محسن علی اکبری

من از آن دسته سینماگرانی هستم که موافق اکران فیلم های خارجی هستم، دلیل نگرانی که برخی دوستان در این زمینه دارند را واقعادرک نمی کنم.

به گزارش مشرق مدتی است که بحث اکران عمومی فیلم‌های خارجی در ایران جدی‌تر شده، این در حالی است که نمایش فیلم های خارجی سالهاست نه تنها در تلویزیون و نمایش خانگی اتفاق می افتد بلکه در جشنواره‌های داخلی از جمله جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآمده و شاهد این هستیم که بسیاری از آنها جدای از تکنیک و فرم قوی، دارای مضمون و محتوای خوبی هم هستند و می توانند بحث‌های جدیدی را در عرصه اجتماعی طرح کنند.

بر همین اساس «محسن علی اکبری» تهیه کننده سینما در پاسخ به پرسش ما درباره اکران عمومی فیلم های خارجی گفت: من از آن دسته سینمایی ها هستم که موافق اکران فیلم های خارجی هستند؛ چه فیلم هایی که در فستیوال های ما حضور داشتند چه فیلم هایی که راه پیدا نکردند. دلیل نگرانی که برخی دوستان در این زمینه دارند را واقعا درک نمی کنم، چون احساس می کنم این موضوع درست جا نیفتاده است.

وی در توضیح مزیت های این طرح اظهار کرد: اگر کمپانی های خارجی فیلم هایشان را به ایران بیاورند و ما هم به آنها زمان اکران دهیم، قطعاً این روند متقابل خواهد بود و اکران فیلم های ایرانی نیز در خارج کشور مهیا خواهد شد. بنابراین من هیچ جای نگرانی در این موضوع نمی بینم مشروط بر اینکه مدیریت سینمایی دست فیلمسازان را باز بگذارند که اینها بتوانند به صورت مستقیم با کمپانی های خارجی وارد مذاکره شوند چراکه اگر ما بخواهیم صبر کنیم یک نهاد دولتی مثل فارابی از طرف ما با کمپانی خارجی وارد صحبت شود، قطعاً در سیستم اداری می افتد و زمان از دست می رود.

این تهیه کننده سینمای ایران خاطرنشان کرد: پخش خارجی فیلم های ما در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و مباحثی چون کوچک سازی دولت و عدم تجمیع قدرت در یک نقطه، مباحثی است که به فیلمساز داخلی کمک کند تا به بازار بین المللی ورود پیدا کند. علت حضور من در بخش بین الملل جشنواره ها این است که بتوانم با برخی کشورها و به ویژه کشورهای منطقه به یک زبان مشترک برسیم. ما اگر بتوانیم با چین و هندوستان به تبادل افکار برسیم و بتوانیم از تعداد محدود سینمایی که در سطح کشور داریم استفاده کنیم بهتر می توانیم به جهان ورود داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا ما دارای آثاری هستیم که از نظر تکنیک تولید و فیلمنامه و ... بتواند در عرصه بین‌المللی عرضه اندام کند، داریم یا خیر، توضیح داد: یکی از دلایل برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره جهانی فلیم فجر، رسیدن به استانداردهای بین المللی است. ما هنوز به استاندارد بین المللی نرسیدیم البته تعداد کمی از فیلم ها به این استاندارد نزدیک شده اند، اما عمده محصولات داخلی اینگونه نیستند چراکه فیلمنامه درستی ندارد، چون زمان مناسبی برای پیش تولید نداشته اند، چون بازیگر با شخصیت فیلمنامه انس نگرفته است و فشارهایی که برای ساخت یک فیلم به گروه وارد می شود از قبیل اینکه سریع بسازید تا سریع اکران شود، نیز مباحثی است که به سینمای ما لطمه زده است علیرغم اینکه ما از نظر تکنیکی بسیار قوی شده ایم و بهترین تجهیزات را در اختیار داریم، اما همچنان می بینیم که اول کارگردانان و بعد تهیه کنندگان به روز نیستند و سعی نمی کنند به روز شوند. من اگر هفته دو الی سه فیلم یا سریال خارجی نبینم آن هفته خوبی برایم نخواهد بود چون این حداقل کاری است که می توانیم برای به روز بودن انجام دهیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» در مورد اینکه فیلمسازان چطور می توانند به موفقیت جهانی دست یابند، به خبرنگار شبستان گفت: در کل دنیا سینما پیشتاز هنرهای دیگر است، عوامل فیلمساز چه داخلی چه خارجی باید به روز باشند و از جامعه جلوتر حرکت کنند و درصدد روشن کردن مسیر برای جامعه باشند. ما باید به استاندارد بین‌المللی برسیم و بعد توقع داشته باشیم که فیلم های ما در خارج اکران شود. نکته دیگر اینکه برخی فیلمسازان ما مثل مجید مجیدی به موضوعات انسانی می پردازد که همه دنیا آن را درک می کنند و فیلم های او را دوست دارند و کارهایی که او می سازد همیشه بین المللی و ماندگار است. پس ما هم می توانیم و نمونه بارزی مثل مجیدی، فرهادی و حاتمی کیا که به استانداردهای لازم رسیده اند، هم داریم که با امکانات خودمان فیلم هایی بسازیم که در دنیا اکران شوند.

منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس