علی مرادخانی

دزدیده شدن آثار تجسمی در انبار معاونت، ماجرای رفتنِ آثار موزه هنرهای معاصر به اروپا، منتشر نشدنِ لیست کامل آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر و ..، این معاونت هنری را با چالش‌های عجیبی روبه رو کرده است.

به گزارش مشرق، پس از معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و گرفتن رای اعتماد او از مجلس شورای اسلامی، خیلی‌ها منتظر تغییرات در زیرمجموعه‌های وزارت و معاونت‌های مختلف بودند. صالحی هنوز برای هیچ کدام از معاون‌هایش حکم ابقا نداده و هیچ کدام از آنان را نیز تغییر نداده است.

صالحی از هنگام روی کار آمدنش تا آغاز ماه محرم یک ماه فرصت داشت که این یک ماه را به بحث‌های برنامه‌ای، گفت‌وگوها و مشورت‌ها اختصاص داد. پس اکنون دیگر هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی معاونانش است.

درباره‌ی معاونت‌های مختلف گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است. برای مثال معاونت مطبوعاتی زیر نظر حسین انتظامی در سال‌های گذشته توقعات نسبی را برآورده کرده و به نظر می‌رسد انتظامی حکم ابقایش از صالحی را خواهد گرفت.

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی هم احتمالا به نظر ماندنی است. عباس صالحی در میان گزینه‌هایش برای اداره‌ی سینمای کشور هنوز به چهره‌ای مورد وثوق نرسیده و به همین دلیل حیدریان در سازمان سینمایی فعلا ماندنی است.محمد سلگی هم که از سوی صالحی به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد منصوب شده، اصلی‌ترین گزینه برای تصدیِ رسمی این سِمت است.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما ماجرایش متفاوت است. در چهار سال گذشته که علی مرادخانی معاون هنری وزیر بوده، اتفاق‌هایی رخ داده که برخی از آنان با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده‌اند. آمدن و رفتنِ علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران و ماجرای پشت پرده‌ی شورای ارکسترها، دزدیده شدن آثار تجسمی در انبار معاونت، ماجرای رفتنِ آثار موزه هنرهای معاصر به اروپا، منتشر نشدنِ لیست کامل آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر و بسیاری دیگر از رخدادها، این معاونت هنری را با چالش‌های عجیبی روبه‌رو کرده است.

در کنار همه این رخدادها وضعیت نه چندان مطلوب جشنواره موسیقی فجر و جشنواره‌های تئاتر و البته حاشیه‌های بسیاری که در عرصه هنرهای تجسمی وجود داشته، احتمالِ رفتنِ مرادخانی را زیاد و زیادتر کرده است. آخرین حاشیه‌ای که گریبان‌گیر علی مرادخانی شده، حضور مدیر روابط عمومیِ معاونت هنری در سِمتِ رهبر میهمان ارکستر ملی است. این اتفاق به نظر تیر خلاصی به صندلیِ علی مرادخانی در معاونت هنری است.

منتقدان چهار سال فعالیت علی مرادخانی در معاونت هنری معتقدند که در انتخاب افراد مختلف برای تصدیِ سِمت‌های مهم، روابط بیشتر از هر چیزی در اولویت است و ضوابط چندان جایگاهی ندارد. شاید مهمترین گواه برای این ادعا، حضور مهدی وجدانی در جایگاه رهبری ارکستر ملی است. وجدانی در چند سال اخیر بیشترِ سِمت‌های مربوط به مدیر روابط عمومی‌ در جشنواره‌های حوزه موسیقی را اشغال کرد و این در کنار سِمتِ اصلی‌اش یعنی مدیر روابط عمومیِ معاونت هنری است. وجدانی دو دوره مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر شده، دو دوره مدیر روابط عمومیِ جشنواره موسیقی نواحی شده و در اقدامی عجیب هم، مقدمات حضور همسرش در سِمتِ مدیر ستادخبری جشنواره موسیقی تجسمی فراهم کرد.

او اکنون با پشتیبانیِ علی مرادخانی و با تکیه بر جایگاه اداریش در معاونت هنری می‌خواهد چوبِ رهبری ارکستر ملی را به عنوان رهبر مهمان به دست بگیرد. وجدانی قرار است در 28 مهر 1396 ارکستر ملی را با اجرای قطعه‌ی «نی‌نوا» رهبری کند. باید دید تا آن زمان علی مرادخانی معاون هنری وزیر می‌ماند تا از حضور وجدانی در ارکستر ملی حمایت کند یا خیر.

به هر روی سیدعباس صالحی در یک ماه گذشته مشورت‌های بسیاری داشته و به طور حتم در جریان همه این رخدادها هست. با این اوصاف شانس علی مرادخانی برای ماندن در معاونت هنری بسیار اندک است و باید منتظر معرفی معاون هنری جدید بود.

درباره دیگر معاونت‌ها و سازمان‌های زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گمانه‌زنی‌هایی مطرح است اما تا کنون به نتیجه جدی در این زمینه ختم نشده است. باید منتظر ماند و دید سیدعباس صالحی برای انتخاب‌هایش در معاونت‌های مختلف کی دست به قلم می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس