کد خبر 791877
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
خدری

عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت:بین اقتصاد نفتی و امنیت اقتصادی پارادوکس وجود دارد، که به این منظور باید در بخش‌هایی که پایه تولیدی وجود دارد مانند پتروشیمی و معادن فلزی متمرکز شد.

به گزارش مشرق، عبدالحمید خدری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، مبنی بر امن کردن اقتصاد کشور، گفت:متاسفانه اقتصاد کشور به صورت کامل متکی بر نفت بوده و در برنامه های توسعه کشور از برنامه اول تا برنامه ششم توسعه قرار بوده که اقداماتی برای خروج اقتصاد کشور از نفت انجام شود، اما این برنامه‌ها در عمل موفق نبوده  است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دغدغه مقام معظم رهبری و مسئولان از سال های بسیار دور کاهش اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی بوده است، افزود: اگر به نفت متکی باشیم با اعمال تحریم ها و یا کاهش افزایش قیمت نفت و تولید آن  امنیت اقتصادی کشور دچار مشکل می شود، لذا  تنها راه برون رفت از این مشکلات اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش اتکای بودجه به نفت است.

اقتصاد متکی به نفت مدیریت اقتصادی کشور را در حوزه واردات و صادرات مخدوش می کند

وی ادامه داد: اقتصاد متکی به نفت نسبت عکس با اقتصاد مقاومتی و امنیت اقتصادی دارد و به هر میزان که درآمدهای کشور متکی به نفت باشد به همان میزان از امنیت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی فاصله می‌گیرد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقتصاد هر کشور در نسبت بین صادرات و واردات شکل گرفته و در این دو حوزه قابل اندازه‌گیری است، یادآور شد:زمانی که اقتصاد متکی به نفت باشد مدیریت اقتصادی کشور در هر دو حوزه مخدوش می‌کند، به گونه ای که در حوزه صادرات به دلیل سهل‌الوصول بودن درآمدهای نفتی میل به خام فروشی بر میل به تولید غلبه و صنعت کشور را آلوده می‌کند و در حوزه واردات نیز اقتصاد کشور آفت‌زده و فلج می‌شود.

جایگزین نفت باید تولید متکی بر دانش و تکنولوژی باشد

وی با بیان اینکه جایگزین نفت باید تولید متکی بر دانش و تکنولوژی باشد، افزود: ممکن است گفته شود که از درآمدهای حاصل از استخراج معادن و صادرات آن استفاده شود، اما فروش مواد خام معدنی ارزش افزوده ندارد و باید تبدیل به کالا با محتوای دانش شده و آن کالا صادر شود، تا برای کشور ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

خدری ادامه داد: باید در بخش‌هایی که پایه تولیدی وجود دارد، مانند پتروشیمی و معادن فلزی متمرکز شد و ارزش افزوده آنها را با توسعه فعالیت در این حوزه بالا برد.

بانک‌ها  نتوانسته‌اند منابع کشور را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کنند

وی ساماندهی نظام بانکی و بازار سرمایه را یکی از راهکارهای دیگر برای خروج از اقتصاد نفتی عنوان و اظهار داشت: بانک‌ها در حال حاضر نتوانسته‌اند، منابع کشور را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کنند و از سوی دیگر عده‌ای وام‌های زیادی از بانک‌ها گرفته‌اند که در راه تولید صرف نشده و باید سعی شود که این سرمایه‌ها به بانک‌ها برگردد، البته بازار سرمایه کشور بازار جوانی است که باید هر چه بیشتر توسعه داده شود و با افزایش جذب منابع مردم برای ایجاد فعالیت‌های جدید و ثروت‌آفرینی فعال شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:امن‌سازی بسترهای اقتصادی از طریق فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و رهاسازی اقتصاد کشور از بودجه نفت سبب نشاط اجتماعی حاصل از رونق تولید و اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد مقاومتی شده و پیشرفت اقتصادی سبب توسعه و گسترش امنیت در همه شئون جامعه می شود.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس