رهبر کاتالونیا

رهبر کاتالونیا در تازه ترین اظهاراتش هر گونه تلاش دولت مادرید برای در اختیار گرفتن مستقیم اداره امور کاتالونیا را رد کرده است.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، کارلس پویگدمونت رهبر کاتالونیا روز شنبه در سخنانی تاکید کرد: مردم کاتالونیا نمی توانند تدابیر غیرقانونی اتخاذ شده از سوی دولت اسپانیا برای اداره مستقیم این منطقه را قبول کنند.

وی از کنگره کاتالونیا خواسته است تا علیه تدابیر دولت مادرید، اقداماتی را انجام دهد.

رهبر کاتالونیا افزود: تصمیم ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا و اجبار برای برگزاری انتخابات جدید، بدترین حمله علیه نهادها و مردم کاتالونیا از زمان دیکتاتوری نظامی فرانسیسکو فرانکو است.

وی اظهار داشت: من از پارلمان می خواهم تا با برگزاری یک نشست درباره اقداماتی که می توانیم به عنوان نمایندگان قانونی شهروندان کاتالونیا در برابر این تلاش دولت مادرید انجام دهیم، تصمیم گیری کنند.

کارمی فورکادل رئیس پارلمان کاتالونیا نیز در اظهاراتی تاکید کرد: تصمیم ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا برای برکناری دولت کاتالونیا و اجبار برای برگزاری انتخابات جدید، یک کودتا و حمله علیه دموکراسی است.

وی تصریح کرد: راخوی می خواهد پارلمان کاتالونیا دیگر یک پارلمان دموکراتیک نباشد و ما اجازه چنین اتفاقی را نخواهیم داد. به همین دلیل می خواهیم پیام قاطعیت و امید را برای مردم این کشور ارسال کنیم. ما امروز متعهد هستیم تا پس از جدی ترین حملات علیه نهادهای قانونی کاتالونیا، از اقتدار و حاکمیت پارلمان کاتالونیا دفاع کنیم.

در حالی که رهبران کاتالونیا حاضر نشدند در ضرب الاجل تعیین شده از سوی دولت اسپانیا از طرح و برنامه خود برای استقلال صرفنظر کنند، کابینه اسپانیا شنبه نشستی را برگزار کرد تا درباره راهکارهای اداره مستقیم کنترل امور کاتالونیا بحث و تبادل نظر کنند.

این نخستین بار در چهار دهه اخیر در دموکراسی اسپانیا است که دولت مرکزی قصد استفاده از حق قانونی خود برای در اختیار گرفتن کنترل یک منطقه را به طور مستقیم داشته است. دولت اسپانیا اعلام کرده است که هدف اصلی اش از این اقدام برقراری نظم و اجرای قانون خواهد بود.

دولت اسپانیا با انتشار بیانیه‌ای افزود: حاکمان کاتالونیا نه به قانونی که بر اساس دموکراسی ما بوده احترام گذاشته اند و نه به منافع عمومی. این شرایط پایدار نخواهد بود و باید با استفاده از اختیارات قانونی بند ۱۵۵ قانون اساسی که به دولت داده شده است، با این شرایط برخورد کرد.

راخوی توانسته است حمایت فیلیپ شاه اسپانیا را نیز جلب کند. شاه اسپانیا روز جمعه تاکید کرده است که کاتالونیا بخش مهمی از اسپانیا است و خواهد بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس