بی تدبیری دولت اربعین

چگونه «یک سر خالی برگشتن» اتوبوس‌ها برای تعطیلات نوروز، به بهانه رونق مسافرت، منجر به افزایش دو برابری قیمت بلیط نمی شود، ولی زائرین حسینی با دلیل مشابه باید پول دو برابری پرداخت کنند؟

سرویس سیاست مشرق - روز ۱۰ مهر، داوود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، اعلام کرد که بلیت اتوبوس های بین شهری به مقصد گذرگاه های مرزی مثل مهران برای مراسم اربعین باید "دو برابر شود." کشاورزیان گفت:

" معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید ۲ برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد."

به گزارش تسنیم، وی با یادآوری این‌که در ایام اربعین حسینی اتوبوس ها یک سر خالی از مقاصد شهرهای مرزی با عراق بر می‌گردند، اضافه کرد: "در زمان برگشت زائران ناوگان اتوبوسی بدون مسافر  عازم  شهرهای مرزی با کشور عراق می شوند، ضمن این‌که معمولا توقف‌های طولانی در این مسیر به اتوبوس ها تحمیل می شود."

در نهایت کشاورزیان چنین نتیجه گرفت: " برای جبران این موارد مانند سنوات گذشته قیمت بلیت اتوبوس دو برابر ایام عادی سال باید افزایش پیدا کند."

این در حالی است که چند ماه پیش، در بهمن ۹۵، احمدرضا عامری، مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور، ضمن مطرح کردن همین استدلال، نتیجه ای دیگر گرفت:

"به هر حال شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و با همین نرخ‌های فعلی هم تقاضا برای حمل و نقل عمومی جاده‌ای کم است، بنابراین تصمیم گرفتیم با وجود ترددهای یک‌سرخالی، نرخ‌های بلیت اتوبوس افزایشی نداشته باشد تا استقبال مردم از حمل و نقل عمومی جاده‌ای افزایش یابد و به دنبال آن با کاهش سوانح رانندگی در این ایام مواجه باشیم،‌ امیدواریم مردم هزینه‌های ما را با استقبال بیشتر از حمل و نقل عمومی جاده‌ای، جبران کنند."

اگر این دو نتیجه گیری متضاد از یک وضعیت (یک سر خالی برگشتن اتوبوس ها) تنها به فاصله چند ماه، از دو دست اندرکار امور جاده ای مطرح می شود و دو تصمیم متفاوت گرفته می شود، پس حتما در این چند ماه وضعیت اقتصادی قاطبه مردم بهتر شده است که می توانند هزینه بلیت دو برابر را بپردازند. این در حالی است که آمار چیز دیگری نشان می دهد و از اوضاع اقتصادی بوی بهبودی به مشام نمی رسد. تعطیلی پی در پی واحدهای تولیدی، حقوق های معوقه چندماهه، گرانی روز به روز و خزنده، افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن و ۴۰ درصدی اجاره بهاء و....همه نشان می دهد که دست کم وضعیت طبقات متوسط به پایین جامعه که تقریبا تمامی جمعیت زائرین اربعین حسینی را تشکیل می دهند، بهبود نیافته است.

از سوی دیگر، بعد از مسایلی که سال گذشته، به واسطه بی تدبیری و سوء مدیریت مسوولان دولتی در مرز مهران پیش آمد و کار به تقابل نیروهای انتظامی با انبوه جمعیت معطل مانده در مرز کشید، و زائران حسینی بدون امکانات و گرسنه و تشنه چندین ساعت در مرز معطل ماندند، ظاهرا در این حدود یک سال تدبیر و برنامه ریزی در جهت رفاه حال زائرین اربعین از سوی مسوولان دولتی انجام نگرفته است. بگذریم از این که دو برابری کردن هزینه بلیت اتوبوس، نه تنها تسهیل کننده نیست، که سنگی پیش پای زائران حرم حسینی است.

واقعیت این است که از مدتی پیش این خط از سوی برخی سیاستمداران اصلاح طلب و اعتدالی دنبال می شود که حکومت نباید ورودی به مبحث عزاداری ها داشته باشد و نباید بودجه حکومتی صرف این مساله شود.

در یکی از مهم ترین اظهارنظرها از این دست، چندی پیش، زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران و رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا، در مخالفت با نقش آفرینی شهرداری تهران در مبحث عزاداری اباعبدالله(ع) و در واکنش به خبر توزیع بن کارت های کمک به هیات های عزاداری توسط شورای شهر قبلی، چنین گفت:

 "  با وجود احترامی که برای همه تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی قائل هستم، با این رویه اساساً مخالف بوده و اعتقاد دارم مردم تهران وقتی منابع درآمدی شهرداری را از طریق پرداخت عوارض تامین می‌کنند، مایل نیستند این عوارض به این نحو هزینه شود. وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود."

" مراسم عزاداری اربعین کاملاً مردمی و خودجوش است، این مراسم دستوری از بالا به پایین و دولتی نیست و هرکس با توانی که دارد در آن شرکت می‌کند. در همین راستا باید تلاش کنیم حرکت‌های خوب و مثبت مردم که جنبه داوطلبانه دارند را دولتی نکنیم و در سازمان‌ها و تشکیلات غیرداوطلبانه وارد نشویم تا حالت مردمی بودن آن شدت پیدا کند. و بن‌هایی برای تامین هزینه‌ها در اختیار آنها قرار گرفت. آن هم برای فعالیت‌هایی که باید به صورت کاملاً مردمی و داوطلبانه باشد."

این سنخ استدلال از این رو اهمیت دارد که در سنوات گذشته، شهرداری تهران در بحث مدیریت خدمات در موسم اربعین در کشور عراق هم ایفای نقش می کرد و حتی شهردار پیشین تهران، جهت رفاه حال صدها هزار زائر اربعین چند روزی از سال را خود شخصا به عنوان مسوول امور این رویداد بزرگ خدمت می کرد.

اگر طبق طرز فکری که از شورای اصلاح طلب فکری شنیده می شود، شهرداری تهران به  کل خود را از ماجرای مدیریت مراسم اربعین کنار بکشد، با بی تدبیری و ظاهرا بی علاقگی مسبوق به سابقه دولت در مشارکت دراداره این رویداد بزرگ، بروز مشکلات بیشتر بر سر راه صدها هزار زائر مشتاق اباعبدالله قابل انتظار خواهد بود.

اظهارات داوود کشاورزیان و البته تصمیم نهایی برای دو برابر کردن نرخ بلیت اتوبوس، از آن جهت به خط فکری خانم نوری و همفکران ایشان در شورای شهر پیوند می یابد که اگر دولت در زمینه برگزاری هرچه بهتر گردهمایی بزرگ شیعیان(که چند سالی است چشم جهانیان را به خود خیره می کند) و رفاه حال زائران ایرانی، رغبت و احساس مسوولیت بیشتری داشت، می توانست به ما به التفاوت «یک سر خالی رفتن یا برگشتن» اتوبوس ها به مهران یارانه ای اختصاص دهد تا هم در حق رانندگان و صاحبان اتوبوس ها اجحاف نشود و هم زائران حرم ابا عبدالله با افزایش بلیت دو برابری مواجه نشوند. ولی تصمیم به افزایش صد در صدی هزینه بلیت اتوبوس، به نوعی نشانگر ان است که دولت هم به سان شهرداری تهران چندان قائل به هزینه کردن در این زمینه نیست.

سوء مدیریت و بی تدبیری دولت در مراسم اربعین سال گذشته آن قدر واضح بود که حتی داد چهره یکی از حامیان شناخته شده دولت، یعنی صادق زیباکلام را هم درآورد.

اما آن چه در میانه‌ی کم کاری ها و کم عنایتی های دسته ای مسوولین به مساله بسیار مهم و حتی استراتژیک گردهمایی اربعین مایه دلگرمی و امیدواری است، حضور و احساس تکلیف دیگر نهادهاست که جور بی تدبیری های خواسته یا ناخواسته را می کشند و برای خدمت رسانی به زائران(که بالاترین و والاترین خدمت هاست) در صحنه هستند و برنامه ریزی و آمادگی هم دارند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در سال گذشته که رویدادهای ناخوشایندی در مرز مهران به وجود آمد و هموطنان ما به واسطه کمبود امکانات به سختی و مرارت افتادند، برای خدمت رسانی اقدام کرد، و هم امسال تمهیداتی ویژه در این جهت در نظر گرفته است که یکی از مصادیق آن پروژه ۴ بانده کردن جاده ۵۰ کیلومتری صالح آباد-مهران بوده است؛ و البته این تفاوت مدیریت جهادی با مدیریت «کارتابلی» است. به این معنی که در مدیریت جهادی به این بهانه که فلان وظیفه در حیطه اختیارات ما نیست، خود را از خدمت رسانی به مردم و تلاش در جهت رفع مشکلات آن ها  پس نمی کشند، از این رو، سپاه در کنار وظیفه سنگینی که در زمینه تامین امنیت رویداد بزرگ اربعین حسنی به عهده دارد، از تمامی امکانات و توان خود استفاده کرده و خواهد کرد تا تبعات اهمال کاری های محتمل «مسوولین امر» برای خیل محبین اهل بیت و راهپیمایان حسینی به حداقل برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    101 6
    اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً 
    • مهدی از قم IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      110 8
      باور کنید این ها همه یک پروژه است که از امثال سروش شروع شده و به انواع مختلف و در دولت های مختلف اجرا شده و هدف ان تقدس زدایی از همه چیز و همه کس است در راستای سکولار کردن ایران و تهی کردن ان از درون این کار اقایان از طرفی هم باعث زیر سوال رفتن مشروعیت دینی از نظام دینی اون هم نزد مردم دیندار میشود و این همون چیزی است که عده ای دنبالش هستند
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      40 6
      گرچه پرونده ما هست گناه آلوده چشم داریم به جبران اباعبدالله کاش میشد که بیاییم و حرم گریه کنیم ما همه روضه نشینان اباعبدالله ******** سیاهی عزایت نور محض است که گشته رزق ما، الحمدلله رسد روزی که در سجده بگویم: "رسیدم کربلا، الحمدلله" ******** قدم قدم با یه علم انشالله اربعین حرم
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      59 0
      از صمیم قلب دعا میکنم هرکس در راه مکتب اهل بیت سنگ اندازی میکند، در دنیا و آخرت رسوا و ذلیل و بی آبرو شود.
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      48 3
      بوی انتقام از زائرین میآید
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      0 0
      کمپین تحریم اتوبوس و فقط با ماشین شخصی علاج کار است
  • AE ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    54 8
    بنویسید بی تدبیری بخوانید خ...ت
    • فش نیوز IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      0 0
      همه روز عاشوراست وهمه جا کربلا.... به دنبال چه میگردیم
  • FR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    10 55
    به دولت چه ربطی داره!
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      37 5
      پس به کی ربط داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سعید IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      1 0
      به دولت ربطی نداشته باشه به تو هم ربطی نداره ....
  • علی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    50 6
    از دولت سکولار انتظار بهتر از این نیست ما علی رغم تنگناها خودمان هرجوری هست جور می کنیم ولی دست به سوی این دولت دراز نمی کنیم. اجرشان با امام حمسین ع
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    42 5
    گنده تر از اینها هم نتوست جلوی عشق به اهل بگیره همان طور که متوکل ها این کار رو کردنند ولی ببینید کدوم در تاریخ گم شد
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    63 5
    می‌ترسند از اقبال مردم به دم دستگاه ظلم ستیز امام حسین.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      10 0
      انگلیس باید آرزوی کم فروغی و کم اقبالی به دستگاه امام حسین (ع) را به گور ببرد انشاالله
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    60 6
    اصلا نگاه دولت ما به امور، دینی نیست. دولت میگه من نباید مردم را به بهشت ببرم. نگاهش فقط کاسب کارانه و تجاری است.
  • سكونشين نظام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    45 3
    حالا اگه تور تايلند و يا استانبول بود دولت خودش را موظف مي كرد براي راحتي حال مردم (از نظر دولت مردم يعني بالاي شهر تهران) همه جور حمايتي مي كرد اما انشاءاله سيلي از كوخ نشين كاخ نشين خواهند خورد.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    19 2
    مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    8 8
    هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد.
  • aa IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    4 0
    مردم ما و مردم و دولت عراق برا اربعین از جان ومال مایه میذارن اما دولت ما فقط در پی ماهیگیری خودش از ای دریاست مثلا بیابونا رو تو مهران و ... داده بخش خصوصی پارکینگ زدن از پارک ماشین زائران هم پول میگیرن حالا که میخوان کرایه رو هم دوبرابر کنن اگه بخوای بری ترکیه بیشتر هواتو دارن
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    11 2
    باید برای آسایش زائران حسینی هر کی هر کاری از دستش برمیاد انجام بده توی هر پست و سمتی
  • باشناسنامه IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    8 0
    بی تدبیری یا اقدام عمدی و آگاهانه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس