سعد الحریری

حریری در حالی شرایط لبنان را بحرانی خوانده که در دیدار با علی اکبر ولایتی به تحولات لبنان اشاره کرده و گفته بود که ثبات و امنیت در لبنان ایجاد شده و همه گروه‌ها بر این مهم تاکید و همکاری دارند.

به گزارش مشرق، سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در اقدامی غیر منتظره در ریاض با حمله به ایران از سمت خود استعفا کرد.

حریری در بیانیه استعفای خود که رسانه‌های سعودی آن را منتشر کرده‌اند، اعلام کرد: ایران با مداخله‌های خود در امور کشورهای عربی، شکست خورده و این کشور با تلاش بر اعمال نفوذ، به حاکمیت دولت لبنان تجاوز کرده است.

وی افزود: در شرایطی شبیه شرایط پیش از ترور رفیق حریری به سر می‌بریم.

حریری در حالی شرایط لبنان را بحرانی خوانده که روز گذشته (جمعه) در دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری به تحولات لبنان اشاره کرده و گفته بود که "علیرغم برخی از اختلافات، ثبات و امنیت در لبنان ایجاد شده و همه گروه‌ها بر این مهم تاکید و همکاری دارند."

در این باره یک منبع دولتی لبنانی با اشاره به قابل پیش بینی بودن این موضع از سوی نخست وزیر لبنان اظهار داشت: عربستان به حداقل منافع خود از پروسه تسهیل ریاست جمهوری میشل عون، دست نیافت و سعد حریری عملاً در میدان همسو با حزب الله و جریان مقاومت گام برداشت و به کارگزار این جریان تبدیل شد.

این منبع لبنانی، استعفای حریری را در چارچوب طرح آمریکا و عربستان برای مهار حزب الله و تشدید ایران هراسی در منطقه خواند.

در همین خصوص باید گفت ثامر سبهان وزیر دولت در امور خلیج فارس در وزارت امور خارجه عربستان، چندی پیش سفرهای متعددی به لبنان داشته و تلاش کرد تا گروه‌های مختلف لبنانی را علیه حزب الله تحریک کند تا جاییکه وی به صراحت مقامات جریان 14 مارس را ترسو و بزدل خوانده بود.

این اقدامات سبهان، واکنش صریح سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را به همراه داشت و وی اعلام کرد که این عربستان است که امنیت و صلح در یمن، بحرین، عراق و پاکستان را مختل کرده است. حزب الله بزرگتر از آن است که امثال سبهان بتوانند با آن مقابله کنند و هر دستی که بخواهد در لبنان فتنه گری کند قطع خواهیم کرد.

وئام وهاب نماینده مجلس لبنان نیز این سوال را مطرح کرده است که چرا حریری باید بیانیه استعفای خود را در ریاض بخواند؟

به نظر می‌رسد که فشارهای عربستان عامل اصلی استعفای حریری از سمت خود برای فشار به جریانات لبنانی برای کسب امتیازات مورد نظر عربستان باشد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اميد IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    33 3
    خاك بر سر وطن فروشان
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      3 5
      مطمئنی؟
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    3 0
    یعنی با سواری از تهران تا سواحل مدیترانه و بیروت چند ساعته میشه بری؟
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    5 3
    خدایش رحمت رفیق حریری را از آن پدر حکیم ببین چه بچه ننر لوثی !!! بچه جان بی سیاستی و بی کفایتی هم حدی دارد
  • سید مهدی IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    0 0
    به نظرم عربستان با دلار های خود چون گذشته حریری را شارژ کرده تا او در عر بستان استعفا دهد تا عربستان ادعا کند هنوز در منطقه حرف برای گفتن دارد تا او را در مذاکرات منطقه ای حساب کنند لذا و مشکلات کشورش را به بیرون در پشن آن پنهان کند این پول بد کردار چه کاذخایی که نمی کند به نظر خوب نیست مسئولبن نظام ایران این قدر حساسیت نشان دهند بلکه بهتر است اعلان کنند این موصوع به ما ذبطی ندارد. بلکه یک موضع داخلی است
  • sadeghi behzad IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    1 0
    نخست وزیر اینقدر حقیر وضعیف وسرسپرده بسیار کمیاب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس