کد خبر 786369
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
پرچم عراق

سخنگوی دولت عراق ضمن تکذیب خبر تمدید ۲۴ ساعته مهلت خروج پیشمرگه از کرکوک گفت:در شرایطی با اقلیم کردستان عراق مذاکره خواهد شد که اربیل به وحدت عراق اعتراف کند.

 به گزارش مشرق به نقل از «اسکای نیوز»، «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، ادعای برخی منابع کُردی مبنی بر اعطای مهلت ۲۴ ساعته به نیروهای پیشمرگه برای خروج از کرکوک را رد کرد.

الحدیثی در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز گفت که دولت مرکزی عراق سیاست های خود را بر اساس دیدگاهی میهن پرستانه و بر اساس قانون اساسی کشور تنظیم می کند و افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد که مهلت خروج از کرکوک را برای نیروهای پیشمرگه تمدید کرده باشیم و فرماندهان پیشمرگه این ادعاها را مطرح می کنند.

وی همچنین افزود که دولت تنها در شرایطی با اقلیم کردستان عراق مذاکره خواهد کرد که اربیل به حاکمیت بغداد و وحدت عراق اعتراف کند و متعهد شود.

الحدیثی گفت باید قانون اساسی عراق مرجع هرنوع مذاکره ای باشد تا نتایج آن هم بر اساس قانون اساسی شکل گرفته باشد و افزود: مذاکره بغد از برگزاری همه پرسی مانند مذاکره قبل از اقدام به این کار نخواهد بود.

سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق تأکید کرد که برگزاری همه پرسی نشان داد که تلاش های جدایی طلبانه ای وجود دارد و دولت محلی در اقلیم کردستان باید تضمین هایی بدهد که چنین تلاش هایی مجددا تکرار نخواهد شد.

وی ددر ادامه افزود: دولت بغداد بر اساس قانون اساسی موظف است تا ثبات و امنیت شهروندان را در سراسر عراق بدون استثنا پیاده کند.

الحدیثی در پاسخ به ادعاهای کُردها که در چند روز اخیر منتشر شده و مدعی شده اند که از کرکوک خارج نخواهند شد گفت: ماده ۱۴۳ قانون اساسی عراق حق حاکمیت بر مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک را به دولت مرکزی داده است.

پیشتر منابع کُرد به روزنامه الحیات عربستان گفته بودند که حیدر العبادی مهلت ۴۸ ساعته به اربیل را ۲۴ ساعت دیگر تمدید کرده تا نیروهای پیشمرگه از شهر کرکوک خارج شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    14 3
    پس بشین تا اعتراف کند.
    • احمد IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      1 0
      یا اعتراف می کند یاهلاک می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس