وزیر خارجه فرانسه

فرانسه را باید برنده بزرگ اجرای برجام در دو سال اخیر دانست چرا که توانسته صادرات کالاهای خود به ایران را ۴ برابر افزایش دهد؛ آن هم انواع و اقسام کالاهای مصرفی غیرضروری.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش گمرک، در نیمه اول سال ۹۶ ایران ۱۳۶۰۰۰ تن انواع کالاهای فرانسوی وارد کرده است که ۲.۳ برابر بیشتر از رقم نیمه اول سال ۹۵ است. در نیمه اول سال ۹۵ حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران، ۵۷۰۰۰ تن بود.

واقعیت نگران‌کننده‌تر آن که میزان واردات کالاهای فرانسوی در دو سال اخیر که به دوران پسابرجام موسوم شده، نسبت به دوران قبل از برجام، افزایش وحشتناکی داشته است.

در نیمه اول سال ۹۴ که هنوز برجام اجرایی نشده بود، حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران ۳۳۰۰۰ تن بود اما با رشد بیش از ۷۰ درصدی در نیمه اول سال ۹۵ به ۵۷۰۰۰ تن رسید و در نیمه اول سال ۹۶ هم رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را نسبت به دوران قبل از برجام طی کرد.

از آنجا که احتمالا یکی از استدلال‌های مسئولان دولت روحانی در واکنش به انتقادات درباره افزایش واردات از فرانسه، ‌این است که این واردات مربوط به کالاهای اساسی، کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است، نگاهی به فهرست کالاهای وارداتی از فرانسه در نیمه اول امسال انداخته‌ایم.

بر اساس این آمار، علاوه بر واردات انبوه خودرو و لوازم یدکی پژو و رنو، در نیمه اول امسال، انواع و اقسام اجناس مصرفی، لوکس، بنجل، غیرضروری و کالاهای دارای تولید مشابه داخل از فرانسه راهی بازارهای ایران شده است.

بر اساس گزارش گمرک، در نیمه اول امسال، کالاهای مصرفی همچون ماهی قزل‌آلا، گوشت منجمد گاوی، گوشت گوسفندی، ماهی‌های زینتی، گلابی خشک‌کرده، دانه آفتابگردان، چای، فلفل، هل، ذرت و جو از کشور فرانسه وارد ایران شده است.

همچنین در ۶ ماه اول سال جاری ۴۴٬۴۵۰ تن برنج فرانسوی وارد کشور شده است. ارزش این مقدار برنج فرانسوی، ۱٬۰۳۲٬۰۴۸٬۵۴۱٬۷۷۵ ریال معادل ۳۱٬۴۴۱٬۰۱۱ دلار بوده است.

در این مدت، ۳٫۲ تن شیرینی فرانسوی به ارزش ۶۴۶٬۳۱۱٬۹۵۱ ریال معادل ۱۹٬۵۳۹ دلار وارد کشور شده است.

همچنین ۴٫۵ تن شکلات فرانسوی به ارزش ۳۸۲٬۰۷۹٬۸۴۶ ریال وارد ایران شده که بابت آن ۱۱٬۷۲۲ دلار ارز، از کشور خارج شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، ایران در سال جاری تا پایان شهریورماه نزدیک به ۱۶ تن پفیلای فرانسوی وارد کرده که ارزش آن ۱٬۵۴۰٬۹۳۷٬۴۹۴ ریال  معادل ۴۷٬۵۰۱ دلار بوده است.

۶۳۰ تن غذای سگ و گربه خانگی نیز در نیمه اول ۹۶ از مبدا فرانسه راهی بازارهای ایران شده که بابت آن ۴۸٬۲۵۶٬۷۹۳٬۷۷۹ ریال هزینه شده که ارزش دلاری آن ۱٬۴۸۵٬۱۰۴ دلار اعلام شده است.

گزارش گمرک همچنین نشان می‌دهد بیش از ۸ تن سرکه نیز در این مدت از فرانسه وارد کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    10 46
    از اینکه جلوی کالاهای ضروری چینی مثل مهر و تسبیح و هفت سین چینی گرفته شده ناراحتی
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      12 0
      نظرت راجع به پفیلا و قلوه سنگ چیه؟ در ضمن اونایی که گفتی، الان چند برابر داره وارد میشه
    • ریحانه IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      12 0
      آدم واقعاً می مونه به شماها چه پاسخی بده !! جلوی واردات کالاهای غیر ضروری چینی در این دولت نه تنها گرفته نشده بلکه چند برابر هم شده ! اما سؤال اینجاست که چرا دولت آقای روحانی دقیقا داره ضد اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال داخلی رفتار میکنه ؟؟؟ پشت پرده ها چه خبره ؟؟ چرا باید به دوستان و هم پیمانان اروپایی ترامپ اینهمه باج بدهیم ؟؟ واقعاً این حجم از خیانت و بی کفایتی در تاریخ ایران بی سابقه است .
    • مرتضی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 0
      سرتون مثل کبک زیر برف نکنید نه تنها جلوی کالاهای غیر ضروری چینی گرفته نشده است ورود کالاهای غیرضروری از کشورهای دیگر هم اضافه شده است تازه اگر هم گرفته شده باشد چه فایده، یعنی از یک چاه (واردات از چین) در آمدیم با کلی تلاش و خرج و هزینه (هسته ایی) افتادیم در چاه دیگر (واردات از کشورهای دیگر
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 0
      دولت داره اینارو هم وارد می کنه
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      6 1
      نه از اینکه سیفون و شانه و قلوه سنگ از فرانسه بیاد، بیشتر ناراحتیم!
    • محمد IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 0
      الان از فرانسه آب معدنی وارد میکنن ضروریه؟! کله پوک
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 1
      همون که فرانسوی های مفت خور هر روز برجام برجام می کنن.پول مفت بهشون ساخته.اونقدر به واسطه شما بدبخت شدیم که هرکی از راه میرسه فقط میخواد ایران رو بچاپه.اینم عاقبت کشوری که با همه دنیا دشمنه.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    2 8
    فرانسه و کالای بنجل ! جل الخالق از کشفی که دلواپسان کرده اند
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    14 0
    تو دهات ما قلوه سنگ زیاده بیان ببرن مفتی !!!
  • علیرضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    9 0
    دولت تدبیر و امید خسته نباشی دلاور ، خدا قوت پهلوان
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    8 0
    برنج از فرانسه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    6 0
    مشرق جان! حالا این کاسب باهوش می داند چگونه برای مردمش شغل ایجاد کند و چگونه به دیگران گرا می دهد که دشمنش را بدوشند چقدر ترامپ باهوش است بصورت ضمنی به دیگران گفته است تا اجرایی شدن مادر تحرمها تا می توانید توافق نامه امضا کنید و اجناس مصرفی و غیر استراتژی به ایرانی بدهید و تا می توانید اول پول بگیرد بعدا یا پس ندهد یا اجناس بنجل مصرفی برایشان صادر کنید این تفسیر صحبتهای ترامپ با مکرون است که گفت: تا می توانی پول بگیر و حالش را ببر
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 0
    اون سرکه را مطمئن هستید سرکه است تبدیل به اون چیزی که فرانسه تو ساختنش معروفه نشده ؟
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 0
    باید با همه کشورهای روابط را گسترش داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس