اتحادیه اروپا

سفیران انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در واشنگتن در نشستی در کنگره آمریکا دیدگاه‌های خود در دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را مطرح کردند.

به گزارش مشرق، سفیران انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در واشنگتن در نشستی در کنگره آمریکا دیدگاه‌های خود در دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را مطرح کردند. 

رویترز می‌گوید در این دیدار علاوه بر سفیران کشورهای اروپایی مقام‌های دولت سابق آمریکا از جمله «وندی شرمن»، قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا حضور داشتند. 

این نشست بخشی از تلاش‌های حامیان برجام برای حفظ این توافق هسته‌ای در برابر اقدام احتمالی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تضعیف آن است. 

یک مقام سفارت انگلیس به رویترز گفت «کیم داروش»، سفیر انگلیس با همتایان اروپایی خود با نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات دیدار کرده تا اظلاعات لازم درباره موضع اروپایی‌ها در خصوص برجام را در اختیار آنها قرار دهد. 

«دیوید او سالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن در توییترش نوشت: «تمام روز در کنگره بودم و توضیح می‌دادم که این توافق نتیجه‌بخش بوده و ما هرکاری خواهیم کرد تا اطمینان یابیم که توافق چندجانبه ۱+۵ پابرجا می‌ماند.»

«ژرارد آرو» سفیر فرانسه در واشنگتن هم در واکنش به توییت او سالیوان در توییتر نوشت: «اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلستان با هم برای حفظ توافقی بین‌المللی که نتیجه‌بخش بوده، همکاری می‌کنند.»

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده ترامپ احتمالاً روز 12 اکتبر (20 مهر) تصمیم خود در قبال برجام را اعلام می‌کند. وی در این سخنرانی برجام را خلاف منافع امنیت ملی ایالات متحده توصیف می‌کند تا تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت برجام به کنگره محول شود.

دولت ترامپ به موجب قوانین داخلی آمریکا موظف است هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. موعد گزارش جدیدی که دولت ترامپ بایستی ارائه بدهد، 15 اکتبر (23مهرماه) است.

گزارش‌های متعددی حاکی است که رئیس‌جمهور آمریکا در این گزارش از صدور تأییدیه برجام برای ایران خودداری خواهد کرد. 

اما «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چندی پیش در یک سخنرانی گفت که عدم تأیید ترامپ به معنی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیست و این کنگره است که نظر نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد. 

طبق قوانین داخلی آمریکا، در صورتی که دولت این کشور از صدور چنین تأییدیه‌ای خودداری کند، کنگره 60روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌هایی علیه ایران که به موجب برجام رفع شده‌اند فرصت خواهد داشت. 

رأی کنگره به بازگشت تحریم‌ها به معنی خروج عملی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس