ترامپ و موگرینی

در هفته‌های اخیر که بحث خروج آمریکا از برجام یا کنار کشیدن غیرمستقیم این کشور از اجرای تعهداتش، داغ شده است، شاهد مواضع انتقادی از سوی برخی کشورهای اروپایی درباره پیامد این اقدام آمریکا بوده‌ایم.

 سرویس اقتصاد مشرق - برخی مسئولان دولت حسن روحانی و حامیان دولت نیز در این چند هفته گذشته به شدت بر این گزاره پافشاری کرده‌اند که اروپا به علت منافع تجاری که از برجام به دست آورده، تمایلی به شکست این توافق ندارد و مانع سنگ‌اندازی آمریکا در سر راه اجرای برجام خواهد شد.

حتی برخی مسئولان دولتی این بحث را هم مطرح کرده‌اند که برجام، موجب اختلاف میان اروپا و آمریکا شده و اروپایی‌ها در دعوای خودساخته آمریکا با ایران بر سر برجام، نهایتا به سمت ایران چرخش خواهند کرد، زیرا نمی‌خواهند سود تجارت با ایران را از دست بدهند.

برای ارزیابی مواضع برخی مقامات دولت دوازدهم و حامیان آنها و همینطور سنجش اینکه آیا واقعا اروپایی‌ها منافع حاصل از برجام در تجارت با ایران را بر پیوندهای اقتصادیشان با آمریکا ترجیح خواهند داد یا خیر، باید بر اساس آمارهای اقتصادی قضاوت کرد.

مطابق آخرین آماری که مرکز آمار اتحادیه اروپا منتشر کرده، در سال ۲۰۱۶ صادرات کالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آمریکا۳۶۲ میلیارد یورو بوده است.

این در حالی است که در همین سال، مجموع صادرات کالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران فقط ۸.۲ میلیارد یورو بوده است. به عبارتی صادرات کالای اروپایی‌ها به آمریکا ۴۴ برابر بیشتر از صادرات کالای آنها به ایران است.

مطابق این گزارش، واردات کالای کشورهای قاره سبز از آمریکا در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲۴۶ میلیارد یورو رسید، در حالی که واردات کالای این کشورها از ایران فقط ۵.۵ میلیارد یورو بوده است؛ یعنی اتکای اقتصاد اروپا به واردات کالا از آمریکا ۴۵ برابر بیشتر از واردات کالای آنها از ایران است.

در مجموع، تجارت کالایی اروپا و آمریکا (مجموع واردات و صادرات کالا بین دو طرف) در سال ۲۰۱۶ به رقم ۶۰۸ میلیارد یورو رسید در حالی که سهم ایران از تجارت کالایی با اروپا فقط ۱۳.۷ میلیارد یورو بوده است.

در بخش مبادلات خدمات، فاصله آمریکا با ایران در شراکت با اروپا بسیار بیشتر است. مطابق آخرین آمار، صادرات خدمات اروپا به ایران در سال ۲۰۱۵ فقط یک میلیارد یورو بوده، در حالی که در همان سال اروپایی‌ها ۲۲۵ میلیارد یورو از صادرات خدمات به آمریکا درآمد کسب کرده‌اند، یعنی فاصله ۲۲۵ برابری.

واردات خدمات اروپا از ایران در سال ۲۰۱۵ فقط ۶۰۰ میلیون یورو بوده در حالی که این کشورها ۲۱۲ میلیارد یورو از آمریکا خدمات وارد کرده‌اند که نشان می‌دهد وابستگی اروپا به واردات خدمات از آمریکا ۳۵۳ برابر بیشتر از ایران است. مجموع تجارت خدمات اروپا با آمریکا ۲۷۳ برابر بیشتر از شاخص مشابه با ایران است.

در نهایت،‌ مجموع مبادلات تجاری (کالا + خدمات) اروپا با آمریکا ۱۰۴۵ میلیارد یورو است. در حالی که مبادلات تجاری ایران و اروپا فقط ۱۵.۳ میلیارد یورو است. در مقام مقایسه، مبادلات تجاری ایران و اروپا ۱.۶ درصد مبادلات تجاری آمریکا و اروپا است.

بر اساس گزارش مرکز آمار اروپا، مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم متقابل کشورهای اروپایی و آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۵۰۰۰ میلیارد یورو رسیده است که با ارقام مربوط به ایران که کل جذب سرمایه‌گذاری مستقیم آن از تمامی کشورهای جهان سالانه ۳-۲ میلیارد یورو است و کشورهای اروپایی هم از این رقم سهم ناچیزی دارند، اصلا قابل مقایسه نیست.

مجموع این آمارها و شاخص‌ها بیانگر وابستگی متقابل شدید میان اقتصاد اروپا و آمریکا است. بنابراین استدلال‌هایی که مقامات دولت روحانی و حامیان آنها درباره اینکه اروپایی‌ها منافع برجام را بر منافع تجارت با آمریکا ترجیح خواهند داد، کاملا بی‌اساس است و همچون اتکاهای بیجای تیم مذاکره‌کننده ایران  به وعده‌های مقامات آمریکایی در جریان مذاکرات هسته‌ای است.

ذکر این آمار و ارقام به معنای تحقیر اقتصاد ایران و پتانسیل‌های تجاری ایران در مقایسه با آمریکا نیست، بلکه هدف، تذکری به دولتمردان است که اطمینان بیجا به اروپایی‌ها نداشته باشند و این اطمینان را به داخل کشور و افکار عمومی هم تزریق نکنند.

راهکار گسترش تجارت خارجی ایران و تقویت اقتصاد کشور، همان است که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سایر رهنمودهای رهبری بر آن تاکید شده است: تمرکز بر گسترش روابط تجاری با همسایگان، کشورهای منطقه، روسیه و چین و سایر کشورهای آسیایی و کشورهای در حال توسعه.

آنچه که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای مکرر رهبر انقلاب ذکر شده، استدلال و پیش‌زمینه تجربی و واقعی دارد. وابسته کردن اقتصاد و تجارت کشور به اروپایی‌ها با توجه به گوش به فرمانی آنها از آمریکا اصلا منطقی نیست. قطعا کشورهای آسیایی خصوصا چین و روسیه و همینطور همسایگان ایران، تبعیت محضی که اروپایی‌ها از آمریکا دارند، را ندارند و این مزیتی است که باید در سیاست‌های تجاری کشور مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    8 6
    مردم ایران باید مراقب باشند. نفوذی ها میخواهند ایران تبدیل به محل جنگ و نزاع و اختلاف شود مانند عراق و سوریه . آنها گورخواب درست میکنند و اختلاسکار را بها میدهند و مردم را ناراضی میکنند
  • AE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    2 6
    مردم ایران باید مراقب باشند. نفوذی ها میخواهند ایران تبدیل به محل جنگ و نزاع و اختلاف شود مانند عراق و سوریه . آنها گورخواب درست میکنند و اختلاسکار را بها میدهند و مردم را ناراضی میکنند
  • AE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    5 14
    خیلی دلتون میخواست ترامپ برجامو پاره کنه ولی نشد..حیلی تاسف باره
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    14 2
    آمريكا واروپا دو روي يك سكه اند وحمايت اروپا از برجام سوري وبا اجازه آمريكاست
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    7 0
    آمریکا و اروپا هر دو ، یکی از راه دشمنی ظاهری با برجام و دیگری با دوستی ظاهری با برجام ایران را سرکیسه میکنند . -------------------------------------------------------------------------------------------- خدا از بی تذبیران متوهم و ذلت پذیر نخواهد گذشت انشاءالله
  • CA ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    8 0
    آنهایی که توکلشان به جای خداوند و تکیه بر داشته های داخلی به اروپاست حتما با سر به زمین خواهند خورد. اسمشان هر چه می خواهد باشد و هر ادعایی هم که می خواهند داشته باشند. این وعده الهی است که من یتوکل علی الله فهو حسبه.
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    9 0
    حتی اگر به فرض بسیار محال حکومت های اروپا هم از برجام حمایت کنند بازار اروپا طرف آمریکا هست قطعاً.
  • US ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 2
    مردم ایران باید مراقب باشند. نفوذی ها میخواهند ایران تبدیل به محل جنگ و نزاع و اختلاف شود مانند عراق و سوریه . آنها گورخواب درست میکنند و اختلاسکار را بها میدهند و مردم را ناراضی میکنند
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    5 0
    سوره ممتحنه: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدای بخشاینده مهربان 1 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاء مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ ای کسانی که ایمان آورده اید، دشمن من و دشمن خود را به دوستی اختیار، مکنید شما با آنان طرح دوستی می افکنید و حال آنکه ایشان به سخن حقی که بر شما آمده است ایمان ندارند و بدان سبب که به خدا، پروردگار خویش ایمان آورده بودید، پیامبر و شما را بیرون راندند گاه که برای جهاد در راه من و طلب رضای من بیرون می روید، در نهان با آنها دوستی می کنید، و من به هر چه پنهان می دارید یا آشکار می سازید آگاه ترم و هر که چنین کند، از راه راست منحرف گشته است 2 إِن يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدَاء وَيَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُم بِالسُّوءِ وَوَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ اگر شما را بیابند، دشمنی می کنند و به آزارتان دست و زبان می گشایندو دوست دارند که شما نیز کافر گردید
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    4 0
    اگر دوستان این دفعه بفهمند
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    11 13
    بابا اسکولا یه کم سر عقل بیاین . آمریکا رئیس دنیا هست نمیشه حریفش شد هر جوری شده دل ترامپ را بدست بیارید تا یه وقت مملکت فلج نشه . بی تعارف بگم دست از شعارای بچه گونه اول انقلاب بردارید .
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      6 10
      تو ایرانی نیستی، شرف ایرانی اجازه نمیده که ذلت بپذیره. تو مسلمون هم نیستی وگرنه هیهات من ذله! تو احساس شخصیت نداری و بی هویتی وگرنه کدوم آدم راضی میشه به ذلت و پستی و خواری؟! تو رو راحت میشه برده کرد! تو ظلم پذیری و ترسو تسلیم دیگران!
    • NL ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      6 5
      بابا دست از تندروی وردارین . من هم ایرانی ام هم مسلمونم اتفاقا دو آتیشش هم هستم ولی شرایط امروز با 37 سال پیش فرق داره . من که نمیگم " ذله" منم میگم " هیهات من الذله" ولی خب باید عقل و تفکر و منطق رو هم چاشنی این شعار کرد .
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      4 7
      فعلا که 40 ساله میگن شیش ماه دیگه تمومین
    • حسام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      4 2
      دوست عزیزی که میگی تو مسلمون نیستی شما مسلمونی به ایشون تهمت میزنی؟مسلمونی ایرانه آره؟
    • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      3 3
      شما برو مشغول لی لی بازی شو و تو کار بزرگترها دخالت نکن
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    8 4
    این امار نشان می دهد که ایران بر اساس وزنش در تعاملات سیاسی عمل کند و پای خود را از گلیمش دراز نکند و منافع ملی خود را بر هر چیزی ترجیح دهد
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    2 0
    بسیار عالی بود . بدنبال چنین شاخص هایی بودم .
  • علی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    5 2
    امریکا امکان ندارد از برجام خارج شود برجام برای تامین منافع امریکا تدوین شده زور امریکا برای امتیاز گیری بیشتر و موضوع موشکی و دفاعی ایران است دولت و غربگرایان فکر میکنند که برجام به نفع ایران است
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    5 0
    البته چین و روسیه هم حجم روابطشان با آمریکا، بیش از ایران است.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    2 0
    با تشکر از مشرق
  • پسر IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    3 1
    مسئولان خودشونم میدونن ولی بخاطر اینکه از برجام نافرجام دفاع کنند به مردم القا میکنن که آره اروپا با ماست جا داره بهشون بگیم که خودتونین
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 0
    باورم نمی شه کسی تو ایران اینا رو بدونه
  • سیا IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 1
    تنها راه تیکه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی و صد البته تحقیق و توسعه هست که الیته این آخری که گفتم رو بلد نیستیم.
  • رحمن IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    0 0
    دست همه تو یک کاسه است بسیار موذیانه و از دید من احمقانه دارند برجام را هم محکم میکنند و هم با تشنج زایی با عجله بسمت برجام دو میروند وو و فرانسه با عجله می گوید برجام جدااست و از ایران میخواهد برای گفتگو در باره بعد از تاریخ محدودیتهای برجام همین الآن مذاکرات را شروع کنند و همچنین در گفتگوی جدید موشکها را هم وارد کنند و محدودیتهای برجام را برای آینده تا حد ممکن مثلا پنجاه سال آینده بنویسند ...ماشاءالله دولت هم تمام سرداران برجام را دارد چرا که نشود.دست به برجام فعلی هم نخواهد خورد....بنظر من الآن کنشها الآن در داخل بر سر جا انداختن این موضوع است که یواش یواش مطرح کنند که بنفع ماست که با آمریکا ببندیم همه چیز تمام و راحت میشویم و سعادت ملت در همین است باید نشست و تا رسیدن به این صحنه تاتر منتظر ماند ای کاش انقلابیون امام تصمیم میگرفتند چند هزار نفر از سران غرب زده را میگرفت میانداختند تو زندان تا انقلاب را نفس تازه ای میدادند...میترسم برعکس شود..
  • ابراهیم IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    2 1
    بابا برادران دلواپس الان مشخص شد که گروه مذاکره کننده ایران چقدر خوب و قوی کار کرده اند.که ترامپ نتوانست از برجام خارج شود....الان مشخص شد که کشورهای اسرائیل , مصر و سعودی نامرد جتی دنبال این بوده اند که آمریکا وارد جنگ علیه ما شود و با توجه به اینکه مشاوران خاورمیانه ای ترامپ داماد صهیونیستش و ولید فارس وابسته به سعودی است تلاش آنها حتی بیشتر هم شده است..الان اگه اروپا با آنها همراهی نمیکند شما عزیزان دلواپس یه کاری میکنید که این اتفاق بیافتد.!!!!... شما دیگه با دشمنانمان همصدا نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس