ظریف و روحانی

به نظر می‌رسد مقامات تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره چیزی به نام «فرجام برجام» دچار اختلاف شده‌اند...

سرویس سیاست مشرق «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عرب‌سرخی: منطقی نیست بالاترین مناصب را به جوانان بدهیم!

فیض ا... عرب سرخی، از فعالان اصلاح طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز پیرامون اظهارات محمدرضا عارف مبنی بر اینکه در انتخابات سال ۹۸ با دولت ائتلاف نمی کنیم، گفته است:

«کشور ما در وضعیتی نیست که بخواهیم بر طبل تک‌روی بکوبیم. من معتقدم که حتی باید در سطح وسیع‌تری با جریانات اصولگرا نیز صحبت کرد و آنها را قانع به نوعی همگرایی کرد تا بتوانیم از طریق یک همکاری گسترده در سطح ملی مشکلات کشور را کم کنیم.»

او در بخش دیگری از صحبت های خود نیز تأکید می کند:

من فکر نمی‌کنم که قرار بوده بالاترین مناصب را به جوانان بدهند که حالا بگوییم چرا این افراد را به معاونت برگزیدند. باید از انرژی و پتانسیل نیروهای جوان در سیستم استفاده شود اما قرار نیست سنگین‌ترین کارها بر دوش جوان‌های مجموعه قرار گیرد. اینکه مدیریت ما پیر باشد یک بحث است و حرف درستی است که باید از جوانان استفاده کرد اما اینکه بالاترین مناصب را در اختیار جوانان قرار دهیم به نظرم ایده منطقی نیست.[۱]

*صحبت های عرب سرخی که به تازگی اسنادی در زمینه سوابق وی در بازجویی خشن از دستگیرشدگان در دهه شصت منتشر شده، از آنرو به شدت محل تأمل است که همه می دانند شعار اصلی جریان سیاسی خاص همواره استفاده از جوانان و بانوان در پست های کلان کشور بوده است.

مسئله ای که اظهارات عرب سرخی و البته انتصابات این روزهای اصلاح طلبان در شهرداری تهران نشان می دهد صرفا یک لقلقه زبان و عاملی برای جذب رأی مردم است نه بیشتر و آنها خود در صف اول مخالفان اعطای پست های کشور به جوانان و نو شدن نسل مدیریتی کشور هستند.

مخالفت با اعطای مناصب مدیریتی کلان به جوانان همچنین بر اساس منطق نیز حرکتی غلط است و اتفاقا تأکیدات عقلانی و دینی بر آن است که جوانان ارجحیت بیشتری برای احراز پست های کلان حکومتی دارند.

به عنوان مثال اینکه شیخین نیز از دلایل مخالفت خود با حکومت امیرالمومنین(ع) را جوان بودن ایشان عنوان می کرده اند!

از طرفی اظهارات عرب سرخی در حالی است که هم دولت، هم شهرداری و هم شورای شهر تهران، جملگی در اختیار این جریان خاص سیاسی قرار دارد و در واقع عرب سرخی نیز آب پاکی را روی دست کسانی ریخته که انتظار داشتند چپ ها از جوانان هم استفاده کنند!

پیش از این، برخورد سرد و کوبنده ستاد جریان خاص با حزب جوانگرای ندای ایرانیان و انتصابات نجفی در موسسه همشهری نیز اعتراض جوانان اصلاح طلب را برانگیخته بود.

گفتنیست، داریوش قنبری از فعالین اصلاح طلب و از نمایندگان سابق مجلس نیز چند هفته قبل در صحبت هایی تأکید کرد که دولت هم به نحوی در اختیار اصلاح طلبان است.[۲]

***

 «زحمتکشان جامعه و فقرا خشن‌ترین هستند» توهین‌های جریان خاص به مردم تمامی ندارد...

فردی به نام حسین حسینی که خبرگزاری ایلنا از او با عنوان جامعه شناس یاد کرده، در مصاحبه با این خبرگزاری اصلاح‌طلب گفته است:

در جامعه‌ای که کودکان در اختیار والدین هستند و به نوعی والدین صاحب کودک هستند ممکن است هرگونه استثماری از طرف والدین وجود داشته باشد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که  شرایط بد اقتصادی تا چه میزان در بروز خشونت‌های خانگی به خصوص توسط پدر خانواده تاثیرگذار است، اظهار می دارد: طبق مطالعات هرچقدر از طبقات مرفه اقتصادی به سمت طبقات پایین و زحمتکشان جامعه برویم میزان خشونت خانوادگی افزایش پیدا می‌کند. بخشی از این خشونت‌ها قطعاً ناشی از شرایط بد اقتصادی است.[۳]

*قضاوت درباره اظهارات این فرد را به مخاطبان محترم وا میگذاریم...

گفتنیست، مسئله «فتنه اقتصادی» و حساس کردن طبقات پایین جامعه نسبت به مشکلاتی که شیوع خاصی ندارد، از مواردی بوده که طی سالیان گذشته بارها توسط دلسوزان کشور هشدار داده شده است.

از طرفی، اظهارات فرد یاد شده نیز در هیچ منبع آماری رسمی تأیید نشده و بلکه در مواردی خلاف آن تأیید شده است.

مسئله توهین های هرروزه اصلاح طلبان به قشر محروم و مستضعف و به کار بردن عباراتی مثل خشن ها، لبو فروشها، لشکر قابلمه بدست ها و ... نیز رویه ای است که گویا قصد تمام شدن ندارد.

***

اختلاف ظریف و صالحی درباره فرجام برجام؟!

ظریف هم به احتمال «شکست رسمی برجام» ایمان آورد

ایرنا گزارش داد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت دوازدهم به تازگی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی درباره فرجام برجام در صورت ادامه بدعهدی های آمریکا و یا خروج ترامپ از این توافق گفته است:

«تهران تعدادی گزینه در اختیار دارد که گزینه خروج از برجام و ادامه برنامه هسته‌ای با سرعت بیشتر هم یکی از آن‌هاست...برنامه هسته‌ای ایران همچنان صلح‌آمیز باقی خواهد ماند اما محدودیت‌هایی که ما آن‌ها را داوطلبانه پذیرفته ایم، به آن عمل نخواهیم کرد.»[۴]

*تأکید بر احتمال خروج ایران از برجام در حالی است که پیش از این، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و از مقامات ارشد حاضر در مذاکرات هسته ای گفته بود در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران به این توافق پایبند خواهد ماند![۵]

حسین موسویان، از مروّجین خارج نشین برجام هم نفر دیگریست که چند ماه قبل بحث میرایی برجام را مورد اشاره قرار داده بود.

برخی محافل تحلیلی که از ابتدا تأکید می کردند برجام هیچ دستاورد ملموسی برای مردم نخواهد داشت و تحریم تأثیرگذاری هم از قِبل آن لغو نخواهد شد، معتقدند برجام به لحاظ فلسفی هرگز توانایی مانایی ندارد و یقینا به سرنوشت توافق تیم آقای روحانی با غرب در سال های ۸۲ و ۸۳ مبتلی می شود.

***

1_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/198854

2_ mshrgh.ir/774574

3_ https://tnews.ir/news/f8df95167508.html

4_ http://www.irna.ir/fa/News/82676127

5_ http://snn.ir/fa/news/632125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    13 1
    آفرین به آقای عرب سرخی که شهامت داشت و راستشو گفت! فقط کاش این شهامتو قبل از انتخابات هم به خرج میداد.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    24 2
    اره راست میگوید جوانی که هنوز فاسد نشده و شما هم هیچ گونه نقطه ضعف یا اتویی از او ندارید یقینا صلاح نیست به مناصب ارشد نظام وارد شود و از سر و رمز و راز حج اقایان باخبر شود گند همه چیز رو میشود
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    19 0
    اوایل انقلاب خیلی این مسئولیت ها رو جوانان به عهده گرفتند مطمئن باشین اگه یه جوان نتونه کارای سنگین انجام بده یه آدم بالای 60 سال هم نمیتونه، چیزی که تو همین دولت زیاده
  • مجید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    34 2
    در روز مناظره علنا اعلام شد وزیر قاچاق وارد کرده و اعلام کردند نجومی می گیریم و اسراییل انگلیس امریکا هم از اینها حمایت کردند و ما مردم صف ایستادیم به اینها با اگاهی ااز ماهییت انها را ی دادیم .از ماست که بر ماست.....
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    12 0
    بعد انقلاب یکسری جوان اومدن و مملکت وضعیتش اینه چون اون جوانان پیر شدن ولی حاضر نیستند میدان به جوانها بدن البته سطح سواد جوانهای امروز با اونها زمین تا زیر زمین فرق میکنه چون اکثر قدیمیها سوادی نداشتن الان هم ترک میز و قدرت و ثروت واسشون مقدور نیست
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    16 0
    اقای جامعه شناس؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بهتره کمی به اخبار گوش کنی همین امروز رادیو میگفت که کارکن فرودگاه بیرجند گردنبد 30 میلیونی رو پیدا کردو به صاحبش داد. فقرا اگر شرافت نداشتن که مثل بقیه با دوز و کلک به نان و نوایی می رسیدن. خشونت واقعی را باید در زندگی امثال توی جامعه نشناس دید که با خشونت می خواهی ابروی فقرا ببری.
  • قاسم IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    8 0
    پاک بودن در جوانی شیوه پیغمبری است وگر نه هر ادمی در پیر جز تجربه خوب وعالی زمان جوانی در جایگاه خود وانتقال ان به نسل بعد با صبوری ومتانت الگوی جوان زمان خود باشد . .بس مدیران جوان با توجه به شور و نشاط که دارند فرصت ازمودن فن جدید در کنار تجربه بزرگان ترکیب مناسب برای کارهای اجرای میباشند
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    4 0
    اقای عرب سرخی شما؛ ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس