سرگئی لاوروف نمایه

در روزهای داغ مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور، در مقاطعی گفتگوها به بن بست می‌رسید و مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها بازمی‌گشتند. یکی از این وقفه‌ها، توقف سه روزه مذاکرات پیش از امضای توافق نهایی بود.

سرویس سیاست مشرق - درفاصله ۱۶ تا ۲۳ تیرماه ۹۴، یعنی هفته پایانی مذاکرات پیچیده و فشرده در وین میان ایران و کشورهای ۱+۵ ، رسانه ها از هتل محل مذاکرات، علایم ایجاد یک بن بست را در گفتگوها مخابره می کردند.

در متن خبرهای آرشیوی مربوط به آن تیرماه داغ سال ۹۴ می توان دلیل حاکم شدن ان بن بست را پیدا کرد. مثلا خبرگزاری رویترز در ۲۰ تیرماه گزارش داد:

"طرف های مذاکره، بر سر موضوعاتی از جمله تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل متحد ضد ایران که غربی ها خواهان باقی ماندن آن هستند، دسترسی بازرسان به پایگاه های نظامی در ایران و پاسخ های تهران درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های گذشته اش، اختلاف دارند."

همزمان غربی ها، به ویژه طرف آمریکایی هم جنگ روانی و تبلیغاتی خود را برای تحت فشار قرار دادن تیم ایران آغاز کردند. جان کری گفت " خویشتنداری واشنگتن در حال اتمام است." وی به خبرنگاران گفت: "ما نمی توانیم تا ابد منتظر بمانیم؛ اگر تصمیمات جدی گرفته نشود، ما به طور قطع آماده اعلام پایان این روند خواهیم بود."

در نهایت اما در ۲۳ تیرماه, با وجود همه کش و قوس ها و فراز و نشیب ها، توافق هسته ای ایران و ۶ قدرت خارجی موسوم به برجام به امضاء رسید.

 اما اصل ماجرای آن چند روز نفسگیر و ماهیت بن بست آن چند روز، بعدها دراظهارات برخی سیاستمداران روسی مشخص شد.

چند روز بعد از حصول این توافق، سرگئی لاوروف در مصاحبه ای، پرده از راز آن بن بست چند روزه در مذاکرات برداشت. او در مصاحبه ای گفت:

" ما و چین می خواستیم تحریم های تسلیحاتی لغو شود، اما علیرغم حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم ها تا ۵ سال ادامه یابد! در نهایت، همکاران ایرانی ما که طبیعتا در این مورد تصمیم گیرنده اصلی بودند، موافقت کردند که در این مورد معامله کنند. طبیعتا ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم. در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده می شود باید تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل باشد."

گفتنی است در همان چند روزی که مذاکرات به بن بست خورده بود، رسانه های خبرهایی از ترک هتل محل مذاکرات توسط نمایندگان روسیه و چین منتشر کردند:

حدود یک سال بعد، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد روسیه در توافق هسته ای ایران با ۵ به علاوه یک، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت:

" این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هسته‌ای حامی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که براساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود."

در دی ماه ۹۵، خانم «وندی شرمن»، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران، در مصاحبه ای با پروژه «راشا مترز» در دانشگاه هاروارد گفت:

" یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روس‌ها که البته در اواخر مذاکرات بر روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل در خصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود که نباید هیچ محدودیتی بر روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را بر روی موشک‌های خودشان نمی‌خواستند و البته فکر می‌کردند که چنین محدویتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتاً بر سر این موضوع مصالحه کردیم."

اما در نهایت با «ایستادگی» و «درایت» تیم مذاکره کننده ایران، حرف روسیه و چین در باب لغو کامل تحریم های موشکی و تسلیحاتی حداکثر ظرف یک ماه بعد از امضای توافق، به کرسی ننشست! در نتیجه، طبق مصالحه تیم دیپلماسی ما با طرف های غربی، تحریم های تسلیحاتی ما برای ۵ سال دیگر بر جای خود باقی ماند، تا ما برای خریدن هر نوع سلاح متعارف از خارج نیازمند طی کردن پروسه وقت گیر، پیچیده و پردست انداز اجازه گرفتن از شورای امنیت شویم که سه طرف غربی(آمریکا، بریتانیا و فرانسه) در آن حق وتو دارند.

بگذریم از این که طبق تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی (موسوم به قانون «کاتسا») اصولا هر نوع خرید سلاح توسط ایران به کل و برای همیشه ممنوع شده و همان راهکار پیچیده و دشوار در نظر گرفته شده در برجام هم عملا از حیز انتفاع ساقط شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    کاش برخی ایرانی ها هم برای ایران غیرتی میشدن نه برای آمریکا و ب ر ج ا م!
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      28 44
      روس ها از خودمون بیشتر مارو دوس دارن.
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 18
      عمرا روسیه همچین کاری کرده باشه.خیانت روسزه به همه ثابت شده
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 4
      پس بخاطر همین بود هیچکدوم از قطعنامه های تحریم ضد ایران را وتو نکردن . احتمالا در اصل میخواستن ایران تحریم بشه چون تحریم برای ما نعمته !
    • حسین PL ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      16 14
      یک عده الان باز میان میگن که ۲۰۰ , 300 سال پیش تزار روس چکار کرد و بلشویک‌ها چه غلطی کردند و شوروی چه سیاستی داشت و ....اون را ربط میدان به روسیه فعلی‌. ببینم کارایی که شاهای قاجار و پهلوی کردن به الان ایران ربط داره ؟ مثل اینه که بیایم بگیم ایران کشور..... هست چون زمان پهلوی به رژیم صهیونیستی کمک کرده!!! این احمقانه‌ترین نوع نتیجه گیری و برداشت هست و اتفاقا سیاست فعلی‌ روسیه انقدر سازنده بوده که آمریکا و انگلیس کوچکترین نقطه ضعفی پیدا نکردند که میرن تاریخ ۱0۰ ، 3۰۰ سال روسیه را زیرو رو می‌کنن و جار میزنن. روسیه تا جایی سیاستش با ما هماهنگ هست همکاری میکنیم و جاهایی هم که نیست خوب ما سیاست خودمون مبنا هست.
    • کاظم IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      5 2
      همه منافعشان به هم گره خورده ؛ بخصوص که آن کشور ها همسایه باشند و در منطقه پرآشوب خاورمیانه هم مستقر . منافع ما منافع روسیه هست و منافع روسیه منافع ایران .
    • FFFFFFFFF IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      28 16
      مشرق یاوه گو-مرگ برروسیه
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      11 6
      ما از زمان دولت خاتمی به این تیم مذاکره کننده اعتماد نداشتیم و نخواهیم داشت
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      5 1
      تا وقتی امریکار و کدخدای جهان بدونن....بهترازاین بدتر نمیشه! ما انقلاب کردیم که نه غربی و نه شرقی کدخدای جهان نباشد امام خمینی خدا بیامرزتت... انقلاب دست چه کسانی افتاده است!
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      10 13
      روسها ما را دوست ندارند. اما از اینهمه وادادگی دولت ایران متحیرند. روسها در زمان پیمان رویترز و تنباکو هم مخالف آن قرارداد بودند اما نه به خاطر علاقه به ایران بلکه به خاطر رقابتی که با انگلیسیها داشتند.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      1 1
      تیتر صحیح : روزی که روس ها برای منافع ملی خودشان در ایران ....... شما هم از تبار همانهایی هستید که در دوران مشروطیت و بعد از آن ، قیام میرزا کوچک خان ، زیر بیرق روس و انگلیس دیگ پلوی نذری بار می گذاشتید . دلتان را به روسها خوش نکنید . بعد از قرن ها با لطف شما ، مفت و مجانی پایشان به آبهای گرم باز شده است .
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    این جور گزارشات بسیار غم انگیز است اگر بخوانی و دق نکنی .................
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      22 2
      من که وقتی فهمیدم روسیه ای که اس سیصد با ناز و هزار جور ادا بهمون داد رفته به بزرگترین دشمنان منطقه ای ما یعنی ترکیه و عربستان اس ۴۰۰ و اس ۵۰۰ داده دق کردم
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    سگ شرف داره به بعضی از مسئولین ما خاک بر سرشون کنم که اینقدر پاچه خوار غرب هستن درواقع خدای اینها امریکاست.....
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 9
      با این ادبیاتی که شما داری، برام جالبه که اگر خودت مسئولیتی به شما بدهند، با چنین حالی که داری، چه کارها که نمی کنی!! هر کسی ضعف هایی داره. دلیل نمی شه که اینطوری به هم اهانت کنیم. اون الفاظ را جایی دفن کنید بهتر است چون حتی اگر برای دشمن هم بکار ببرید، بر می گردد و همچون چیزی به شما می گوید. شما که دوست ندارید بشنوید هان؟
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      19 1
      پاچه خوار روس يا غرب
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    لطفاً تاریخ را مطالعه کنید، روسیه فقط به منافع خود فکر میکند همین و بس
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      بله در گذشته روسیه و امریکا و انگلیس به ایران خیانت کردند ولی الان فرق می کنه منافع روسیه و چین در این است که ایران قوی بشه و مانع پیشروی امریکا در خاورمیانه بشه
    • محمد IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      65 13
      دست بر قضا، در این موقعیت زمانی منافع ما همسو با روسیه مسیحی است.
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      26 14
      کاملا درسته ولی بدبختانه برخی از داخلی ها مرعوب غرب هستن اگر روسیه و چین تو این مورد از ما پشتی بانی می کردن دو دلیل داشت اول به دلیل اینکه به ما سلاح می فروختن و پولش رو می گرفتن و دلیل دوم اینکه اونها نگران تضعیف ایران و در پی اون کنترل کامل آمریکا بر منطقه هستن. اما جایی که منافع دو ابر قدرت با ما گره خورده بود استفاده نکریم.خسارت محض
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      25 2
      به طریق اولی آمریکا هم به منافع خودش فکر میکنه، پس بعضیا غلط کردن بتن کردن تاسیساتو
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      23 4
      چطور فقط روسیه به منافع خودش فکر میکنه ؟در حالی که شما فکر میکنید غرب دلش به حال ایران سوخته؟؟؟؟؟
    • مهدی از قم IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 11
      الان امریکا و اروپا به منافع ما فکر میکنند؟؟؟؟همه به منافع خودشون فکر میکنند اما اکنون منافع امریکا و اروپا در تجزیه ایران است و منافع روسیه تا حدودی هم راستا با ایران
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      36 4
      یکی از آن کتابهای تاریخت را معرفی کن تا ما هم مثل شما آگاه شویم از پاکدامنی و خیر خواهی آمریکا در حق کشور ها چقدر شما ها بی حیا و پر رو و لش هستید
  • ميثم IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    56 5
    از كدخدا هم خيري نرسيد،بايد به سراغ مردمان فداكار روستا رفت براي اجراي اقتصاد مقاومتي .
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    57 14
    چین و روسیه دوست ندارند ایران ضعیف بشه چون اگر ایران ضعیف بشه ممکنه تحت کنترل امریکا دربیاد . منافع روسیه و چین در این است که ایران تحت کنترل امریکا نره .
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      6 2
      البته اگر ایران قوی باشه و دوست آمریکا ، تبدیل به بزرگترین خطر برای منافع چین و روسیه در آسیا میشه .
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      6 1
      روسیه چرا باید اجازه بده یه اوکراین جدید امریکا در جنوبش در ایران بسازه!!؟
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      20 7
      اها جان ته خیک . چین و روسیه باج گیرن. پول مفت مملکت رو می ریزین تو حلقومشون و اونوقت راحت ایران رو می فروشن . مثل اینکه یادتون رفتن قطع نامه های ضد ایرانی توسط اونا تایید شد. دهن ایران رو سرویس کرد ی اس 300 بدند اونوقت به ترکیه و بحرین و عربستان راحت داره اس 400 می ده . بعدشم مگه قرار نبود انقلاب ما شرقی و غربی نباشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا دارین زیر این شعارتونم می زنین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جنایاتی که روس ها در حق ایران کردند امریکا نکردند بعد منافع ما در دوستی با اونهاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این جوک قرنه .
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      16 7
      کاملا درسته.
    • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      10 1
      فراموش نکنید پای تمام قطعنامه های تحریمی امضای روسیه و چین است
  • محمد عماد IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    9 1
    تاریخ کشور ما در چند ساله اخیر سرشار از حمایت ها و پشت کردن های بعدی دولت های بزرگ از دولت ایران بوده است. خنده دار خواهد بود اگر باور کردن لبخند های اولیه و دیدن اخم های ثانویه کشورهای بزرگ، عادت همیشگی و ترک نکردنی ایرانی باشد
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    14 3
    " این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هسته‌ای حامی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که براساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود."
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      4 0
      منطور بالا خوانده بودیم یا میخوای 20 بار از روش بنویسیم
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    12 2
    راستی هواپیما ها چی شد؟ بالاخره میدن بهمون یا نه؟
  • سیدرسول IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    19 49
    روسیه همیشه حامی ملت ایران بوده.
  • حجت اله SE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    19 5
    بااین اوصاف لاورف بهتر بوددرایران کاندیدا شود چرا که با تحریم مخالف بود وآب درآسیاب غرب نمی ریخت آنهم تحریم کاستا و5ساله که آقایان موافق آن بوده وهستند وبه قول رهبر معظم انقلاب اینها به قول خود عمل نمی کند وپایبند به گفته وپیمان نیستند
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    26 32
    اونا همراه آمریکا نشوند و مانند سال 2009 چهار قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب نکنند لازم نیست برای ما غیرتی بشوند. هر چند که میرزابنویس های مشرق به قدری بی غیرت و ضد ایران و چاپلوس روسیه هستند که شهامت نشر نظر من را ندارند.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      8 20
      روسیه امروز متحد استراتژیک ایران در منطقه میباشد و منافع ملی ایران و روسیه بهم گره خورده و دوستی دو کشور و دو ملت قابل کتمان نیست .
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      9 4
      بی غیرت و ضد ایران آنهایی هستن که ادامه تحریمهای تسلیحاتی ایران را برای 5 سال برای بعد از برجام پذیرفتند !
  • باشناسنامه IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    5 0
    خاک بر سر اینها با مذاکره کردنشان . تیمی که چهار نفر جاسوس شناسایی شده داخلی باشه دیگه تیم مذاکره کننده نیست تیم خ.... هست
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    14 4
    غیرتی؟!!چقدر بهشون باج دادین؟
  • صادق IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    0 2
    باید تحدید را به فرصت تبدیل کرد،خرید سلاح از خارج یعنی وابستگی در زمان دفاع،پس تحریم خرید سلاح را باید به فال نیک گرفت ‌وهزینه خرید از خارج را صرف دانشمندان داخلی برای خودکفایی در تولید سلاح کرد،ما می‌توانم.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    3 9
    از ترسویی تیم مذاکره کننده ایران تعجب می کنم. اینها استقلال و اقتصاد و خود کفایی ما را مفت می فروشند .
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    4 4
    غیرت روسی؟!! اینو تا حالا نشنیده بودیم. البته از جاسوسان روس در ایران این حرفها بعید نیست.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    10 3
    کسی نمیاد بارت را بلند کنه، میاد لنگ... را هوا کنه. غیرت روس برای ایران؟! یه چی بگو بگنجه.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    9 4
    روسیه و آمریکا هر دو دشمن ایران هستند ولی فرق اصلی این دو کشور در نوع برخوردشون با متحداشونه، آمریکا با رقیب منطقه ای عربستان ایران دشمنه ولی همین چند هفته پیش بود که عربستان قرارداد های کلان نظامی با روسیه بست و این متحد به قول شما غیرتی ما ( یعنی روسیه ) حاضر شد سلاح هایی پیشرفته تر از اونی که به ما داده در اختیارش قرار بده هر وقت این مقاله ها رو میخونم یاد اون حرف امام میفتم که گفتند:"آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلید‌تر "
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    8 3
    اره ارواح عمتون روسیه غیرتی می شه
  • DE ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    6 5
    خیانت به اقتدار نظامی ایران از طرف دولت ایران مگر باید هم شاخ داشته باشد هم دم ، تازه این دم خروس بود ، وقتی خود خروس بزند بیرون تازه ملت حواهند فهمید که انقلاب را هم معامله کرده نگاه به ژستهای مصنوعی دولت علیه ترامپ گول تبلیغاتی است ، هرچه سر ایران امد از خیانت بود جنگ هشت ساله خیانتهای منافقین و لیبرالهای داحل دولت بود
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    9 3
    واقعا شما فکر میکنید روسیه حامی ایران هستش؟متاسفم براتون،روسیه اگه دلسوز ایران بود اجازه نمیداد شش تا قطعنامه علیه ایران صادر بشه
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      11 0
      نه تنها اجازه داد بلکه برای هر شش قطعنامه رأی مثبت داد!
  • امید IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    3 2
    فراموش نکنیم روسیه هم به دنبال منافع و کاسبی خودشه و غیرقابل اعتماد همانند امریکا و انگلیس، قراردادهای نظامی چند روز اخیر مسکو با کشورهای حاشیه خلیج فارس را از یاد نبرید و ... ما باید خودمان با توکل به خدا به کشوری نیرومند در همه زمینه ها تبدیل شویم.
  • تحریم IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    7 1
    بابا کدام مذاکرات پیچیده و نفس گیر ؟اونا هرچی گفتن اینا گفتن بروی چشم ، این دیگه پیچیدگی و نفس گیری نداره که
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    31 25
    دو روز دیگه همین روسیه مارو به عربستان خواهد فروخت.
    • یه ایرانی AE ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      10 1
      اگر منافعش ایجاب کنه چرا نفروشه،ما برای چی ناراحت باشیم از دست روسیه در صورتی که سیاستمداران ما به لبخند مفتی!!! ملت و منافع وناموس ایران را می فروشند
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    24 0
    اگر صحت داشته باشه که انگاری صحت داره یه جای کار بدجوری می لنگه ...
  • مسعود NL ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    32 33
    در 200 سال گذشته هیچ کشوری به اندازه روسیه به ایران خیانت و ضربه نزد ... لعنت بر روسیه که نامردتر از خودشون، خودشون هستن
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      16 1
      پس درور بر آمریکای جهانخوار پست و پفیوز
    • NL ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      15 8
      هیچ کشوری به اندازه انگل ستان به ایران ضرر نزده پس حرف مفت نزن شما دارید از هم پیمانی ایران و روسیه می سوزید این انگل ستان بود که نصف ایران رو تجزیه کرد و با نفوذ و فساد در ایران کلی غارت کرد و رضا قلدر رو به حکومت رسوند و در قحطی بزرگ نصف جمعیت ایران رو کشت و به مدت 100سال نفت ایران رو غارت کرد و کودتای 28مرداد رو با امریکا گردش ئ حکومتش همون بوده و هست . درضمن از 200 سال پیش تا الان حکومت روسیه سه بار تغیر کرده است .
    • سلام US ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      5 0
      ممنون که حق مطلب رو ادا کردی
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      6 12
      ایران در طول یک قرن اخیر بیشترین ضربه را از امریکا شیطان بزرگ خورده است و بدتر و نامردتر از یانکی ها در جهان نداریم .
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    14 25
    بنده اطلاع دقیق دارم
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 2
      بنده هم اطلاع دقیق دارم صهیونیستهای کودک کش به بعضی از کامنت گذارهای حرفه ای همون رسانه ها کمک مالی میکنن
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 1
      بابا تو خیلی نخبه ای عجب خبر هایی بهت میرسه کاری کن سهم بنده نیز پرداخت بشه جغول بغول
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      0 0
      بابا تو خیلی نخبه ای عجب خبر هایی بهت میرسه کاری کن سهم بنده نیز پرداخت بشه جغول بغول
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      7 7
      بنده اطلاع موثق و دقیق تر دارم که کمپانی های غربی به رسانه های غرب گرا در ایران کمک مالی می کنند.
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      1 1
      لابد دیده اند که که چگونه رسانه های غربگرای ایرانی از آمریکا پول می گیرند.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 2
      خوب دقیق بگو ! کذاب ! این شماهستید پول بگیرهستید . خیلی دقیق دروغ وتهمت زدی .
  • US ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    20 7
    اونا دلشون واسه سلاحای خودشون میسوخته که سریعتر بفروشن
    • NL ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 0
      خوب به ما اسلحه بفروشن به نفع ماست یا به ضرر ما ؟
    • ج د ا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      7 1
      خوب چه عیبی داره اونها سلاح به ایران بفروشند ( هم آنها سود ببرند و هم ایران قویتر بشود ) به نظر شما عیبی داره که ایران سوخو 30 و 35 که از بهترین جنگنده های نسل پنجم هست از روسیه بخره یا بهترین هلیکوپترهای ترابری و تهاجمی را بخره و یا موشک های دفاعی اس 400 و انواع سامانه ای دیگر ؟؟؟مگر کشور دیگری به ایران سلاح میفروشه؟؟؟چه عیبی داشت اگر تیم مذاکرات ایران کمی بیشتر فشار می آوردند و تحمل میکردند و حداقل در سطح چین و روسیه دلشون برای خودشون (ایران) می سوخت و با غرب بر سر تحریم تسلیحاتی ایران مصالحه نمیکردند و اجازه تحریم ایران را نمیدادند؟؟؟؟آیا این چیزی جز خیانت بوده است؟؟؟آیا اگر رهبری از این موضوع آگاه بودند جلوی آنها را نمیگرفتند؟؟؟؟
  • SE ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    3 0
    ajab nemidonstam!!!??
  • روزبه IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    6 0
    روسها منافع ملیشان را در نظام بین الملل چند قطبی میبینن این یک اصل در سیاست واقع گرایان است ولی موضوعی که بسیار غم انگیزه خیانت برخی در قالب دیپلمات بود که منافع بیگانه را بر منافع ملی کشورشان ترجیح دادن. متاسفانه شناسنامه های بعضی از مسولین اگر چه ایرانی است ولی صادره از کوفه زمان حضرت علی (ع) است. چطور بعضیها از هموطنان میتونن تا این حد سقوط کنن که شرافت و مردانگی و عزت ملیشون رو به وعده های بیگانگان ترجیح بدن؟ای کاش قبل از هر‌ مذاکره برای دیپلماتها ی‌کشورمون وصیت نامه شهدا، لحظه های شهادت رزمندگان رو نشون بدن حتما بایستی در کنار دیپلماسی کلاس های تهدیدات شناسی دشمنان مون هم بهشون اموزش داده بشه
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    15 6
    هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره همین روسها برای اس ۳۰۰ چند سال مارو سر کار گذاشتن؟ ولی سه سوته به ترکیه اس ۴۰۰ فروختن. روسها از امه فرصت طلب ترن متاسفونه خیلی ها الان غش کردن سمت روسها
  • مصطفی IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    22 2
    برای منافع خودشون غیرتی شدن. نه اونا و نه آمریکا و نه چهار کشور دیگه هیچ کدوم دلشون نمیخواد بزرگی و عظمت ایران رو ببینه.
    • سلام US ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      2 0
      افرین
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    17 11
    خدا به همه ما قدرت درك و فهم بده تا بتوانيم دشمني مثل روسيه و امريكا را شريك و برادر قرار ندهيم
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 2
      چطور دلت آمد آمریکا جونت را همراه روسیه آوردی از اون کلک های بیطرفی کاذب و مکارانه و ...
  • مسی IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    31 7
    کاش ایرانی هایی که پای صفحه مسی فحش نگاری میکنند این فحاشی هارا نثار صفحه اینترنتی ظریف وتیمش مینمودند. او مستحق هرگونه برخوردیست
  • ایرانی US ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    7 14
    برای کسانی که از روسها ایراد میگیرند باید پرسید اگر دولت ما وا می دهد انتظار دارید که روسها کاسه داغتر از اش بشوند. و جلو خیانت های پشت پرده جاسوسان را بگیرند. اگر این خیانت نمی شد الان ایران انقدر توانایی هوایی داشت که فضای مملکت را حراست کند و جلو نفوذ هواپیماهای جاسوسی انگلیس. کدخدا و اسراییل را بگیرد ووووووووووو. حالا کسی از ایشون می پرسد شما با اجازه کدام مرجعی این اوانتاژ را مفت به غربیها دادید. من به شما قول میدهم هیچکس از جوابش تعجب نخواهد کرد
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    2 2
    اما علیرغم حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم ها تا ۵ سال ادامه یابد!
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    1 1
    آدم وقتی تاریخ رو میخونه از سادلویی و حماقت برخی عزیزان هم وطن که از قصه مسئول هستند خجالت مبکشه! معیار چیه برای مسئول شدن؟ یقه دیپلمات و سایه ی پیشانی؟؟!!!
  • مهران IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    3 3
    خلاصه در برجام کلاه خیلی گشادی سرمون گذاشتند.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    13 15
    همیشه در تاریخ وقتی ضعیف بودیم زیر بیرق روسیه و انگلیس و.........بودیم . بهترین زمانمون هم وقتی بود چه زیر پرچم امریکا بودیم . الان هم ترجیح میدم با آمریکاییها باشیم تا روسهای بی پدر مادر .......
  • حسن DE ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    15 1
    کاشکی این غیرتش را روسیه برای دوستان روسوفیل داخلی اش زمان قطعنامه های تحریم ملل متحد اعلام میکرد و وتو میکرد مثل کارهایی که برای بشار اسد کرد.اون موقع بی غیرت بود چون میتونست با گوشت لخم ایران از غرب امتیاز بگیره و این نتیجه اعتماد روسوفیل های داخلی به روسهاست. سیاست با اعتماد جلو نمیره چه اعتماد به امریکا چه روسیه.مهم اینه که کشور رو گوشه رینگ نبری که شرق و غرب بتونند ازش امتیاز بگیرند.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      2 1
      ایران مستقل چهره ات زیباست .. بقول بریتانیانیاییهای مرموزت بیطرف بی شرف است . پس مرزهاراببندیم دنیارانبینیم ؟ بقول خودتان همه دنبال منافع خودشان هستند نوبت به منافع ایران که میرسد زورتان میاد. مشکل شماودردشما غربزدگی است نه روسیه
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    7 1
    از تصویب قطعنامه های تحریمی با امضای روسیه تا ممانعت از تحویل سلاح های فروخته شده به بهانه همان تحریم ها نشان از صداقت فدراسیون روسیه دارد!
  • محمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 1
    چندسال مردم واقتصاد وهرنوع فعالیت را شرطی مذاکرات وبعد برجام نمودید خالا که دست پختتان مسموم قابل خوردن نیست انداختید گردن جاسوس ها اولا سازمان هاوارگان های اطلاعاتی چکارمیکردند ثانیا گروه مذاکره کننده ما همه شان که جاسوس نبودند منشا اینهه وادادگی چیه؟
  • درود بر روحانی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 1
    حقوق بشر را کی میریزن به حسابمون؟؟؟
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    16 4
    روسیه و غیرت اونم واسه ایران!!! خدا را شکر که دشمنان ما را ابلهان قرار داد
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    9 9
    پول مملکت ایران را دادن به کمونیست ها
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    14 7
    روسها و چینی ها برای منافع خودشون غیرتی شدن نه منافع ایران و هدفشون این بوده که بعد از برجام بازار تسلیحاتی ایران رو در اختیار بگیرند چون بازار خودرو و نفت که در اختیار شرکت های اروپایی و فرانسوی افتاد و شرکت های روسی هم توان رقابت با اروپایی ها رو ندارند لذا می خواستند از بازار تسلیحات سهمی ببرند. اینقدر ساده لوح نباشید.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      0 0
      درنظام چندقطبی هستیم واین بعضهاروگیج میکنه بابا رابطه بدنیست ولی برجامیون رابطه رافقط آمریکاوجامعه بین المللی راچهارکشورمیدونن ...فریب خناسان رونخورید ایران بخوبی بابرگ روسیه بازی کرد وترامپ التماسش برای همین است
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    2 0
    آمریکا از روسیه (شوروی) بدتر، روسیه از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دو تا بدتر. امام خمینی
  • محمد IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 0
    نظرا رو خوندم اکثر مردم احساسی نظر میدن یه عده طرفدار غرب هستند یه عده طرفدار شرق ولی واقعیت این هست در دنیای سیاست و مخصوصا سیاست بین الملل روابط با کشورها بر اساس منافع شکل میگره و کشور دوست وجود نداره پنج کشور ابرقدرت منافع مشترک دارن و چند سال یکبار در گوشه ای از دنیا جنگ راه میندازن و سلاح هاشون رو میفروشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس