ستاری

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: خروجی دانشگاه‌هایی که به لحاظ اقتصادی به دولت وابسته هستند به درد بازار کار نمی‌خورد و خروجی آنها فقط برای دولت مناسب است.

به گزارش مشرق، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور امروز در نشست صبحانه کاری اعضا و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: همیشه بحث‌های مختلفی درباره اینکه چرا دانشگاه و صنعت با هم کار نمی‌کنند و چرا ارتباطی بین آموزش و اقتصاد نیست، وجود دارد و من همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که باید در حوزه اقتصاد ایده‌های جدیدی وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به بحث فرار مغزها گفت:‌ البته آمارهایی که در مورد آن ارائه می‌شود کاملاً غلط است و من نمی‌خواهم در این خصوص صحبت کنم. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه اظهار داشت: روزی که بحث شرکت‌های دانش‌بنیان را شروع کردیم، برای اینکه مشکلی در فضای کسب و کار به وجود نیاید، عملاً یک فضای 2 در 2  در فضای کسب و کار جدا کردیم و اسم آن را دانش‌بنیان گذاشتیم، الان این فضا تبدیل به حدود 3 هزار و 200 شرکت شده و حدود 40 هزار میلیارد تومان هم فروش این شرکت‌ها است و سال به سال فروش این شرکت‌ها تقریبا دو برابر می‌شود و در حال تبدیل شدن به عدد قابل‌ توجهی در اقتصاد کشور است. 

ستاری اظهار داشت: فعالان اقتصادی جدیدی در اقتصاد تعریف می‌شوند، جوان‌هایی که شرکت‌های آنها چندان بزرگ نیست و حتی وجود فیزیکی ندارد و بنابراین ایجاب می‌کند که نوع برخورد با چنین شرکت‌هایی با سیستم‌های سنتی متفاوت باشد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه که پایه اقتصاد دانش‌بنیان است نیروی انسانی است، گفت: در بحث نیروی انسانی هم هیچ چیز مهمتر از آموزش نیست و پایه اقتصاد، آموزش و آن هم آموزش از 18 ماهگی است. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه‌هایی در کشور وجود دارند که صدرصد پول خود را از دولت می‌گیرند، گفت: خروجی این دانشگاه‌ها هم به درد می‌خورد اما به درد بازار کار نمی‌خورد. 

ستاری بیان داشت: ما باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که حدود 70 درصد بودجه خود را از بخش خصوصی و در قالب قراردادهایی در زمینه صنعت، تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها بگیرند. وی اظهار داشت:‌ البته در چهار سال اخیر این اتفاقات در دانشگاه‌ها در حال وقوع است این در رفتار دانشجویان مؤثر بوده است. 

وی با بیان اینکه دانشگاهی که کوچه پشتی خود را نتواند درست کند، جامعه خود را نمی‌تواند درست کند اظهار داشت: آموزش چیزی نیست که به دوره دانش‌آموزی و دانشجویی خلاصه شود و تا زمان مرگ باید ادامه یابد و بستر این آموزش‌ها، شهرها است. همین است که بحث شهرهای خلوت مطرح می‌شود. 

وی با اشاره به ایجاد استارت‌آپ‌ها در سال‌های گذشته، گفت: این استارت‌آپ‌ها هر روز زندگی ما را تغییر می‌دهند به طوری که آنهایی که در حوزه خدمات کار می‌کنند، سرویس‌های ارزانتر با دسترسی بالاتر ارائه می‌دهد و هزینه‌های ما را به شدت کاهش می‌دهند. 

ستاری بیان داشت: یک نمونه آن در بحث تاکسی‌ها دیده شد که دولت واقعاً نمی‌توانست تغییر جدی در این زمینه به وجود آورد، ولی چند جوان این کار را کردند. وی گفت: در بقیه سرویس‌ها به راحتی می‌توان از این تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد و حتی می‌توان تعداد پرونده‌های قضایی را که شاید 60 درصد آن مربوط به سازمان تعزیرات باشد به صفر رساند. 

وی افزود: الان در حوزه فروش دیجیتال و اینترنت مگر تعزیرات وجود دارد؟ برای استارت‌آپ‌های حوزه خدمات، نورم داریم به طوری که هفته‌ای 10 درصد رشد دارد و اگر زیر هفته‌ای 10 درصد باشد، متوجه می‌شویم در آن مشکلاتی به وجود آمده است. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیان داشت: سال گذشته یکی از این شرکت‌ها آغاز به کار کرد و هم‌اکنون یک شرکت 150 میلیون دلاری است و این همان رشدی است که در حال ایجاد است. وی با بیان اینکه در بیوتکنولوژی، پتانسیل ژنی خوبی داریم، گفت: ژن ما خیلی خوب به این دانش می‌خورد؛ ما باید اقتصادمان بر پایه دانش باشد. 

وی افزود: ما تنها چیزی که در جلوی بچه‌هایمان می‌گذاریم بحث استخدام است در حالی که باید به آنها بگوییم که استخدام نابودشان می‌کند و خلاقیت آنها را از بین می‌برد، به همین دلیل باید کارآفرینی را به آنها آموزش دهیم. ستاری اظهار داشت: در حوزه‌های تکنولوژی‌های جدید مثل نانوتکنولوژی اتفاقات خوبی در کشور ایجاد شده به طوری که سال گذشته فروش در حوزه شرکت‌های نانو به 900 میلیارد تومان رسید و 3 برابر شده بود. 

وی بیان داشت: تعداد شرکت‌ها در حوزه نانوتکنولوژی در حال رشد است و ما شرکت‌هایی به زودی خواهیم داشت که شرکت‌های سنتی ما را به چالش می‌کشد و تکنولوژی‌هایی خواهیم داشت که بازیگران را عوض می‌کند. 

ستاری اظهار داشت: ایده‌های جدید همه چیز را به هم می‌ریزد و ما می‌توانیم بازیگران جدیدی در حوزه‌هایی داشته باشیم که فکر می‌کنیم سالیان سال از تکنولوژی آنها عقب هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس