مصاف

هویزه، به عنوان تفنگی تک تیرانداز ضد مواد یا آنتی متریال شناخته می شود که هدف اصلی آن، نفوذ به سنگرهای تقویت شده یا بدنه زره پوش هاست اما دقت نمونه ایرانی از خانواده ام 82 آمریکایی نیز بیشتر است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در جریان شانزدهمین نمایشگاه تجهیزات ایمنی و پلیسی موسوم به ایپاس که از روز دوشنبه 24 مهرماه در تهران شروع به کار کرده، غرفه متعلق به صنایع دفاعی کشورمان شاهد رونمایی از یک سری محصولات جدید در حوزه سلاح های سبک بود که در میان این محصولات یک سلاح تک تیرانداز سنگین جدید که شباهتی جالب به خانواده سلام مشهور M82 دارد، بیش از دیگران نگاهها را به سمت خود جلب می کرد و نشان می داد طراحی و ساخت نمونه های اولیه اسلحه های سبک در طی سالهای اخیر، با جهشی قابل توجه در کشورمان همراه بوده و نوید آنرا می دهد که در آینده ای نزدیک، کم کم شاهد خروج کلاشینکف ها و ژ-3 های قدیمی از سازمان رزم یگانهای اصلی سپاه و ارتش باشیم.

هویزه؛ تک تیرانداز سنگین جدید ایرانی

یکی از این سلاح های جدید، یک محصول نیمه اتوماتیک است که برای شلیک گلوله های کالیبر 99*12.7 میلی متری توسعه پیدا کرده. از نظر ظاهری، شباهت زیادی میان هویزه و ام 82 آمریکایی وجود دارد؛ سلاحی که از سال 1982 میلادی وارد خط تولید شده و در این سالها به دلیل حمله کشورهای فرامنطقه به همسایگان ما و بخشی دیگر به دلیل خریدهای برخی از همسایگان ایران، در خاورمیانه بسیار دیده شده است. خانواده این سلاح که در چندین مدل توسعه پیدا کرده است مشتری های زیادی در دنیا دارد که از آن جمله می توان به برزیل ، شیلی، کانادا، پاکستان، کویت، مصر، ترکیه، کره جنوبی، امارات، عربستان، قطر و عراق اشاره کرد.

سلاح تک تیرانداز هویزه در پایین و صیاد در بالا

این نوع از سلاح ها به عنوان تفنگ های تک تیرانداز ضد مواد یا آنتی متریال شناخته می شوند که هدف اصلی آنها، نفوذ به سنگرهای تقویت شده و یا بدنه زره پوش ها است. البته کاملا مشخص است که در صورت برخورد گلوله هایی در این اندازه به انسان چه اتفاقی رخ خواهد داد!

سرعت دهانه این گلوله های سلاح هویزه در حدود 830 متر بر ثانیه و طول لوله این سلاح 74 سانتی متر است. طول کلی سلاح 146 سانتی متر و برد آن در حدود 1500 متر است. وزن این سلاح بدون دو پایه و دوربین و با خشاب خالی، در حدود 13 کیلو و 200 گرم است. این عدد برای اسلحه ام 82 آ1 با لوله ای در همین اندازه 14 کیلوگرم است. اسلحه تک تیرانداز هویزه با خشاب 5 تیری مسلح می شود. بر روی سلاح نیز ریل نصب سامانه های اپتیکی تعبیه شده که نصب و تغییر دوربین ها را بسیار ساده تر و در زمان کمتر ممکن می کند.

اما یک نکته جالب در مورد سلاح هویزه ، دقت این سلاح است. عدد دقت این سلاح 1.5 MOA اعلام شده است. این عدد به این معناست که گلوله های این سلاح در فاصله 1500 متری، می تواند در دایره ای به قطر تنها 60 سانتی متر به هدف بخورد. جالب اینجاست که این عدد MOA برای اسلحه ام 107 آمریکایی که جدیدترین مدل از خانواده ام 82 محسوب می شود در حدود 3 اعلام شده است!

مدل های کوچک شده مصاف رونمایی شدند

در این نمایشگاه شاهد رونمایی از سه مدل از تفنگ مصاف بودیم؛ سلاحی هجومی که سال گذشته برای اولین بار رونمایی شد. اسلحه ای مدرن با خصوصیاتی شبیه به اسلحه هجومی HK  416 ساخت آلمان که بیشتر برای نیروهای ویژه ساخته شده است. طرح کلی این سلاح بر اساس پلتفورم خانواده ام 16، ام 4 یا اچ کا 416 است. این اسلحه بدون خشاب وزنی در حدود 3 کیلوگرم دارد. وزن فجر 224 بدون خشاب 3 کیلو و 200 گرم، این عدد برای کلاشینکوف روسی 3 کیلو و 470 گرم و برای ژ-3 آلمانی بیش از 4 کیلو است.

این اسلحه با گلوله های 45*5.56 میلی متری مسلح شده و از خشاب های 20 یا 30 تیری استفاده می کند. مکانیزم آن فشار غیر مستقیم گاز باروت است و نواخت تیر سلاح در حدود 700 الی 1025 گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود 350 متر است. سرعت دهانه گلوله نیز بین 850 الی 950 متر بر ثانیه اعلام شده.

دو مدل از مصاف - به عدم تغییر طول لوله دقت کنید؛ هرچند اندازه کلی سلاح پایین، کاهش پیدا کرده

مصاف با لوله کوتاه شده و ویژگی های آن

در تصاویر مربوط به نمایشگاه، شاهد وجود سه قبضه مختلف از سلاح های سری مصاف هستیم. یک مدل از این سلاح، گونه استاندارد آن است که بیشتر برای یگان های معمولی پیاده نظام توسعه پیدا کرده، گونه کارابین یا کوچک شده این سلاح نیز در این نمایشگاه حضور داشت که البته لوله آن کوتاه نشده بلکه قنداق جمع شونده ای برای آن تعبیه شده است که طول کلی سلاح را کاهش می دهد. یک مدل دیگر از این سلاح نیز در ایپاس 2017 دیده شد که مشخصا دارای لوله کوتاه تری است. این دو مدل کوتاه شده بسته به نوع نیازها بیشتر در یگان های عملیات ویژه ارتش، سپاه و ناجا توان استفاده دارند. در حقیقت این رویه توسعه مدل های سبک تر و کوتاه تر در اکثر دنیا باب شده است تا نیازهای یگان های عملیات ویژه را نیز تامین کند.

با این اوصاف به نظر می رسد برنامه ریزی صورت گرفته برای اسلحه مصاف، جدی تر از بسیاری طرح های مشابه باشد و نوع طراحی و ساخت نمونه های مختلف آن نشان می دهد می توان این محصول را به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی جهت تجهیز یگانهای مختلف نیروهای مسلح ایران باشد؛ موضوعی که با توجه به تهدیدات مختلف منطقه ای و ضرورت ارتقاء تجهیزات یگانهای سرپنجه، از اهمیتی بیش از گذشته برخوردار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    56 1
    یه فیلمی از توضیحاتش یا تستش بذارین لطفا
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    59 31
    به نظرم اسم هويزه براي يك سلاح انفرادي مناسب نيست
    • افشین IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      29 14
      چرا خوب نیست عزیزم.؟؟هویزه سرزمین مقاومت و ایثار هست و رزمندگان با گمترین تچهیزات انجا بزرگترین حماسه ها رو افریدن.این کمترین یادی هستکه میشه از این دلاوران و همچنین اهالی هویزه کرد.
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      37 31
      ماندانا چطوره؟ امیرارسلان خوبه؟
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      25 4
      موضوع راسياسي نكنيد 1)مثلا سومار، اسم مناسبتري است نسبت به قصر شيرين و ثلاث باباجاني براي تجهيزات نظامي و.... 2) اسامي آرش ، كمان ، پيكان، سام و... اسامي مارها مثل تير، كفچه، افعي و... بنده هيچ مشكلي با اسامي قرآني مناسب ندارم
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      25 18
      آخه کدوم ابلهی اسم شهر و مکان را میذاره رو تفنگ؟اگه اینجوریه و اسم مکان میشه گذاشت پس حتما اسم زمان هم مشکلی نداره از این به بعد طلوع و غروب و صبح و عصر را هم بذارین رو سلاح ها تک تیر انداز ظهر!
    • دانشجو IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      9 1
      اون بنده خدایی که گفته :: آخه کدوم ابلهی اسم شهر و مکان را میذاره رو تفنگ؟ دوست عزیز هیچ قانونی وجود نداره و صلیقه ای هست مثل کلاش که اسم سازنده اونه دنیارو هم گرفته
    • حجت IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      7 1
      اسمش بزاریم زی زی گلو خوبه؟
    • حجت IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      9 0
      همون احمقی که اسم F15 رو میگذاره Eagle و اسم جنگنده رو می گذاره Aurora
  • مهران IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    16 1
    متشکرم از دقت نظر شما
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      24 1
      از اولم مشخص بود این سلاح مصاف یه چیزی دیگست
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    مرگ بر آمریکا
    • قریشی IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      36 14
      مرگ بر امریکا . مرگ بر اسرائیل
  • مغزمتفكر جعلي IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    39 11
    مشرق اين چند وقته كامنتاي آواكس رو تاييد نميكني!قهر ميكنما
    • محمود IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      20 4
      بابا توهم خودتو کشتی با این اواکست دیگه همه دونستن اواکس اوجب واجباته
  • حسین GB ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    80 1
    فقط ایکاش ما این همه تلاش و تخصص رو در دست سربازامون ببینیم نه فقط در نمایشگاه ها و رونمایی ها وضعیت ما به گونه ای شده که باید نه تنها نیروهای خودمون بلکه نیرو های مقاومت رو تجهیز کنیم پس نیاز به یک خط تولید مجهز داریم
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      62 52
      بخصوص نیروهای مقاومت ! بابا بس کنید ترا خدا سرنوشت این کشور بزرگ را وصل کردین چهار تا فلسطینی صبی مذهب !
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      38 33
      ميخواي سرنوشت كشورمون رو وصل كنيم به چارتا يهودي صهيونيست مسلك آدمكش نژادپرست يا به آمريكائيهاي جنايت پيشه وحشي كه در چهارگوشه دنيا دستشان تا مرفق آلوده به خون مظلومان و آزاديخواهان دنياست؟؟!!!
  • حسین GB ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    28 3
    الان داره مینویسه اواکس از واجباته
    • مغزمتفکر IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      14 3
      عقده کرده برات نظرات من
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    62 18
    آفرین بر نظامیان وطن خاک برسر سیاسیون جاسوس پرور
  • shayan IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    29 2
    بسیار عالی به امید موفقیت های روز افزون دقت کنید تولید سلاح اینطور نیسن که تو یک سال بشه کل نیروهای مسلح تجهیز کرد اگه منابع باشه چندین سال طول میکشه. ولی از نمونه های تولید شده در واحد های نمونه استفاده میشه ولی تا رسیدن به اسلحه سازمانی چ به زمان و منابع نیاز است
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    76 22
    لذت بردم روحانی هزینه کن سربازا تجهیز بشن به داداشت بگو کم ....
    • افشین IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      26 4
      ببین دیگه.اونکه خط قرمز جنابشان هست.
  • علی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    11 1
    این سلاح هویزه نمونه خیلی خوبیه و عیب صیاد رو برطرف میکنه. صیاد خشاب نداشت. چن نمونه از کلاش های بهینه شده هم بود درنمایشگاه که ریل درنظر گرفته شده بود واسشون و قنداق تلسکوپی. که گویا از این کلاش ها دریگان ها استفاده میشه. ای کاش این مصاف عملیاتی بشه.
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    32 2
    سوخو و میگ 35 بخریم
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      16 16
      چشم همین الان زنگ زدم تو راهه دارن میارن
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    48 6
    خسته نشدین از این همه رونمایی الکی؟ نه دست سربازا میبینیم..نه دست تکاورهای دریایی میبینیم...نه هیجای دیگه...فقط برا عکس گرفتن خوبن
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    23 4
    صدها نمونه ادوات و سلاح و هواگرد نمونه سازی وماک اپ شد ولی هیچ کدوم روخط تولید نرفت.خدا کنه حالا با کپی کاری از سلاحهای موثر غنیمتی و مهندسی معکوس بتوانیم در کیفیت الیاژ و ساخت هم دقت کنیم تا چیز به درد بخوری برای نظامیان کشورمون فراهم بشه.
  • مسعود US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 6
    بابا چه كاريه بريد چند نمونه از بازار سياه بگيريد بياريد اينجا روشون كار شه با يكم تغيررات اما مشكل آلياژي هست كه ما داريم
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 20
    چقدر شبیه سلاح اسناد نازنین رائفی پوره... مصاف کوچولوعه خیلی شبیه ذوالفقار هستش ویژگی هایش هم....
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      3 2
      اره اینم لوله داره
  • US ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    8 3
    ایول تا کور شود هر آنکه نتواند دید از ارتش و سپاه خواهش میکنم، کاری کنید نخبگان دانشگاهی همینجا و با حقوق خوب جذب بشوند، تا مجبور به مهاجرت نشوند.
  • US ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    7 0
    عالی بود ناقلا ها باز چه چیز دیگه ای توی آستین دارید. آفرین
  • US ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    10 5
    اصلاح طلبا نا احت نشن یه موقع چون دیگه با این همه توان داخلی سهم دلالیشون از خریدهای خارجی کم میشه
  • amir IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    17 12
    وقتی یک موسسه ی فرهنگی داره سلاحی به این پیشرفتگی میسازه دشمنان ایران بدونن که نیروهای مسلح کشور دارن رو چه سیستم هایی کار میکنن و یه نکته دیگرش این که ما هر موقع به جوانانمون اعتماد کردیم موفق شدیم
    • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      11 20
      خخخخخخخ. اون سلاح موسسه هنریت شلیکم میکنه؟ شلیک کردنشو دیدی؟
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      4 3
      بله شلیک میکنه اگر لازم باشه به خائن داخلی و متجاوز خارجی
  • نترس ۲ IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 1
    جرم او را بر شمردم سیزده ره صد هزار هم فزون آید چونان که باید بشمری!!! مگه چکار کردیم در انتخابات شرکت کردیم به شخص دیگه ای رای دادیم
  • US ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    16 0
    من مطمئنم، در آلیاژ هم ما می توانیم به آنها برسیم، فقط باید از دزدیها کم کرد و آزمایشگاههای مدرن را برای بچه های تحصیل کرده متالوژی و مواد آماده کرد و به بچه های مکانیک و هوافضا در صنایع دفاعی میدان و بستر داد. و به بچه های عمران و سازه در ساخت اماکن نظامی سوله ها و بونکرها و پدافند غیر عامل
  • US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    18 3
    کار تولیدات نظامی را باید در ایران همانند خیلی از کشورهای غربی به بخش خصوصی داد
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      6 10
      بخش خصوصی ما عرضه ساختن کشک را هم نداره چه برسه به تجهیزات نظامی همون زیر نظر وزارت باشه باز خیالمون راحته چهارتا آدم متعهد دارن کار میکنن و دنبال سودشون نیستن
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 4
    آهاب داعش و ترامپ احمق... بسم الله اگر حریف مایی
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    8 0
    همه ی اینها خوبه اما چه فایده که عمدا خودمان انها را تولید انبوه نمیکنیم از ژ3 و ای کی 47 استفاده میکنیم. این برای ما افت داره حتی تروریست ها هم از کلاش های قدیمی استفاده نمیکنند.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    10 4
    سلاح تک تیرانداز خوب است ولی به لحاظ حجم آتش ما به سلاح هایی نظیر مصاف نیاز بیشتری داریم. (سلاح تک تیرانداز + آموزش نیروهای متخصص برای کاربرد + تعداد کم اهداف قابل دستیابی در زمان کوتاه و نیاز به تغییر جا پس از یک یا چند شلیک و استتار مجدد) باید به صورت یک کیس (مورد) ویژه در کنار اسکلت اصلی تجهیز نیروها (که همان سلاحهای خودکار هستند) دیده شود، نه به عنوان شاکله آن. نیاز ما به سلاحهای خودکار نسبت به نیمه خودکار بیشتر است
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      21 5
      ساکت شو همون کلاش و ژ3 کافیه
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      4 3
      دوست عزیز ۱۲:۱۷ لحن کلامتان بی ادبانه است
  • LB ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    17 1
    متاسفانه عادت کردیم به رونمایی های تلوزیونی درحالیکه در میدان نبرد یا لب مرز، یک صدم اونها رو هم مشاهده نمی کنیم.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 1
    سلام آقای مشرق لطفا نمایشگاه ایپاس را مفصل گزارش تهیه کن و مردم را دعوت کن برای بازدید بروند
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 1
    دوستان من سال گذشته برای اولین بار از نمایشگاه ایپاس دیدن کردم عالی و جذاب بود دوست داشتم و قصد داشتم امسال هم برای بازدید ایپاس بروم اما الان مسافرتم توصیه می کنم تمام دوستان حتما برای بازدید بروند و با تجهیزات پلیسی کشورمان از نزدیک آشنا بشوند بسیار حس خوبی به آدم دست می ده راستی سال گذشته سردار عزیز دلها آقای قاسم سلیمانی جان برکف هم از این نمایشگاه خوب بازدید کردند و در مراسمی هم در همین نمایشگاه سخنرانی کردند عالی عالی بود حتما بروید بسلامت دعاگوی همه دوستان
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 0
    انتقادهای خوبی خیلی از برادران نوشته بودند مشخصه آگاهی خوبی دارن یا احتمالا نظامی هستن
  • مغزمتفکر IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    10 1
    ایشالله بریم به سمت ساختن آواکس و موشک ضدماهواره که اوجب الواجبات هستن و مهم هستن برای کشورمون بخصوص آواکس که اوجب هستش
  • سام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    13 0
    الان اون هفت هشت سلاح تک تیرانداز سنگینی که قبلا رو نمایی شده بود خط تولیدشون متوقف میشه و هویزه ساخته میشه؟
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      2 0
      کدوم؟یه شاهر و یه صیاد که بیشتر نداریم
    • علی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      1 0
      نه داداش گلم به غیر نصرو صیاد سلاح های شاهر و باهر و طاهر و حیدر و مرصاد ساخت ارتش و ارش ساخت سپاهم داریم. البته کالیبرشون متفاوته. ولی بهترین سلاح های که تا الان بودن سلاح نصر که همون osv روسی هست که سال پیش خریدیم و صیاد . که صیاد تولید انبوه شده و درکشورهای منطقه هم استفاده میشه ایراد صیاد بدون خشاب بودن اون بودکه در هویزه برطرف شده و خشاب پنج تیری مجهزدشده و نیمه اتوماتیک شده.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 2
    یکی از آرزوهای من تولید مسلسل "گاتلینگ" یا "گَتلینگ" در داخل کشور خودمان است. مسلسل گاتلینگ را می توان در پدافند هوایی، قایق های تندرو، ناو، هلیکوپتر، مدل دستی برای حمل نفر و .... استفاده کرد به علت نواخت تیر بسیار بالا (چندهزار گلوله در دقیقه) سایه رعب انگیزی از خود در میدان جنگ بر جای میگذارد. انشالله، به امید آن روز
    • محمد IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      7 0
      تیربار گاتلینگ داریم. محرم و اخگر و نصیر و... ولی پدافند گاتلینگی نداریم
  • سید حبیب IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 24
    درود خدا بر استاد رائفی پور عزیز و دیگر عزیزانی که برای پیشرفت و اقتدار شیعه خانه امام زمان عج تلاش می کنند سلاح های طراحی شده بسیار عالی بود واقعا به ایران و بچه های که برای عزت و اقتدار ایران اسلامی تلاش می کنند تا هر چه زودتر زمینه سازی ظهور حضرت محقق بشه افتخار می کنیم و لعنت خدا بر غربزده های رانت خوار و دزد و جاسوس و حرام خور که مثل موریانه به جان کشور افتاده اند و بیت المال را مثل زالو بالا می کشند
    • علی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      25 2
      الان این سلاح ها چه ربطی داشت به رائفی پور؟ اینا محصولات وزارت دفاع هستن. متنو که میتونی بخونی؟
    • محمدرضا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      4 3
      17:28 سلاح مصاف حاصل تلاش استاد رائفی پور هست که مسئول موسسه مصاف هستن قابل توجه اونهایی که نمیدونن
    • محمدرضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      1 0
      دست همه بچهای دفاعی درد نکنه،خسته نباشید ای کاش یه تفنگ تک تیرانداز متوسط با کالیبر 338 میساختن،تقریبا همون برد و تخریب رو در مقایسه با کالیبر 50 داره اما به تیرانداز اجازه حمل مهمات بیشتر رو میده و دقت بالاتری نسبت به کالیبر 50 داره وزن سلاح هم کمتر میشه،13 کیلو یکم زیاده،شما تجهیزات و مهمات رو هم اضافه کنید وزن زیادی رو تیرانداز باید به دوش بکشه
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 1
    افرین لذت بردم
  • saeed IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 0
    ای کاش تولید انبوه بشه برسه دست سربازها
  • مرید استاد مغز متفکر IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 1
    آقا به خدا این تجهیزات خوبه ولی آواکس یه چیزه دیگه است . خواهش میکنم آوامس رو دریابید که از اوجب واجبات است ولاغیر !
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    18 6
    با رونمایی شروع شد. خالی بندی
  • رحمن IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 1
    مبارک باشد موفق باشید لطفا این اسمها را به شهر های اصفهانی بدهید و کارخانه برای اشتغال مردم خوزستان با نام هویزه درست کنید این خوب است ولی جوانها کار می خواهند
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 1
    این رونمایی ها برای رزومه کاری دست اندرکاران است. وگرنه چهارتا متخصص متعهد اینا رو میسازن، ولی آخر تولید نمیشه! پول میدن دلال براشون سلاح بخره و وارد کنه
  • مزدور مواجب بگیر خائن... SG ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    کشوری که سانتریفیوژ می سازه (به دلیل توسعه مهارت های ابزار دقیق اش) قطعا توانایی تولید 99 درصد سلاح های روز سبک سنگین استراتژیک و تاکتیکی رو داره اون یک درصد هم به مهندسی مواد-هزینه مربوط می شه . ولی غیر ممکنه قاچاقچیان سلاح و قدرت های بزرگ بشما اجازه انباشته شدن ارز و سرمایه ی خروجی برای سلاح رو ، در داخل کشور بدهند . هرگز به این مرحله نمی رسید که هیچ سلاحی نخرید ... تولید سلاح تون رو از قبل گران تر فروختن همانها جبران می کنند
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    0 0
    تورو خدا در مورد ساخت و خرید 300 فروند سوخو 30 بگید...
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    2 5
    مسلسل مصاف ساخت گروه فرهنگی مصاف به ریاست انسانی فرهیخته و دانشمند برجسته جناب دکتر رائفی پور می باشد که سالهاست در زمینه فرهنگی و روشنگری مردم و جوانان به خصوص در مورد مسائل فیلم ها و رسانه ای و ضد دینی و شیطان پرستی و صهیونیسم و همه مسائل مرتبط با نفوذ فکری و فرهنگی آمریکا و اسرائیل در ملل مسلمان فعالیت کردند و اخیرا با مشورت و همکاری گروهی از دوستان دانشمندان متخصص در زمینه های مختلف ریخته گری و صنعتی و نظامی و طراحی متریال وارد فاز ساخت سلاح اتوماتیک شده اند که اولین نمونه آن ساخت مسلسل اتوماتیک مصاف می باشد که نمونه کامل یک کار فرهنگی هم می باشد
  • حرف حق US ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    4 2
    "دقت نمونه ایرانی از خانواده ام 82 آمریکایی نیز بیشتر است. " ... خدا وکیلی چقدر میگیرین برای این دروغا ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس