نماي ديده نشده از برج ميلاد

جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر تبدیل به همایش سلبریتی‌های متوسط و مد لباس شده است و گرد هم آوردن هنرمندان حول یک محل پرهزینه مثل برج میلاد، در شرایطی فعلی اقتصاد کشور، کاملا بی‌معناست.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - افشای هزینه‌های ۲۰ میلیاردی جشنواره فجر تبدیل به جنجالی رسانه‌ای شد و موضع‌گیری علیه مدیران سابق سینمایی و بحث‌هایی حول دستمزدهای مشاور جشنواره از داغ‌ترین مباحث چند وقت اخیر مطبوعات بود. دبیر پیشین جشنواره نیز پاسخ‌های در این مورد ارائه کرد ، اما پرونده مفتوح جشنواره بسته نشده بود و حین جنجال‌های اخیر، در تازه‌ترین واکنش، روابط عمومی جشنواره فیلم فجر خبر از حذف برج میلاد، محل برگزاری این رویداد، با حضور منتقدان، سینماگران و خبرنگاران داد. خبری که چند روز بعد با اعتراض گسترده خبرنگاران و اهالی سینما مواجه شد و روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، به صورت درگوشی اظهار نظر قطعی خود را پس گرفت و دوباره مسئولان برگزار کننده عقب نشینی کرده‌اند و به صرافت برگزاری جشنواره در برج میلاد افتادند. در این مجال پرسش مهم این است که  برگزاری یک جشنواره متوسط با آثار بسیار متوسط‍‌تر چرا باید متحمل هزینه‌های گزافی شود؟ بررسی محل برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد و بار مالی گزافی که به وزارت ارشاد و دولت متحمل می‌شود قطعا  نیاز به ارزیابی مجدد دارد.

چرا تابوی برج میلاد باید شکسته می‌شد؟

 انتقال محل اصلی برگزاری جشنواره با حضور اصحاب رسانه و سینماگران‌ از سال ۸۸ آغاز شد. دقیقا دربازه زمانی خاصی که التهابات منتج از فتنه ۸۸ گریبان کشور را گرفته بود. این التهابات در میان سینماگران رسوخ کرده و برخی اصحاب رسانه‌ها و سینماگران قصد داشتند با تحریم جشنواره فیلم فجر، این رویداد فرهنگی سالانه را تبدیل به آوردگاهی سیاسی برای عرض اندام سیاسی و موضع گیری‌ها منافقانه تبدیل کنند.

ریاست سازمان سینمایی وقت جواد شمقدری، برای تعدیل این التهابات در نخستین سال فعالیت، تلاش کرد با برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلادراهکار مناسبی را انتخاب کرد. در واقع تغییر محل برگزاری جشنواره فیلم فجر از سالن‌های سینمای مرکز شهر مثل فلسطین و سینما صحرا ترفندی برای باشکوه‌تر شدن جشنواره فیلم فجر بود. از سوی دیگر هر شلوغی در مرکز شهر با مرکزیت حضور هنرمندان زمینه یک فضای ملتهب را فراهم می‌کرد. با انتخاب برج میلاد راهکاری برای تعدیل فضای سیاسی سینما در آن ایام فراهم شد.

در سال ۱۳۸۹ یکی از چالش‌های بزرگ، برگزار کنندگان هزینه برگزاری این رویداد بود و بنا به سنت برپا شده برای برگزاری جشنواره در برج میلاد، مدیران سینمایی وقت نمی‌توانستند محل برگزاری اصلی را تغییر دهند.

سال ۱۳۹۱ دبیری جشنواره به محمد خزاعی واگذار شد. تنها خط قرمز بزرگ محمدخزاعی تهیه کننده فعلی «به وقت شام»، اسراف بیهوده بیت‌المال است و در نخستین اقدام خزاعی سعی کرد که با حذف محل برگزاری پر هزینه برج میلاد، جشنواره‌ای مقرون به صرفه را برگزار کند، اما هجمه‌های رسانه‌ای پرشتاب رسانه‌‎های خبری  و مانع تراشی بیهوده اهالی سینما سبب شد که خزاعی نتواند تابوی برج میلاد را بشکند.

 دبیر بعدی این جشنواره کسی جز محمدرضا عباسیان نبود. کسی به صراحت در محافل غیرخبری، به صراحت گفته بود "بیت المال مثل ناموس خودم می‌ماند" . عباسیان در نخستین اقدام غیر از حذف برج میلاد به عنوان محل برگزاری ، قصد داشت سرویس پرهزینه ناهار و شام را از سبد جشنواره فیلم فجر حذف کند. کسانی که با فضای برگزاری جشنواره‌های جهانی آشنا هستند به خوبی ‌آگاهند سرویس‌دهی دولتی به اصحاب رسانه، در حین برگزاری این رویداد، کاملا غیر منطقی است. عباسیان حتی قصد داشت زمانبدی اکران را طوری تنظیم که کند که سرویس پر هزینه ناهار از جشنواره حذف شود. اما به خاطر حذف چای و شیرینی از جشنواره فیلم فجر، توسط رسانه‌های اصلاح طلب و دبیر وقت انجمن منتقدان سینما، مورد انتقاد قرار گرفت و در بحبوحه‌ای که به خاطر پذیرایی مورد هجمه قرار گرفت، تغییر محل برگزاری جشنواره نیز تقریبا غیر ممکن به نظر می‌آمد.

نکته قابل تامل در این مجال این است که  اصحاب سینمایی رسانه‌ها، خود مولد هزینه تراشی گزاف در جشنواره فیلم فجر هستند، در چنین شرایطی انتقاد از  هزینه‌های برگزاری جشنواره توسط همان رسانه‌ها معقولانه نیست. بازخوانی تاریخ جشنواره در دوران ریاست شمقدری از جنبه دیگری قابل تامل است. چرا مدیریت شمقدری، بیشترین سرویس دهی خدماتی را با رعایت حدود معین، به میهمان جشنواره فجر ارائه می‌کرد اما بیشترین توهین‌ها و انتقادات نصیبش می‌شد؟! این عتاب‌ها و انتقادها هم از جانب رسانه‌ها مطرح می‌شد و هم از جانب اهالی سینما. به عبارت دیگر هر مدیر دیگری بخواهد در هزینه‌های جشنواره صرفه‌جویی کند در شکل وسیع‌تری در معرض انتقاد قرار خواهد گرفت.  در دوران ریاست ایوبی بازهم پروژه حذف میلاد در دستور کار قرار گرفت اما بازهم به دلیل حجم انتقادات ، این کار عملیاتی نشد. تعامل خاص ایوبی و محمد حیدری با سینماگران، امکان محدودیت جشنواره فیلم را با تعداد اندکی اثر سینمایی از میان برد و هزینه‌های ناهار و شام گزافی بر گردن سازمان سینمایی افتاد.در صورتیکه برگزار کنندگان می‌توانستند با انتخاب ۲۲ دو فیلم در بخش مسابقه و تقریبا ۱۰ فیلم در بخش غیر رقابتی و زمان نمایش فیلم‌ها از سال ۲ تا ۸ بعدالظهر، هزینه بیهوده ناهار و شام را از سبد هزینه‌های جشنواره فجر حذف کنند. به عبارت  پذیرایی فجر از اصحاب رسانه و اهالی سینما هزینه بیهوده‌ای محسوب می‌شود.

برج میلاد پرستی توسط اصحاب رسانه همچنان ادامه داشت تا اینکه ابراهیم داروغه‌زاده  دبیر جشنواره فیلم فجر علی رقم شایعات، در برنامه چهارشنبه شب هفته گذشته چشم شب روشن آب پاکی را روی دست اهالی رسانه ریخت و خبر داد، چیزی تحت عنوان کاخ جشنواره وجود نخواهد داشت. براستی انقلاب زیر ساخت  کاخ داری و کاخ نشینی را از میان برده است منتها در این میان اصحاب رسانه دوباره کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و علیه دبیر این جشنواره مواضع سختی اتخاذ کرده‌اند تا دوباره همایش فشن شوی برج میلاد را احیا کنند در صورتیکه سالن اصلی سینما فلسطین برای برگزاری جشنواره فیلم فجر کافیست و جشنواره‌های متعددی در سالن سینمای مذکور برگزار می‌شود.

جلسات نقد و بررسی یا فشن شو فجر ؟!

یک نکته مهم حذف جلسات نقد و بررسی است. سال‌هاست که یک عده محدود در سینمای ایران فیلم می‌سازنند و چهره جدید، حرف جدید و تفکر تازه‌ای در سینمای ایران بروز و ظهور ندارد. ضمن اینکه جلسات پر شور نقد و بررسی به جلسات پرسش و پاسخ تغییر کاربری داده است و بازهم ضرورتی ندارد که این جلسات برگزارشود. سنت جشنواره فیلم طی سال‌های گذشته مبتنی بر انتخاب و نمایش فیلم‌های کاملا خنثی است، وقتی کارگردانی فیلم متوسط می‌سازد ضرورتی ندارد که در جلسه نقد و بررسی شرکت کند و اغلب جماعت مسن سینمای ایران هر آنچه که در این سال‌ها اراده کرده‌اند را در تریبون‌های مختلف گفته‌اند و حذف جلسات نقد و بررسی به هدفمندی نمایش حرفه‌ای، کمک شایانی می‌کند. وقتی یک دایره محدود برای به گردش درآوردن جریان فیلمسازی حضور دارند، حرف مهمی برای ارائه ندارند و اغلب جلسات نقد و بررسی به غیر از یکی دو مورد به صورت خنثی و کاملا بیهوده برگزار می‌شود و انرژی فراوانی از  اصحاب رسانه تلف می‌شود.

به همین دلیل حذف جلسات بیهوده نقد و بررسی موجب خواهد شد زمان نمایش فیلم‌ها محدود به سه سانس نمایشی باشد و مخاطبان و از جمله اصحاب رسانه در بازه زمانی ۲ تا ۸ بعدالظهر آثار را تماشا کنند و پس از آن به سایر امورات رسانه ای و شخصی خود برسند.


 

 جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر تبدیل به همایش سلبرتی‌های متوسط و مد لباس شده است و گرد هم آوردن هنرمندان حول یک محل پرهزینه مثل برج میلاد، در شرایطی که سفره‌های مردم ایران خالیست کاملا بی مورد است. جشنواره فیلم فجر چرا باید میلیاردها تومان هزینه کند تا سلبریتی‌های تکراری با لباس‌های متفاوت  در یک همایش مد متفرعنانه شرکت کنند! هزینه‌هایی که پردیس ملت و برج میلاد به محل برگزاری به بیت‌المال تحمیل می‌کند بسیار گزاف است و تا زمانیکه این رویه غلط اصلاح شود، جشنواره فجر همچنان بزرگترین همایش برای هدر دادن سرمایه مردم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    20 1
    اگر نصف این بودجه رو برای عمار میگذاشتند بهتر بود
  • محمدی IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    9 1
    احسنت موضوعی خوبی انتخاب کرده اید در سالی که وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد کشور در سختی و رکود باشد بایداینگونه جشن ها و هزینه های گزاف کاهش یابد ، خدا می داند چند ده میلیارد که می تواند گره چندین واحد تولیدی حل کند بابت فیلم های که با روح دهه فجر سنخیتی ندارد خرج می شود، حتی اگر هم این فیلم ها در رابطه با انقلاب و .. باشد اگر اثر آنها که باید در کمک به حکومت اسلامی باشد ، نمود خارجی نداشته باشد باید این جشن ها در مکانی کم خرج تر و با هزینه های متناسب با وضع اقتصادی مردم برگزار کرد روزنامه ها باید چنین موضوعاتی انتخاب کنند که دولتمردان مجبور به کاهش هزینه های بی فاید و خرج آنها برای مردم گردند و گرنه اگر مجبور نشود هیچ وقت به فکر اصلاح هزینه نخواهند بود
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    5 0
    متاسفم واسه اونجور هنرمندا که اسم هنرمندو به ناحق یدک میکشن و بیشترمتاسفم واسه اون مسئولا که بیت المال خرج حال و هوا وهوس اون هنرمندا میکنن کی و چجوری میشه از شر اینا خلاص شد؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    5 2
    آینده سینمای ایران دردست جشنواره عماراست وترس آنها بیخودنیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس