پهپاد مهاجر

بالگردهای کبرا در دوران جنگ به کمک راکت «هایدرا»، موفق شدند ضربات سنگینی به نیروهای متجاوز عراقی وارد کنند. البته هواپیماهای جنگنده اف-۴ و اف-۵ نیز از این سلاح برای حمله به دشمن بهره می برند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در سالهای ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ که شرایط خاصی بر فضای جنگ حاکم بود، پس از مطالعه در زمینه ساخت وسائل پرنده هدایت‌پذیر و شناخت کاربرد و توانایی‌های آنها با توجه به امکانات داخل کشور و وجود زمینه‌های گوناگون کاربردی در جنگ، فعالیت‌های به نسبت گسترده‌ای برای طراحی و ساخت این نوع هواپیماها در صنایع دفاع، چند دانشگاه و صنایع سپاه شروع شد. نتیجه این فعالیتها ساخت چند نوع هواپیمای بدون سرنشین بود که تعدادی از آنها نیز به طور گسترده در جنگ استفاده شد. «مهاجر» یکی از مهمترین پهپادهای ساخته و استفاده شده در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. از همان ابتدا و در دوران جنگ از مهاجر علاوه بر کارهای شناسایی، با افزودن راکت‌های RPG به عنوان یک وسیله تهاجمی نیز استفاده شد. توسعه این پهپاد پس از جنگ در زیرمجموعه‌های سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ادامه پیدا کرده و یکی از مهمترین خانواده پهپادهای ایرانی را به وجود آورد.

پهپاد مهاجر در دوران جنگ تحمیلی مجهز به پرتابگر راکت RPG

اولین نمونه از خانواده مهاجر که پس از دوران جنگ تحمیلی ساخته و به نیروهای مسلح تحویل داده شد، مهاجر-۲ بود. این پهپاد با بدنه‌ای از جنس مواد مرکب، دارای طول ۹۱/۲ متر، دهانه بال ۸/۳ متر و بیشینه جرم ۸۵ کیلوگرم بوده و به بالاترین سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. مدت پروازی نمونه پایه این پهپاد پرتعداد ایرانی ۹۰ دقیقه، ارتفاع پروازی آن ۱۱۰۰۰ پا (حدود ۳۳۰۰ متر) و شعاع عملیاتی آن ۵۰ کیلومتر است. موتور مهاجر-۲ توانی برابر با ۲۵ اسب بخار داشته و سوخت آن بنزین و روغن است.

مهاجر-۲ مجهز به یک دوربین جلونگر و یک دوربین مستقر بر پایه دو درجه آزادی و تصاویر تهیه شده توسط آن در دروان حکومت صدام بر عراق

مهاجر-۲ نیز همانند پهپاد مهاجر ساخته شده در دوران جنگ، به راکت‌های RPG برای عملیات هوا به سطح مجهز شد. این پهپاد در حالت مسلح به ۱۲ راکت در قالب ۲ پرتابگر ۶ فروندی مشاهده شده است که گویای توان حمل بیش از ۲۸ کیلوگرم سلاح توسط آن است. مهاجر-۲ به عنوان یک محصول صادراتی نیز در چند بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موفق عمل کرده است.

مهاجر-۲ مسلح به ۱۲ راکت RPG

با پیشرفت صنایع هوایی کشورمان در امر طراحی و بهسازی پهپادها و بر اساس نتایج حاصل از نمونه‌های تحویل شده به نیروهای مسلح، هواپیمای بدون سرنشین مهاجر-۴ جهت عملیات مراقبت هوایی و شناسایی اهداف در فاصله ۱۵۰ کیلومتری طراحی و ساخته شد. اقدام به تغییر مجدد طراحی بال و بدنه منجر به افزایش بیش از پیش کارایی و ارزش عملیاتی این نسل شد به طوری که بیش از مهاجر-۳ مورد توجه قرار گرفته و همانند مهاجر-۲ هم در یگان‌های ارتش و هم در سپاه عملیاتی شده است. بدنه مهاجر-۴ در قیاس با نمونه‌های قبلی از حالت مدور به حالت مکعبی نزدیکتر شده است. همچنین به جای استفاده از طرح بال بالا در مهاجر-۲ و ۳ در مهاجر-۴ از طرح بال پایین (نصب بال در پایین بدنه) استفاده شده است که دارای مزایایی نسبت نمونه‌های قبلی است از جمله سطح مقطع راداری کمتر، کاهش سطح هواپیما از روبرو ، کمک اثر سطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاست از باند و همچنین کاهش نیروی مقاوم القایی.

مهاجر-۴ با دوربین جلونگر و دوربین روی پایه دو درجه آزادی

از این رو بیشینه جرم مهاجر-۴ به ۱۷۵ کیلوگرم می‌رسد که در مقایسه با ۸۵ کیلوگرم برای مهاجر-۲ به حدود ۲ برابر افزایش یافته است. همچنین مداومت پروازی این نمونه نیز در بیشترین ارقام اعلام شده به حدود ۳.۳ تا ۴.۷ برابر مهاجر-۲ رسیده است.  هواپیمای مهاجر-۴ با حداکثر سرعت گشت زنی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دارای مداومت پروازی ۵ تا ۷ ساعت بوده (در برخی موارد ۳-۵ ساعت اعلام شده) و می‌تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند. بازیافت این هواپیما متناسب با سفارش مشتری به وسیله چتر و یا ارابه فرود صورت می‌گیرد.

بیشینه سرعت مهاجر-۴ به حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده سقف پرواز آن ۱۵۰۰۰ پا (حدود ۴۵۰۰ متر) عنوان شده است که نسبت به مهاجر-۲ و ۳ که تا ۱۱هزار پا توان صعود داشتند حدود ۳۶ درصد بهبود را بیان می‌کند بنابراین مهاجر-۴ محدوده وسیعتری را می‌تواند پوشش دهد. جنس بدنه این پهپاد از مواد مرکب است که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب کاستن از سطح مقطع راداری آن نیز می‌شود. ارابه فرود این پرنده فاقد چرخ بوده و در واقع چیزی بین اسکید و ارابه فرود معمولی است که ضمن داشتن برخی مزایای نمونه چرخ‌دار، از وزن کمتری برخوردار است. طول این هواپیمای بدون سرنشین ۳.۶۴ متر و دهانه بال ۵.۳۰ متر است که در قیاس یا مهاجر-۲ حدود ۷۰ سانتیمتر کشیده‌تر و ۱.۵ متر دهانه بال بیشتری دارد.

این پهپاد در مأموریت‌های مختلف شناسایی در یگان‌های مختلف نیروهای مسلح شامل سپاه و ارتش در حال خدمت بوده و حتی در مأموریت‌های نظارت هوایی بر ناوهای هواپیمابر آمریکایی در آب‌های جنوبی ایران و خلیج فارس نیز شرکت داشته است. حتی برخی منابع از تکرار موفقیت آمیز پرواز این پهپاد روی ناوهای هواپیمابر آمریکایی سخن می گویند و این پرنده را از کابوس های شناورهای بزرگ آمریکایی توصیف می کنند.

تصویر گرفته شده از ناو هواپیمابر توسط پهپاد ایرانی؛ ارابه فرود، نشان‌دهنده پهپاد مهاجر-۴ است

مهاجر-۴ در کاربردهای غیرنظامی مانند فتوگرامتری برای تهیه نقشه های هوایی نیز به کار گرفته شده و البته نمونه ای شبیه به آن در برخی کشورهای همسو با ایران همچون عراق خصوصاً در درگیری‌های چند سال اخیر منتشر شده است. از طرح مهاجر-۴ نمونه‌های تغییریافته ای نیز ساخته شده از جمله هدهد و نمونه کاملاً جدید مهاجر-۴ که به نام پهپاد صادق شناخته می‌شود. پهپاد صادق به موشک‌های دوش‌پرتاب میثاق نیز برای ایفای نقش عملیات هوا به هوا مجهز شده است. آخرین محصول خانواده پهپادهای مهاجر که ابتدای سال ۱۳۹۶ رونمایی شد به نام مهاجر-۶ نیز قابلیت‌های شناسایی و تهاجمی توأمان دارد.

نیروی زمینی ارتش به عنوان یکی از یگان‌هایی که به طور بسیار گسترده‌ای از پهپادها استفاده می‌کند، با اعمال تغییراتی روی پهپادهای خود آنها را ارتقاء داده یا برای مأموریت‌های جدید آماده می‌سازد. از آن جمله می‌توان به توسعه و ساخت دستکم ۲ نمونه پهپاد انتحاری با بردهای ۱۰۰ و ۲۵۰ کیلومتر اشاره کرد. در این پهپادها با جاسازی یک سرجنگی به جای محموله‌های شناسایی و مراقبت عملاً یک موشک کروز کوتاه‌برد حاصل شده است.

نمونه ۱۰۰ کیلومتری به نام رعد۸۵ توانایی ارسال تصاویر تا برخورد به هدف را دارد. به این ترتیب کاربر ضمن دریافت اطلاعات از آخرین وضعیت هدف، امکان افزایش دقت در اصابت را با خطای کمتر از یک متر دارد و همچنین در صورت نیاز می‌تواند با رؤیت هدف مهمتری از طریق تصاویر، به انتخاب آن هدف اقدام کند. نمونه برد ۲۵۰ کیلومتری نیز بر اساس یکی از پهپادهای موجود توسعه یافته و عملیاتی شده است. ارزش این وسیله به قدری بالا است که اعلام خبر آزمایش آن در رزمایش محمد رسول الله ارتش جمهوری اسلامی ایران، بازتاب‌های جهانی گسترده‌ای ایجاد کرد.

در یکی از آخرین بهسازی‌های انجام شده در نیروی زمینی ارتش، پهپاد پرآوازه مهاجر-۴ به یکی از پرکاربردترین و مشهورترین سلاح‌های هوا به سطح مجهز شده است. در هفته دفاع مقدس امسال در یکی از نمایشگاه‌های برپا شده به این مناسبت در پایتخت، یک پهپاد مهاجر-۴ مجهز به دو فروند راکت هایدرا-۷۰ به نمایش در آمد. این راکت در یک پرتابگر لوله‌ای تک فروندی زیر هر بال مهاجر-۴ نصب شده و برای اولین بار این پهپاد را نیز به جرگه پهپادهای تهاجم زمینی ایران وارد کرده است.

پهپاد مهاجر-۴ مسلح به راکت هایدرا-۷۰

راکت پرکاربرد هایدرا-۷۰ که ابتدا برای عملیات هوا به هوا طراحی شده بود، بعدها در نقش هوا به سطح به شهرت رسید در عملیات‌های سطح به سطح نیز در مورد استفاده قرار می‌گیرد. این راکت که دارای قطر بدنه ۲.۷۵ اینچ معادل ۷۰ میلیمتر است به برد ۷هزار تا ۱۲هزار متر رسیده و دارای سرجنگیهای مختلف ۴.۵ تا ۷.۷ کیلوگرمی با جرم نهایی ۱۴.۶ کیلوگرم برای کل راکت است. بالگردهای کبرای هوانیروز در دوران جنگ تحمیلی به کمک این راکت، موفق شدند ضربات سنگینی به نیروهای متجاوز عراقی وارد کنند. البته این راکت توسط هواپیماهای جنگنده اف-۴ و اف-۵ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه با افزودن یک سامانه هدفگیری و هدایت شامل انواع لیزری یا تصویرساز حرارتی و بالک کنترلی در نزدیکی دماغه، این راکتها با هزینه اندکی نسبت به موشک‌های هوا به سطح معمول، به موشک تبدیل شده و کارایی عملیاتی آن چندین برابر می‌شود.

مهاجر-۴ مسلح به ۲ راکت هایدرا-۷۰

به دلیل قطر کم این راکتها و نیز طول آنها که بین ۱.۷ تا ۲ متر در نمونههای مختلف است، پرتابگرهای آن نیز نسبتاً کوچک بوده و کاربری آن را توسعه میدهند. در ایران نیز چند سالی است یک پرتابگر مستقر روی نفربر سبک صیاد برای کاربرد این راکت در نقش سطح به سطح توسعه یافته است. همچنین علاوه بر پرتابگرهای ۷ و ۱۹ فروندی معمول هایدرا-۷۰، یک راکت‌انداز ۲ فروندی سبک نیز برای آن در ایران ساخته شده است. کارایی مطلوب راکت‌های هایدرا-۷۰ و امکان نصب آن روی پرنده‌های سبک سبب شده بود تا پیش از این نیز جایروپلین‌های نیروی زمینی سپاه به راکت‌های هایدرا-۷۰ مجهز شوند.

تجهیز مهاجر-۴ به این راکت سبب می‌شود که در عملیات‌های شناسایی امکان تهاجم نیز به اهداف شناسایی شده در صورت وجود یک ضرورت عملیاتی فوری فراهم شود. در واقع با توسعه سامانه‌های مراقبت هوایی بسیار سبک در صنایع الکترونیک وزارت دفاع در سال‌های اخیر، احتمالاً امکان حمل همزمان تجهیزات شناسایی و راکت هوا به سطح به طور همزمان در مهاجر-۴ وجود خواهد داشت. ضمن اینکه مهاجر-۴ نیز همچون نمونه‌های قبلی امکان شروع پرواز توسط یک پرتابگر به جای باند پرواز را در نزدیکی میدان نبرد دارد که ارزش راهکنشی (تاکتیکی) بالاتری به آن می‌دهد

با توجه به اینکه در پهپاد مهاجر-۲ نیز امکان حمل دستکم ۲۸ کیلوگرم محموله مشاهده شده، ممکن است در آینده این پهپاد پرتعداد ایرانی نیز به هایدرا-۷۰ مسلح شود.

مهاجر-۴ مسلح شده به راکت، در کنار سایر پهپادهایی که پیش از این برای عملیات تهاجم زمینی توسعه یافته یا آماده شده بودند مانند کرار، شاهد-۱۲۹، فطرس، حماسه، نمونه‌های بومی RQ-۱۷۰ مانند سیمرغ و مهاجر-۲ و ۶ و برخی پهپادهایی که هنوز نام آنها رسماً اعلام نشده است آرایه‌ای پرتعداد از پهپادهای ایرانی را شکل می‌دهند که در مأموریت‌های مختلف امکان عملکرد مؤثر و نیز دقیق در مواقع به کارگیری موشک‌های هوا به سطح را دارند، عملکردی که نمایی از آن در عملیات های انجام شده بر فراز عراق و سوریه مشاهده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    خدا قوت مردان بی ادعا
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      69 30
      جنگ های آینده , جنگ پهباد هاست.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      میگم یه سوال ما که میتونیم پرنده ایی مثل ار کیو 170 بسازیم و از همه مهمتر به پرواز درش بیاتریم چون سخت ترین کار همین به پرواز دراوردن ایناست.چرا نمیتونیم پهپاد های مثل X47B رو بسازیم. فکر میکنم تنها مشکلمون همون ساخت موتور توربو فن باشه که اگه به امید خدا رفع بشه میتونیم قدم های بزرگی تو این زمینه برداریم. قویا معتقدم نسل ششم جنگنده بدون سرنشین و به صورت بال پرنده ست.حالا که ما تکنولوژیشو داریم و داریم موتورو توربوفن رو ها یواش یواش دیگه میسازیم چرا به این سمت نریم.ناسلامتی قطب پهپادی دنیا هم که هستیم.پس چرا که نه؟؟؟؟؟!!
    • مسعود US ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      نشه اون روزی که جنگی شروع بشه وگرنه خودتونم خوب میدونید که چی میشه ، حالا باز برا خودتون صغری کبری بچینید.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      59 26
      شمایی که نگران وقوع جنگی و بقیه رو مثلا به عنوان یه عاقل میترسونی, یه کم عقلتو بکار بنداز و بفهمذکه این کارا و قدرت افزایی برای جلوگیری از جنگه . اگه ضعیف باشی خودتو تو خیابون از هر دیونه ای توگوشی میخوری. خدا هم گفته قوی بشید تا دشمنان و کفار از شما بترسند یعنی فکر حمله به شما رو نکنن. خدا کنه بفهمید این موضوع رو.
    • US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      22 50
      اتفاقا فقط ادعا هستن
    • US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      35 57
      ار کیو 170 که ماکته ساخته نشده
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    میگ و سوخو 35 بخریم
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      59 17
      روحانی میگه پول نداریم
    • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      42 63
      داداش گلم ما خواستیم سوخو ۳۰ بخریم ولی ایران تحریمه و نمیتونه بخره.
    • aras IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      53 48
      طی سفرهای قبلی سردار سلیمانی و فرستاده آقا به روسیه مقدمات خرید تجهیزات مختلف نظامی از سلاح انفرادی تا انواع نفربر تانک وحتی هلی کوپتر چندمنظوره و جنگنده درست شد ولی با توضیحات مقامات دولتی کلا همه چیز تعلیق پیدا کرد بر طبق برجام و بر اساس گفته های مقامات چینی و روسی ، طرف ایران به شکل خودخواسته و برای اعتمادسازی کشورهای غربی به مدت حداقل 7 سال هر گونه خرید و فروش تسلیحات جنگی رو متوقف میکنه و در صورت کشف اقدامات خلاف این تعهد (دور زدن این تعهد) ایران تنبیهات در نظر گرفته شده رو میپذیره
    • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      46 30
      تحریم تسلیحاتی پنج ساله موشکی بیشتره. کجا نوشته طبق خواسته طرف ایرانی این تحریمها باقی مونده؟ بابا خدایی فازتون چیه؟ ای بسوزه پدراستکبار که مواد صنعتی اینجور به خورد بچه های ما میدن.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    53 11
    کاموف 52 بخریم
  • US ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    مي خندم هههه
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      60 45
      شما همیشه بخند. کیه که ناراحت بشه. گریه شما رو تو چهره دریانوردانتان و ملوانانتان که در خلیج فارس اسیر سپاه ایران شدند، دیدیم. همین برای ما کافی است. شنیدم که برخی لباس لازم شدند!!!
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      35 40
      مرض
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      42 37
      روی اب بخندی !!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      29 31
      رو آب بخندی.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      40 40
      یه زمانی هم به صنعت هسته ای خندید و میگفتین پیت حلبی. بعد که کدخدا (همون شیطان بزرگ) خودش رو پاره کرد تا هسته ای رو از بین ببره مجبور شدین نخندین.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    47 90
    تفاوت صنایع نظامی شرقی ( روسیه, ژاپن و در حال حاضر ایران) با نمونه های امریکایی در این است که غربی ها به دلیل روحیه مصرفگرایی که دارند، در صنعت نیز تجهیزات پرهزینه تولید می کنند؛ اما در شرق معمولا با هزینه‌ای کمتر محصولی با کارآیی مشابه ولی کم خرج تولید می کنند. به عنوان مثال در امری کا با صرف هزینه و زمان زیاد، خودکاری اختراع کردند که در شرایط خلا در فضا امکان نوشتن داشته باشد؛ اما فضانوردان شوروی به جای خودکار از مداد برای نوشتن گزارش ها در فضا استفاده می کردند. در صنایع نظامی نیز نمونه های روسی نسبت به نمونه های امریکایی هزینه‌ی تحقیقات، تولید و نگهداری کمتری دارند. با این حال امریکایی ها در فیلمهای هالیوودی با آب و ناب از برتری تسلیحاتی خود دم میزنند اما در میدان عمل، تجربه نشان داده که تسلیحات روسی برترند؛ چه در زمینه جنگنده ها، چه تانک و ادوات زرهی و چه در صنایع موشکی. صنایع نظامی ایرانی نیز ( اگرچه قابل قیاس با روسیه و امریکا نیست) معمولا با توجه به بودجه نظامی محدود ( نسبت به کشورهای همتراز مانند ترکیه و عربستان) گرچه ظاهرا از فناوری چندان بالایی برخوردار نیستند ( و عده ای خودباخته فورا در ادامه خبر تولید صنایع داخلی، کامنتهای تمسخرآمیز منتشر میکنند)؛اما در میدان عمل، یک موشک دست ساز طراحی ایران، سپر دفاعی چند میلیارد دلاری اسرائیل را فلج می‌کند و یا چندین قایق تندرو که هر کدام چندهزار دلار بیشتر قیمت ندارد می تواند ناو هواپیمابر چندین میلیارد دلاری را غرق کند. باید توجه داشت که کم هزینه و کم خرج بودن امکانات و تجهیزات نظامی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در شرایط جنگ که اقتصاد غالبا با مشکل مواجه می شود، اگر جنگ طولانی شود، جایگزین کردن و پرکردن خلا تجهیزات پرهزینه به مراتب سخت تر خواهد بود.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      21 55
      و همچنین باید اضافه نمود که ارتش سرخ بود که ارتش نازی ها و ورماخت را شکست داد و به عمر نازیسم پایان داد
    • US ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      93 20
      تسلیحات شرقی چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ اطمینان پذیری، میزان موفقیت، قدرت و دقت به پای تسلیحات غربی نمیرسن یکم مطالعه کن و واقعیت هارو هم ببین
    • رضا IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      4 0
      سامانه های روسی و چینی با وجود انکه هزینه خرید و قیمت کمتری دارند ،اما پس از تحویل به یگان بدلیل کیفیت پایین،عمرکاری کمتر و برج بیشتری دارند.مثلن برای خرید 28 فروند فالکروم سری 9-12 با خذف 14 فروند که باید میشد 42 فروند.با بسته های همراه پیمان 700 میلیون دلار شد اما قیمت خشک ان برای هر فروند 16میلیون دلار بود.همان زمان هر فروند هورنت بلاک یک سری سی/دی با هزینه بسته های اموزشی و یدکی و خدمات نگهداری 28 میلیون دلار و قیمت خشک نمونه سی(تک نفره) 23 میلیون دلار بود.اما هر فروند اف 18 هر 900 ساعت اورهال میشد و هر پیشران اف404 هر 1000 ساعت در حالیکه پیشران ار دی 33 با چالش های بزرگ و نارسایی و رد گذاری در اسمان بویژه هنگام افتر برنر کشیدن،دیفیتها و مانورها هر 180 ساعت باید اورهال بشه و خود هواپیما هر 350 ساعت. هزینه هر بار اورهال فالکروم برای بار اول ینی سال 74 ایران 3 میلیون دلار شد که طرف روسی حاضر نشد و ناگزیر دست به دامن دلال مینسکی شدیم.در حالیکه هربار اورهال هورنتهای کویتی که سال 72 دسته اول تحویل شد و با ساعت پروازی هر جنگنده/سال برابر با 200 ساعت بود در سال 76 هزینه 5 میلیون دلار بود.در این دوره میانگین زمینگیر بودن هورنتهای کویتی از ناوگان 40 فروندی تا سال 2015 برابر با سالی 23 روز برای هر فروند بوده و برای هر فروند فالکروم ما فقط برای نه فروند از نمونه های خریداری شده و نه عراقی بازه زمانی 7 تا 12 سال زمینگیری بوده و هرکدام از فالکرومها به اورهال رسید گاهی تا 18 ماه منتظر پاسخ طرف روسی بودیم.همه اینها را باید افزود که فالکرومها ایرانی تا کنون هیچگونه توانای رزم دقیق هوا به سطح ندارند.تنها از راکتهای سری اس و بمبهای سری کاب ساده بهره میبرند.در رزم هوابه هوا هنوز سری بروز ار27 و ار60 را ندارند در حالیکه نمونه های که برای یمن و سوریه قبل از جنگ بروز رسانی شد هم ار77 و ار73 بروز را با رادار ارایه فازی غیرفعال و سامانه غیرفعال فروسرخ کاوند و نشانه گذار با توان شلیک نمونه ضد رادار و ضد شناور یاخونت و بودند.تنها از قطعات یک فروند میراژ سقوط کرده عرقی در پروژه طلوع یک فروند نمونه یو بی چون رادار نداشت به سامانه سوخت گیری سبدی بهینه شد و همین پروزه سبب زمینگیر شدن 4 ساله همین نمونه را داشت.بدنه فالکرومها بشدت در برابر تغییرات جوی و خارج از شیلتر بودن ،دچار دگردیسی شده به
    • رضا IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      3 1
      عامیانه مثل خودرو تصادف کرده بد صافکاری شده است. نمونه های 9-12 از نمونه پایه است که از فاصله 30 مایلی دو هدف با 100 متر فاصله از هم را یک هدف تشخیص میدهد.در حالیکه هورنتهای کویتی از اغاز توان سرکوب دفاع هوایی با موشکهای هارم و بکارگیری همزمان با خرید امرام در 1998 و سایدویندر سری ایکس-13 و بتازگی موشکهای ای جی ام 158 و ای جی ام 130 بمهبای سری جی دی بی ام و بی دی اس1/2 را دارد و از اغاز با پادهای نشانه گذار و کاونده لانتیرن و ...سامانه دیتا لینک16 و هماهنگ با جنگ افزار لیزی پیووی 2/3 و ماوریک های سری اف(ویژه تفنگداران دریایی)بمبهای سنگر شکن و ترموبایک پایشی و خوشه ایی هوشمند بودند و شده اند و به رادارهای ارایه فازی غیرفعال apg73 پال داپلر تا میانگین 10 گیاگا هرتز قدرت دارد.از سال 2008 نمونه ای خریداری تحویل شد و نمونه ای اجاره ایی 24 فرونده پس داده شد.حالا خودتان تفاوت قیمتها را بسنجید.در حالیکه میگ29 تحویلی 70تا 71 خورشیدی بدون امار عراقی ان بصورت 50 /50 اماده پروازند و همیشه پای پرواز دچار ایراد میشوند و....و اینکه به تجربه برما ثابت شده نمونه های فانتوم و تایگر و تامکت و هرکولس چگونه با فشارکاری 8 سال جنگ و بازار یدکی گه گاه تقلبی بازهم هنوز ستون فقرات عملیاتی ایرانند و هیچگاه در عملیاتها نه از سوخو24 ها و از میگ 29 ها بهره نبردیم.بسنجید هزینه ها را و اینکه روسیه خود را قدرت جهانی میداند و متحد ما بوده بنابراین حرف سنجیده ایی نیست بگویم متحد ما مغلوب فشار اسراییل یا عربستان و یا امارات!! و حتا امریکا شده است.اگر اینچنین است اعتماد به چنین متحدی مرگ اور است
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    70 64
    دست عزیزان در صنایع دفاعی ارتش و سپاه را میبوسم در شرایطی که ناکارآمدی دولت موجب تعطیلی اکثر صنایع داخلی شده و دولت بودجه نظامی را نیز به شدت کاهش داده، بازهم این عزیزان پرچم علم و فناوری کشور رو بالا نگهداشتند. خدا قوت
    • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      11 26
      بودجه نظامی ایران دوبرابرشده جدول بودجه درهمین مشرق موجود است
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      26 4
      جناب علی بین آمارهای کاغذی با خروجی عملی کاملا تفاوت مشخصه دولت بودجه عمرانی هم روی کاغذ دو برابر کرده بود ولی در عمل سی درصد داد
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      13 13
      در جواب علی آقا, اولا با 4 برابر شدن قیمت دلار کل بودجه هم متناسب با تورم چندین برابر شده, ....دوما بودجه هزینه های جاری دولت بیش از 3 برابر شده ولی بودجه عمرانی و نظامی کمتر از یک و نیم برابر.... سوما مشکل اینجاست که بودجه تصویب شده ولی دولت همون مقدار کم رو هم پرداخت نمی کنه و بابتش به نیروهای مسلح بدهکاره, حتی هزینه های پیمانکاری قرارگاه خاتم رو هم نمیده چه برسه به بودجه
    • AE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      42 46
      تعطیلی صنایع داخلی؟؟؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخ چند ساله تو خوابی؟برو دستاورد های این چند سال رو ببین حتی یه دونشو قبلا خوابشو هم نمیدیدی.همون موتور جت و باور و عرضه تحویل گرفتن اس سیصد برای دولت هاله نوری کافی بود تا یک عمر باهاش پز بده.دولت هاله نوری که با ماکت پز میداد و به استقبال تبلیغا انتخاباتی میرفت.این کینه های کثیف حزبی رو دور بریز واقعیت ها رو ببین.
  • US ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    95 94
    سلام یک چیز برای من قطعی است: نمی شود: 1- دانش را از کسی به نام A گرفت. 2- سیستم آموشی را از Aگرفت 3- ماتریال را از A گرفت 4- ماشین آلات و تجهیزات تولید را از A گرفت . 5-از روی اسلحه و مهمات A کپی ساخت 6-با پول آقای A معامله کرد . 7- به سیستم مالی و بانک آقای A محتاج بود . 8- هواپیمای جنگی و غیر جنگی را از A یا با مجوز A خرید. 9- نتیجه کار علمی را هم در سمینار علمی آقای A اعتبار بخشید و10 -با آقای A هم جنگ کرد و پوزه اش را به خاک مالید . نشدنی است .. اگر کسی فکر می کند شدنی است من راهم روشن کند که ثواب دارد.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      74 46
      درسته حق با شماست. بعد از انقلاب، ما هر جا به موفقیت چشمگیری دست پیدا کردیم، به دلیل اتکا به خودمان بود و هرجا با چالش مواجه شدیم به دلیل اعتماد و تکیه به آقای A بود. پس باید به سمتی بریم که آقای A را از مناسبات خود حذف کنیم.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      34 37
      فکر می کنم که آقای A شما چند باری پوزه اش به خاک مالیده شده است. تا جایی که حافظه ام یاری می کند یکی در خلیج خوک ها بوده است و دیگر در ویتنام. البته اون وقت شما در جهان تشریف نداشتید. مطالعه هم که نمی کنید.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      12 32
      داری عربستان رو توصیف میکنی؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      12 39
      آقای A کلاهک های هیدروژنی شبیه کره شمالی هم تولید کرده یا نه ....محض اطلاع می پرسم ....ثواب داره....یا موشکی به اطمینان پذیری سایوز تولید کرده یا نه....
    • US ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      56 4
      به ۱۳:۵۴ باید بگم اولا آمریکا اولین کشوری بوده که بمب هیدوژنی تولید و آزمایش کرده که موفقیت آمیز بوده و الان هم داره دوما سایوز موشک نیست و یک کپسول بازگشت از فضا هست سوما آمریکا شاتل رو ساخته بود که بازنشسته کرده چون الان ناسا و شرکت های خصوصی مثل اسپیس ایکس دارن موشک و کپسول فضایی نسل جدید میسازن و تا حالا چندین بار هم به ایستگاه بین المللی محموله بردن و موفقیت آمیز هستن
  • رحمان IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    76 61
    اره ...با یکی از اینا یه ناو هواپیمابر با صد هواپیما غرق میشه خدا شفا بده
    • amir IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      27 31
      نه داداش ناو هواپیما بر رو با موشک بالستیک میزینم
    • ايمان IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      28 42
      هر چيزي را بهر کاري ساخته اند اخوي.. غرق کردن ناو هواپيمابر وظيفه سريعترين اژدر جان يعني حوته..
    • حجت IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      49 50
      قرار نیست ناورو غرق کنیم. همینکه کاتاپولت (منجنیق) ناو از کار بیفته و هواپیماها نتونن پرواز کنن یا یه موشک هواپیماهای روی عرشه رو تبدیل به آهنپاره کنه ناو به اون بزرگی با لگن فرقی نداره
    • فریبرز IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      56 54
      رحمان جون، کافیه مرکز کنترل راداری ناو هواپیمابر رو بزنی کارتمومه. مثل مغز انسان، اگه صدمه ببیند بقیه اعضا دیگه فرمان نمی برند ولو اینکه سالم باشند.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      63 50
      غرق که نمیشه اما میشه به این امیدوار بود که هواپیماهای روی عرشه آسیب ببینند و غیر عملیاتی شوند
    • احمد از بروجرد ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      41 52
      اگه درجه ايمان بالا باشد حسيني باشي با آرپي جي ساده هم ميشه به ناو هواپيما بر هم حمله كرد
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      34 42
      دقیقا.......، کافیه یکیشون بشینه تو باند پرواز ناو، یا وسط جنگنده ها، یا بخوره به یه جنگنده ی آماده پرواز یا.......
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      48 47
      اگر به جای حساس ناو بخوره چرا که نشه ، دقت موشکهاش هم که خوبه ، خداوند نیروهای مسلح و صنایع دفاع را به بالاترین درجات موفقیت برساندشان
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      34 54
      جناب رحمان خان اون ناوهواپیمابر فقط یک تیکه آهن نیست بلکه به خودی خود آتش حمل می کند چون در آن سوخت هسته ای و جنگنده و موشک و... نگهداری می شود و اگر یک موشک به نقطه حساس این ناو برخورد کند فاتحه اش خوانده است.لطفا با منطق صحبت کن
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      14 19
      حالت خوب! مگه قراره فقط اسلحه سنگین بسازیم. هر چیزی جای خودشت.
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      39 25
      ناو هواپیمابر دارای سیستم های الکترونیکی چند گانه است در ضمن تنها نیست و هم پوشش هوایی داره و هم توسط ناوگروه محافظ اسکورت میشه . در ضمن چون سیستم الکترونیک شبکه محور داره اگه رادار ناو را هم بزنی از اطلاعات رادارهای ناوهای همگروه استفاده می کنه . در ضمن اون هم دست روی دست نمیذاره که . قطعا مراکز ارتباطی و راداری ما را بمباران و موشک باران خواهد کرد . ما نهایت بتوانیم مثلا 3 تا ناو هواپیما بزنیم . با بقیه ناوگان پرشمار آن در تمامی جهان چه خواهیم کرد .
    • حجت IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      23 21
      اگه ما سه تا ناوو بزنیم که فاتحه آمریکا خوندس (حداقل چند صد نفر نفله شدن)
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    40 5
    خوبه ولی جای کار بسیار هست هنوز خیلی عقبیم ..
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    18 51
    قطعا امریکایی ها این کابوس وحشتناک رو دارن البته نظامیانشان وگرنه تاکنون بارها به ایران حمله کرده بودند ولی میدونن صلاح نیست چون پایتختشون یعنی اسرائیل در نزدیکی ما قرار داره حکمت خدا رو شکر
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      21 39
      اسرائیل هم پیمان آمریکا است. هدف از حضور اسرائیل در منطقه حضور یک قلدر برای سرکوب ملت های منطقه است. برای همین است که این کشور جعلی ایجاد شده است. قبلا اسرائیل اگر در منطقه به مشکلی برخورد می کرد، با استفاده از نیروهای نظامی آن را حل می کرد. تجربه 70 سال تأسیسش این را به ما می نمایاند. اما بعد از شکست از نیروهای مقاومت اسلامی در لبنان 2006 و خوردن ضربات سنگینی از گروه های مقاومت فلسطینی در سال های 2008- 2012 و 2014 فقط دارد داد می زند و سعی می کند چیزی که بر اساس نظامی نتوانست بگیرد با دیپلماسی بگیرد. همین کار را سایرین می توانند انجام دهند. اگر اسرائیل قرار است فقط حرف بزند برای چی باید میلیاردها دلار خرجش شود؟
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    32 61
    قدرت اتمی دارید؟ پاسخ: خیر جواب: پس این چرت و پرتا رو ول کن
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      28 32
      هسته ای رو که حاج حسنتون داد رفت.
    • BE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      13 9
      حاج حسن ماله شماست ماله ما نیست. همه اینها عناصر شما هستند
    • عادل IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      13 19
      قدرت خدا دارید؟ خب معلومه، نه: پس چرت و پرت تا رو ول کن خدا با ماست نه با شما؛ یک مگس فرستاد تو دماغ نمرود نمرود به درک رفت؛ یکی هم میفرسته تو دماغ خلبان بمب اتم دیوانه میشه میره نیویورک؛ مگه دیوانه تو آمریکا کم دارید؟!
    • AE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      2 29
      پس به خاطر همینه دیگه سلاح اتمی استفاده نمیکنید و ناوها و زیر دریایی های اتمیتون بلا استفاده شده؟ چون حاج حسن هسته ای رو تعطیل کرده؟
  • Bahman IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    48 10
    چرا بجای دهها مدل موشک سبک ضد زره هدایت شونده، نشونده، بمب، راکت و غیره..مثل تمام کشورهای مدعی (حتی ترکیه!!) یه موشک سبک در حد و اندازه های اسپایک یا هل فایر با قابلیت نقطه زن و قدرت انفجاری بالا تولید نمیکنید که بعنوان یه پلتفرم و توسعه بعدی به مدلهای مختلف برای کاربردهای مختلف بشه استفاده کرد؟ بعدشم... اینها موازی کاری و هدر دادن بیت االمال ناچیز ایرانه... هزینه ها باید در یه جهت و یک محصول که بهترین عملکرد رو داره خرج بشه... یه پهباد جون دار که علاوه بر رادار سار و اپرچر، الکترواپتیکال، نشانگر و مسافت یاب لیزری، بتونه دستکم 8 موشک کاملا هدایت شونده و نقطه زن در طراز هل فایر یا بهتر رو حمل کنه... یعنی پهبادی که ظرفیت حمل دستکم 400 کیلو گرم تسلیحات و نیم این مقدار سنسور شناسایی داشته باشه... اگر قدرت و ظرفیت طراحی و تولید و مدیریت و بودجه بندی بصورت یکپارچه و در سطح کشوری و فرانیرویی (سپاه و ارتش نداشته باشه) بکار گرفته بشه بسرعت میشه بهترین محصول ممکن رو در تعداد بالا طراحی تولید و عملیاتی کرد... اینقدر ایران محصول ناقص رونمایی میکنه و هیچکدوم به عملیات و تولید انبوه نمیرسه که همه دنیا میخندند به ادعاهای ما... کمی علمی تر و مدیر تر باید برخورد کرد... یه پهباد رادارگریز، جت، 8 موشکه، سنسور و رادار اپرچر دار در کلاس MALE و یه پهباد بمب افکن استراتژیک با برد چند هزار کیلومتری و حمل مهمات سنگین و ارتفاع پرواز بسیار بالا (20 کیلو به بالا) میتونه قدرت نظامی ایران رو یه گاگ دهشتناک به بالا ببره و کمبود نیروی هوایی رو فعلا تا دهه ها چبران کنه...
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      22 47
      کاربر بهرام هیچ کشوری تمامی ابزارهای نظامی خویش را رو نمی کند. چیزهایی که شما می بینید تنها بخشی از ویترین توانایی های نظامی فرزندان روح الله است. در ضمن اگر اینها که به قول شما ناقص است پس چرا غربیان این همه سروصدا می کنند؟ یعنی برای هیچ این همه سروصدا می کنند؟ پس اگر واقعا چیزی باشند که باید بروند خودکشی کنند
    • امید ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      7 1
      گل پسر، اگه تولیدات ما عملیاتی نشده بودند پس هر روز چطور در سوریه عملیات می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    25 0
    خصوصیات کامل هایدرا 70 رو نگفتین
    • US ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      47 1
      هایدرا یک راکت غیر هدایت شونده 70 میلیمتری هست که در دهه 1960 در آمریکا توسعه یافته که حدودا یک متر طول داره و سر جنگیش بین نیم تا 2 کیلو هست و برای زدن خودروها و تانکهای سبک هست که از بالگرد شلیک میشه و معمولا در غلاف های چندتایی از 8 تا 19 عدد راکت در یک غلاف لود میشه.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    23 24
    ماشاالله
  • عبدالله IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    6 4
    خاطره ای خوبی ؛ دیده ام فیلمت پهبادمهاجر/ یک نقطه روشن ؛ هنگامه جنگت ؛ پهبادمهاجر/ فیلم شدی ؛شادشدندمردم ایران؛ پهبادمهاجر پرنده ای ؛ ساخته ایران ؛درفضای تهران؛ پهبادمهاجر غرش نازت ؛ رفتنت ؛ پیداشدنت ؛ پهبادمهاجر فیلم و ساختت ، زافق لیلاشدنت ؛ پهبادمهاجر
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      9 0
      چی ؟
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    17 3
    خداقوت بمب اتمی هم بسازید یه روز به کارتون میاد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    68 24
    خودتونو مسخره کردین با این عتیقه و اون راکت قراضه گربه هم نمی شه شکار کرد
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      17 30
      نه تو را مسخره کردیم. آخه می دانیم که سنیه چاک امریکایی هستند
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    4 1
    ممنون مشرق، اما الان متوجه نشدم که هایدرا راکت محسوب میشه(هدایت ناپذیر) یا موشک شطح به سطح ....جواب بدید لطفا.
    • US ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      39 1
      راکت غیر هدایت شونده که در قدیم از هلیکوپتر تهاجمی به سمت اهداف سبک زمینی شلیک میشده برای مثل هدف قراردادن تانکها و خودروهای سبک
  • ایرانی US ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    خدا رحمت کنه کسیکه اف ۱۴ و کبرا خرید .
    • مهدی79 IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      87 52
      اما ، درود بر روح کسانی که در جنگ تحمیلی_جهانی سوم_ با دست های خالی اما ذهن هایی سرشار و دل هایی مومن ، همین ادوات رو سرپا نگه داشتند و هم اکنون نیز نگه میدارند .... حقیقت همینه نه چیز دیگه
    • US ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      52 31
      درود بر روان پاک آن مرد بزرگ که قدرت موشکی ایران را ایجاد کرد. دورد بر ستاری و فکوری و تهرانی مقدم و قا ل ی با ف
    • US ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      22 42
      و ننگ بر تو و روان ناپاک آن خر بزرگتون
    • مرتضیsk IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      26 39
      با فانتوم و تام کت و کبری ، بحرین داد رفت همین .
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      13 44
      دوست گرامی.. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت برنامه دارد. هدف دست یابی مردم ایران به حداکثر توانایی و قدرت و رفاه است. قرار نیست که پول ملت ایران صرف بهبهود کارخانه های غربی ها شود. او کسی از اون به عنوان مرحوم نام می بری، اگر خیلی به فکر قدرت نیروهای مسلح بود، به جای خرید اف 14 می رفت، اف 18 یا اف 16 می خرید. یا می رفت بی 52 را می خرید. رفت هواپیمایی خرید که امکان تولیدش از بین رفته بود، لذا تحویل ایران دادند. نه در ناتو و نه در هیچ یک از ارتش های غربی استفاده نمی شود.
    • تمایز هدف خریدار و استفاده کننده IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      7 38
      اون که خرید هدف دیگه ای داشت ، خدا خواست به دست دوستانش بیفتد و استفاده بجا شود ؛ برخی رحمت خواهی ها ، خشم آورند که یکی از مصادیق روشنش همینه .
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      9 7
      قبل اتقلاب دو سوم بودجه های کشور صرف خرید نظامی از امریکا میشد و ایران شده بود بزرگترین خریدار نظامی امریکا الآن که کل بودجه های نظامی کشور در این وضعیت اقتصادی به ده درصد آن زمان هم نمیشه برسه که تازه همین رو هم میانه روها نمیدن
    • AE ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      1 10
      قالیباف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    64 21
    یک کرم مست می کنه و بعد میره تو خیابون و عربده میکشه که من مارممممممممممم. سایت مشرق ! الان با وضعیتی که داری تو راست میگی
    • مرتضیsk IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      14 25
      منو یاد جشن فتح الفتوح تو خیابونا انداختی
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      11 38
      به جای این که تخریب کنی و دیگران را متهم کنی ... یک نفد درست و حسابی بنویس. بنویس که کجای این اشکال دارد و دلایل نادرست بودنش این است. به قولی مطلب و حرف حق جواب ندارد. چون جواب نداری داری تخریب می کنی.
  • آوا IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    38 6
    کار خوبیه اما جای تاسف ما هنوز روی راکت هایدرا گیر کردیم. در حالی که کشورهای منطقه مثل ترکیه راکت های قوی تر با هدایت لیزری ساختند که خیلی دقیقتر و موثرتر از هایدرای دهه هفتاد میلادیه. بعدم دقیقا با دو سه تا راکت قراره چی رو غرق کنه؟
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    10 32
    لعنت بر آمریکا و حامیانش و همدستانش و مزدورانش. درود بر رزمندگان اسلام
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    9 27
    درود بر غیور مردان شجاع سپاه و ارتش جمهوری اسلامی
  • US ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    13 8
    تا همینجا هم جعلی اومدین کارتون تمومه
  • علی IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    40 7
    سطح معلومات ملت ایران مثل بقیه زمینه ها مخدود میشه به چیزایی که تلویزیون میگه. دراین که این پهباد مسلح شده اونم به قیمت ارزان چون این راکت ها خیلی ارزان تر از موشک های هدایت شونده هستن شکی‌نیست که خبر خوبی است ولی خدایی اخه ناو هواپیما بر مگه شلغمه که هرکی ازراه میرسه میگه ناو هواپیما بره امریکا میزنیم. بابا اولا که خود اون ناو مجهز به بهترین سیتمهایی دفاعی. رادار قدرتمندی داره علاوه براون همیشه تحت پوشش اواکس هستن. بعدش بوسیله یه ناوگروه مخافظت میشه.
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      13 37
      کاربر علی: سیستم های دفاعی ایران توانایی ها و قدرت خویش را در جریان نبرد سال 2006 لبنان نشان داد. و توانایی تجهیزات آمریکایی را در این نبرد دیدیم. دیدیم که ارتش چهارم جهان در نبرد با باریکه 356 کیلومتر مربعی (نصف تهران) حتی نتوانست یک روستا را فتح کند و شکست خورد. تجهیزات نظامی خوب است. ولی وقتی که فرد نمی تواند از آنها استفاده کند به چه دردی می خورد؟ نمونه اش تانک های نسل چهارم مرکاوا که در برابر تاکتیک های رزمندگان مقاومت اسلامی تبدیل به گران ترین مستراح جهان شد.
    • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      37 9
      داداش گلم اولا که فلسفه نبرد زمینی با دریایی فرق داره هرکدوم پارامترهای موفقیت خودشون رو دارن . منم نگفتم به هیچ وجه نمیشه صدمه زد هیچ سامانه دفاعی دردنیا توان دفع ۱۰۰ درصدی نداره. حرف‌من اینجاست که به این سادگی که بعضی فک میکنن نیست اصلا خیلی سخته درشرایط جنگی اجازه بدن پهباد تا فاصله شش کیلومتری ناو نزدیک بشه که حالا بخواد راکت هایدرا به سمتش شلیک کنه درجریان صلح اگر پهبادی نزدیکشون میشه و نمیزنن به خاطر نمیخوان تنش به جود بیاد. درضمن سامانه های خوب کارنامه خودشون رو نشون دادن مثلا گنبد اهنین ۹۰ درصد حملات راکتی فلیسطینیارو دفع کرد راکتایی که زمان شلیک تا به هدف رسیدنشون خیلی کمه و واقعا دفعشون سخته.
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      20 4
      علی مشغول کردن اون سیستم ها با همین هدف های کاذب هست
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      21 25
      من که نگفتم ناو هواپیمابر را با این گنجشک میشه غرق کرد!!! برای غرق کردن ناو هواپیمابر از سریع‌ترین اژدر دنیا یعنی " حوت" که هیچ پدافندی نمیتونه جلوش بگیره استفاده میکنیم برو یکم سطح اطلاعاتت رو بیشتر کن
  • رضا بهاری IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    57 35
    کابوس خوب اومدی شما مشرقی ها مایه خنده و تفریح ما میشین از شما شدیدا سپاسگزارم
    • مرتضیsk IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      29 46
      خیس کردن شلوار نظامیان اِمریکائی اسیر شده خلیج فارس نیز ، مایه خنده و تفریح ما گشت و شد کابوس امثال تو
  • US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    35 3
    زیر هر بال فقط یک دونه راکت هایدرا؟؟؟؟؟؟؟ پهپادهای آمریکایی زیر هر بال حداقل یک غلاف چندتایی هایدرا حمل میکنن
  • US ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    42 19
    هایدرا یک راکت کوچک غیر هدایت شونده هست که به تانکهای امروزی هم تاثیر نداره چه برسه به ناوهای هواپیمابر با زره زیاد و پدافند قوی
  • م.ه.د.ی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    20 39
    با سلام خدمت دوستان.ایران فعلا خلیج فارس را مانند یک منطقه ی جنگی کرده.از قایق و مین گرفته تا موشک و زیردریایی و پهباد و غیره... خیال دوستان راحت باشه که اگر آمریکاییها توان حمله به ایران را اگر داشتند خیلی وقت پیش این کار را انجام داده بودند.آنها هرگز بیگدار به آب نمیزنند. نه اینکه از نظر فناوری و تجهیزات کمبودی دارند. از ایمان مردان مرد این سرزمین میترسند. باید از آنروزی ترسید که جنگ نرم دشمن کار خودش بکند.
  • صداقت IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    26 8
    هایدرا که هدایت پذیر نیست، به چه درد می خورد؟
  • صداقت IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    26 7
    هایدرا که هدایت پذیر نیست، به چه درد می خورد؟
  • US ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    42 16
    الان هایدرا اصلا از پس تانکهای بروز شده و جدید مثل آبرامز، چلنجر، لئوپارد، مرکاوا، لگرگ، آرماتا و ... بر نمیاد و روشون هیچ تاثیری نداره عمرا اصلا بتونه برسه به ناو هواپیمابر
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    46 25
    میشه با این کلاغهارو از فرودگاه فراری داد؟
    • علی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      13 0
      بستگی دارد تعداد کلاغ ها چنتا باشه
    • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      12 3
      کلاغ رو با موشک می زنن؟؟؟؟؟؟؟
    • US ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      12 2
      آقا یا خانم ۰۲:۴۰ هایدرا موشک نیست بلکه یک راکت غیر هدایت شونده ارزان هست
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    7 9
    شبیه ابتکارات ژنرال پوردستانه.....بالا غیرتا گرفتی مارو ....هوشمندسازی کجاست ....با این حجم اتش ......راستی پشت بی سیم احمد متوسلیان تو ازاد سازی خرمشهر سراغ هلکوپترها را می گرفت ....واقعا کجا بودن.....بس این همه بی ناموسی.....اقرار کنید......
  • کام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    31 0
    این آقا یا خانومی که همه جا کامنت میده که (آواکس اوجب واجبات است) کجاست؟کامنتشو ندیدم نگران حالش شدم. حالا واسه خالی نبودن جاش من به جاش میگم. آواکس بخریم آواکس اوجب واجبات است :)))
  • امید IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    14 32
    من طراح این طرح بوده و هستم و اصلا هم هدفمان این نبوده که صرفا مهاجر چهار یا همان شاهین نزاجا اینکار را بکند همین‌قدر بگویم که هدف این بوده که تست کنیم و نتیجه بگیریم اگر شاهین هایدرا را زد و خودش از بین نرفت یعنی نسلها بعدی مهاجر و.... به تعداد بیشتر و دقیق زن تر مجهز شوند.. . التماس دعا
  • US ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    31 11
    هایدرا اونقدر کلاهکش کمه که هیچ تاثیری نداره البته برای زدن پراید خوبه
  • US ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    16 1
    هایدرا بردش خیلی کمه پس پهپاد مجبوره به هدف نزدیک بشه که در این صورت خیلی راحت پهپاد منهدم میشه
  • جواد IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    14 0
    شاید بشه باهاش تا حدودی با قاچاقچیان مواد مخدر مقابله کرد اگرنه فکر نکنم بدرد میدان جنگ بخوره به قول اون دوستمون بجای اینکه مرتب هر ماه یه اسباب بازی ناقص رونمایی کنیم بهتره که بر روی یک بدون سرنشین در حد X47B سرمایه گذاری کنیم حتی اگه بعد از پنج سال جواب بده!
  • US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    17 1
    کابوس یعنی قراره بادوتا راکت ۷۰ میلی متری غیرهدایت شونده ناوهواپیمابرغرق بکنه؟
    • US ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      12 1
      جک گفتن دیگه
  • افشین IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    2 2
    فیلم برگزیده در اخر همین صفحه رو نگاه کنید.چواب خناسان و منافقان و کدخدا دوستان رو کامل میده.
  • مجید DE ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    ایران باید از اورانیوم غنی شده اما در حجم کم در این موشک هایدرا برای نابودی ناو امریکایی استفاده کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس