به گزارش مشرق ، روزنامه ابتکار نوشت: پس از اين که براي اولين بار زمزمه هاي حذف نام پادشاهان ايران از کتب تاريخ دوره هايتحصيلي زبان به زبان چرخيد،شاهد اعتراضات و انتقادات شديدي در اين زمينه بوديم که در نهايت آموزش و پرورش را از اين کار منصرف کرد.اين موضوع که با وجود مخالفت هايي مدت ها مسکوت ماند اين بار گويا به شيوه اي ديگر نمود پيدا ميکند؛چرا که آموزش و پرورش ميخواهد با تغيير شيوه آموزش اين درس،پادشاهان جنايتکار تاريخ را به پاي ميز محاکمه بکشاند!
روش آموزش تاريخ تغيير ميكند
معاون وزيرآموزش و پرورش با اشاره به برنامه آموزش و پرورش براي تغيير شيوه آموزش كتب درسي تاريخ، گفت: برنامهاي براي حذف زندگينامه پادشاهان از كتب تاريخي نداريم.
حجتالاسلام والمسلمين محيالدين بهرام محمديان در گفتوگو با ايسنا، افزود: آموزش و پرورش تغيير در محتواي كتب را در دستور كار قرار دارد اما چنين برنامهاي نداريم.وي با بيان اينكه زندگي پادشاهان گذشته از جمله صفويه براي ما قابل احترام است، گفت: روش آموزش تاريخ تغييرمي كند اما زندگي نامه شاهان تغيير نخواهد كرد.محمديان با طرح اين سوال كه مگر دانشمندان از جمله ابوعلي سينا پيشينه تاريخي ايران نيست چرا كسي نگران حذف زندگي نامه اين دانشمندان نيست، خاطرنشان كرد: چرا نسبت به انسانهايي كه محترم نيستند حساس شدهايد.
همه پادشاهان محترم نيستند
وي افزود:پادشاهان جزو تاريخ ايران هستند اما همه آنها محترم نيستند.رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي آموزش و پرورش گفت: ما زماني جنايتهاي پادشاهان را حذف ميكنيم كه بخواهيم كارهاي آنها را لاپوشي كنيم اما زماني كه ميخواهيم از عقب ماندگيهاي زمان قاجار و پهلوي بنويسم بايد نام آنها و همه جنايتهايشان را نوشت.
بايد در تاريخ پادشاهان جنايتكار را محاكمه كرد.محمديان تاكيد كرد: آموزش و پرورش در روشهاي آموزش علوم از جمله رياضي، زيست شناسي،تاريخ و تعليمات ديني با مشكل مواجه است لذا درصدد تغيير روشهاي آموزش علوم هستيم.
حذف پادشاهان از کتب تاريخ مدارس
خبر حذف پادشاهان از کتب تاريخ مدارس اما به شهريور 88 بر ميگردد.زماني که رئيس گروه مطالعات تاريخ وزارت آموزش و پرورش از آغاز تغييرات جديد در کتب تاريخ مقاطع راهنمايي و متوسطه خبر داده و گفته بود: در تغييرات جديد، تاريخ نگاريهاي نظامي و پادشاهان از کتب تاريخ اين مقاطع تحصيلي حذف ميشود.
يعقوب توکلي در گفتگو با مهر افزوده بود: کتابهاي تاريخ جديد اين دو مقطع با رويکرد فرهنگي و تمدن پرور جايگزين تاريخ نگاري هاي سياسي و نظامي پادشاهان و جنگها ميشود. رئيس گروه مطالعات تاريخ وزارت آموزش و پرورش گفته بود که در کتاب تاريخ در رويکردي ديگر بيشتر به سمت تاريخ معاصر هستيم.
ماجراي حذف پادشاهان از كتابهاي تاريخ مدارس
اما اين موضوع به همين جا ختم نشد و حاشيه هايي فراواني را در پي داشت و در واقع حذف پادشاهان از كتابهاي تاريخ مدارس پيشنهادي بود كه تبديل به ماجرايي با انتقادات شديد شد.
اين اعتراضات در سال 88 به جايي رسيد كه مديركل دفتر برنامهريزي و تأليف كتب درسي از سمت خود استعفا داد. البته رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي اين استعفا را به دلايل ديگري غير از موضوع حذف پادشاهان از كتب درسي عنوان كرد.
خسرو معتضد كارشناس مسائل تاريخي كشور نيز در واكنش منفي به حذف پادشاهان از كتابهاي تاريخ مدارس عنوان كرد:”حذف پادشاهان از كتابهاي درسي يك نظر ناپختهاي است كه از سوي افراد بيكار و كمسواد داده شده، مگر ميشود طي طرحي نام پادشاهان را از اين مملكت يك سري آدم بيمعلومات براي شيرين زباني در يك جلسه اين نظر ناپخته را ميدهند».
وي گفته بود:”من تقاضا دارم براي اين آقايان بيكاره كار جور كنند تا اين قدر به تاريخ گير ندهند.حتي يك ورق از تاريخ ايران هم نبايد حذف شود. درس تاريخ مرده ترين درس ايران شده و علت آن هم نظرياتي است كه اينگونه افراد دادهاند؛ انسان از شكستهاي پيش آمده در تاريخ بايد درس بگيرد و اگر افرادي مانند سلطان محمد خوارزمشاه باعث شكستهاي بسيار در ايران شدهاند و انسانهاي ابلهي بودهاند، ما بايد به جاي حذف آنها از اقدامات آنها عبرت بگيريم.»
مخالفت نمايندگان با تغيير در کتب تاريخ
در همان سال پس از واكنشهاي تند از سوي اهالي تاريخ و تمدن كشور، برخي نمايندگان كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز حذف زندگي پادشاهان از كتابهاي درسي را برخلاف آموزشهاي لازم براي تعليم و تربيت اعلام كردند و هرگونه دستكاري در تاريخ را موجب از بين رفتن هويت ملي كشور و ملت دانستند.
بسياري از آنان معتقد بودند که”قطعا زندگي افراد منفي مانند شاهان ستمگر و ظالم نيز ميتواند جنبه عبرت آموزي داشته باشد و سرگذشت حاكمان جبار و ظالم براي دانشآموزان پندآموز است و ياد ميگيرند كه اگر كسي از رانت شخصي استفاده كند، سرگذشت خوبي ندارد.”
اين حرف و حديثها تا آنجا پيش رفت كه آموزش و پرورش هنگامي كه با واكنشهاي مختلفي كه عمدتا منفي بود مواجه شد، اعلام كرد كه قرار نيست زندگي پادشاهان حذف شود بلكه كمرنگ خواهد شد البته هيچ كارشناسي درصد اين كمرنگي را اعلام نكرد!
روش آموزش تاريخ تغيير ميكند
معاون وزيرآموزش و پرورش با اشاره به برنامه آموزش و پرورش براي تغيير شيوه آموزش كتب درسي تاريخ، گفت: برنامهاي براي حذف زندگينامه پادشاهان از كتب تاريخي نداريم.
حجتالاسلام والمسلمين محيالدين بهرام محمديان در گفتوگو با ايسنا، افزود: آموزش و پرورش تغيير در محتواي كتب را در دستور كار قرار دارد اما چنين برنامهاي نداريم.وي با بيان اينكه زندگي پادشاهان گذشته از جمله صفويه براي ما قابل احترام است، گفت: روش آموزش تاريخ تغييرمي كند اما زندگي نامه شاهان تغيير نخواهد كرد.محمديان با طرح اين سوال كه مگر دانشمندان از جمله ابوعلي سينا پيشينه تاريخي ايران نيست چرا كسي نگران حذف زندگي نامه اين دانشمندان نيست، خاطرنشان كرد: چرا نسبت به انسانهايي كه محترم نيستند حساس شدهايد.
همه پادشاهان محترم نيستند
وي افزود:پادشاهان جزو تاريخ ايران هستند اما همه آنها محترم نيستند.رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي آموزش و پرورش گفت: ما زماني جنايتهاي پادشاهان را حذف ميكنيم كه بخواهيم كارهاي آنها را لاپوشي كنيم اما زماني كه ميخواهيم از عقب ماندگيهاي زمان قاجار و پهلوي بنويسم بايد نام آنها و همه جنايتهايشان را نوشت.
بايد در تاريخ پادشاهان جنايتكار را محاكمه كرد.محمديان تاكيد كرد: آموزش و پرورش در روشهاي آموزش علوم از جمله رياضي، زيست شناسي،تاريخ و تعليمات ديني با مشكل مواجه است لذا درصدد تغيير روشهاي آموزش علوم هستيم.
حذف پادشاهان از کتب تاريخ مدارس
خبر حذف پادشاهان از کتب تاريخ مدارس اما به شهريور 88 بر ميگردد.زماني که رئيس گروه مطالعات تاريخ وزارت آموزش و پرورش از آغاز تغييرات جديد در کتب تاريخ مقاطع راهنمايي و متوسطه خبر داده و گفته بود: در تغييرات جديد، تاريخ نگاريهاي نظامي و پادشاهان از کتب تاريخ اين مقاطع تحصيلي حذف ميشود.
يعقوب توکلي در گفتگو با مهر افزوده بود: کتابهاي تاريخ جديد اين دو مقطع با رويکرد فرهنگي و تمدن پرور جايگزين تاريخ نگاري هاي سياسي و نظامي پادشاهان و جنگها ميشود. رئيس گروه مطالعات تاريخ وزارت آموزش و پرورش گفته بود که در کتاب تاريخ در رويکردي ديگر بيشتر به سمت تاريخ معاصر هستيم.
ماجراي حذف پادشاهان از كتابهاي تاريخ مدارس
اما اين موضوع به همين جا ختم نشد و حاشيه هايي فراواني را در پي داشت و در واقع حذف پادشاهان از كتابهاي تاريخ مدارس پيشنهادي بود كه تبديل به ماجرايي با انتقادات شديد شد.
اين اعتراضات در سال 88 به جايي رسيد كه مديركل دفتر برنامهريزي و تأليف كتب درسي از سمت خود استعفا داد. البته رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي اين استعفا را به دلايل ديگري غير از موضوع حذف پادشاهان از كتب درسي عنوان كرد.
خسرو معتضد كارشناس مسائل تاريخي كشور نيز در واكنش منفي به حذف پادشاهان از كتابهاي تاريخ مدارس عنوان كرد:”حذف پادشاهان از كتابهاي درسي يك نظر ناپختهاي است كه از سوي افراد بيكار و كمسواد داده شده، مگر ميشود طي طرحي نام پادشاهان را از اين مملكت يك سري آدم بيمعلومات براي شيرين زباني در يك جلسه اين نظر ناپخته را ميدهند».
وي گفته بود:”من تقاضا دارم براي اين آقايان بيكاره كار جور كنند تا اين قدر به تاريخ گير ندهند.حتي يك ورق از تاريخ ايران هم نبايد حذف شود. درس تاريخ مرده ترين درس ايران شده و علت آن هم نظرياتي است كه اينگونه افراد دادهاند؛ انسان از شكستهاي پيش آمده در تاريخ بايد درس بگيرد و اگر افرادي مانند سلطان محمد خوارزمشاه باعث شكستهاي بسيار در ايران شدهاند و انسانهاي ابلهي بودهاند، ما بايد به جاي حذف آنها از اقدامات آنها عبرت بگيريم.»
مخالفت نمايندگان با تغيير در کتب تاريخ
در همان سال پس از واكنشهاي تند از سوي اهالي تاريخ و تمدن كشور، برخي نمايندگان كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز حذف زندگي پادشاهان از كتابهاي درسي را برخلاف آموزشهاي لازم براي تعليم و تربيت اعلام كردند و هرگونه دستكاري در تاريخ را موجب از بين رفتن هويت ملي كشور و ملت دانستند.
بسياري از آنان معتقد بودند که”قطعا زندگي افراد منفي مانند شاهان ستمگر و ظالم نيز ميتواند جنبه عبرت آموزي داشته باشد و سرگذشت حاكمان جبار و ظالم براي دانشآموزان پندآموز است و ياد ميگيرند كه اگر كسي از رانت شخصي استفاده كند، سرگذشت خوبي ندارد.”
اين حرف و حديثها تا آنجا پيش رفت كه آموزش و پرورش هنگامي كه با واكنشهاي مختلفي كه عمدتا منفي بود مواجه شد، اعلام كرد كه قرار نيست زندگي پادشاهان حذف شود بلكه كمرنگ خواهد شد البته هيچ كارشناسي درصد اين كمرنگي را اعلام نكرد!