فریدون اصفهانیان

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: بیژن حیدری به عنوان داوری که برای اولین بار در دربی پایتخت سوت می زد عملکرد قابل قبولی داشت.

سرویس ورزش مشرق – در پایان دربی 85 آمار جالبی از تعداد بالای کارت های زردی که داور مسابقه به بازیکنان دو تیم داد برجای ماند تا از این حیث بیشترین تعداد کارت زرد داده شده در یک دربی از سوی داور برجای بماند. علاوه بر آن صحنه خطای روزبه چشمی روی گلزن دربی هم یکی دیگر از اتفاقات بحث برانگیز دربی بود که خیلی ها در آن صحنه معتقد بودند داور بازی باید مدافع استقلال را اخراج می کرد.

فریدون اصفهانیان در گفت و گو با مشرق، درباره داوری دربی 85 صحبت کرد. او همچنین از اتفاقات حاشیه ای که در خلال بازی رخ داد نیز یاد کرد و گفت که بداخلاقی بازیکنان بی پاسخ نمی ماند.

متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

*از قضاوت حیدری راضی بودم

در کل با اینکه داور بازی تجربه چنین مسابقه ای را نداشت اما قضاوتش را مثبت ارزیابی می کنم. نه تنها داور وسط بلکه تیم داوری را هم مثبت دیدم.

* کارت زرد به مقدار لازم داده شد

برخی کارتها در ازای اعتراض بیش از حد بازیکنان بود و برخی در قبال ممانعت از حمله مؤثر تیم. یکی دو کارت هم برای بی احتیاطی بود. در کل داوران در این دیدار با هدست هایی که داشتند همچنین با برقراری ارتباط چشمی با یکدیگر خیلی خوب بر اوضاع کنترل داشتند و همه چیز تحت کنترل بود.

* حیدری به روش خودش مدیریت کرد

هر داوری سبک خودش را برای کنترل بازی دارد. یک داور از همان دقیقه اول با جدیت در کارش بازی را کنترل می کند و بطور مثال یکی دو کارت به بازیکنان نشان می دهد تا مدیریت بازی را در دست داشته باشد برخی داوران هم با مهربانی سعی در کنترل و مدیریت بازی دارند. این از اختیارات داور بازی است که چطور بازی را کنترل کند. در کل به نظرم خوب بود.

* تصمیم حیدری درست بود

در لحظه وقوع خطای پنالتی قانون می گوید اگر جدال برسر توپ و مدافع چسبیده با مهاجم باشد پنالتی و کارت زرد کافیست مگر اینکه جدال توأم با گرفتن یا هل دادن باشد. در این صورت داور علاوه بر پنالتی باید اخراج هم بدهد. اگر بازیکن با فاصله از مهاجم او را سرنگون کند یا لباسش را بکشد و مهاجم را زمین بزند این خطاها اخراج دارد. اما در آن صحنه علاوه بر اینکه مدافع استقلال چسبیده به مهاجم بود دروازه بان هم روبروی بازیکن قرمز قرار داشت و شانس صددرصد گلزنی نبود که بازیکن خطاکار را اخراج کند.

*بازیکن نباید با داور درگیر شود

- قطعا همه این موارد در گزارش داوری، ناظر بازی، نماینده فدراسیون، نماینده کمیته انضباطی، نماینده کمیته اخلاق و نماینده حراست فدراسیون که همگی در ورزشگاه حضور داشتند و به دقت بازی را زیر نظر گرفته بودند لحاظ می شود. هر کسی باید پاسخگوی عملکردش باشد. بازیکن حق ندارد با داور درگیر شود. آنهایی که در مصاحبه های شان علیه داور مطلبی را بیان کردند باید جوابگوی آن باشند.

*طلسم داور دربی ندیده شکست

خوشحالم که این طلسم بعد از چند سال دوباره شکسته شد. اگر ما به داورانی که تا به حال دربی را سوت نزده اند اجازه قضاوت در دربی را ندهیم پس چطور می توانند تجربه قضاوت در دربی را بدست بیاورند؟ بیژن حیدری پیش از این چندین برای برای استقلال و پرسپولیس به صورت جداگانه قضاوت کرده و تجربه بازی های بزرگ را داشت و حالا هم با تجربیاتی که در این دربی بدست آورد قطعا تجربه بزرگی بدست آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پسر خاله دكتر حيدري IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    7 5
    داوري عالي بود . بازيكنان دو تيم بهونه نبارن. شانس آوردن شفر رو اخراج نكرديم . جو بازي رو بهم زده بود اين آلماني. بيشتر از بازي كارگردان تلويزيوني روي شفر و حركات عجيبش زوم كرده بود. فكر كنم كفتربازي بلده اين مربي
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    8 5
    وریا غفوری برای اون حرکت چه طور اخراج نشد! کریس رونالدو توی اروپا داور رو اتفاقی لمس می کنه 5 جلسه محروم میشه!!!!!!!!
  • ميتراامامي FR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    1 1
    اقاي اصفهانيان توبكو يكبار كه از كار داورها انتقاد كرده باشي هميشه دفاع كردي خوبه ولي ديكه داري از خط قرمز واصالت مسئوليتي كه داري عدول ميكني واين خوب نيست
  • محمد باقری IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    0 0
    بازیکن خطا کار در یه صورت اخراج میشه! از پشت تکل نزنه و از روبرو باشه و انقدر خشونت به خرج بده که بازیکن نتونه از جاش بلند بشه و با برانکارد مستقیم ببرنش سردخونه بهشت زهرا!!! توجیه الکی میکنن! خطایی که مرتکب شد انقدر خشن بود که اگر تو رختکن هم انجام میشد اخراج داشت، حالا چون پنالتی گرفته دلیل نمیشه که از خطای تکل از پشتی که بازیکن رو محرز درو میکنه و قیچی میکنه گذشت و دفاع کرد. داوری بد نبود خدایی ولی اگر می خواست جدی برخورد کنه دو سه نفر از بازیکنها باید اخراج میشدن، مثلا وریا رسما داور رو میزد دیگه!
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    1 0
    پنالتی استقلال رو نگرفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس