کد خبر 790094
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
جرولد دی. گرین

رئیس اندیشکده آمریکایی «شورای اقیانوسیه» تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در عدم تأیید توافق هسته‌ای ایران را یک اقدام اشتباه خواند.

به گزارش مشرق، «جرولد دی. گرین» رئیس اندیشکده آمریکایی «شورای اقیانوسیه» در مصاحبه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) تأکید کرد:‌«عدم تأیید توافق هسته‌ای توسط دونالد ترامپ، یک اشتباه بود».

بنا بر این گزارش، وی گفته است، «همانطور که همه می‌دانیم توافق هسته‌ای ایران، نقاط ضعفی دارد اما این نقاط ضعف به هیچ عنوان عدم تأیید پایبندی ایران به توافق را توجیه نمی‌کند.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ادامه داد:‌«بسیاری به اشتباه بر این باورند که این توافق قرار بود تمام جوانب سیاست ایران را پوشش دهد در حالی که این توافق صرفا به قابلیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته است».

این مقاله می‌افزاید: «درک این مسئله که معماران اصلی این توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ بودند، بسیار اهمیت دارد. و از این مهمتر، موضوع توافق مسکو، پکن و واشنگتن بر سر موضوعی مشترک به ویژه در شرایط کنونی جو سیاست جهانی. این یک توافق آمریکایی نیست و آمریکا در امضای این توافق،‌شرکای ارزشمندی داشته است.»

در ادامه این مقاله آمده است: «تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران، تصمیم درستی نبوده است. چرا اصلا آمریکا باید توافقی را تضعیف کند که خودش با همکاری دیگران برای نوشتن آن زحمات بسیار کشیده است بویژه در زمانی که به نظر می‌رسد این توافق کارساز بوده و شرکای واشنگتن نیز مخالف این مسئله هستند؟»

رئیس اندیشکده «شورای اقیانوسیه همچنین تأکید کرد: «در حال حاضر جامعه کارشناسی معتقد است که ایران به این توافق پایبند بوده و نه وزیر خارجه و نه وزیر دفاع آمریکا نیز اعتبارزدایی برجام را تأیید نکرده‌اند بلکه در عوض حمایت خود را از این توافق اعلام کرده‌اند».

وی افزود: «عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، عواقبی برای آمریکا به دنبال دارد که بسیار منفی هستند. تعامل با متحدان و دشمنان آمریکا از جمله کره شمالی با این تصمیم بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد شد چرا که واشنگتن با این اقدام میزان قابل توجهی از اعتبار خود را از دست می‌دهد چرا که به تعهداتش و به راه‌حل های دیپلماتیک برای مسائل امنیتی و سیاسی پایبند نبوده است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس