وام مسکن

آمارهای بانک مرکزی از گرانی 380 هزار تومانی هر مترمربع مسکن در تهران در نیمه اول امسال خبر می‌دهد تا اشتباه بودن سیاست‌های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیش از گذشته نمایان شود.

سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش بانک مرکزی از آمارهای   سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، در فروردین امسال متوسط قیمت هر مترمربع  مسکن معامله‌شده در سطح تهران 4 میلیون و 370 هزار تومان بود.

اما طبق آخرین گزارش، در شهریورماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع  مسکن معامله‌شده در سطح تهران به 4 میلیون و 756 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

مقایسه این آمار نشان می‌دهد در نیمه اول سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع  مسکن معامله‌شده در سطح تهران 386 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

گرانی 386 هزار تومانی متوسط قیمت هر مترمربع  مسکن  در   تهران بدین معنا است که مثلا اگر فردی در ابتدای سال جاری خانه‌ای 50 متری خریداری کرده باشد، اکنون می‌تواند با فروش آن بیش از 19 میلیون تومان سود کند. از طرف دیگر، مستاجرانی که به دنبال خرید خانه هستند، اکنون نسبت به ابتدای سال جاری برای خرید یک واحد 50 متری باید بیش از 19 میلیون تومان هزینه کنند.

گرانی مسکن آن هم در شرایطی که رکود در بازار به مدت 5 سال ادامه داشته، نشانه نگران‌کننده‌ای است. اکنون مسکن به علت سیاست‌های اشتباه دولت‌های یازدهم و دوازدهم دچار رکود تورمی شده است؛ یعنی هم صنعت ساختمان نیمه تعطیل است و صدها هزار مشاغل مرتبط با آن، بیکارند و هم موج گرانی شروع شده که موجب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

علت این مسئله را باید در اقدامات  عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی  جستجو کرد. او با توقف طرح مسکن مهر، بخش عرضه را دچار سکته کرد و از سوی دیگر با افزایش بی‌ضابطه و مکرر وام خرید مسکن   موجب تحریک تقاضا در بازاری شد که 5 سال است قسمت عرضه آن دچار رکود شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    8 1
    هنوز هم میگه 500 هزارتاخونه خالی فقط تو تهران داریم؟!!!!!!!!!!!!!!
  • صادق IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    6 2
    حالا کجاشو دیدین سال آینده گرونترم میشه
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    5 1
    اخوندی بخش مسکن را فلج کرد.بیش از 200 شغل نابود شد.
  • خوش نشین IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    2 1
    همه چی گرانتر شده چرا همه فقط روی قیمت مسکن و کرایه تاکسی زوم می کنن؟
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    3 2
    اصفهان که ارزونتر شده
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    2 1
    اینو باید به نمایندگان مجلسی گفت که به او رای اعتماد میدهند بیمه همشون را میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس