سرقت

در ایران ترس از سرقت ۲۰ درصد احساس ناامنی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما کشورهای دیگری هم هستند که در آن ترس از انواع سرقت، سهم بیشتری از ناامنی جامعه را به خود اختصاص داده است.

سرویس جهان مشرق- «ربودن مال متعلق به غیر» که از آن با عنوان سرقت یاد می‌شود، یکی از رایج‌ترین جرائم در جهان به شمار می‌رود. در کشورهای مختلف و در نقاط سرزمینی متفاوت، انواع گوناگونی از سرقت شایع است و این مسئله در ارتباط مستقیم با شرایط اجتماعی- اقتصادی آن کشورها است. در چندین پژوهش پیمایشی انجام‌شده در سطح ملی توسط معاونت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نشان داده شد که اولاً ترس از دستبرد به اموال تأثیر مستقیم، فوری و شدید بر احساس امنیت شهروندان، از کوچک تا بزرگ بر جای می‌گذارد و بر اساس شواهد آماری متقن، این پدیده حدود ۲۰ درصد از ناامنی شهروندان را تبیین می‌کند. یعنی چنانچه روزی به‌کلی این ترس از میان رانده شود حدود ۲۰ درصد بر احساس امنیت عمومی مردم جامعه افزوده می‌شود. ثانیاً پدیده سرقت تأثیر منفی معناداری بر شأن و منزلت و اقتدار پلیس بر جای می‌گذارد. یعنی با کاهش نرخ وقوع پدیده سرقت در جامعه به‌صورت چشمگیری بر شأن پلیس و اقتداری که آنان برای پلیس قائل‌اند افزوده می‌شود.

دانمارک رتبه اول سرقت از منزل در جهان را دارد

سرقت به روایت آمار

ارقامی که با مروری گذرا در منابع می‌توان بدان دست‌یافت حاکی از این مسئله است که سرقت خودرو در کشور ایتالیا ۴ برابر ایران است. این رقم برای آمریکا ۳ برابر و در فرانسه و اسپانیا ۲ برابر گزارش‌شده است. همچنین در کانادا، ۹۹ درصد بیشتر از ایران سرقت خودرو و وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد. جدول زیر جایگاه جهانی برخی کشورها در این زمینه را نشان می‌دهد:

رتبه جهانی سرقت خودرو و وسایل نقلیه در کشور

نام کشور

۱

سوئیس

۲

سوئد

۳

نیوزیلند

۴

ایتالیا

...

۸

آمریکا

....

۳۱

ایران

آمار دیگر در خصوص جرائمی است که علیه اموال صورت می‌پذیرد و در این زمینه، آمارها بیانگر آن است که این رقم در آمریکا ۱۴ درصد، در ایتالیا ۱۲ درصد و در استرالیا ۱ درصد بیشتر از ایران ثبت‌شده است. جدول زیر نشان‌دهنده رتبه‌بندی جهانی این شاخص است:

رتبه جهانی جرایم علیه اموال در کشور

نام کشور

۱

مولداوی

۲

گواتمالا

۳

افغانستان

...

۱۴

برزیل

...

۲۳

آرژانتین

...

۳۹

آمریکا

۴۰

بلژیک

۴۱

روسیه

۴۲

ایتالیا

...

۴۷

فرانسه

...

۵۵

استرالیا

...

۵۷

بریتانیا

۵۸

ایران

همچنین، جرائم خشن که شامل سرقت مسلحانه نیز می‌شود، در ایالات‌متحده ۹۷ درصد، در فرانسه ۸ درصد، در استرالیا ۵ درصد و در ایتالیا ۱ درصد بیشتر از ایران می‌باشد. جدول زیر بیانگر رتبه‌بندی بر اساس این شاخص است:

رتبه جهانی جرایم خشن شامل سرقت مسلحانه در کشور

نام کشور

۱

ونزوئلا

۲

ترینیدادوتوباگو

۳

افغانستان

...

۱۲

برزیل

...

۱۶

آمریکا

...

۳۰

آرژانتین

...

۵۹

فرانسه

...

۶۲

استرالیا

...

۶۴

سوئد

۶۵

روسیه

...

۶۷

ایتالیا

...

۷۱

ایران

 بنابر گزارش اف بی آی آمریکا، جرائم علیه اموال در آمریکا در سال ۲۰۱۶ و آن‌هم پس از کاهشی ۱.۳ درصدی به حدود ۸.۰۰۰.۰۰۰ رسیده است که ارزش تقریبی  آن ۱۵.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار برآورد می‌شود. ۱۹.۱ درصد آن به دزدی از طریق ورود به ساختمان و ۹.۷ درصد هم به دزدی وسایل نقلیه اختصاص دارد و مابقی ۷۱.۲ درصد آن نیز دیگر انواع سرقت را تشکیل می‌دهد. آمار سرقت در ایران به گفته نیروی انتظامی روزانه حدود ۱۸۰۰ فقره است که رقمی معادل ۶۵۷.۰۰۰ سرقت در سال خواهد شد و اگر تناسب جمعیتی ایران و ایالات‌متحده را هم مورد ملاحظه قرار دهیم، این رقم بسیار پایین‌تر از آنی است که مردم آمریکا شاهدش هستند. در گزارشی دیگر از شرکت «کلمنتس» (Clements Worldwide)، شرکت جهانی معتبری درزمینه خدمات بیمه ۱۰ کشوری که بالاترین نرخ سرقت در ۱۰۰.۰۰۰ نفر را دارند بیشتر اسامی این کشورهاست که دیده می‌شود:

  1. بلژیک: درحالی‌که این کشور در شمار جرائم خشن آمار نسبتاً پایینی را ثبت کرده است درزمینه سرقت، یکی از بدترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. بلژیک در سال ۲۰۱۲، ۱۹۱.۱۲۶ فقره سرقت گزارش کرده که نرخ آن در هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر به ۱.۷۲۸ فقره می‌رسد. سرقت خودرو در بلژیک کاملاً عادی است. سارقان بیشتر در ایستگاه‌های مترو یا قطار و نظایر آن از مسافران سرقت می‌کنند.
  2. اسپانیا: این کشور مقصدی برای مسافرت است که گمان می‌رود برای مسافران نسبتاً امن است و نرخ جرائم در آن پایین است. باوجوداین، دزدی در آن شایع است و در سال ۲۰۱۲، ۵۰۲.۵۴۶ فقره سرقت در آن گزارش‌شده که نرخ سرقت را به ۱.۰۷۴.۹ می‌رساند. یک روش شایع سرقت این است که آنان در لباس پلیس جلوی قربانی را می‌گیرند و درخواست مدارک شناسایی می‌کنند و در همین حال، فرد همدست اشیای باارزش را می‌دزدد.
  3. مکزیک: جرائم سازمان‌یافته در مکزیک رواج دارد و این کشور با ۷۴۶.۸۹۴ فقره سرقت در سال ۲۰۱۲ و نرخ سرقت ۶۱۸، در این زمینه به نسبت دهه‌های گذشته رشد داشته است. افراد خارجی در لابی‌ها، رستوران، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، فرودگاه‌ها و دیگر مناطق که توسط گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرند اهداف سرقت و جیب‌بری هستند. کارت‌های اعتباری و تلفن‌های همراه از بیشترین موارد مورد سرقت‌اند.
در مقایسه با آلمان و آمریکا، سوئد آمار جرم بسیار بالاتری دارد

فهرست دیگری نیز از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (unodc) موجود است که در زیر اسامی این کشورها آمده است:

رتبه جهانی در نرخ سرقت

نام کشور

۱

سوئد

۲

هلند

۳

اروگوئه

۴

دانمارک

۵

نروژ

۶

فنلاند

۷

استرالیا

۸

فرانسه

۹

مالت

۱۰

بلژیک

۱۱

ایتالیا

۱۲

لوگزامبورگ

۱۳

ایالات متحده

۱۴

بریتانیا

۱۵

اتریش

۱۶

آلمان

۱۷

ایرلند

۱۸

سوئیس

۱۹

اسلوونی

۲۰

کانادا

بنا بر آمارهایی که از سوی مسئولان انگلیس و ولز –که این دو روی‌هم‌رفته زیر ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت دارند-  منتشرشده است تنها در ماه ژوئیه سال میلادی جاری، تعداد سرقت از اشخاص به ۸.۵۵۲ مورد بوده که نسبت به ماه گذشته آن، ۷۸۶ مورد رشد داشته است. تعداد فقرات سرقت از فروشگاه نیز ۳۲.۳۴۸ مورد گزارش‌شده که ۵۲۹ مورد نسبت به ماه قبل آن رشد نشان می‌دهد. جیب‌بری ثبت‌شده ۴۲.۵۲۹ مورد و رشد ۱.۸۸۱ موردی، دزدی دوچرخه با ۱۰.۳۳۸ فقره و افزایش ۸۵۹ موردی و نهایتاً انواع دیگر سرقت با ۴۸.۱۵۶ فقره ثبت‌شده که ۱.۷۴۸ مورد افزایش را نشان می‌دهد آمار و ارقامی است که به‌طور رسمی درباره وضعیت سرقت در این کشور منتشرشده است.

آمار و رتبه‌بندی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد درباره نرخ سرقت

در کشور استرالیا هم وضع تفاوت چندانی ندارد. بنا بر آمار رسمی منتشرشده از سوی مسئولان این کشور، فقرات سرقت در سال ۲۰۱۶ به نسبت سال قبل آن رشدی ۵ درصدی داشته است و بر این اساس در این سال ۹.۴۰۳ نفر قربانی سرقت شدند که ۴۳۵ نفر بیشتر از سال گذشته آن است. ارقام به‌دست‌آمده نشان می‌دهد افزایش ۷ درصدی آمار سرقت مسلحانه دلیل اصلی رشد آمار سرقت است. همچنین سرقت خودرو و وسایل نقلیه در این کشور در سال ۲۰۱۶ به نسبت سال گذشته آن افزایشی ۹ درصدی داشته و از ۵۱.۵۲۵ فقره به ۵۶.۰۸۶ فقره رسیده است.

آمارهای به‌دست‌آمده درباره سرقت خودروی شخصی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که ایتالیا در این زمینه با نرخ سرقت ۲۰۰.۶ خودرو در هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر رتبه‌ای بدتر از کشورهایی مانند فرانسه، ایالات‌متحده و اروگوئه کسب کرده که رتبه‌های بعد از ایتالیا هستند. این مقایسه که میان کشورهای مختلفی در سراسر جهان انجام‌شده بیانگر آن است که کشورهای ترینیدادوتوباگو، آندورا و باربادوس به‌مراتب وضعیتی بهتر از ایتالیا و سه کشور پس‌ازآن در این زمینه دارند. این آمار درباره نرخ سرقت وسایل نقلیه موتوری نیز تقریباً مشابه است و ایتالیا در رتبه دوم قرارگرفته و کشورهای مغولستان، ماداگاسکار و کنیا وضعیت بسیار بهتری در این زمینه دارند. ارقام به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که تنها در میلان ایتالیا نرخ سرقت بیانگر رقم شگفت‌آور ۷.۸۰۰ سرقت در هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر است. پس از میلان، بولونیا با نرخ ۷.۶۰۰، فلورانس با ۶.۰۰۰، تورین با ۵.۹۰۰، کاتالونیا با ۵.۶۰۰ و رم با ۵.۲۰۰ فقره سرقت در ۱۰۰.۰۰۰ نفر بیشترین نرخ‌های سرقت در ایتالیا را دارند.

پلیس محلی در کلیسای جامع میلان ایتالیا، اولین شهر این کشور در زمینه نرخ سرقت

همچنین نرخ سرقت منزل و ورود قهرآمیز برای دزدی در ایتالیا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید و با کشورهای دیگر مورد مقایسه قرار دهید. نکته جالب اینجاست که در این میان اسامی کشورهای اروپایی بیشتر به چشم می‌خورد:

رتبه

نام کشور

نرخ سرقت منزل و ورود قهرآمیز برای دزدی در هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر

۱

دانمارک

۸۹۶.۹

۲

اروگوئه

۷۰۶.۲

۳

بلژیک

۶۴۷.۴

۴

لوگزامبورگ

۵۹۵.۶

۵

هلند

۵۵۲.۱

۶

استرالیا

۴۶۱.۵

۷

سوئد

۴۳۶.۳

۸

ایتالیا

۴۲۸

سرقت هویت

سالانه از هویت حدود ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ نفر در ایالات‌متحده سوءاستفاده می‌شود که خسارت واردشده به این تعداد آمریکایی بیش از ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار برآورد می‌شود. این یعنی تقریباً ۷ درصد بزرگ‌سالان مورد سوءاستفاده از هویتشان قرارگرفته‌اند که خسارت فردی برای هرکس تقریباً ۳.۵۰۰ دلار خواهد بود. همچنین، هنگامی‌که پرونده‌های نگهداری شده در ادارات دولتی و شرکت‌ها گم می‌شوند و یا به سرقت می‌روند سالانه نزدیک ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ آمریکایی دیگر در معرض سرقت هویتشان قرار می‌گیرند. این آمار نشان می‌دهد که سرقت هویت یکی از رایج‌ترین و پرهزینه‌ترین جرائم در آمریکا است.

سطح پیشرفت سارقان حرفه‌ای هویت در جرائم سازمان‌یافته همچنان با توسعه روش‌های آنان بیشتر می‌شود. کلاه‌برداری‌های اینترنتی، هک پایگاه‌های داده دولتی و تجاری و شبکه‌های ماهرانه نرم‌افزاری برای دزدی از میلیون‌ها رایانه بدون باقی گذاشتن هیچ ردپایی، همه و همه تهدیدات فزاینده‌ای برای همه آمریکایی‌هاست. همچنان که روش‌های مورداستفاده برای سرقت هویت توسعه می‌یابد، انواع حساب‌ها و خدماتی که هدف سرقت قرار می‌گیرد نیز متنوع‌تر می‌شود. کارت‌های اعتباری و حساب‌های سپرده دیگر تنها اهداف نیستند بلکه سرقت خدمات تلفن همراه و ثابت، خدمات کابلی و ماهواره‌ای، خدمات برق، آب و گاز، خدمات پرداخته اینترنتی، بیمه درمانی، وام مسکن و اجاره خانه، خودرو، قایق و دیگر اشکال تأمین مالی و وام و همچنین خدمات دولت نیز به فهرست سرقت‌ها در ایالات‌متحده اضافه‌شده است. همزمان، روش‌های اولیه سرقت هویت همچون دزدیدن کیف پول، جست‌وجوی مدارک و دزدیدن نامه‌ها و فریب مشتریان برای پی بردن به اطلاعات شخصی نیز بی‌وقفه ادامه دارد. سارقان، می‌توانند از هویت‌هایی که دزدیده‌اند برای دستیابی به شغل موردنظر و یا فریب پلیس به هنگام دستگیری استفاده کنند. در زیر اسامی ۱۱ کشور که در صدر فهرست سرقت هویت قرارگرفته‌اند آمده است:

رتبه جهانی در سرقت هویت

نام کشور

۱

مکزیک

۲

آمریکا

۳

هند

۴

امارات

۵

چین

۶

بریتانیا

۷

برزیل

۸

استرالیا

۹

سنگاپور

۱۰

آفریقای جنوبی

۱۱

کانادا

 منابع:

http://www.nationmaster.com

http://www.identitytheft.info

http://www.businessinsider.com/gallup-analytics-report-on-theft-in-۲۰۱۳-۲۰۱۴-۹

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/۲۰۱۶/crime-in-the-u.s.-۲۰۱۶/topic-pages/property-crime

http://yon.ir/kovSd

http://news.police.ir/News/fullStory.do?Id=۲۶۹۴۴۱

http://www.ukcrimestats.com

http://www.abs.gov.au/ausstats/abs@.nsf/mf/۴۵۱۰.۰

https://knoema.com/atlas/Italy/topics/Crime-Statistics

https://www.thelocal.it/۲۰۱۶۰۲۲۲/see-where-crimes-take-place-in-italy

https://www.clements.com/resources/articles/Top-۱۰-Countries-with-the-Highest-Rate-of-Theft-and-Tips-for-Theft-Prevention

https://www.trendrr.net/۱۹۶/top-۱۰-countries-with-highest-rate-robberies-theft

http://www.insidermonkey.com/blog/۱۱-countries-with-the-highest-rates-of-identity-theft-in-the-world-۳۵۱۹۴۰/?singlepage=۱

http://www.theglobaleconomy.com/rankings/theft

https://en.wikipedia.org/wiki/Clements_Worldwide

https://en.wikipedia.org/wiki/Trendrr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    آمار ایران که در این جداول به کار رفته احتمالا شبیه آمار بیکاری و تورم بوده
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      51 32
      شما هم جزو اون آدمایی که همیشه فکر میکنه مرغ همسایه غازه
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      52 19
      امیدوارم روزی برسه که این روحیه "خود بدبخت بینی" و "خود نکبت پنداری" در بین ایرانیها وجود نداشته باشه. این آمارها رو که فقط مسئولین ایران ندادن، خیلیاش مال موسسات بین المللی و مستقله که برآورد میکنن، اما بعضی از ماها اونقدر احساس فلاکت و حقارت میکنیم که باورمون نمیشه.
    • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      26 13
      احسنت. این آمار را باید افسادطلبان و امثال صداق هدایت ملعون بدانند
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      27 9
      خوبه که منابع مشخصه! همه اش آمار جهانیه نه آمار دولتی....
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      31 7
      باید رتبه قدرنشناسی را بگذارند که ایرانیان قطعا رتبه اول خواهند بود ! هیچوقت قدر داشته هایشان را نمی دانند چرا؟
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      12 2
      نه جانم -بخاطر اون نیمچه فرهنگی است که باقی مانده
    • احمد IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      15 9
      نه این طور نیست. وقتی الکل و اسلحه آزاد نباشه ولی حجاب وجود داشته باشه خیلی از خلافها کم میشه. البته خلاف کارهای ما بیشتر تو کار مواد مخدر هستن و معتادها خیلی عرضه خلافهای نامبرده در لیستهای بالا رو بدون اسلحه ندارن.
    • امیر IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      16 6
      جناب 17:16 ،آمار بالا آمار بین المللی و معتبر است، در ضمن وقتی می توانید آمار را زیر سوال ببرید که خودتون آمار دقیق و معتبری ارائه بدهید.
    • US ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      19 8
      ۲۲:۳۹ - خب آمار جهانی رو از خود ایرانیا گرفتن خودشون که نیومدن آمار بگیرن.
    • US ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      3 12
      ۲۲:۴۹ بخاطر اون نیمچه فرهنگ نیست به خاطر ترس از نیروی انتطامیه
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      11 4
      "خود بدبخت بینی" و "خود نکبت پنداری" رو خوب اومدی
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      9 12
      نه جناب! اين آمار توسط مراكز آماري معتبر اروپائي و آمريكائي تهيه شده ,نه بانك مركزي و مركز آمار دولت شيخ حسن كه همه چي رو وارونه جلوه ميدن!!!!
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      11 4
      این که آمار سرقت ماشین در کشور سوئیس بیشتر از ایران باشد طبیعی است. به خاطر این که قیمت ماشین در این کشور پایین تر از ایران است
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    17 3
    برای ایرانیهایی که همیشه اروپا را به چشم بهشت و جامعه آرمانی و یوتوپیا می دانند باور کردنی نیست. اما حقیقت دارد. البته نباید از حق گذشت. در سوئد کمترین چیزها که از نظر ما در ایران عادی است جرم تلقی می شود. جرایمی نظیر برپا کردن دود و یا حمل و نقش در وانتی که سر پوشیده نباشید یا کوچکترین جمله ناهنجار به دیگران و مخصوصا زنان گفتن جرم تلقی می شود و بلافاصله مورد برخورد قرار می گیرد. حال آنکه در ایران بسیاری از این موارد جرم نیست و فرضا هم جرم باشد هرگز گزارش نمی شود و به فرض گزارش هم بشود معمولا از نظر پلیس بی اهمیت است و ثبت نمی شود. شاید باور نکنید که در کشورهای اسکاندیناوی حتی دستور دادن به بچه ات که مثلا نمازش را بخواند جرم است و اگر بجه از تو شکایت کند اول می روی زندان و اگر تکرار شود بچه را از تو می گیرند و می دهند پرورشگاههای سوسیال! بسیاری از خانواده های مهاجران در سوئد الان با بحران مواجه شده اند چون دولت رسما در امور داخلی خانواده هم دخالت می کند.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    49 6
    من مدتی دریک کشور اروپایی زندگی کرده ام وچنین آمارهایی باواقعیت وامنیت حاکم براونجا کاملا مغایر است..
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      8 4
      فرق واقعیت با چیزی که ما مشاهده می کنیم زیاده! مشاهده بدون مسئله و جستجو معلومه که اینطوری ساده انگارانه نتیجه گیری می کنند.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    13 9
    من مدتی دریک کشور اروپایی زندگی کرده ام وچنین آمارهایی باواقعیت وامنیت حاکم براونجا کاملا مغایر است..
  • عباس IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    22 9
    تو کشورهای خارجی اگر کسی ماشینش دزدیده شود دو ماه کار می کنه یکی دیگه میخره اما تو ایران باید بیست سال کار کنه
  • رضا IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    13 2
    عجب كشورگل وبلبلي داريم
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    10 2
    سرزمین وایکینگها باید هم جزو رتبه های نخست دزدی و سرقت باشه
  • الیاس IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    9 10
    جالبه، آمار ایران رتبه خوبی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینم مثل بقیه آمارها
  • محمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    14 3
    مشرق جان یه جدولی هم برای اختلاص درست کن. ممنون
  • زیبا احمدپور US ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    11 3
    ترکیه رو یادتون رفت خدا نکنه پات به استانبول برسه فروشنده ها کلاهبردار و عابرها هم مترصد کیف زنی
  • رئوف IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    11 2
    هر وقت تونستم به آمار تورم و رکود و بیکاری مرکز آمار اعتماد کنم و باورشون کنم اینم باور می کنم
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    9 1
    ما خیلی خوبیم
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    14 3
    كاملا ما اميدوار شديم! مرسي كه متوجهمون كرديد كه چقدر خوشبختيم و سوئديها و بلژيکيا و امريکا و ولز و لوگزامبورگيا بدبختن! مرسي،،،هسي!
  • IT ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    9 2
    فقط ما خوبیم و بس!
  • DE ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    9 15
    من فقط میدونم که ایران از کشورهای اروپای غربی مثل آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، هلند و سوئد امن تره و خیلی هم امن تره . اروپا در سالهای اخیر بسیار ناآمن شده . قدر امنیت ایران رو بدونید و اینقدر غر نزنند بعضی ها .
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      34 3
      دوست عزیز شما سوار بی آر تی در تهران نشدی. همچنین در خیابان های فرعی اطراف خیابان جمهوری قدم نزدی. ساعت 7 شب مولوی در تهران نرفتی وگرنه نظرت به شکلی دیگری بود.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    3 2
    مشرق باکلاس شدی منبع می زاری
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    14 1
    خداییش افغانستان رو نباید حساب می کردن آخه کشوری که بشدت توسط آمریکاییها بهم ریخته بندگان خدا مسئول این وضع نیستن
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    9 5
    انصافا دزدهای حرفه ای توی آمریکا هستند عجب موجودات توسعه یافته ای در امور قتل و دزدی و هرزگی هستن هیچ کسی به پاشون نمی رسه
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    19 0
    دزدی به وسیله ی قبض آب و برق و گاز و ...
    • US ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      7 0
      دقیقا
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    9 2
    امار ایران عین امار نرخ تورم هستش ، ما شناگر قابلی هستیم
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      6 16
      آمار جهانیه عزیز من نگاه به منابع بنداز
  • US ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    4 0
    آمار ابداع روش های شگرف کلاهبرداری رو هم اعلام کنید.
  • mohamad IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    4 1
    جمعیت این کشور ها رو هم باید در نظر گرفت به طور مثال جمعیت آمریکا چهار برابر ایران است به همان نسبت هم آمار دزدی هم باید 4 برابر ایران باشد.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    8 4
    دانمارک ؟؟ دانمارک هر ساله شادترین کشور دنیا میشه حالا مردمش دزد شدند ؟ همیشه دنبال شریکیم !!
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    7 2
    خیلی از مردم، سرقت از اتومبیل و محل کار و ... رو به پلیس گزارش نمی کنند. چون می دونند سر پلیس خیلی شلوغه و به شکایات اونا رسیدگی نمیشه.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    8 5
    داستان قشنگی بود مشرق
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    2 1
    این نشون میده الکترونیکی شدن دولتها چندان هم کم خطر و کم هزینه نیست
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    6 0
    چه امارهای عجیبی !!
  • مسلم IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    من تازه امروز متوجه شدم که تو سویس ، ببخشید تو بهشت دنیا زندگی میکنیم خخخخخخخ لامصب سویس رو تو سرقت خودرو گذاشته اول .
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    آمار ایران واقعی نیست غالب سرقتها را که در110 ثبت نشده باشد آمار ندارد بهتر است به مردم آموزش بدهن وقتی با110 تماس بگیرند پلیس موظف به پیگیری است وبهتر است کد اپراتور را حتما بنویسند برای پیگیری بعدی لازم می شود.
  • علی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    بدبخت اروپایی ها.
  • ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    1 0
    جالبه امار منفی در مورد ایران رو بدون منبع قبول میکنند ولی امار مثبت رو با منبع هم قبول نمی کنند برای اروپا و امریکا بالعکس هر خبر مثبتی رو باور میکنند و هربار منفی رو نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس