دانش‌آموزان ایرانی

آغاز سال تحصیلی رسمی مدارس کشور، اول مهرماه است و دانش‌آموزان ایرانی، از ابتدای مهرماه تا انتهای اردیبهشت ماه، 35 هفته آموزشی دارند که با احتساب تعطیلات، 155 روز می‌شود.

به گزارش مشرق، تعطیلات واژه‌ای جذاب است که مردم به شدت از آن استقبال می کنند؛ دلیل این همه تعطیلات‌دوستی در فرهنگی که کار در آن مقدس شمرده می‌شود شاید ریشه در آموزش و پرورشی دارد که قرار است سخت‌کوشی، نظم، سحرخیزی و تلاش را در دانش‌آموز نهادینه کند اما به دلیل آشفتگی و ناکارآمدی تقویم آموزشی، کارآیی خوبی در این زمینه ندارد.

خبرگزاری فارس در نظر دارد در سلسله مطالبی علل این موضوع را بررسی کند، در گزارش پیش‌رو میزان حضور دانش‌آموزان ایرانی در مدارس بررسی شده است.

اغلب دانش‌آموزان ایرانی از تعطیلات استقبال می‌کنند؛ این گزاره را بسیاری از ما تأیید می‌کنیم؛ شاید دیده باشید دانش‌آموزانی که پیش از آغاز سال تحصیلی تقویم را در دست می‌گیرند تا بدانند از مهر تا خرداد ماه، چند روز تعطیلی دارند و چند روز باید مدرسه بروند.

‌بر اساس قانون «بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 76، زمان بازگشایی مدارس در سراسر کشور همه ساله اول مهر ماه بوده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد و ‌امتحانات پایان سال بعد از مهلت مقرر و در خرداد ماه انجام خواهد شد البته چندی پیش بحث ساماندهی تعطیلات و اصلاح تقویم آموزشی کشور به دنبال پیشنهاد کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مورد تأیید هیأت دولت قرار گرفت اما به دلیل ایراداتی که داشت در کمیسیون آموزش مجلس رد شد.

*دانش‌آموزان ایرانی چند روز مدرسه می‌روند؟

آغاز سال تحصیلی رسمی مدارس کشور، اول مهرماه است و دانش‌آموزان ایرانی از ابتدای مهرماه تا انتهای اردیبهشت ماه، 35 هفته آموزشی دارند که با احتساب خرداد ماه و زمان امتحانات، 39 هفته می‌شود که روز آموزشی آن معادل 273 روز است که ما بین این روزها، تعطیلات پنج‌شنبه، جمعه و اعیاد ملی و مذهبی قرار دارد.

اما دانش‌آموزان ایرانی از ابتدای مهرماه تا پایان خردادماه با احتساب پنج‌شنبه و جمعه‌های تعطیل و تعطیلات رسمی دیگر کشور، در سال تحصیلی 97ـ96، تنها 173 روز باید در مدرسه حاضر باشند که البته از این تعداد روزها اگر خرداد ماه که فصل امتحانات است را کسر کنیم دانش‌آموزن ایرانی امسال تنها 155 روز از 365 روز سال را به مدرسه می‌روند و سر کلاس درس حاضر می‌شوند همچنین این غیر از روزهایی است که احیاناً به دلیل آلودگی هوا یا یخبندان و بارش برف، روابط‌عمومی ادارات آموزش و پرورش در هر شهر اعلام‌ می‌کند که مدارس تعطیل است.

البته به تمامی این آمار، روزهای پیش از نوروز یا بین‌ تعطیلات را که دانش آموزان در مدارس حضور پیدا نمی‌کنند هم باید اضافه کرد.

به عبارت دیگر از 273 روز آموزشی که از اول مهر ماه تا پایان خرداد ماه است، دانش‌آموزان ایرانی در تقویم رسمی، تنها 173 روز به مدرسه می‌روند.

در گزارش «بررسی روزهای تعطیل دانش‌آموزان 19 کشور/ از ایام پرتعطیل محصلان ترکیه‌ای تا کمترین تعطیلات دانش‌آموزان ژاپنی»، میزان تعطیلات در تقویم آموزشی 19 کشور جهان بدون احتساب تعطیلات آخر هفته نظام آموزشی کشورها بررسی شد؛ عدم بررسی تعطیلات آخر هفته در نظام آموزشی کشورها این است که این تعطیلات لازمه نظام آموزشی است و البته در برخی از کشورها برنامه‌های آزاد و تفریحی از سوی آموزش و پرورش در این روزها پیش‌بینی می‌شود.

 اگر آمار تعطیلات و میزان حضور دانش‌آموزان ایرانی در مدارس را با میزان حضور دانش‌آموزان ژاپنی مقایسه کنیم که 7 هفته تعطیلات تابستانی دارند و دولت 28 روز هم برای تعطیلات زمستانی، بهار و اعیاد ملی ـ‌ مذهبی در این کشور در نظر گرفته است، فاصله زیادی میان پرتلاش‌ترین و کم تعطیلات‌ترین نظام آموزشی با کشور ما وجود دارد.

آمار حضور دانش‌آموزان ایرانی در مدارس شانه به شانه پر تعطیلات‌ترین نظام آموزشی که متعلق به ترکیه است، می‌زند؛ دانش‌آموزان ترکیه‌ای حدود 18 هفته تعطیلات دارند.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد در کشوری که فرهنگ کار و تلاش در آن مقدس شمرده می‌شود این میزان از تعطیلات که چند سال است آلودگی هوا به میزان آن اضافه کرده است، شایسته نیست و باید با برنامه‌ریزی درست و منسجم، یک لایحه کارشناسی شده، دقیق و همه‌جانبه‌نگر هرچه سریع‌تر در آموزش و پرورش آماده شود.

مدارس با این حجم تعطیلات روحیه استقبال از تعطیلات را در دانش‌آموزان تقویت می‌کنند و کارمندانی به جامعه تحویل می‌دهند که ساعت مفید کاریشان در روز 2 ساعت است؛ در تحقیق منتشر شده در سال 2013 توسط واشنگتن‌پست کارگران ژاپنی به طور میانگین تنها از 9 روز مرخصی در سال استفاده می‌کنند در حالی که حق استفاده از 18 و نیم روز مرخصی را دارند و یک نفر از هر 6 کارگر ژاپنی، در سال از هیچ‌گونه مرخصی استفاده نمی‌کند و همچنین بر اساس گزارش 2015 گاردین، کارمندان ژاپنی می‌توانند از 18 و نیم روز مرخصی با حقوق در طول سال استفاده کنند در حالی که این میزان از آمار جهانی هم پایین‌تر است اما میانگین کارمندان ژاپنی در طول سال تنها از 9 روز مرخصی خود استفاده می‌کنند.

اینگونه است که ژاپنی‌ها در ذهن ما به عنوان افرادی سخت‌کوش شناخته می‌شوند؛ شاید این سخت کوشی نتیجه آن است که تعطیلات سالانه دانش‌آموزان ژاپنی بسیار کم است و 44 ساعت در هفته در مدرسه حضور دارند و از ساعت 8 صبح تا 3 عصر به صورت پیوسته از آموزش‌های رسمی و غیررسمی در «محیط مدرسه» استفاده می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    7 2
    تنبلا
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    6 1
    دن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس