کد خبر 783895
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
بارزانی

یک پایگاه خبری تحلیلی مستقر در لندن از نقش آمریکا در گفت‌وگوهای معاونان رئیس جمهور عراق با رئیس اقلیم کردستان این کشور پرده برداشت.

 به گزارش مشرق، پایگاه خبری تحلیلی " المدار"  به نقل از  منابع آگاه خود  نوشت: سفیر آمریکا در بغداد  برای مجبور کردن  دولت عراق به مذاکره با "مسعود بارزانی"  تلاش هایی  را انجام داده است.  هدف  وی نجات اقلیم کردستان از اقدامات ایران  و ترکیه علیه اربیل  است تا برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان موجب نشود، ائتلاف چهار جانبه ( ایران، ترکیه، عراق و احتمالا سوریه )  در منطقه تقویت  شود.

این  منابع آگاه تصریح کردند: برگزاری همه پرسی استقلا ل در اقلیم کردستان یک ائتلاف گریز ناپذیر بین ایران، ترکیه، عراق و سوریه بوجود آورد. این ائتلاف  می تواند عراق  را  از حوزه تاثیر پذیری از سیاست های  آمریکا به نفع  ائتلاف چهارجانبه  خارج  سازد  لذا  این ائتلاف به زیان طرح آمریکا با مشارکت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در غرب آسیاست.

در حاشیه تشییع  پیکر " جلال طالبانی" رئیس جمهور سابق عراق، "ایاد علاوی"  و "اسامه النجیفی" معاونان رئیس جمهور کنونی این  کشور با مسعود بارزانی دیدار کردند  و در خصوص مشکالات موجود بین اربیل  و بغداد به گفت‌وگو نشتند. "فواد حسین"  رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان گفت:  شرکت کنندگان در این نشست در موارد ذیل  به توافق رسیدند:

  1. آغاز  گفت‌وگوها  و نشست ها میان طرف های اصلی سیاسی  در عراق برای آرام کردن اوضاع.
  2. نشست ها بر اساس بحث آزاد  برگزار شوند.
  3. پایان دادن  فوری به تحریم های اقلیم کردستان.
  4. آغاز نشست ها در آینده نزدیک  بر اساس مکانیسم ویژه در راستای هماهنگی مداوم بین طرف های سیاسی باشد.

مسعود بارزانی در بیانیه ای که در خصوص دیدار با علاوی و النجیفی  صادر کرد هیچ  اشاره ای به لغو نتایج همه پرسی یا متوقف کردن آن  نکرد.

گفته می شود منافع اقتصادی سبب شده علاوی و النجیفی  با مسعود بارزانی  دیدار و گفت‌وگو کنند  البته نقش  پروژه آمریکا در این زمینه پر رنگ تر است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    3 1
    هر سه باید تیرباران شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس