علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی بااشاره به تلاش آمریکا برای بی اثر کردن برجام گفت: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده وحالا آمریکا بازی درآورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اظهار داشت: برجام یک تعهد بین‌المللی است و آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط حق رسیدگی به مسائل هسته‌ای را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس تلاش دارد با حمایت از برجام و بدون سمت‌گیری، دنیا را از التزام ایران به برجام مطمئن کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و به‌دنبال فتوای رهبر انقلاب از برخی فعالیت‌های هسته‌ای انصراف دادیم.

صالحی ادامه داد: موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها در قبال برجام نابجا بود و آمانو می‌کند تا در خصوص برجام با مقامات کشورهای مختلف و از جمله فرانسه رایزنی کند و اخیرا این کار را انجام داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دیدار با آمانو در برهه‌های مختلف تاکید کرد: مدیر کل آژانس از یک مسئولیت مهم برخوردار است و باید مستقل عمل کند که البته این کار بسیار سخت است. آمانو حامل پیام خاصی در سفرش برای ایران نبود.

وی اضافه کرد: در برهه پسا برجام آمریکا نقش پلیس بد و فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند تا نقش پلیس خوب را ایفا کنند.

 صالحی با بیان اینکه آمریکا تلاش می کند تا برجام را از محتوا تهی کند و این کار با هزینه ایران صورت بگیرد؛ ادامه داد: جمهوری اسلامی قطعا در این زمینه واکنش های لازم را خواهد داشت.

وی اضافه کرد : سیر تحول به گونه‌ای پیش رفته تا آمانو اگر مستقل عمل نکند؛ اعتبار آژانس زیر سوال می‌رود و اگر اعتبار آژانس زیر سوال برود شاکله این نهاد سست خواهد شد. سفیر آمریکا در این زمینه گفته بود که به دنبال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با برجام است.

وی درباره باز تفسیر بند T برجام تصریح کرد : بند T در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای است؛ از آنجا که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، گفتیم برخی فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهیم و به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی هستیم.

صالحی با بیان اینکه متاسفانه هر متنی می‌تواند قابل تفسیر باشد؛ مگر آنکه به صورت محکم نوشته شود، بیان داشت: بازرسی خاصی برای بند T در نظر نگرفتیم و سکشن خاصی در این زمینه وجود ندارد و آمریکایی‌ها در برخی زمینه‌ها قائل به تفسیر بودند و ما هم در مواردی در این زمینه تفسیرهایی داشتیم . آن‌ها قصد دارند برجام را بی‌اثر کنند و قبلا هم ادعای آن ها غنی سازی ۵۰ درصد ایران بود که ما گفتیم این آلودگی است و نهایتا پذیرفتند که این آلودگی است؛ اما به روی مبارکشان هم نیاوردند که چرا سه سال چنین ادعایی کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشراه به استفاده آمریکا از غول های رسانه ای خود تاکید کرد: بعد از ۴۰ سال این برای اولین بار است که آمریکایی ها یک موضوع را توجیه می کنند و آمریکا در این چالش سیاسی در انزوا است. امیدواریم بتوانیم کیش و مات را انجام دهیم و طرف مقابل دست از این بازی ها بردارد.

وی درباره اقدامات ضد ایرانی و ضد برجامی ترامپ اضافه کرد: ما یک قواعدی داریم که در دنیا حاکم است؛ به هر حال آقای ترامپ آمده تا در این بازی سیاسی به گونه‌ای عمل کند که وارد یک تونل تاریک شود. او در سازمان ملل حرف‌های زشت و سخیفی علیه ملت ایران زد و تاکنون ندیده بودیم یک رئیس جمهور چنین سخنانی را بگوید. این آقا به سیم آخر زد و حرف‌های زشتی را مطرح کرد که در بین روسای جمهور آمریکا حداقل در حفظ ظاهر سابقه نداشت.

صالحی افزود: از زمان آمدن ترامپ شرایط کاملا تغییر کرده  و حالا آمریکا بازی در آورده و می‌خواهد برجام را با هزینه ایران عقیم کند و از بین ببرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • دانیال IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    49 0
    ای کاش دیروز همراه پرچم آمریکا برجام را هم به آتش می کشیدند تا بعضیها از خواب بیدار شوند این آقای صالحی نمیدونم تا کی میخواد به این ادامه بده یعنی تو نمیدونستی که آمریکا پشیزی به برجام ارزش قائل نخواهد بود
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    44 0
    صالحی فکر می کند مشکل از ترامپ است و نمی داند دموکرات و جمهوریخواه هر با چه وحدت بی نظیری در سنا و کنگره به تحریم ایران رای دادند. صالحی نمی داند مشکل از خود برجام است که دست ایران را برای هر نوع شکایت بسته است
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    24 0
    ترجمه اظهارات صالحی هر قدر هم که برجام نقض شود ما یکطرفه به آن وفادار خواهیم ماند! عین کسی که به زمین خورد و سینه خیز تا افق رفت!
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    11 0
    هر کاری می خواهی بکنی بکن. چون ...
  • ایرانی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    36 0
    آقای دکتر صالحی! قسم های شما در روز تصویب برجام فراموش نمی شود!!!1
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    37 0
    آن موقع که دلواپسان و کاسبان تحریم(البته به زعم شما و رئیس جمهور با تدبیرتان) تذکر می دادند که اعتماد به آمریکا اشتباه است و روزنامه های زنجیره ای به جای اندکی تامل و تعقل زنجیر پاره کرده و با لحن تمسخر آمیز مخالفان را لبوفروش می نامیدند، آن موقع که شما برای دفاع از برجام یقه پاره کرده و در صحن مجلس قسم جلاله می خوردید، آن موقع که عراقچی می گفت امضای جان کری تضمین است و ... آیا لحظه ای تصور می کردید کار به اینجا برسد که خود شما صراحتا بگویید آمریکا می خواهد برجام را از بین ببرد؟ حاشا و کلا که شما و امثال شما از تاریخ درس بگیرید اگر فردا روزی قرار بر مذاکره و بستن با آمریکا بر سر موضوع موشک ها باشد باز هم امثال جنابعالی در صف مقدم مدافعان برجام موشکی خواهید بود.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    18 0
    انگار هنوز فکر میکنه مسئله ترامپ و اوباما خیلی فرق داره. بنده خدا مگه اون موقع تبادلات بانکی درست شده بود؟ مگه اونموقع چی دادن بهمون در ازای بتن ریزی؟ مگه رئیس بانک مرکزی همین دولت نرفت گفت تقریبا هیچ؟ دولت ترامپ بود یا اوباما؟
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    15 0
    آمریکا که از ابتدا زیر قولش زد و نه تنها کلمه ای از برجام را عملیاتی نکرد بلکه تحریم بر روی تحریم گذاشت و دشمنی اش را افزایش داد لیکن برجامی های داخلی که از ابتدا همه تعهدات برجامی را نقدی عملیاتی کردند ، می خواهند تا آخرین نفس نگاهدارنده و حافظ برجام بی خاصیت وضررده برای عامه مردم باشند ؟؟؟!!!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    19 0
    از اولش عقیم بوده شما بزکش کردین!
  • US ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    7 0
    شدن و بودن
  • احمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    13 0
    فعلاً مسئولان درخواب عمیق هستنددرفکراجماع هستند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    8 0
    آخه این برجام لجن کثافت چه حاصلی داشت جز 4 تا هواپیمای درپیتی برای اشراف اهل تفریح . مملکت از شدت رکود و مدیریت ضعیف و غلط ورشکست شد رفت فساد هم عین غده سرطانی اجتماع رو گرفته شما تا یکقرن دیگه فقط چشم امدت به ننگنامه برجام باشه و تفقد آمریکا جون
  • GB ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    16 0
    اروپا هم با امريكا است و اعتداليون غربگرا هم تا شير ميدهند با انها هستند
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    4 0
    خاک برسرشون بااین برجام بایک مشت نادان یانفوذی سرکارداریم
  • محمد IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    4 0
    در دنیای سیاست دوست وجود ندارد کشورهایی مثل آمریکا و روسیه و چین رقیب هم هستند حرف هایی که بر ضد هم میگویند برای سرکیسه کردن و باج گرفتن از بقیه کشورها مثل ایران و عربستان است
  • ابوالحسن US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    1 0
    با سلام وقتی برای برجام خودمان بدست خودمان هزچه را داشتیم با سیمان پرکردیم و انچه را که مانده بود را هم خراب کردیم و ملیاردها دلار سرمایه گذاری را با سیمان پوشانیدم و هیچ ضمانت نامه ای هم برای ادامه برجام نگرفتیم که نگرفتیم همه چیز خراب شد که شد دوباره بهتر میسازیم و مردم شهید پرور ایران هم شهیدش را میدهند و هم سرمایه اش و ماهم ریاستش را میکنیم و از مزایای این مدیریت استفاده میکنم حالا کار جواب نداد ندهد مهم فعلا اشتغال ما و سازمان ما است و مهم هم همین است نه ؟ خیر بیش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس