روزنامه

روحانی روز گذشته گفت: سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست‌ها ایستاده است، اما به استثنای یکی دو روزنامه، این اظهارات تقریباً در همه روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** روزنامه‌های اصلاح طلب برای دفاع از جاسوس هسته‌ای به صف شدند

«عبدالرسول دری‌اصفهانی» از اعضای فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، جاسوس بود. بر اساس اظهارات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، دری‌اصفهانی با ۲ سرویس اطلاعاتی غربی ارتباط داشت.

دری‌اصفهانی به عنوان مسؤول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران وارد مذاکرات تخصصی ایران و ۱+۵ شد! یکی از مهم‌ترین اهداف ایران از مذاکرات هسته‌ای، برداشته شدن محدودیت‌های بانکی و بازگشت فرآیند معاملات با دلار به روال سابق بود.

در حقیقت آن بخش از برجام که مربوط به تعهدات طرف مقابل در حوزه بانکی و مالی است با مشورت‌ها و اعمال نظرات دری‌اصفهانی نگارش شده است.

به اذعان مقامات ارشد دولت، اکنون با گذشت حدود ۲۶ ماه از امضای برجام و ۲۰ ماه از اجرای برجام، اتصال ایران به شبکه بانکی جهانی وضعیت بسیار نامطلوبی دارد. در روزهای گذشته ظریف اعلام کرد که حتی نمی‌توانیم یک حساب در بانک‌های انگلیس باز کنیم. در مجموع عایدی ایران از برجام تقریباً هیچ بوده است و در این میان نحوه عملکرد اعضای تیم مذاکره کننده-از جمله دری اصفهانی- بسیار تاثیرگذار بوده است.

اما هر جا که پای تضییع منافع ملی در میان است، روزنامه‌های اصلاح طلب به خط شده و برای تضییع کننده منافع ملی سوت و کف و هورا می‌کشند.

روزنامه‌های اصلاح طلب در شماره امروز با تیترهایی همچون «دری اصفهانی مرتکب جاسوسی نشده است» و «دری اصفهانی خلافی مرتکب نشده» به اظهارات وزیر اطلاعات استناد کردند.

در همین رابطه روزنامه ایران در مطلبی نوشت:

«وزیر اطلاعات درخصوص اتهام جاسوسی یکی از مشاوران تیم مذاکرات هسته‌ای گفت: «دری اصفهانی قبلاً در چند نوبت تصریح کرده و من هم به صراحت اعلام می‌کنم، از آنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب خلافی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است».

عناوین اخبار روزنامه ایران در روز پنجشنبه ۲۰ مهر :  تأیید رشد 12/5 درصدی و تورم تک نرخی ؛ <رنو> ایران را ترک نخواهد کرد ؛ سپاه محبوب مردم ایران و منطقه است ؛ یک ساعت از بانه تا تهران ؛ ما هم می‌خواهیم دخترانگی کنیم ؛ مُهر پارلمان کاتالونیا پای سند استقلال ؛ دیگر صفحه‌ها ؛ وزیر اطلاعات: دری اصفهانی مرتکب جاسوسی نشده است ؛ تیم ملی در <سید3 >جام جهانی ؛ کیف قاپی به نام کنکور ؛ انزوای جهانی ترامپ ؛ حمایت از کودکان؛ مشکلات و راهکارهای حقوقی ؛ اعتراض وزارت خارجه به دولت سومالی ؛ وزیر اطلاعات: دری اصفهانی مرتکب جاسوسی نشده است ؛ نامه‌ مطهری به دادستان کل کشور ؛ درخواست کواکبیان از قوه قضائیه ؛

این اظهارات در حالی است که بر اساس نص صریح قوانین موضوعه، تنها مرجع قضایی است که با حکم قطعی خود می‌تواند مجرم بودن کسی را اعلام کند و وزارت اطلاعات یا هیچ دستگاه دیگری، شأن و حق ورود به ماهیت و اظهار نظری اینچنین را ندارند. در حقیقت وزارت اطلاعات در کنار مجموعه‌هایی همچون اطلاعات سپاه نقش ضابط را ایفا می‌کنند.

روزنامه‌های اصلاح طلب بدون توجه به منافع ملی و با رفتاری قبیله‌ای به دنبال لوث کردن جرم نابخشودنی جاسوسی علیه نظام و مردم ایران هستند. یک روز با سانسور خبر محکومیت و یک روز هم با تبرئه جاسوس و یا به عبارتی تبرئه یکی از مسببان تقریباً هیچ!

** برای رسیدن گلابی برجام باید صبور باشیم و ماجراجویی نکنیم!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «آستانه تحمل کشور را بالا ببریم» نوشت:

«پیروی از رویکردهای بین‌المللی‌پسند و منزوی‌کننده دولت ترامپ در داخل و خارج آمریکا، ارائه رفتاری پرحوصله و بالابردن آستانه تحمل و بردباری کشور و مردم می‌تواند به امن و صواب نزدیک‌تر باشد. هرگونه ماجراجویی و رفتار بحران‌زا می‌تواند تأمین‌کننده خواست و منافع تندروهای حاکم بر آمریکا و مشوقی برای تداوم سیاست‌های جنگ‌طلبانه آنان و وقوع تحولات خسارت‌بار برای کشور و منطقه باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در بخش دیگری از این مطلب نوشت:

«در این وضعیت برجام هرچند به‌طور ضعیف و کمابیش ناکارآمد استمرار می‌یابد، این فرصت در اختیار جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای باقی خواهد ماند که در پی انتخابات سال آتی کنگره آمریکا و شکست احتمالی جمهوری‌خواهان یا حتی عدم انتخاب مجدد آقای ترامپ در ۲۰۲۰ بار دیگر این برنامه را با مشارکت آمریکا ادامه دهند؛ اما اگر آمریکا خواستار حفظ برجام و در کنار آن خواستار اعمال فشار و مذاکره با ایران درباره سایر موارد مورد مناقشه شود، احتمالاً اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس و آلمان با آن مخالفت نخواهند کرد، اما این سیاست چندان مورد استقبال روسیه و چین واقع نخواهد شد».

روزنامه‌های اصلاح طلب در روزهای اخیر در مطالب متعدد تاکید داشتند که «ایران باید از دست‌زدن به هر اقدامی که شائبه نقض برجام از سوی کشورمان باشد، پرهیز کند. دراین‌باره حتی توسل به ادبیات تهدید و ذکر این گزاره که ایران می‌تواند به شرایط قبل از برجام بازگردد، هم به صلاح کشورمان نیست».

روزنامه شرق وعدهٔ سال ۲۰۲۰ را داده است. این جماعت همچنان به نقطه‌های خیالی چشم دوخته و به تنفس مصنوعی به جسد برجام مشغولند.

در آبان سال ۹۵ آقای روحانی با تشبیه برجام به درخت سیب و گلابی، از مردم خواست برای دیدن نتایج اقتصادی توافق هسته‌ای صبر کنند تا درخت به ثمر برسد.

در سال ۹۲ قرار بود مشکلات در ۱۰۰ روز اول حل شود، بعد از انتخابات قرار شد با توافق ژنو این مشکلات حل شود، بعد از توافق ژنو همه چیز به توافق لوزان گره خورد و بعد از لوزان قرار بود «فتح الفتوح برجام»! مشکلات را ریشه کن کند. بعد از آن نیز گفته شد در روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- مشکلی در کشور باقی نخواهد ماند و حالا که حدود ۲۰ ماه از اجرای برجام  نیز گذشته است، باز هم مردم را به صبوری توصیه می‌کنند.

گفتنی است روزنامه‌های اصلاح طلب در طول مذاکرات هسته‌ای، برای تحت فشار قرار دادن نهادهای تصمیم گیر و همچنین ایجاد نگرانی در افکار عمومی، هشدار می‌دادند. برای مثال ادعا می‌شد که هر روز تأخیر در رسیدن به توافق و اجرای آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور وارد می‌کند.

** دولت دوازدهم با دولت قبل تفاوتی ندارد

«مصطفی هاشمی‌طبا» کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که:

«برخی معتقدند چینش کابینه دوازدهم مشابه کابینه یازدهم بوده و هیچ تغییری صورت نگرفته است. تا چه اندازه به چنین برداشتی اعتقاد دارید؟»، گفت: «من به این موضوع اعتقاد دارم. شاید در چینش مدیران در حد دو سه درصد تفاوتی صورت گرفته باشد، اما همان سیاست‌ها و روش‌ها ادامه پیدا کرده‌اند.»

گفتنی است دولت دوازدهم برآمده از دولت یازدهم است و ترکیب کابینه با اندکی تغییر که تعیین‌کننده به نظر نمی‌رسد همان ترکیب قبلی است. ۱۱ تن از وزرای کابینه جدید، در کابینه‌قبلی نیز حضور داشته‌اند، ۵ تن از وزرای جدید هم در کابینه قبلی معاون وزیر بوده‌اند و طبیعی است که در جایگاه وزارت نیز  ادامه‌دهنده مواضع و عملکرد وزیری باشند که در دولت قبلی معاون او بوده‌اند. ۲ سرپرست که برای وزارتخانه‌های نیرو و علوم انتخاب شده‌اند نیز به ترتیب، قائم‌مقام و معاون وزیران نیرو و علوم دولت یازدهم بوده‌اند؛ بنابراین کابینه دوازدهم با اندکی تغییر همان کابینه دولت یازدهم است.

در هفته‌های کذشته، برخی از اصلاح‌طلبان علیرغم گرفتن سهم افزونتر در کابینه دوم روحانی، رفع مسئولیت از خود درباره ناکارآمدی‌های احتمالی دولت دوازدهم را کلید زدند. این طیف همزمان و پس از اتفاقاتی همچون «سلفی حقارت» و «زدو بند فراکسیون امید با وزرای کابینه دوازدهم» نیز نسبت به پذیرش مسئولیت فراکسیون امید، از خود سلب مسئولیت کرد.

** وعده‌های انتخاباتی در پشت تریبون محقق نمی‌شود!

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت:

«هیچ یک از افرادی که به جامعه اصلاح طلبی تعلق دارند و نسبت به این جریان و تفکر، احساس نزدیکی می‌کنند، نمی‌خواهند و تمایل ندارند دولت و شخص حسن روحانی را به جنگ تریبونی بیاورند. خیر، به فعل رسیدن آنچه در ایام انتخابات وعده داده شده در پشت تریبون میسر نیست. تریبون و تریبون بازی منحصر به همان ایام انتهابات بود؛ اکنون زمان عمل است».

تجربه نشان داده که هرگاه در کار دولت و امور مهم کشور، مشکلات جدی‌تر از قبل می‌شود و دولت هم راه به جایی ندارد، شخص رئیس‌جمهور وارد میدان می‌شود و با طرح یکی دو حاشیه مهم و جنجالی، موجی در کشور و در رسانه‌های حامی خود و بالتبع در بخشی از افکار عمومی راه می‌اندازد تا حواس‌ها از مسائل اصلی دور بماند! این راهی است که رئیس‌جمهور محترم، شخصاً بارها پیموده‌اند و کم کم اهل فن را به این یقین رسانده‌اند که اوجگیری سرو صداها و حاشیه‌ها، دلیلی بر بن‌بست و بحرانی جدی در برخی حوزه‌هاست.

تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند که موضوعات مهمی همچون محکومیت یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای به جرم جاسوسی، بازداشت نزدیکان مقامات ارشد دولت، اوضاع آشفته برجام و عملیاتی نشدن وعده‌های دولت درباره بیکاری و مشکلات معیشتی مردم، موجب شده است تا مقامات ارشد دولت به برجسته کردن مسائل خاص بپردازند.

** رئیس جمهور از سپاه تقدیر کرد، زنجیره‌ای‌ها ندیدند!

رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیئت دولت گفت: آمریکا فکر می‌کند سپاه واحد نظامی است؛ این‌اشتباه است سپاه تنها واحد نظامی نیست بلکه سپاه در دل این مردم قرار دارد و در همه روزهای خطر از منافع ملی دفاع کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه امروز کاملاً روشن می‌شود که دولت یاغی کیست و کسی که مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، چه کسی است و به خوبی روشن می‌شود که کدام کشور مورد احترام کشورها و افکار عمومی جهان است، ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطا است.

وی تصریح کرد: سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست‌ها ایستاده است.

رئیس جمهور افزود: آمریکایی‌ها به دلیل آنکه می‌خواستند داعش را ۲۰ سال در این منطقه نگه دارند و از این ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصبانی باشند، چراکه سپاه با برنامه‌ریزی و حمایت خودش از ملت عراق، سوریه و لبنان، داعش را ذلیل کرده است.

اما به استثنای یکی دو روزنامه، این اظهارات تقریباً در همه روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شد.

گفتنی است دیروز روزنامه زنجیره‌ای بهار در مطلبی با ادبیات دستوری برای نظام، مدعی شد که سپاه پاسداران می‌بایست فرماندهی مسائل منطقه‌ای را به وزارت خارجه بدهد و در ادبیات خود تجدیدنظر کند!

هرگاه مسئولان ارشد کشور همدل و همصدا می‌شوند، صدای رسانه‌های معاند بلند شده و به فحاشی می‌پردازند؛ اما نکته قابل تأمل اینجاست که در اکثر مواقع، رسانه‌های اصلاح طلب نیز همصدا با رسانه‌های معاند، به مسئولین ارشد کشور حمله کرده و این همدلی را سانسور می‌کنند.

روزنامه‌های اصلاح طلب به دفعات در پازل دشمن بازی کرده و به تضعیف مؤلفه‌های قدرت ایران پرداخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    62 8
    اصلاح طلبان،ستون پنجم آمریکا در ایران
  • سید IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    27 5
    عثلاه تلبان طهوع عاور
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    33 2
    مسئله ای که در مورد روزنامه شرق و کلآ اصلاحاتچی ها مطرح است اینکه چزا آنها نمیخواهند بپذیرند که باراک اوباما و ترامپ و دولت های جمهوریخواه و دموکرات پشت و روی یک سکه هستند و تنها در اتخاذ روش های تجاوزکارانه و امپریالیستی ممکن است فرقهائی داشته باشند ؟! بیجاره نویسنده مطلب روزنامه شرق به انتخابات آینده و انتخاب نشدن ترامپ دلخوشی میدهد ! این تفکرات دو معنا بیشتر ندارد : اول ساده لوحی و حماقت و دوم سر سپردگی نقش ستون پنجم بازی کردن برای امریکا !
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      21 2
      یادشان رفته که کنگره و سنای آمریکا از دموکرات و جمهوریخواه چه رایی به تحریم ایران دادند.
  • نادر IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    19 1
    می ترسند نوبت آنها بشه
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      11 1
      سلام. دقیقا درست گفتی عزیز. اکنون زن و بچه های خیلی ها شان بیرون از ایران هستند و هزینه ها را بالاخره یک جوری باید تامین کرد. همین شرمن گفته بود در طی مذاکرات برجام برای یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی در واشنگتن یک خانه ایی به قیمتی حدود صد هزار دلار خریده اند.
  • سامان IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    9 2
    دری اصفهانی باید اعدام بشه اون یک خیانتکاره
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    12 1
    با توجه به این که جاسوسی دری اصفهانی ثابت شده و حکم آن هم قطعی است حرفهای وزیر اطلاعات مداخله مستقیم در قوه قضائیه است و باید مشخص شود چرا کسی که مزیر امنیتی کشور است از یک جاسوس حمایت می کند این نباید به فراموشی سپرده شود باید زیر زره بین نیروهای اطلاعاتی بالا دستی قرار بگیرد تا حمایتش از یک جاسوس مشخص شود
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    7 1
    چرا باید در قاون ایران حکم جاسوس بیش از 10 سال حبس نباشد؟!!!!!!!!!!!!! مجلسی ها بیدار شوید از خواب
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    17 1
    ایران بهشت اپوزوسیون هست ولی نمیدونم ایا رییس جمهور یه مملکت میتونه اپوزوسیون باشه!!!؟
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    2 2
    اصلاح طلبا و اصولگراها دارن جاسوسی های همدیگر رو لو میدن
  • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    28 1
    تقدیر شیخ حسن ازسپاه .نمایشی هست مردم از خیلی مسائل بی خبرند. مشرق دقت کن بدون توهین هست ..منتشر کن
  • DE ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    1 0
    درسته اينها زنجيره اي هستند منتهي زنجير ارباب به پاهاي انها بسته است و جوهر قلم انها را بيگانه ميدهد نه پاي فرار دارند از ان زنجير حقارت و بردگي نه دست ازاد بر قلم كه براي مصالح كشور بنويسند اينها برده هاي زنجيره اي و زنجير شده است ، شرم بر انها اميدوارم قلم انها هر چه زودتر شكسته باد ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس