زنگنه

حال که دیوان عدالت اداری وزارت نفت را مکلف کرد روند قانون‌گریزی خود در استخدام دانشجویان را متوقف کند، لازم است رئیس‌جمهور نیز اجرای فوری قانون و احقاق حق دانشجویان را از بیژن زنگنه پیگیری نمایند.

سرویس اقتصاد مشرق - باورش برای خیلی از مردم سخت است که فارغ التحصیلان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور که جزو نخبگان علمی نیز به حساب می‌آیند بیش از ۴ سال است هرکاری می‌کنند تا وعده استخدامشان عملی شود؛ از پیگیری و تجمع گرفته تا شکایت.

داستان مربوط به وضعیت استخدام دانشجویان گروه الف دانشگاه صنعت نفت است که جزو متخصص‌ترین خروجی‌های هر دوره این دانشگاه به حساب می‌آیند و در دوران تحصیل خود با هزینه بیت‌المال مهارت‌های بسیاری کسب  نموده‌اند که روزی در خدمت پیشرفت کشور قرار دهند اما با روی کار آمدن بیژن زنگنه بسیاری از آن‌ها عطای خدمت را به لقایش بخشیدند.

ماجرا از این قرار است که تا سال ۹۴ و قبل از اینکه دفترچه های کنکور تغییر کند، یکی از امتیازات دانشگاه صنعت نفت نسبت به سایر مراکز علمی، اولویت جذب و استخدام فارغ التحصیلان گروه الف این دانشگاه در وزارت نفت و بکارگیری توانایی‌های آنان در پیشبرد صنعت نفت و پالایش کشور بود اما با روی کارآمدن دولت یازدهم به یکباره و با تصمیم غیرکارشناسی و غیرمنطقی وزیر نفت کابینه قبل، جلوی استخدام این دانشجویان گرفته شد.

این تصمیم خلق‌الساعه ژنرال دولت روحانی از همان ابتدا اعتراضات بسیاری را هم از جانب دانشجویانی که تنها به دلیل روی کار آمدن زنگنه از استخدام باز مانده بودند و هم از سمت خود مجموعه وزارت نفت که با کمبود شدید نیروی انسانی متخصص روبرو شده بودند، به همراه داشت اما همواره در طی این مدت زنگنه، بازی با کلمات و وعده دادن را جایگزین رسیدگی به موضوع و حل این مشکل می‌نمود.

این مسئله باعث شد در طی ۴ سال گذشته دانشجویان بارها درخواست خود را به روش‌های مختلف از مسئولان وزارت نفت پیگیری کنند و وقتی از به نتیجه رسیدن ناامید شدند در مقابل وزارت نفت تجمع کرده تا شاید به خواسته منطقی و قانونی خود برسند اما در مقابل، وزارت نفت با بی‌اعتنایی به خواست این افراد به جای آنکه نسبت به کاریابی این دانشجویان که متخصصان این حوزه نیز هستند، اقدام کند، با بهانه تراشی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کرد.

اما فارغ التحصیلان این دانشگاه دست از پیگیری برنداشتند و اعتراض خود را به محاکم قضایی بردند تا براساس اسناد و مدارک موجود، حق خود را مطالبه کنند.

در این رابطه و براساس سند حکم دیوان عدالت اداری که در اختیار مشرق قرار گرفته است، این نهاد قضایی وزارت نفت را مکلف نموده بدون هیچ مانعی در فرآیند استخدام، همانند سایر دانشجویان این دانشگاه که پیش از این جذب شده‌اند، نسبت به کاریابی تمامی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت اقدام نماید.

اما بازهم در این خصوص زمزمه‌هایی شنیده شد که گویی مدیران وزارت نفت در تصمیمی مغایر با قانون، عبارت روال سابق ذکر شده را بجای آنکه عطف به پروسه استخدام قبل از آغاز تغییرات کنند و طبق روال عادی فارغ التحصیل را کاریابی و پس از گزینش استخدام کنند، این جمله را معطوف به روال خود کرده و همچنان دانشجویان را به بهانه‌های مختلف وبدون اطلاع رسانی دقیق از گردونه بکارگیری خارج می‌کنند.

آنچه در این خصوص حائز اهمیت است، در نظر  داشتن این موضوع است که طبق حکم دیوان عدالت اداری، وزارت نفت موظف خواهد بود تمامی گروه الف را بدون طی مراحل جدید استخدام شامل دعوت برای مصاحبه مجدد و همانگونه که پیش از این مقررات سایر دانشجویان با وضعیت مشابه بکارگیری شدند، به خدمت بگیرد.

 بند آخر حکم صادره نیز تاکید می‌کند که دیوان عدالت اداری به‌ عنوان نهاد عالی قضایی کشور، صلاحیت ورود به مسئله را دارد و بنا به شواهد و مستندات و مدارک، وزارت نفت را مکلف‌ و موظف به جذب دانشجویان گروه الف‌ دانشگاه صنعت نفت می‌کند.

از سوی دیگر، این مسئله می‌تواند محکی برای دولت دوازدهم و شخص وزیر نفت نیز باشد که باتوجه به خبرهایی که از استخدام نمایندگان مجلس در سمت های مهم نفتی، حتی بدون داشتن تخصص کافی در حوزه نفت و انرژی، همچنین بکارگیری اطرافیان برخی مسئولین در وزارت نفت شنیده می‌شود، آیا قرار است کابینه دوم روحانی با برچسب رانت و استخدام "ژن‌های خوب" شناخته شود؟

برای پاسخ به این سوال باید منتظر ماند و دید با توجه به اعلام مسئولان وزارت نفت به نیاز ۲۵۰۰ نیرو برای استخدام، آیا فارغ التحصیلان متخصص دانشگاه وزارت نفت همانگونه که در متن حکم دادگاه به آن اشاره شده به کار گیری می‌شوند یا خیر؟

موضوعی که به نظر می‌رسد ابتدایی‌ترین و حداقلی‌ترین کاری که می‌تواند بخشی از ظلم به جوانان متخصص کشور را جبران کند، تعیین ضرب‌الاجل برای بکارگیری تمامی گروه الفی های دانشگاه نفت باشد که تعدادشان کمتر از این میزان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • همیشه بیدار IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    53 1
    خیلی وقته بوی خیانت میاد...ولی کسی کار نمیکنه.خیانت از نوع کلان... بعضی ها بیدارند ولی خودشون رو بخواب زدند.بعضی ها هم که بود و نبودشون فرقی نمیکنه.چه خواب باشند چه بیدار.فرقی نمیکنه... خدایا خودت به دادمون برس مشرق منتشرکن جون هرکی که دوستش داری
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    31 1
    امیدوارم در جاده قم به سلفچکان یک ژن خوب ترجیحا نفتی قربانی شود تا این قتلگاه غیراستاندارد را درست کنند و دقیقا در یک سانتی کنار خط سفید لاین ۲ افتادگی شانه خاکی انهم به میزان ۵ تا ۱۰ سانت نباشد.
  • نخبه IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    44 1
    2 سال این پیرمرد ما رو کشت... خدا وکیلی خیلی با ما بد تا کرد اما خدا رو شکر بچه ها کوتاه نیومدن تا این پیر مرد خام فروش کم آورد...سی سال وزیر مملکت آخر افتخاراتش اینه که زحمت کشیدن خام فروشی رو زیاد تر کردن...اگر چهار تا کارخونه پایین دستی راه انداخته بود چه می کرد..
  • SE ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    23 0
    رانت ...تومانی پتروشیمی‌ها در دولت یازدهم را هم به خدمات جناب وزیر به ثروتمندان نوکیسه ها که خود خیانتی دیگر به مردم است به کانامه ایشان اضافه کنید
  • Mohamad IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    27 1
    این ملت لیاقتشون همین ... هست
  • محمد IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    34 1
    مادیگر ازاینهمه بیعدالتی ورانت خواری خسته شدیم
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      11 0
      هنوز جا داریم تا بنگلادش شدن
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    26 0
    آخر باید نمایندگان ادوار قبل را که رای نیاورده اند استخدام کنند. برای فارغ التحصیلان دانشگاه نفت جا ندارند.
  • دانشجو IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    13 0
    باور کنید امکان نداره یکی از خود وزیرهای دولت از این مصاحبه امتیاز کسب کنند. GMAT که گوگل از کارکنانش میگیره فقط یک قسمت از مصاحبه بود.دو روز از ساعت 6 صبح تا 5 عصر. دیدند هیچ راهی برا از میدون به در کردن ما ندارند، از کلمه روال سابق استفاده کردند و روال جدید را اجرا کردند. کور خوندی سیاستمدار اعظم. الحمدالله دیوان هست و مملکت هنوز انقد بی صاحب نشده.
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      2 0
      پس هنوز کشورت را نشناخته ای
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    0 4
    این مصوبه تبعیض امیز است
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    2 8
    دشمنی سایت مشرق با اینا ریشه در قراردادهای یا مفت نفتی و غارت بیت المال دارد
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    22 0
    وقتی مردم موقع انتخابات جوگیر شده بودند باید فکر این روزها رو هم میکردن.به نظر نن کسایی که به روحانی رای دادن دیگه نباید از مشکلات کشور گله کنند چون خودشون خواستند.
  • amin IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    10 1
    ممنون از سایت خوبتون که طرفدار حقید....
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    13 0
    دولت تدمیر امید برای حمایت از جوانان نخبه بیکار نعمت زاده را بعنوان مشاور ارشد زنگنه انتخاب کرد !!!!!
  • صادق IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    17 0
    خوش به حال دانشجوهای صنعت نفت. بقیه دانشجوها که بعد از فارغ التحصیلی باید برن غاز بچرونن
  • ناصر IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    0 0
    خوب کاری کرده منم اگه خواهرم همچین کاری کنه میکشمش
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    7 0
    مگه همینا دوباره به روحانی رای ندادن؟
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    0 2
    کاری نداره من میرم با پارتی بازی دانشگاه نفت درس میخونم از اون طرف هم استخدامم.
  • احمد IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    2 0
    خدا رو شکر یه دیوان عدالت وجود داره وگرنه مشخص نبود چه بلایی سر مردم میومد.
  • پسر IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    5 0
    وقتی این آقا تو قضیه کرسنت دست داره موندم چطوری ۴ سال وزیر و ۴ سال دیگه هم هست تنها چیزی که در ایران معنی نداره عدالت
  • بنده خدا IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    3 0
    زنگنه نیروی انسانی وزارت نفت رو نابود کرده. این استخدام نکردن فارغ التحصیلها فقط یکی از کارهای ایشونه. ملت ایران حقشه هر چی سرش میاد. مطمئن باشید تا ۱۴۰۸ زنگنه وزیر نفته
  • فرزاد IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    2 0
    واقعا آدم اين مطالب را ميخونه پيش خودش ميگه تو مملكته چه ميگذره چون اگر بچه هاي صنعت نفتي رو استخدام بكنه جايي براي دوستان وسفارش شدگان نميمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس