واکنش رسانه‌های غربی به راهبرد جدید ترامپ

دولت ترامپ در پی این است که با پیش کشیدن موضوعاتی که ربطی به برجام ندارد، توافق هسته‌ای را به زمینی گسترده‌تر بکشاند تا بتواند به هدف اصلی‌اش برسد.

سرویس جهان مشرق - «دانلد ترامپ» -رییس جمهور آمریکا- در روز 13 اکتبر رسما راهبرد خود در قبال برجام را آشکار کرد و ضمن اینکه مسئله تصمیم‌گیری در مورد رفتار آتی آمریکا با این توافق بین‌المللی مورد تایید سازمان ملل و همه امضاکنندگان را بر گردن کنگره آمریکا نهاد، تهدید کرد که در صورت عدم همراهی کنگره و اروپایی‌ها، برجام را به صورت یکجانبه لغو خواهد کرد. گزارش حاضر، به واکنش رسانه‌ها آمریکایی و انگلیسی -اعم از جراید و مجلات و پایگاه‌های تحلیلی- نسبت به راهبر جدید ترامپ می‌پردازد.

روزنامه ایندیپندنت

ایندیپندنت انگلیس در تحلیل خود آورد: کار ترامپ، اصولا خرابکاری بوده است و لغو توافقی که اوباما به دست آورد، حماقتی است همان از آن دست که اثرات آن گریبانگیر آمریکا و مردم‌اش خواهد شد. راهبرد جدید ترامپ در مورد ایران، قطعا این تصور را برای جامعه بین‌المللی ایجاد کرده که سکان رهبری آمریکا در دست یک فرد خودخواه آلوده به تعصب کورکورانه افتاده و همین امر، موجب قدرتمندترشدن ایران و تضعیف آمریکا خواهد شد. وضعیتی که ترامپ به وجود آورده، ما را به یاد وضعیت‌های خلق‌شده توسط قیصر آلمان «ویلهم دوم» -که از دلایل بروز جنگ جهانی اول بود- و «شارل ششم» فرانسه و «هنری ششم» انگلیس در قرون وسطی که هر دو کشور را درگیر جنگ داخلی کرد، می‌اندازد.

صراحتا باید گفت که ترامپ دچار «نارسیسیم بدخیم» است. ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که از این جنگ تمام‌عیار لفظ و لفاظی ترامپ، پیروز بیرون خواهند آمد. یک زمان بود که دیپلماسی اوباما، ایران را به انزوا برد اما اکنون این آمریکاست که با این هیمنه، در خطر انزوا قرار دارد. این آمریکا بود که قدرت‌های بزرگ را برای مذاکره با ایران گرد هم آورد و نقش کدخدا را به خوبی ایفا کرد. حالا این کدخدا که مدام بر طبل توافق می‌زد، دارد زیر میز بازی می‌زند و این یعنی اثر معکوس؛ و نهایتا، منزوی شدن آمریکا.

اروپایی‌ها هم کارشان را خوب بلدند. آنها، بر سر موضوع مخالفت با توافق هسته‌ای با ترامپ و دولت‌اش همراه نشدند اما همصدا با ترامپ، ایران را در تلاش برای بی‌ثباتی خاورمیانه دانستند. شیطان ساختن از ایران و متهم کردن این کشور به جاه‌طلبی و خرابکاری در خاورمیانه، فقط از ذهن معیوب و بیمار ترامپ و همپالگی‌هایش برمی‌آید. بیشتر سخنان ترامپ استفراغ همان چیزهایی است که در تل‌آویو و ریاض در گوش‌اش زمزمه می‌کنند

رابطه ایران و آمریکا، از پس از انقلاب 1979 (1357) به وخامت گرایید و در طی جنگ ایران و عراق و سال‌های پس از آن به تداوم یافت؛ اما در برهه‌هایی نیز منافع مشترکی بین آنها تقسیم شد. وقتی صدام قدرت بیشتری گرفت، آنجا منافع به هم نزدیک شد و زمانی که آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد، فضا را برای تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای ایجاد کرد. حتی انتخاب نوری المالکی و حیدرالعبادی به عنوان نخست‌وزیران وقت عراق، مورد تایید هر دو طرف بود.

فیلم / اعلام موضع ترامپ

بگذارید واقع‌نگر باشیم: ایران در خاورمیانه از منافع خود دفاع می‌کند و در این مسیر، نفوذ خود در کشورهای دارای جمعیت شیعه  همچون لبنان، عراق، سوریه، یمن، و افغانستان را گسترش می‌دهد. اما آمریکا، اسراییل، و عربستان در تلاش‌اند تا ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کنند؛ چیزی که در واقع با هدف ایران مغایرت دارد و خلاف واقع است. ترامپ در واقع سیاست نمی‌داند. او هم‌اکنون قویا با راهبردهای پنتاگون هماهنگ نیست و بلاتکلیف و عجول و ناپخته عمل می‌کند و بنای مخالفت خود را مخالفت با کشورهای مخالف با شرکایش نظیر عربستان گذاشته است که نهایتا هیچ چیز در عرصه سیاست حاصل آمریکا نخواهد شد.

اکنون داعش که پیشتر در منطقه یکه‌تازی می‌کرد، تحت محاصره وسیع ایران و متحدان‌اش قرار گرفته و تنها را امید برای نجات و احیای خود را گزینه‌ای مانند ترامپ می‌بیند. ایرانی‌ها محاسبه کرده و به خوبی متوجه شده‌اند که در قبال صدماتی که به منافع آمریکا در خاورمیانه وارد کرده‌اند، ترامپ را یارای پاسخگویی نیست و فریادهای بلند او هم تا بدین‌جا راه به جایی نبرده است. دشمن ثبات خاورمیانه، ایران نیست بلکه خودِ ترامپ است.

«ایندپندنت» فیلمی از ترامپ را در گزارش خود قرار داد و به کنایه نشان داد که رییس‌جمهوری که نمی‌داند باید یک دستور اجرایی را امضا کند، چطور خود را بلدِ سیاست خارجه می‌داند؟

گاردین

در این برهه طلایی که توافق هسته‌ای با نام «برجام» تصادم دو کشور را تا سال‌ها به تعویق انداخته، ترامپ با ادبیاتی سخیف و جنگ‌طلبانه پیدایش می‌شود و بدون هیچ دلیل موجهی، مقدمات یک جنگ را فراهم می‌سازد. او، در پی تحریک ایرانی‌هاست و این در حالی است که ایران کاملا پایبند به توافق بوده و انباشته اورانیوم غنی‌شده خود را به یک درصد آنچه که پیش از توافق داشت، رسانده است. ادعاها و مطالبات ترامپ، بسیار پوچ است. او مدعی است که حکومت ایران در آستانه سقوط بود و به همین دلیل به سمت توافق آمد؛ یا ادعا دارد که ایران پول‌ مفت از آمریکا گرفت و این در حالی است که آن پول‌ها، سرمایه و دارایی بلوکه‌شده خود ایرانی‌ها بود. فقط در دو وهله، انباشت آب سنگین ایران از حد مجاز توافق‌شده در برجام بیشتر شد که آن هم ایرانی‌ها بلافاصله به آن رسیدگی کردند. ادعاهای ترامپ مبنی بر تخلف ایران در مورد سانتریفیوژهای پیشرفته از اساس پوچ است و حسن رفتار ایرانی‌ها نشان داده که رآکتورهای آنها، پلاتونیوم را فقط جهت مصارف عملی و صلح‌آمیز تولید می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا، حرفه‌ای عمل کرد و زیر بار فشار کاخ سفید برای «تروریست» خواندن سپاه پاسداران ایران نرفت. تنها وزارت خزانه‌داری آمریکا اقدام به چنین عملی کرد. «رکس تیلرسن» -وزیر خارجه آمریکا- به خوبی می‌داند که اتصاف این لقب به سپاه، می‌تواند حد تنش بین ایران و آمریکا در سوریه و دیگر نقاط منطقه را بالا ببرد. از سوی دیگر، دیپمات‌های اروپایی در باطن خود از راهبرد اعلامی ترامپ خرسند شدند. چرا که دست‌کم، با پاس دادن تصمیم‌گیری در مورد برجام به کنگره، این توافق می‌تواند از تیررس دشمنی و دیوانگی ترامپ در امان بماند. کنگره به قدر کافی بر سر تصمیم‌گیری در مورد برجام دچار اختلاف‌نظر و شکاف هست که نتواند کار خاصی بکند.

ترامپ، بلافاصله پس از سخنرانی خود، از کنگره خواسته تا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که تحریم برنامه‌ موشکی ایران-با وجود اینکه در چارچوب برجام نیست- موجه به نظر بیاید. حتی اگر کنگره موفق شود که تحریم‌های جدید را به امضای 60 سناتور برساند، ایران به آن کوچک‌ترین توجهی نمی‌کند. آن وقت است که حرف ایرانی‌ها خریدار دارد و اروپایی‌ها را یارای دفاع از یک مرد دیوانه بهانه‌جو نیست. «جیمز اکتون» کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای و صلح بین‌الملل در اندیشکده «کارنگی» معتقد است که ایران به هیچ وجه زیر بار شروط یک‌جانبه آمریکا نخواهد رفت و اگر آمریکا دست به نقض برجام بزند، منزوی خواهد شد. انتهای این انزوا، از بین رفتن اعتبار آمریکا در نزد دوستان خواهد بود و برنامه‌ هسته‌ای ایران در مسیر رفع بسیاری از محدودیت‌ها قرار خواهد گرفت.

ترامپ، تصمیم‌گیری را به کنگره وانهاده اما در عین حال تهدید کرده که اگر کنگره‌نشینان شرایط جدید را به تصویب نرسانند، خود به اراده‌اش، دست به لغو توافق خواهد زد. آن وقت است که اروپایی‌ها اگر بخواهند راه خودشان را بروند و جهت جلوگیری از تنش با ایران، به برجام وفادار بمانند، به احتمال فراوان شرکت‌های اروپایی از هراس از دست دادن بازارهای آمریکا، به ایران نزدیک هم نخواهند شد و این اقدام، تنش دیگری را خواهد آفرید. چیزی که مشخص است این است که -بنابر تجربه گذشته- ترامپ تا چندی پیش کره شمالی را دائما تهدید می‌کرد اما پس از مدتی که دید ثمری ندارد، حالا دم از امکان گفتگو و مذاکره با آن کشور می‌زند. ایران نیز خیلی زیرکانه این تجربه را دریافته و قلدرمآبی‌های ترامپ که از تحریکات عربستان، اسراییل، و امارات متحده نشات می‌گیرد را چندان جدی برنمی‌شمارد.

راشاتودی

این شبکه خبری از قول «میخائیل اولیانوف» -رییس اداره کنترل و بازداری گسترش سلاح وزارت خارجه روسیه- در تحلیل راهبرد جدید ترامپ نوشت: منش و رفتار ترامپ نشان داد که آمریکا شریکی غیر قابل اطمینان در برجام برای ما و حکومتی بی‌ثبات در وفای به عهد است. رویکرد ترامپ، قطعا جامعه بین‌الملل را دچار مشکل خواهد کرد. وقتی آمریکا زیر میز یک توافق بین‌المللی که طرف مقابل به شدت پایبند آن بوده و تعهداتش را عمل کرده می‌زند، کره شمالی درمی‌یابد که هیچ عقلانیتی در مذاکره نیست و به سمت مقاومت بیشتر می‌رود. برجام، در بالاترین سطح بین‌المللی امضا شد و ترامپ به راحتی به توافق مورد وثوق سازمان ملل پشت کرده است. اولیانوف، مراتب افسوس خود از چرخش رفتار آمریکا در قبال برجام را ابراز داشت و بر این تاکید کرد که اگر ایران در صورت عهدشکنی آمریکا، در مقام ادعا و مطالبه برآید، حق دارد.

همچنین «سرگی ریابکوف» -معاون وزیر خارجه روسیه- ترامپ را به سوءاستفاده از موضوع برجام برای منحرف کردن اذهان مردم آمریکا و منتقدان‌ از قصورات‌اش متهم کرد. وی، توافق هسته‌ای را یک توافق مهم بین‌المللی خواند که نباید دستخوش و ابزار کنگره و کاخ سفید برای فریب دادن مردم آمریکا شود. ریابکوف، نسبت به خطر سقوط برجام به خاطر کارشکنی‌ها آمریکا اخطار داد و بر این موضوع تاکید کرد که دولت ترامپ در پی این است که با پیش کشیدن موضوعاتی که ربطی به برجام ندارد، توافق هسته‌ای را به زمینی گسترده‌تر بکشاند تا بتواند به هدف اصلی‌اش برسد. این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه، مراتب نگرانی شدید خود از راهبرد جدید ترامپ را یادآور شد.

راشاتودی به نقل از وزیر خارجه آلمان خطر بلادرنگ جنگ در صورت نقض برجام از سوی آمریکا را متذکر شد

راشاتودی در ادامه آورد: رویکرد ترامپ، واکنش مخالف بسیاری از کشورها را در بر داشت و نگرانی از وقوع یک جنگ را بیشتر کرد. «فدریکا موگرینی» -مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا- نیز بر این موضوع تاکید کرده که این توافق، یک توافق دوجانبه نیست و آمریکا حق ندارد که اقدام به لغو آن نماید. همچنین، انگلیس، فرانسه، و آلمان در یک بیانیه مشترک اعلام کرده‌اند که برجام در جهت منافع مشترک امنیت ملی آنهاست. این در حالی است که عربستان و اسراییل مواضع ترامپ را ستوده و آنها را شجاعانه خوانده‌اند.

نیوزویک

مجله نیوزویک در تحلیل خود از قول «بن رودز» -مشاور امنیت ملی اوباما- آورد: «راهبرد جدید ترامپ، هم اروپایی‌ها را از ما دور می‌سازد و هم مسیر را برای اقدام تلافی‌جویانه ایرانی‌ها باز می‌کند. واضح است که اگر توافق از سوی ما لغو و یا نقض شود، ایران نیز به سمت رویکرد نظامی هسته‌ای خواهد رفت و آنگاه دیگر کشورهای خاورمیانه هم به تکاپوی هسته‌ای می‌افتند و پتانسیل درگیری بسیار بالا می‌رود».

نیوزویک در ادامه به یکصدایی اروپا برای لزوم حفظ برجام اشاره کرد و کنایه «امانوئل ماکرون» -رییس جمهور فرانسه- را که ترامپ را به یک کارشکنی دیگر پس از «توافق پاریس» متهم کرده را پر رنگ کرد و نوشت: هشدارهای وزرای خارجه روسیه و چین به «رکس تیلرسن» -وزیر خارجه آمریکا- نشانه‌های جدی است. «وندی شرمن» -معاون سیاسی وزارت خارجه اوباما- معتقد است که ترامپ، اروپا را بین منافع آمریکا و منافع روسیه و چین و ایران که که دل خوشی از آمریکا نداشته و منافع این کشور در خاورمیانه را محدود کرده‌اند گرفتار و معذب می‌کند و این اصلا خوب نیست چرا که چهره دیپلماتیک آمریکا را دچار خدشه می‌کند و اروپایی‌ها را به طرف مثلث مخالف آمریکا سوق می‌دهد.

اسپوتنیک

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «فیلیپ گیرالدی» -مامور سابق سازمان CIA- نوشت: «ترامپ به دنبال تحریک ایران برای جنگ نیست بلکه می‌خواهد ایرانی‌ها را بر سر میز مذاکره دوباره بنشاند. دریغ از اینکه این فشار راه به جایی نمی‌برد. تمامی تلاش‌ها و فریادهای ترامپ آن چیزی است که اسراییل، عربستان، و جنگ‌طلبان کنگره می‌خواهند: محدود کردن توان ایران و کنترل این کشور». گیرالدی در ادامه پیش‌بینی کرد که «اعلام راهبرد ترامپ، در ایام آینده با تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه ایران و حضور دریایی و هوایی این کشور در آب‌های نزدیک به حریم آب‌های ایران دنبال خواهد شد. آمریکا به دنبال فشار بیشتر خواهد رفت و ایران هم حضور جدی در تنگه هرمز خواهد داشت؛ اگر ترامپ به سمت حضور بیشتر در نزدیک آب‌های ایران برود، وقوع یک درگیری و یا حتی جنگ محتمل است».

این مامور سابق CIA‌ و رییس اجرایی کنونی شورای منافع ملی آمریکا، در پایان متذکر شد که ترامپ از تجربه‌های تاریخی آمریکا و شکست‌هایی که در حمله به افغانستان و عراق طعم تلخ آن را چشید، درس نگرفته و به‌واقع، مفهوم برد و باخت در عالم سیاست را نمی‌داند و گفت: «رییس‌جمهور متوجه نیست که 16 سال تمام در افغانستان گیر کردیم و هزینه دادیم. ایران که حکایت خود را دارد و مواجهه با آن بسیار سخت است».

بلومبرگ

پایگاه تحلیلی بلومبرگ در تحلیل خود از اعلام راهبرد جدید ترامپ نوشت: ترامپ بر خلاف توصیه تیلرسن، متیس، و مک‌مستر که وزیر خارجه، وزیر دفاع، و مشاور امنیت ملی وی محسوب می‌شوند، چشم خود را بر روی 8 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد پایبندی ایران به تعهدات‌اش در برجام بسته است. اکنون، اروپا حضور تدریجی خود در بازار ایران را تجربه می‌کند و دامنه مبادلات تجاری در حال گسترده شدن است. اگر ترامپ و یا کنگره آمریکا به سمت تحریم و تحریک ایران برود، آنگاه احتمال بروز یک شکاف بین اروپا و آمریکا زیاد است و ادعای ایران در مورد قلدرمآبی همیشگی آمریکا هم مصداق پیدا می‌کند. اکنون آمریکا 75 سال است که نظام امنیتی جهان را به میل خود تعریف کرده و عملکرد اشتباه ترامپ تا بدین لحظه هم به هیمنه و قواره آمریکا ضربه زده است و در صورت تداوم این اشتباه، ضربات بیشتری هم وارد خواهد آمد.

آیا ترامپ بر این باور است که با تهدید تهران، «کیم جونگ اون» جا می‌زند؟ ایران که به مراتب کمتر از کره شمالی رویکرد تند داشته و نشان داده که با زبان گفتمان برابر می‌شود با این کشور کنار آمد. اگر ترامپ نتواند به اندازه همین تهدیداتی که اکنون بیان می‌کند، از خود چیزی نشان دهد، آن وقت اعتماد بنفس مخالفان و دشمنان آمریکا بسیار بالا می‌رود و از سوی دیگر، مردم ایران نیز به گفتگو با آمریکا تا سالیان دراز بی‌اعتماد می‌شوند. در هر حال، اگر ترامپ به سمت نقض برجام برود، متحدین آمریکا را از این کشور دور می‌سازد و شرایط را برای بی‌اعتباری بین‌المللی آمریکا مهیا می‌سازد.

نشنال اینترست

پایگاه نشنال اینترست، با توجه به طیف فکری مشخص‌اش، یکی از معدود رسانه‌هایی بود که از راهبرد جدید ترامپ حمایت کرد. به اعتقاد این پایگاه تحلیلی، همین که ترامپ پس از اعلام موضع از کنگره خواسته که تحریم‌هایی خارج از چارچوب برجام علیه ایران وضع کنند، نشاندهنده این است که وی به دنبال بهانه‌جویی و اصطلاحا گِروکشی نیست. این در حالی است که غالب رسانه‌ها و اندیشکده‌ها با دلایل متقن اثبات نموده‌اند آمریکا عملا یارای وضع تحریم در چارچوب برجام را ندارد چرا که دچار نقد شدید و انزوا خواهد شد.

نشنال اینترست به شدت به ایران تاخت و توافق هسته‌ای را حاصل ترس ایران از منزوی شدن تا اندازه‌های کره شمالی، تلاش جمهوری اسلامی برای بقا، و میل شدید ایران به ورود به تجارت بین‌الملل دانست و رویکرد ترامپ را شجاعانه خواند و ستود. این پایگاه تحلیلی، در پایان، پایبندی ایران به برجام را نشانه ذکاوت و حیله‌گری ایران برای جذب حمایت دیگر امضاکنندگان برجام دانست و اروپایی‌ها را به بها دادن به این ترفند ایرانی‌ها متهم کرد.

فارین افرز

فارین افرز در تحلیل خود آورد: سال‌هاست که آمریکا در جریان خصومت بین دو کشور، تلاش دارد که ایران را از دو جهت محدود و منزوی کند. هم با توسل بر تحریم‌های کمرشکن و هم با اتکا بر ائتلاف سنی-عربی علیه حکومت ایران. اما باید توجه داشت که حقایق جاری جهانی، عقلانیت رفتار ایران در منطقه را توجیه می‌کند.

این مجله تحلیلی در ادامه آورد: از این پس، آمریکا، سه گزینه در قبال ایران در پیش خواهد گرفت و به یکی از آنها عمل خواهد کرد. اول، به زور تحریم‌ها و با اتکا بر ائتلاف ضد ایرانی به رهبری عربستان، ایران را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد. دوم، توان خود را صرف تغییر حکومت در ایران خواهد کرد. و سوم، یکسری محرک‌های رفتاری را جهت حفظ موازنه قدرت در خاورمیانه به کار خواهد گرفت. سومین گزینه، از حیث سیاسی در آمریکا محبوب نیست چرا که زمان بسیار بیشتری می‌برد و انجام‌اش سخت‌تر است. البته گزینه «خطر و پاداش» نسبت به ایران هم در بین سیاستمداران آمریکایی مطرح است.

واشینگتن‌ پست

واشینگتن پست، در دو مقاله تحلیلی خود به طور مجموع آورد: اقدام ترامپ مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، اشتباه بزرگی است که راه هر گونه مذاکره با کره شمالی را می‌بندد. اکنون رهبران کره شمالی به رفتار رییس جمهور ما می‌نگرند و آن اندک اعتمادی که در فضای مذاکره احتمالی می‌دیدند هم در ذهنشان از بین رفت.

بهتر است که ترامپ را «خرابکار بزرگ» بدانیم. واقعیت این است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و هر گونه تحریک این کشور برای بروز رفتاری خطرناک و آن روی بد قضیه، حماقت است.  در رابطه با مواضع اروپایی‌ها هم باید گفت که از دو جنبه اهمیت دارد: اول اینکه ترامپ حمایت آنها برای اعمال فشار علیه ایران را می‌خواست که اصلا چنین نشد و او عملا دست‌خالی و تنها ماند؛ دوم اینکه ایران تهدید کرده بود که در صورت همراه شدن اروپایی‌ها با اقدام نامنصفانه ترامپ، رویکرد دیگری اتخاذ خواهد کرد و از آنجایی اروپایی‌ها به دنبال دردسر نیستند، ترجیح دادند که ضمن عواقب بعدی که ممکن است از سوی دولت ترامپ شامل حالشان شود، توافق را حفظ کنند. هم وزرای ترامپ که در این مدت چندین بار به او اخطار دادند و هم رهبران اروپایی، به خوبی از پتانسیل تنش بین منافع آمریکا و اقدامات تلافی‌جویانه ایران در لبنان، سوریه، عراق، و یمن آگاه هستند و اینجاست که بیانیه مشترک سه رهبر اروپایی در حمایت از برجام تعبیر و توجیه می‌یابد. اکنون دیگر توجهات و تمرکزات اروپایی‌ها و حتی کنگره، بیش از اینکه بر رفتار ایران در قبال برجام باشد، بر رفتار ترامپ است و شاید هم این چیزیست که خودِ «خرابکار بزرگ» می‌خواهد.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در تحلیل خود آورد: مقابله با حسن رفتار ایران در قبال تعهدات‌اش برای ترامپ بسیار سخت است. او، تلاشش را کرد تا ایران را به انزوا بکشاند اما در نهایت با اظهارات سخیف روز 13 اکتبر، سیلی محکم‌تری به صورت خود زد. سپس توپ را به زمین کنگره و اروپایی‌ها انداخت و به احتمال بسیار زیاد، در این مدت 60 روز تا تصمیم‌گیری کنگره در قبال برجام، به سراغ یک دستاویز دندان‌گیر برای مجاب کردن کنگره به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خواهد رفت.

ترامپ چندین مرتبه اوباما را به این متهم کرده که در آستانه فروپاشی حکومت ایران در اثر تحریم‌های کمرشکن، اقدام به رفع تحریم‌ها کرده و همه فرصت‌ها را نابود ساخت. اما حقیقت این است که باید با ایران گفتمان کرد. دهه‌ها دشمنی ما نتوانست کشوری که 8 سال در جنگ سخت با عراق از خود پوست‌کلفتی نشان داد و چندین سال تحریم‌های کمرشکن را طاقت کرد را مطیع سازد.

ترامپ مدام از آن «بیش از 100 میلیارد دلار» که آمریکا به ایران بازگرداند سخن می‌گوید گویی که آمریکا از جیب خود پرداخت کرده است. مگر نه اینکه آن پول، متعلق به فروش نفت و سرمایه مردم ایران بود؟ آیا اگر کشوری پول‌های بلوکه‌شده خودش را بازپس بگیرد، جرمی مرتکب شده است؟

مفاد توافق و هر انچه که در مورد تعهدات ایران در آن قید شده مشخص است و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هم چندین بار پایبندی این کشور به تعهدات‌اش را تایید کرده؛ دیگر مشکل چیست؟ ترامپ، برجام را «یک تاخیر کوتاه‌مدت برای رقابت هسته‌ای ایران» می‌خواند؛ آیا براستی این تعبیر مضحک نیست؟ در متن توافق امده که محدودیت‌ها برای ظرفیت غنی‌سازی ایران به مدت 10 الی 15 سال است و رییس‌جمهور ما به آن می‌گوید توقف کوتاه‌مدت!!!

حضور مخالفان درگیری با ایران در مقابل کاخ سفید در روز اعلام راهبرد جدید ترامپ

ترامپ، تهدید کرده که در صورت عدم همراهی کنگره و اروپایی‌ها، توافق هسته‌ای را بصورت یکجانبه لغو خواهد کرد. این یعنی انزوای آمریکا؛ یعنی کاری که با مخالفت اروپایی‌ها همراه خواهد شد و سپس ترامپ اقدام به تحریم‌ها آنها که نزدیکترین شرکای ما هستند خواهد کرد و آنها را از ما دورتر خواهد نمود. آنگاه این ایران است که پیروز قضیه خواهد بود و دیپلماسی ما با صورت بر زمین خواهد خورد. آنگاه، وقتی که اعتبارمان در جامعه بین‌المللی خدشه‌دار شود، باید منتظر بر هم خوردن توافقات مشترکمان با اروپا شویم و لذا، امنیت‌مان در آینده  به خطر خواهد افتاد.

کنگره به هیچ وجه نباید زیر بار رویکرد و راهبرد ترامپ برود. اگر آمریکا می‌خواهد که ایران را محدود کند، باید با دیپلماسی و از راه حفظ دوستی و همکاری با اروپایی‌ها و بخصوص شرکای خود در منطقه پیش برود.

رویترز

خبرگزاری رویترز نیز در تحلیل خود آورد: در حالی که ترامپ رسما کنگره و اروپایی‌ها را تهدید کرده که در صورت عدم برخورد محکم با ایران، به صورت یکجانبه توافق را لغو خواهد، «نیکی هیلی» -نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل- اعلام کرده که منظور دولت ترامپ این نیست که توافق بر هم بخورد بلکه آمریکا خواستار این است که اقدامات ایران در منطقه که توسط جامعه بین‌المللی و به علت ترس ناشی از رفتار تلافی‌جویانه ایران در صورت لغو برجام نادیده گرفته می‌شود، کنترل شود.

رویترز در پایان آورد: ظاهرا اظهارات و راهبرد جدید ترامپ برای دولت وی هزینه‌ساز بوده و مقامات ارشد دولت وی خطر انزوا را احساس کرده و در تلاش‌اند تا با چکش‌کاری اظهارات‌ وی و روکش کشاندن بر آنها، فضا را به نفع ترامپ عوض کنند.


منابع:

http://www.independent.co.uk/voices/donald-trump-iran-deal-decertify-middle-east-destablisation-nuclear-weapons-a7999361.html
https://www.theguardian.com/us-news/2017/oct/13/trump-iran-deal-jcpoa-sanctions-congress
https://www.cfr.org/interview/will-decertification-spike-iran-nuclear-accord
https://www.rt.com/news/406643-russia-us-iran-deal
http://www.newsweek.com/trump-war-iran-us-allies-side-russia-china-684426
https://sputniknews.com/analysis/201710141058224704-cia-iran-nuclear-deal-trump
https://sputniknews.com/world/201710141058224361-bitter-abusive-trump-rogue-iran
https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-10-13/trump-aims-at-iran-hits-the-u-s
http://nationalinterest.org/feature/the-real-danger-decertifying-the-iran-deal-22711
https://www.foreignaffairs.com/articles/iran/2017-09-06/reset-iran-and-united-states?cid=int-fls&pgtype=hpg
https://www.washingtonpost.com/news/theworldpost/wp/2017/10/13/weekend-roundup-trumps-unraveling-of-the-iran-deal-dashes-negotiations-with-north-korea/?utm_term=.30257f90d90b
https://www.washingtonpost.com/blogs/post-partisan/wp/2017/10/13/trump-is-dealing-with-iran-the-same-way-he-always-dealt-with-business/?utm_term=.195014534d8f
https://www.nytimes.com/2017/10/13/opinion/trump-false-narrative-iran.html
http://www.reuters.com/article/us-iran-nuclear-usa/u-s-officials-try-to-ease-concerns-trump-may-quit-iran-deal-idUSKBN1CK0KX?il=0

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 8
    چه قدر ساده ای مشرق بی شعور
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      2 0
      4 تا نظر پشت سر هم گذاشتی همه رو تایید کرده قرتی کنسرتی
  • asa IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 5
    باید راههای فرار از دست آرتش آمریکایی ها را تمرین کننید ایرانی های بزدل احمق
  • asa IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 3
    بروید بابا
  • خ IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 4
    نه خیر
  • کارشناس IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    اگر شطرنج بلد باشی در چند حرکت ماتت میکنم . اگر من بردم به حرفهای من گوش میکنی اگر بردی دنیا میفهمه که بازیکن خوبی هستی
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 3
    حالم بهم خورد اینقدر از این موضوع وترامپ مطلب گذاشتید ولش کنید بابا تکلیف کاملا روشنه
  • SE ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    گاردین "در این برهه طلایی که توافق هسته‌ای با نام «برجام» تصادم دو کشور را تا سال‌ها به تعویق انداخته، ترامپ با ادبیاتی سخیف و جنگ‌طلبانه پیدایش می‌شود و بدون هیچ دلیل موجهی، مقدمات یک جنگ را فراهم می‌سازد" بدین معنی که در سالهای پایانی برجام دوباره داستان داریم و این ادعای روحانی که پس دوران برجام میتوانیم صنعت هسته ای را توسعه دهیم هم در ابهام است و به شرایط آن روزهای ما در مقابله با تحریمها بستگی دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس