلا در مورد مسابقات فوتبال باید در ورزشگاه‌ها جایگاه مخصوص برای زنان قرار دهند؛ محل ورود و خروج آنها جدا باشد و سرویس بهداشتی جدا داشته باشند.»

او می‌افزاید: قاعدتا از نظر شرعی نیز این امر نباید مشکلی داشته باشد زیرا در مسابقات فوتبال بدن بازیکنان پوشیده است و از نظر فقهی اشکالی بر آن وارد نیست و مانند مسابقات کشتی نیست که بگوییم اشکال شرعی دارد.[7]

*صحبت‌های مطهری معقول به نظر می‌رسد اما متأسفانه برخی مسئولین دولتی بدون آماده‌سازی زیرساخت ورزشگاه‌ها و بدون توجه به نظر مراجع عظام تقلید مبنی بر حرمت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در شرائط فعلی، بر این کار اصرار دارند و حتی در مقاطعی این کار را انجام داده‌اند که منجر به بروز مفاسدی نیز شده است.

همچنین باید افزود که مواضع شرعی و اعتقادی مطهری مورد انتقاد اصلاح‌طلبان قرار دارد و با اینکه چپ‌ها طی سال‌های اخیر علاقه زیادی به مطهری ابراز کرده‌اند اما حسین مرعشی چند سال قبل صراحتاً تأکید کرد که در زمینه مواضع فرهنگی، بایستی به علی مطهری کیسه بکشیم!

از طرفی صحبت‌های معقول آقای مطهری در مواردی مثل زوجات، ازدواج موقت و یا بحث مبارزه با بدحجابی و حرمت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم؛ اگرچه معقول و لازمه جدی این روزهای اجتماع ایرانیست ولی مشفقانه باید اشاره کرد که عقلانیت این مباحث تحت‌الشعاع برخی مواضع سیاسی مطهری مثل «کم‌عقلی نامیدن رزمایش‌های موشکی کشور»، «کنایه به مردم مبنی بر اینکه برای جارو هم صف می‌کشند»[8] و حمایت از برخی فعالین جریان فتنه قرار دارد.

رفتارهایی که شخص آقای مطهری بر آن نام حریّت می‌گذارد و آنها را منبعث از آموزه‌های شهید مطهری عنوان می‌کند اما حقیقت اینست که عقل سلیم و منطق مدافع این قبیل رفتارها نیست و آنها را نکوهش می‌کند.

***

1_https://khabarfarsi.com/u/46905125

2_mshrgh.ir/776558

3_mshrgh.ir/773550

4_http://www.farsnews.com/13960814000258

5_http://aftabeyazd.ir/?newsid=89029

6_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940503001049

7_ mshrgh.ir/795172

8_ http://www.isna.ir/news/92111611751/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    6 56
    علی مطهری انقلابی
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      17 2
      بازم که بر عکس فهمیدی و اشتباه نظر دادی طرف حرفهایش خوراک رسانه های ماهواره ای دشمن شده بعد تو بهش میگی انقلابی
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      23 1
      کاش طرف نویسنده کتاب طنز میشد زیاد حرفهای غیر مرتبط بهم می زنه
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      24 2
      اون زمان که افراد کم سن و سال برای دفاع از کشور از جانشان گذشتند - بی تفاوت و بیخیال حمله دشمن به کشورش بود و ذره ای غیرت برای دفاع از کشورش نداشت. معنی انقلابی را فکر کنم برعکس فهمیدی
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      21 1
      تطهیر کننده منافقین که بیش از 17 هزار نفر از مردم را کشتند که انقلابی نمیشه
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      32 3
      باید از آقای انقلابی جنابعالی پرسید که اگر زمان جنگ موافق دفاع از کشور و زن و بچه مردم نبوده و برای دفاع از آنها به جبهه نرفته آیا موافق حمله دشمن به کشور بوده؟
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      34 2
      خوب جوکی گفتی
  • بشری IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    51 7
    باز جای شکر داره علی مطهری فقیه و مجتهد نیست و بین مردم متدین جایگاهی نداره و گرنه الان کشور دست داعش بود و هر روز براشون فتوا صادر میکرد گرچه دشمن به همین افراد دلخوش کرده و حنجره هاشون که نه در برابر دشمن و دزدیها و ظلم به مردم پاره میشه بلکه برای لغو کنسرت فریاد واویلا و واسلاما سر میدهند و تا امثال این آقایون هستند عدالت در کشور جایگاهی نداره و حق کارگر از یک لغو کنسرت هم بی ارزشتره : والسلام
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      25 2
      تا هم الانش هم با پرت و پلا بافتنش کلی ضرر به مملکت زده
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 2
      آبروی مجلس را بافحش دادن و کف گرگی زدن برده
  • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    13 39
    حسین شریعتمداری کی هست که بخوایم به ایشون اقتدا کنیم ؟! چه سابقه ی درخشانی در انقلاب داشته آخه ؟! ما میوه ی دل استاد شهید مطهری رو بگیم خارج از دایره ی ولایت و نظام ولی آقای شریعتمداری یه روزنامه دار با سطح سواد متوسط بشه رهبر فکری ما ؟!!! این گمراهی آشکار هست به نظرم
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      24 7
      شهید مطهری جایگاه خودش را دارد و نزد همه عزیز و محترم است. اما این دلیل نمی شود که پسرش هم در راه او باشد. وقتی خودش داد می زند که طرفدار فتنه گران است چه سنخیتی با تفکر انقلابی پدر شهیدش دارد؟ آقای شریعتمتداری صرفا یک روزنامه نگار نیست و ایشان از مجاهدان و مبارزان انقلاب اسلامی است که همیشه از ارزش های انقلاب و نظام دفاع می کند و هیچگونه منافعی هم نبرده. نه ویلایی دارد و نه به وزارتی رسیده . در حالی که حقش هست که مناصب بالای دولتی داشته باشد. ایشان همرزم سردار متوسلیان بوده . الآن هم هست.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      6 2
      پسر نوح....
  • اقبال مهدوی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    18 6
    ای هم قانون وضع میکنی هم فتوا میدهی هم اصلاحات برات دست میزنن هم کیسه میکشندت بابا کسی نیست این ... را نصیحت کند.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    23 18
    هر کس یه انتقاد به شما کنه بد میشه.تا چند سال پیش قبل از اذانو اخبار صحبتای استاد مطهریو میزاشتن تا پسرش دو تا انتقاد کرد اونم نزاشتن. دیوانه میشه ادم از این کارا
    • ب IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      18 4
      پسر نوح ...
  • اميد IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    44 5
    اينكه اصلاح طلبان راست راست مي گردند و فرياد مي زنند كه ما وطن فروشيم و هيچ حرمتي براي ايراني قائل نيستيم ، از نجابت دستگاه حاكمه هست وگرنه همشون بايست خفه خون مي گرفتند و در سوراخهايشان پچ پچ مي كردند.
  • ب IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    12 3
    علی متهری سالهاست که نماینده فتنه گران است و تمام همتش را در راه دفاع از مواضع اصلاح طلبان و فتنه گران و ضدانقلاب به کار می برد . البته در این سالهای اخیر رایش را هم بیشتر مدیون آنها است. هر چند که درصدی هم از حامیان انقلاب اسلامی به اشتباه و یا به خاطر اسم پدر شهیدش به او رای میدهند. ولی اصولگرایان واقعی و انقلابیون از او بیزاری و برائت می جویند.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      2 5
      تو نمیدونی مطهریو چطور مینویسن بقیه حرفاتم که دیگه نهایت بی سوادیه
  • مجتبی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    6 14
    اینکه مطهری در اعلام نظر و فهم خودش تابع منافع حزبی و جناحی و خوشآمد و بدآمدن دیگران نیست ، به نظر من یک الگو و شاخص حریت است.
    • RO ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      13 3
      از نظر شاگردان دانشگاهیش اصلا نمی توان او را در حد افراد با سواد دانست
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      31 4
      یا ساقیت رو عوض کن یا جنس مصرفی ات را طرف شده مرکز ایجاد خبر برای شبکه ها و رسانه های دشمن
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      28 4
      فکر نمیکنم حر اینقدر بی تربیت بوده باشد. تازه طرف با سکوتش از فساد مالی عده ای که هم حزبی اش هستند داره طرفداری میکنه
  • مهدی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    11 3
    اینا به لایک ما نیاز ندارن، کلا ژناشون خوبه، مادزاد از اسم اقوامشون لایک دارن، پیش از ما بهترون
  • مهدی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    26 2
    انسانم آرزوست ...
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 5
    هر آدمی می تواند اشتباه کند از جمله علی آقای مطهری.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      24 1
      راجع به فساد هم حزبی هایش در صندوق فرهنگیان تا حالا جیکش در نیومده
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      35 1
      سکوتشون در برابر فساد صندوق فرهنگیان و بقیه فسادهای مالی هم حزبی هاشون احتمالا بذلیل ذینفع بودنش هست
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    29 3
    نمي دانم كتاب اصلاح طلبي علي مطهري گير مياد يانه. بخوانيد و بخنديد!
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    4 4
    هیچ کدوم..لایک به علی مطهری پاکدست
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      31 0
      توهم زدی ها طرف راجع به فساد هم حزبی هایش در صندوق فرهنگیان تا حالا جیکش در نیومده سکوتشون در برابر این فساد و بقیه فسادهای مالی هم حزبی هاشون احتمالا بذلیل ذینفع بودنش هست
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      22 1
      طرف راجع به فساد هم حزبی هایش در صندوق فرهنگیان تا حالا جیکش در نیومده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس