بارزانی

علیرغم تمامی فشارهای جامعه بین‌الملل، «مسعود بارزانی» به برگزاری همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق اصرار ورزید و ساعاتی پیش این همه‌پرسی آغاز شد.

سرویس جهان مشرق - لحظاتی پیش مراکز رای‌گیری برای همه پرسی جدایی منطقه کردستان باز شدند و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، قرار است درباره سرنوشت منطقه کردستان، رای‌گیری شود.

امروز (دوشنبه)، اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت 7 صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات 68 مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌ است.

تعرفه رای همه‌پرسی اقلیم کردستان

روز یکشنبه ایران و ترکیه رزمایش نظامی در مرزهای مشترک خود با کردستان عراق برگزار کردند تا آمادگی برای مقابله با هرگونه ایجاد بی ثباتی در منطقه را اعلام کنند.

همزمان، اختلافات میان احزاب کرد بر سر برگزاری همه پرسی به اوج خود رسید. حزب اتحادیه میهنی کردستان با اعلام مخالفت با همه پرسی، اعلام کردند اجازه برگزاری آن را نمی‌دهند و نیروهای امنیتی اتحادیه اقدام به محاصره محل‌های اخذ رای و برخی ساختمان‌های اداری کردند.

از سوی دیگر، بارزانی در نشستی خبری باز هم بر برگزاری این رفراندوم تاکید کرد. این اصرار بارزانی دولت مرکزی عراق را بر آن داشت تا با درخواست از ایران و ترکیه، کلیه مرزهای هوایی کردستان عراق از طریق دو کشور همسایه را مسدود نمایند؛ اتفاقی که به سرعت از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران و مقامات ترکیه اجرایی و اعلام شد.

آخرین تحولات همه پرسی کردستان، شامگاه یکشنبه با تماس‌های تلفنی میان رییس جمهور کشورمان با حیدر العبادی و اردوغان ادامه پیدا کرد.

هشدار ترکیه درپی آغاز همه‌پرسی کردستان عراق

وزارت خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد اگر همه‌پرسی جدایی کردستان امنیت ترکیه را تهدید کند، آنکارا تمام اقداماتی را که لازم باشد، انجام می‌دهد.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین از تمام اتباع ترکیه‌ای حاضر در منطقه کردستان عراق خواسته شده هرچه سریعتر آنجا را ترک کنند.

آنکارا با بیان اینکه این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد، تاکید کرد همه‌پرسی جدایی کردستان، ثبات و امنیت منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

منابع خبری تصویری از افراشته شدن تصاویر عبدالله اوجالان رهبر گروه تجزیه طلب حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) در مراکز اداری شهر کرکوک عراق منتشر کردند

توزیع برگه‌های همه‌پرسی تقلبی در برخی مناطق کردستان عراق

مدیر یک مؤسسه سازمان غیردولتی، محقق و حامی حقوق کردهای منطقه کردستان عراق، از توزیع برگه‌های همه پرسی تقلبی و جهت دار در برخی مناطق رای گیری خبر داد.

«امی ال بیم» مدیر مؤسسه سازمان غیردولتی «آزادی الجیان» در یک پیام در شبکه فیس بوک از تقلب و فساد در این همه‌پرسی در برخی مناطق خبر داد.

این محقق و نویسنده حامی حقوق کردها و ایزدی‌ها در کردستان عراق در این پیام که 5 ساعت قبل از شروع رسمی همه پرسی منتشر شده نوشت: «من بسیار ناراحت هستم که گزارشهایی از «عزالدیس» در ستاد رأی‌گیری «کادیا» دریافت کردم مبنی بر اینکه برگه‌های رأی به شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی داده می‌شود که از قبل بر روی آنها «آری» نوشته شده است».

 

بیم در ادامه افزود: «افراد کارمند در مناطق دیگر نیز تهدید شده‌اند که در صورت عدم شرکت در همه‌پرسی اخراج می‌شوند».
وی با اشاره به این موارد نوشت: «به هیچ وجه احتیاجی به برگزاری یک همه‌پرسی فاسد نبود. امیدوارم که مدیر ستاد رأی‌گیری در خصوص این مسئله تحقیقات انجام دهد».

ترکیه گذرگاه مرزی با کردستان عراق را بست

دولت ترکیه درپی آغاز همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، گذرگاه مرزی «خابور» با این منطقه در شمال عراق را بست.

رسانه‌های ترکیه گزارش می‌دهند آنکارا همچنین عبور و مرور از عراق به سمت ترکیه را مسدود کرده است.

با این حال شبکه کردی «روداو» گزارش داد که منطقه کردستان، خود تصمیم گرفته تا پایان فرایند همه‌پرسی جدایی، تمام مرزهای خود را ببندد.

«مسعود بارزانی» و استاندار کرکوک؛ نخستین مقامات شرکت‌کننده در همه‌پرسی

به نوشته پایگاه خبری عراقی «دجله»، بارزانی لحظاتی پیش پای یکی از صندوق‌های رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

«نجم الدین کریم» استاندار کرکوک که به دلیل اقدامات یک‌جانبه‌اش در این استان درباره همه‌پرسی، از سوی پارلمان عراق، از پستش خلع شده، از دیگر مقامات کُرد بود که رای خود را به صندوق انداخت و اظهار داشت که مشارکت در این همه پرسی آینده‌ای بهتر را برای ما تضمین می‌کند.

همچنین «صلاح‌الدین بهاء الدین» رئیس حزب «الاتحاد الاسلامی» از دیگر احزاب موافق برگزاری همه‌پرسی منطقه کردستان، لحظاتی پیش رای خود را به صندوق انداخت.

از ساعت 7 صبح امروز به وقت عراق، مراکز رای‌گیری برای همه پرسی جدایی منطقه کردستان باز شدند و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، قرار است درباره سرنوشت منطقه کردستان، رای‌گیری شود.

قرار است امروز (دوشنبه)، اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت 7 صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات 68 مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌ است و این روند را 400 ناظر بین‌المللی و 2 هزار ناظر محلی و 159 رسانه خارجی و 500 رسانه داخلی دنبال کنند. همچنین 23 هزار و 564 ناظر سیاسی نیز روند رای‌گیری را رصد خواهند کرد.

برگه رای نیز دارای دو گزینه بله به استقلال و نه به استقلال است که به 4 زبان کردی، عربی، ترکمانی و سریانی نوشته شده است.

خبرنگار «العربی الجدید» در اربیل نیز اعلام کرد: همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شده و نیروهای امنیتی کردی در نزدیکی مراکز رای‌گیری مستقر شده‌اند. همزمان از بلندگوهای مساجد صدای تکبیر پخش می‌شود و از شهروندان کرد به زبان کردی خواسته می‌شود که از منازل خود بیرون آینده و در همه‌پرسی شرکت کنند.

بر اساس این گزارش در مناطق مورد منازعه مذکور در بند 140 قانون اساسی عراق، نیز مراکز رای‌گیری باز شده‌اند اما حرکت در این مراکز بسیار ضعیف و کند است.

بیش از 5 میلیون نفر حق مشارکت در این همه پرسی را در 4 استان اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه و نیز مناطق مورد منازعه در کرکوک و ...را دارند هرچند که برخی منابع خبری این تعداد را 3 میلیون و 900 نفر اعلام می‌کنند.

هجوم مردم اقلیم کردستان عراق به فروشگاه‌های مواد غذایی/بحران سوخت و افزایش‌ قیمت‌ها

 منابع محلی در اقلیم کردستان عراق از به وجود آمدن هرج‌ومرج و همچنین هجوم گسترده مردم به مراکز تجاری و فروشگاه‌های مواد غذایی به‌سبب نگرانی مردم از پیامدهای بسته شدن گذرگاه‌های مرزی خبر دادند.

بر  اساس گزارش منابع خبری از جمله القرطاس نیوز و شبکه ماهواره‌ای الاباء، استان سلیمانیه از استان‌های مهم اقلیم کردستان (که به مقر جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق معروف  است)، از شامگاه گذشته شاهد هجوم گسترده مردم برای خرید مواد غذایی و وسایل ضروری زندگی بوده و جاده‌های منتهی به جایگاه‌های سوخت هم شاهد صفوف طولانی خودروهایی بوده که شهروندان از ترس بسته شدن مرزها به این مراکز هجوم آورده‌اند.

یک منبع عراقی تأکید کرده است مردم در اقلیم کردستان عراق با شنیدن خبر احتمال بسته شدن گذرگاه‌های مرزی زمینی، به جایگاه‌های سوخت هجوم آورده‌اند که این مسئله به بروز بحران شدید ترافیک در جاده‌های منتهی به این مراکز و همچنین ایجاد صفوف طولانی شده است.

به‌گفته این منبع، بنزین عملاً در بسیاری از جایگاه‌های سوخت اقلیم کردستان  عراق به اتمام رسیده است.

این منبع از هجوم گسترده مردم به انبارها و مراکز تجاری و اقتصادی برای انبار کردن مواد اساسی و مواد غذایی از ترس اتمام آن در بازار در صورت اعمال محاصره اقتصادی بر اقلیم از سوی کشورهای همسایه خبر داده است.

منابع محلی همچنین از اقدام نیروهای پیشمرگه در وادار کردن شهروندان عرب شهرستان شیخان در استان نینوا به مشارکت در رفراندوم خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پیشمرگه برخی از خانواده‌های عرب ساکن شهرستان شیخان را مجبور کرده‌اند در این همه‌پرسی شرکت کنند. به‌گفته این منابع، گروه‌های مسلح کردی خیابان‌ها و جاده‌ها را برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم پر کرده‌اند که این اقدامات سبب بروز تنش و همچنین نگرانی در این شهر شده است.

حمله جنگنده های ترکیه به مناطق کوهستانی شمال عراق

هواپیماهای جنگی ارتش ترکیه بخش هایی از مناطق کوهستانی شمال عراق را هدف قرار دادند.

­جنگنده های ترکیه ارتفاعات زاپ ، آواشین و باسیان در شمال عراق را بمباران کردند.

دستور بارزانی برای محاصره تاسیسات نفتی کرکوک

یک منبع آگاه امنیتی، دوشنبه (امروز)، اعلام کرد که نیروهای کردی وابسته به ریاست منطقه کردستان عراق، تاسیسات نفتی در اطراف کرکوک را محاصره کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری SNG، نیروهای مسلح کردی، در استان کرکوک، از شب گذشته در اطراف کرکوک به طور مشخص در اطراف تاسیسات نفتی این شهر مستقر شده‌اند و این اقدام پس از آن صورت گرفت که بغداد از اربیل خواست که تاسیسات نفتی مذکور را به دولت مرکزی تسلیم کنند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مسلح کردی، تمامی راه‌های منتهی به میدان‌های نفتی خباز، کرکوک و باباکرکر را بسته‌اند و تدابیر شدید امنیتی در این مناطق برقرار کرده‌اند.

آنکارا بستن گذرگاه مرزی «الخابور» با کردستان عراق را تکذیب کرد

دولت ترکیه بسته شدن گذرگاه الخابور در مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق را تکذیب کرد.

آنکارا اعلام کرده است که تنها تدابیر امنیتی در این گذرگاه تشدید شده اند و تصمیم دیگری در این خصوص اتخاذ نشده است.

گفتنی است، پیشتر برخی رسانه ها از بسته شدن گذرگاه الخابور در مرزهای مشترک با کردستان عراق به دلیل برگزاری همه پرسی این اقلیم خبر داده بودند.

نیچروان بارزانی: تهدیدهای «العبادی» ما را یاد صدام انداخت

«نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، همزمان با برگزاری همه پرسی جدایی این منطقه در یک کنفرانس خبری حاضر شد.

به نوشته «اسکای نیوز»، وی در سخنانی تند علیه «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق گفت: تهدیدهای العبادی، ما را یاد «صدام» انداخت. با این وجود ما برای گفت‌وگو با بغداد به دور از این تهدیدها تلاش می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق نیز آماده مذاکره باشد.

وی افزود: تصمیمات العبادی در واکنش به برگزاری همه‌پرسی به منزله تحمیل تحریم‌هایی دسته‌جمعی علیه ملت کردستان است. تجارب تاریخی نشان می‌دهد که تحمیل تحریم‌های جمعی علیه ملت‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دولت فدرال عراق درچارچوب اقدامات تنبیهی خودعلیه منطقه کردستان از کشورهای جهان خواسته است که از خرید نفت منطقه کردستان خودداری کنند.

شورای امنیت ملی عراق روز گذشته، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت عراق خود را مسئول حفظ منافع شهروندان عراقی از جمله شهروندان کرد می‌داند، بنابر این برگزاری همه‌پرسی از نظر بغداد اقدامی یکجانبه و غیرقانونی است که امنیت و ثبات منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

براساس این بیانیه، شورای امنیت ملی عراق ضمن درخواست عدم خرید نفت از منطقه کردستان، از کشورهای جهان خواسته است که در زمینه گذرگاه‌های صادرات نفت فقط با بغداد تعامل کنند.

بغداد همچنین از اربیل خواسته است که مناطق مرزی و فرودگاه‌ها را به دولت مرکزی تحویل دهد.

دراین بیانیه تاکید شده است که  بغداد  انجام اقدامات سیاسی و دیپلماتیک  علیه همه‌پرسی و تصمیم یکجانبه بارزانی برای برگزاری آن برای خود محفوط می دارد.

نخست‌وزیر منطقه کردستان ضمن محکوم کردن این اقدامات دولت عراق، درباره مخالفت‌های ترکیه با همه‌پرسی جدایی این منطقه، گفت: روابط ما با ترکیه همچنان ادامه دارد و ما خواستار سفر به آنکارا برای توضیح دادن درباره انگیزه‌های برگزاری این همه‌پرسی به مقامات ترک از نزدیک هستیم.

سفر نظامی اردوغان به تهران

بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و فرمانده ارتش این کشور به زودی به تهران سفر خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکیه چندی قبل  اعلام کرده بود که چهارم اکتبر(12 مهرماه) به منظور دیدار دوجانبه و برگزاری نشست راهبردی عازم تهران می‌شود.

این سفر درحالی انجام خواهد شد که امروز همه پرسی جدایی کردستان عراق برگزار شد.

بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به همه پرسی جدایی کردستان عراق گفت: همه پرسی کردستان تنها باعث وخیم تر شدن ناامنی موجود و بی ثباتی در عراق خواهد شد.

اردوغان: تمام گزینه‌ها برای ممانعت از تشکیل دولت کُردی روی میز است/ فقط اسرائیل حامی جدایی کردستان است

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) گفت که همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، غیرقابل قبول و اجازه آن را نخواهند داد.

اردوغان طی سخنرانی در استانبول با بیان اینکه همه‌پرسی کردستان غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی عراق است تاکید کرد که ترکیه هیچ ارزشی برای آن قائل نیست.

وی تاکید کرد هیچ کشوری حامی جدایی کردستان از عراق نیست و فقط رژیم صهیونیستی از تشکیل دولت کُردی مستقل در شمال عراق حمایت می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ارتش ترکیه تمام اقدامات لازم در مرز را انجام داده گفت در صورت نیاز به اقدام نظامی مشابه عملیات «سپر فرات» در شمال عراق، آنکارا در آن تردید نخواهد کرد. ما مرزهای خودمان با شمال عراق را به طور کامل خواهیم بست.

اردوغان با بیان اینکه نمی‌پذیرند یک دولت تروریستی در مرزهای جنوبی‌شان تشکیل شود، تاکید کرد به زودی مرزهای ترکیه با عراق به طور کامل بسته خواهد شد.

وی همچنین از قطع واردات نفت از منطقه کردستان در آینده نزدیک خبر داده و گفت زمانی که این اتفاق بیافتد، اقتصاد آنها نیز فرو خواهد ریخت.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد که تمام گزینه‌ها برای ممانعت از تشکیل دولت کُردی مستقل در شمال عراق، روی میز است.

العامری: به هر قیمتی مقابل همه پرسی می‌ایستیم

«هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر عراق و از فرماندهان اصلی الحشد الشعبی از منطقه عملیاتی «الحویجه» برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را یک توطئه بزرگ توصیف کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، هادی العامری، گفت: باید مقابل این توطئه بزرگ بایستیم و اجازه ندهیم تا این توطئه به بار بنشیند.

او افزود: این توطئه وحدت و یکپارچگی عراق را هدف قرار داده و به هر قیمتی شده اجازه نمی‌دهیم تا به سرانجام برسد.

شرط ترکیه برای عملیات نظامی در اقلیم کردستان

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد در صورت وقوع هرگونه اقدام علیه ترکمن‌ها در منطقه کردستان عراق، آنکارا برای عملیات نظامی تردید نخواهد کرد.

چاووش‌اوغلو طی مصاحبه تلویزیونی گفت درپی همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، ترکیه دیگر به نیروهای پیشمرگه اجازه حضور و تمرین نظامی در پایگاه بعشیقه در شمال عراق را نمی‌دهد.

مقتدی صدر خواستار سیطره بر گذرگاه‌های عراق شد

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق طی بیانیه‌ای خواستار سیطره نیروهای عراقی بر کلیه گذرگاه‌های مشترک با منطقه کردستان و حمایت از مرزهای کشور شد.

وی همزمان با برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان بیانیه‌ای در رد این همه‌پرسی صادر کرد و از دولت عراق خواست تا کنترل کلیه گذرگاه‌های زمینی و هوایی را به دست گیرد و با اعلام آماده‌باش نیروهای امنیتی، از مرزهای کشور حمایت کند.

پارلمان عراق نیز امروز اعلام کرد که بغداد همه گذرگاه‌های زمینی خود با مناطق تحت کنترل کردستان را مسدود خواهد کرد. نمایندگان همچنین تصمیم گرفتند که حقوق ماهیانه همه کارمندانی که در همه‌پرسی شرکت‌کرده‌اند، قطع و خودشان نیز اخراج شوند.

بنا بر تصمیم امروز پارلمان عراق، می‌بایست قطع قاچاق نفت [از کردستان] متوقف شود به گونه‌ای که صادرات نفت فقط توسط دولت مرکزی در بغداد انجام شود.

دستور ویژه العبادی برای حمایت از شهروندان عراقی

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به نیروهای امنیتی عراق دستور داد تا از شهروندانی که در طول همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تحت ظلم واقع می‌شوند، حمایت کنند.

به نوشته پایگاه خبری «دجلة»، العبادی دستور داد از شهروندانی که از سوی نیروهای پیشمرگه و آسایش تحت فشار قرار می‌گیرند تا به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، بله بگویند، حمایت شود.

امروز گزارشهایی درباره اقدام نیروهای آسایش در کرکوک، منتشر شده بود که خانواده‌های آوارگان جنگ‌زده پناهنده به این شهر را تحت فشار قرار می‌دهند تا به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان بله بگویند یا از شهر خارج شوند.

دیده‌بان حقوق بشر عراق نیز در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی وابسته به منطقه کردستان، بر خانواده‌های مذکور فشار آورده‌اند که در این همه‌پرسی شرکت کنند. به همین دلیل نیز، بیش از 250 خانواده به دلیل مخالفت با همه‌پرسی و رد شرکت در تظاهرات حمایت از استاندار برکناری کرکوک، طی دو روز گذشته از کرکوک خارج شده‌اند.

اقدامات اولیه دولت عراق در واکنش به همه‌پرسی

یک منبع دولتی عراق اعلام کرد که دولت این کشور از روز گذشته شروع به اجرای تصمیمات کابینه امنیتی درباره همه‌پرسی کردستان عراق کرده است.

این مقام دولتی که خواسته تا نامش فاش نشود، به شبکه آسیا گفت: با کشورهای مرتبط برای توقف همکاری با اقلیم در خصوص گذرگاههای مرزی و فرودگاهها و صادرات نفت هماهنگی صورت گرفته و به این کشورها گفته‌ایم که فقط با دولت مرکزی عراق همکاری کنند.

او افزود: این کشورها نیز موافقت کرده و اقدامات اولیه را در این خصوص انجام داده‌اند.

این مقام عراقی در ادامه گفت: به مراجع قضایی و دستگاههای نظارتی درباره بلوکه کردن اموال مربوط به اقلیم و برخی سیاسیون که از فروش نفت به دست آمده، دستورات صادر شده است.

بنا به گفته وی، کارمندانی هم که در اجرای همه‌پرسی نقش داشته‌اند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

ترکیه، شبکه‌های منطقه کردستان عراق را از «ترک‌ست» حذف کرد

شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، با حذف شبکه‌های تلویزیونی منطقه کردستان عراق را از «ترک‌ست» موافقت کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «خبر ترک» ترکیه، این شورا روز دوشنبه (امروز) با حذف شبکه‌های کردی «رودآو» و «کردستان 24»، وابسته به منطقه کردستان عراق از ماهواره ترک‌ست موافقت کرده است.

شبکه رودآو وابسته به مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق است و طی چند ماه گذشته تبلیغات گسترده‌ای در منطقه کردستان عراق و خارج از آن برای رفراندم جدایی انجام داده است.

همه‎پرسی کردستان عراق تمدید شد

 کمیته عالی انتخابات و همه‌پرسی کردستان عراق اعلام کرد که درصد مشارکت در همه پرسی امروز تا ساعت 17:00 به وقت محلی، 76 درصد بوده است.

کمیته انتخابات و همه‎پرسی کردستان همچنین اعلام کرد که همه‏‎پرسی برای جدایی کردستان تا ساعت 19 به وقت محلی تمدید شده است.

منطقه کردستان عراق صبح امروز برای جدایی کردستان از این کشور همه پرسی برگزار کرده است.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل از همه‌پرسی جدایی کردستان عراق

دبیر کل سازمان ملل ضمن درخواست از اربیل و بغداد برای گفت‌وگو، ابراز نگرانی کرد که همه‌پرسی کردستان می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند.

وی از مقامات منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق خواست مشکلات خود را با گفت‌وگو حل کنند.

آغاز مانور نظامی مشترک ترکیه و عراق

فرمانده ستاد عراق از آغاز مانور نظامی مشترک بین این کشور و ترکیه در مناطق مرزی خبر داد.

به گزارش شبکه سومریه، سرلشکر عثمان الغانمی، فرمانده ستاد ارتش عراق شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه و عراق تمرین‌های نظامی گسترده‌ای را در مناطق مرزی مشترک خود شروع کرده‌اند.

پیشتر امروز، بینالی ایلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفته بود نیروهای عراق در مانورهای نظامی ترکیه در مرزهای جنوبی مشارکت خواهند کرد.

النجباء: برای آزادسازی کرکوک آماده هستیم

گروه مقاومت اسلامی «النجباء» عراق امروز در بیانیه‎ای اعلام کرد که کرکوک استان اشغال شده است.

در ادامه بیانیه گروه مقاومت اسلامی عراق آمده است که النجباء آماده است اراضی مورد مناقشه عراق را آزاد کند.

پایان رأی گیری برای همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق

رأی گیری برای همه‌پرسی جدایی کردستان عراق به پایان رسید.

همزمان با پایان مدت زمان اعلام شده از سوی کمیته عالی همه‌پرسی کردستان عراق برای تمدید یک ساعته آن، شمارش آرا شروع شد.

این کمیته ساعت 18 به وقت محلی، رأی گیری را یک ساعت دیگر تمدید کرد. با این حال این تمدید شامل استان کرکوک نمی‌شد.

منابع کردی میزان مشارکت در این همه‌پرسی را 76 درصد اعلام کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 243
  • در انتظار بررسی: 77
  • غیر قابل انتشار: 93
  • یونس IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      برای تجزیه کشورهاب منطقه میخان جداشن؟!؟!؟!؟ بایدمیزاشتیم داعش میومد صافشون میکرد بعد میرفتیم نجاتشون میدادیم
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      منو بیاد همه پرسی جدائی بحرین از ایران و خوشحالیشون انداخت که بعد 50 سال الان ب چه روزی افتادن
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      چه کشوری بشه! نه راه زمینی ، نه راه هوایی! به جز نفتم هیچی ندارن ... دولت مستعجل که میگن اینه ...
    • رشید IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      بارزانی ترامپ کردستان است این خیانت به قانون اساسی و کردهاست
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      اسراییل دوم بی معناست وقتی در تمام کشورهای همسایه ما آمریکا پایگاه داره و در جمهوری آذربایجان و ترکیه سفارت اسراییل برقراره . بجای اسراییل دوم میتونیم ایران دوم و محور مقاومت کردی ایجاد کنیم . تحولات همیشه مطابق میل ما پیش نمیره پس بهتره به فکر منافع خودمون باشیم . اجازه ندیم عربستان و ترکیه و اسراییل از خلا حضور ما سو استفاده کنند .
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      57 22
      احسنت
    • US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      ۱۰:۵۶ - اسرائیل دوم یعنی کشوری دیگر مانند اسرائیل بر اساس قوم گرایی شکل بگیرد با این ایده که هر قومی باید یک کشور داشته باشد و قوم صهیون هم این گونه می خواهد وحود خود را توجیح کند درسته پایگاه نظامی دارد آمریکا و سفارت ولی فعالیت اسرائیل در کردستان فراوان است مثل حمایت از پژاک و دموکرات که در ترکیه و آذربایجان گروهک های تروریستی نیست که ایران را نا امن کند بعد از تشکیل کردستان جعلی تروریست های کردی نقویت خواهند شد و حضور اسرائیل شدت خواهد یافت و سران کرد خود را هم راستا با غرب پیش می برند نه محور مقاومت
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      91 73
      رهبر به سردار سلیمانی دستور دادن در کمک به مردم عراق فرقی بین شیعه و سنی و کرد و ایزدی قائل نشید
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      49 28
      ناشناس آمریکایی اتفاقا متاسفانه تنوع قومی و مذهبی در خاورمیانه بیشتر باعث تهدیده تا فرصت
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      40 10
      ۱۱۴۰ کمک مساوی به معنی تجزیه طلبیه؟!!!!
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      78 58
      خداروشکر که رهبری داریم که شیعه و سنی را برادر میداند
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      76 36
      رهبری قطعا مانع جنگ و درگیری بین مسلمانان هست و همش به اتحاد و برادری همه رو فرا میخواند
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      77 63
      من موندم چرا اینقدر کردها به ایدئولوژی مارکسیستی و الهادی گرایش دارن ؟ چرا اینقدر بحران آفرینن ؟
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      18 1
      با سلام جالبترین نظررامثل همیشه جناب اقای صدردادندکه فرمودند نیروهای عراقی مرزها را بگیرند یعنی کاری به داخل کردستان نداشته باشند وفقط مواظب باشند همسایگان وارد کردستان نشوند.دقیقا موافق نظرکردها .حالا اقای صدر چرا همش ساز مخالف عراق میزنه وکارها ونظراتش خلاف منافع عراقه خدا داندوبس.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      24 27
      مرگ بر انگل ستان
  • محمود IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    بابا این کردا پنجاه ساله که میخوان جداشدن چیکارشون دارین دلشون رو خوش کردن ولی چنان کشور فاسدی راه بندازن که نگو
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      21 36
      برو گمشو
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    فتنه کردی زیر تابوت داعش.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      بله تا ابد باید کردها تحت فرمان اعراب باشند !
    • عبدالله IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      88 29
      هنوزصدام وداعش نرفتند که بارزانی بین برادران مسلمان فتنه ایجاد کرد . کی اهل اسلام وقرآن نژادپرستی رارهامیکنند ومتحدمیشوند ودشمنان خدا رابدوستی نمیگیرند ؟ فلسطین بازهم بایدمنتظربماند چون عده ای اسلام فروش پرچم اسراییل دروغین را دردست گرفتند امابزودی پشیمان میشوند .
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    هنوز هیچی نشده ذات و نقشه کثیفشون علنی نشون میدن.اقلیم باید منحل و بارزانی اعدام بشه
    • من IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      9 16
      خوبه بارزاني بهونه رو داد دست حكومت كه درست و حسابي حالشو بگيرن. تهديد امنيت ملي هر كشوري جرم خيلي سنگيني هست و همه كشورها در قانونشون اين رو دارن و درست و حسابي هم با اين ياغي ها برخورد ميكنن
  • US ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    مرگ بر مزدوران صهیونیسم و امپریالیسم
    • موسوی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      آقا منم میخوام اقلیم موسوی و پسران تشکیل بدم و حکومت خود مختار تشکیل بدم!!!!!!!! خخخخخخ واقعا بعضیها چقدر منطق قوی ای دارند!
  • حسین IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    متاسفانه نقطه ضعف کردها توسط دشمنشان کشف شده و از ان سوء استفاده میکنند.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      69 51
      نقطه ضعف کردها مسعود بارزانیه
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    53 77
    خخخخخخ عجب بازیگر منطقه ای هستیم
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      17 15
      نمونش داعش و صدام و امریکا
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    96 52
    رو برگه نوشته بلی در حالی که باید مینوشتند آری. در فارسی و کردی آری درسته.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      48 49
      اصلان از زبان کردی خبر داری همین طوری افضات پشت افاضات
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      66 31
      نه شما خبر دارید که نمیدونی بلی عربیه. کردی و فارسی از شاخه زبان های ایرانی خانواده زبان های هند و اروپاییه.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      56 45
      فراسی نصفش عربیه ، بزار کردی هم این بلی رو از عربی داشته باشه
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      47 4
      پس نعم به چه معنیه؟
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    چرا هیچ کاری انجام نمیدیم باید یک واکنش کوبنده انجام بدیم
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      امشب نخود بخور و فردا برو واکنش کوبنده انجام بده!!!
    • حامد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      57 25
      سلام. چرا اصل مطلب رو زیر سوال میبری. واکنش کوبنده یعنی اقدام نظامی. ما به این دلیل مخالف همه پرسی هستیم که امنیت منطقه رو خراب میکنه فتنه ایجاد میکنه. اگه اقدام نظامی کنیم که زودتر و بدتر به اون فتنه میرسیم!
    • سالار US ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      اب رو بریزد آنجا که میسوزه خصوصا ترکیه
    • سالار US ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      67 68
      اب رو بریزد آنجا که میسوزه خصوصا ترکیه
  • سید محمد مصطفوی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    بارزانی هرموقع تونستی با نیروهای بی عرضه و ترسوت 5 ساعت جلوی داعش ایستادگی کنی و به پای ایران نیوفتوی و ببوسی اون موقع ادعای کشور داری کن. زنده باد کردهای وطن پرست ایران اسلامی که غیور مردان جهان هستند. یاشاسین منیم ایرانیم. یاشاسین منیم گزل ایرانیم. یاشاسین ایران کردلرین.
    • رودابه IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      به زبان مغولی صحبت نکن.
    • کوردستان US ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      اخه چرا حرف الکی میزنی اگر اونا نبودن الان تو مرزهای غرب کشور باید با داعش میجنگیدین!!! نمک نشناسی هم حدی داره!!!!!
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      7 54
      حرف الکی نزن
    • GB ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      مغول ها شرف دارن به مزدورهای خائن اسرائیل
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      25 47
      چی میگی بابا همه مشکلات ما از همون زمان شروع شد که به قول عطاملک جوینی زبان ایغوری در دربار مغولان هنر شد و دزدی و ریا و تهمت و تقلب رواج یافت و فضل گشت
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      مردک برو و بین نیروهای کرد چه بلایی سر داعش آوردن. ترسو خصلت شما بچه سوسولای بی عرضه س نه کردها. در ضمن این ایرانه که امنیتش رو مدیون کردهاست اگه فقط یک ساعت کردها مرز رو واسه داعش باز کنند ناموس همه تونو به باد میدن داعشی ها. کردها با ایران هیچ مشکلی ندارند و همینطور نظام ایران مشکلی با اونا نداره. کردها خودشون رو صاحب ایران میدونن نه دشمن ایران. برو یه مطالعه سطحی از تاریخ بکن ببین اولین تمدن دنیا رو کی برپا کرد. برو ببین کردها واسه همین انقلاب ایران چه کمک هایی به امام و رهبری کردند برو ببین کردها در جنگ با صدام حسین یزید چه نقشی داشتند. مشتی بچه سوسول امثال تورو کردها اصلا آدم حسابشون نمیکنن که حرفاتون رو به بحث بکشونن امثال تو فتنه گر و منافق هستین که قصد دارین با این مزخرفات شصت میلیون کرد را برعلیه کشور بشورونی
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      90 25
      رودابه: dna کل ایرانیا ترکیبی از عرب و مغول و دیگر اقوام هستند. برخی نقاط ممکنه بیشتر ترکیبی باشه برخی یه خورده کمتر. الکی توهمات آریایی و ... نزن
    • GB ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      82 67
      کوردستان . کمک های ایران نبود الان اربیل و سلیمانیه جزو امارت داعش بود برای ایران فرقی نمی کرد اگه ایران مستقیما عمل می کرد فورا بساط داعش رو جمع می کرد
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      28 45
      سردارو بفرستید با هفت نفر اقلیمو آزاد کنه!
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      76 55
      اگه سردار سلیمانی نبود هیچ کسی داخل کردستان هم نبود که رای بده همون موقع همه مرده بودن
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      22 38
      خودشون داعش را درست کرده اند و به جان کردها انداختند و حالا میخان خودشان راقهرمان جنگ با داعش جا بزنند . برو عامو خیلی وقته دستتون رو شده و حنا تون رنگی ندارد.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      18 2
      ۱۶:۰۴ - تجزیه طلب توهمی مزدور اسرائیل . داعش رو به اعتراف هیلاری کلینتون و خود امریکایی ها و عربستان و اسرائیل راه انداختن همونایی که پشت تجزیه کردهای عراق هستند . جای دستت درد نکنه که کمکتون کردیم پروبازی هم در میارید
    • محمد طاها IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      10 5
      در جواب رودابه 60ملیون کرد واعجبا؟
    • محمد طاها IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      12 6
      رودابه از کی تاحالا زبان ترکی شده مغولی ؟می تونی جواب بدی خیلی به خودتون می نازید؟
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      18 2
      محمد طاها جان: زبان ترکی از خانواده زبان های چینی-تبتی Sino-Tibetan هستش اما این مسئله زبانیه و فقط در حد بسیار ناچیزی نژادی حساب میشه که اون میزان هم در واقع در همه نقاط ایران هست چرا که تمام نقاط ایران در تصرف مغول بوده.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    عجب کانون فساد و بحرانی با نقشه اسراییل داره بیخ گوشمون شکل میگیره . حیف از میلیاردها دلاری که از شکم خودمون و طرحهای عمرانی زدیم بلاعوض و حاتموار ریختیم تو اقلیم کردستان . حالا دار و دسته بارزانی بیشرف حالشو میبره . کار خدا رو ببین
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    38 60
    مقدر شده است که خاورمیانه همیشه در آتش و گرفتاری باشد ...
    • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      57 8
      مقدر نشده منتهی مردم خاورمیانه در طول تاریخ ثابت کردن که بیشترشون دوست دارن همیشه در حال تغییر وضعیت باشن!!!! حالا بعضی هاشون به فکر وضعیت بهترن و بعضی هاشون هم خوشی میزنه زیر دلشون و هوایی و جوگیر میشن اما نمیدونن که سرنوشت بدتری ممکنه گریبانگیرشون بشه
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      47 10
      مقدر چیه ..... نقشه چند صد ساله کشورهای غربی هست کسانی که صندلی اول سازمان ملل و حقوق بشر رو در اختیار دارن و اکثر کشورهای این منطقه هم متاسفانه از عقل و هوش کم استفاده میکنن و ........
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      4 4
      عجب
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      2 0
      4 دهه دیگه تموم میشه. هم نفت هم جنگ و آتش.
  • اقایی US ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    83 54
    خون سرد باشید . نقشه آمریکا و اساعیل شکست می خوره. دست به هیچ کاری جز بستن مرزهای زمینی و هوایی نباید زد. بنزین کردستان از طریق ایران تامین و ارسال می شه. بیشتر از 10 روز بنزین ندارند. چای بنوشید و به ریش این داستان کمدی بخندید
    • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      28 44
      اگه ترکیه منافق تحت فشار اسرائیل بهشون راه نداه
  • مهرداد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    73 37
    بالاخره بعداز شب عروسی و هلهله، درد زایمان هم دارد حالا بگذارید تا شکمشان باد کند برای آن موقع خودمون جراحی شون می کنیم.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    شما در برابر مردم کوردستان نابود میشوید.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      75 58
      مرگ بر تجزیه طلب
    • GB ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      74 45
      زکی به همین خیال باشید جمهوری مهاباد رو تو خواب خواهید دید الان هم اوایل انقلاب نیست دوباره غلطی کنید
    • مانی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      6 11
      .... به الک !!!!!
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      22 17
      آخ مردم از ترس
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    69 77
    چرا دروغ میگید من امشب از سلیمانیه برگشتم . اتفاقا از لحاظ حفظ فرهنگ ایرانی کردها عراقی بهترا زشته بخدا انصافم خوب چیزیه واسه ادم
    • GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      68 40
      حفظ فرهنگ ایرانی به چه درد ما می خوره وقتی مزدوری دشمنان ایران و صهیونیست ها رو میکنن تو دبیرستان های اسرائیل هم فارسی یاد میدن برای ضربه زدن به ایران فرهنگ ایرانی در خدمت دشمنان ایران یک سلاح برای ضربه زدن به ایران
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    84 17
    خدائیش هر کجا دیدید فتنه ای علیه مسلمانان بخصوص شیعیان ایجاد شده شک نکنید پای صهیونیستها در میان است ...فقط به فکر تجزیه کشورهای اسلامی است
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    57 20
    بوی جنگ بزرگی از خاورمیانه به گوش میرسه.
    • محمد US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      34 6
      فک کنم به مشام میرسه درسته... حالا شما رو نمی دونم
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      11 2
      ایول خندیدم
  • هومن DE ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    83 68
    ما عراق یکپارچه و واحد به رسمیت میشناسیم. نه کردستان عراق را.
    • کوردستان US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      64 78
      اصن کی به حرف شما گوش داده تو دنیا!!!
    • GB ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      59 40
      کوردستان عراق . تجزیه طلب جز رژیم فاشیستی کودک کش و جنایتکار صهیونیستی که کسی برای شما هم تره خورد نمی کنه
    • خ IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      4 16
      ماهم کشور جعلی ایران و ترکیه را که ستون و پایه هاش براساس تبعیضه قبول نداریم
  • باغبان پیر FR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    66 28
    عکس های ملا مصطفی بارزانی و مسعود بارزانی با عوامل بیگانه در فضای مجازی شرچشمه این این تحرکات در منطقه را آشکار میکند. عکس ها قویتر از نوشتن سخن میگویند. تحرکاتی که به نام مردم کردعراق و به کام استعمارگران و دود ان به چشم همه ساکنان منطقه . آیا افرادی از مردم کرد عراق که به حرفهای دل خوش کن امید دارند میدانند بازیچه دست و قربانی سیاست های چه کسانی هستند؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    59 44
    مشتی خائن این تجزیه طلب را ساکت کنید.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    قصد توهین ندارم ولی متاسفانه این یک واقعیت هست که تقریبا اکثر کردهای عراق بسته به شرایط و موقعیت سریع تغییر موضع میدن و به راحتی روی نامردی رو سفید میکنن و این یک واقعیت هست و اگر هم کردها ناراحت میشن از این مطلب باید بگم که ما ها خیلی وقته از این اخلاق بی ثبات کردها ناراحتیم ...... و درضمن چرا کردها ۳سال پیش این مطلب را عنوان نکردن ...!!!؟؟؟ چرا وقتی در محاصره داعش بودن و به کمک بقیه احتیاج داشتن اون زمان اقدام نکردن ....!!!؟؟؟ و حالا که خرشون از پل گذشته .... و به راحتی نمک میخورن و نمکدون ......
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      81 50
      همین کردها بودن که گروه گروه پاسدارها و بسیجی های مظلوم رو عین شمر سر میبریدن
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      87 32
      اینا همیشه از کرامت ایران و رهبری استفاده کردن وبموقعشم ضربشونو زدن ولی اینبار این بلا آتشی میشه تو خرمنشون و دودمانشونو نابود میکنه مردم بیدار شدن امروز
    • بیسیمچی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      3 6
      انصافا گل گفتی. به مرامی و بی صفتی بدترین صفته
  • عباس IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    32 34
    به نظر من یک کشور از مابین ایران و عراق و ترکیه از همه خوشحالتره از اعلام رای گیری. اونم ترکیه هست ظاهرا عصبی نشون میدن خودشونو ولی ذر باطن خرسندند.و میخوان با این بهانه قسمت هایی از عراق رو اشغال کنند و ضمیمه خاک خودشون کنند
    • اهورا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      30 11
      ترکیه همون لقمه‌ای که برداشته صد ساله تو گلوش مونده اشغال کنه بعد چجوری میخواد نگه داره؟
    • میکائیل IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      34 5
      این چه حرفی شما می زنید ترکیه بعد ازعراق بزرگترین بازنده این جریان خواهد بود
    • ali IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      16 10
      اقای میکاییل.. اتفاقا بزرگترین بازنده این جریان عراقه و بعدش ایران ..ترکیه خوب بلده از اب گل الوده ماهی بگیر ه و مطمینا خواب های زیادی دیده واسه مناطق نفت خیز شمال عراق . تا حالا بهانه ایی نداشت الان بهانه خوبی اومده دستش
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      25 13
      ببینید با اعلام سفر قریب الوقوع اردوغان به تهران معلومه قضیه بسیار جدیه وترکیه میخواد با ایران و عراق متحد باشه نه با طرح اسرائیل و این یعنی متضرر شدن ترکیه از این تقسیم و بدیهی هم هست که باید بترسه از کردای پ ک ک داخلیش.
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      4 1
      بعضی از استانهای شرقی ترکیه کردنشین هستن و ترکیه خطرو بیشتر از ایران احساس کرده
  • شاهد IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    58 28
    مهره های استکبار یکی پس از دیگری در حال روشدن هستند(گروه های تکفیری - داعش - تجزیه طلبان و...)والبته شکست خوردند وخواهند خورد چون این سنت خداوند است که حق پایدار وباطل رفتنیست.وخداوند سرونشت هیچ ملتی را تغییر نخواهد داد مگر اینکه خودتغییر دهند. کردهای غیور وآزاده کشور این درس را از تاریخ نچندان دور گرفته اند که با امثال بازرانی ها بیش از چند روزی توان مقابله با حتی گروهکهای همانند داعش را نداردند واین یعنی عدم امنیت که رکن اصلی مملکت داریست وبدون آن استقلال معنایی ندارد
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    78 81
    یعنی اگه اقلیم منطقه ای شیعه نشین هم بود همینجور نظر می دادید. تمام کشورها می خان از کوردها واسه منافع خودشون استفاده کنن. تو سوریه اصلا جز آمار حسابشون نمی کنن توی ترکیه میکوبن تو سرشون و میگن کرد وجود نداره تو عراق هم که صدام هر وقت تونست نسل کشیشون کرد. اگه قراره بدبخت بشن بزار زیر پرچم خودشون باشن شما چرا نارحتیت.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      64 15
      کردها بارها ثابت کردن که قومیت براشون از هر موضوعی مقدستره و این کج رفتاری ثمری جز تاخت و تاز و خشونت نداره بشینیم تا ایران رو هم درگیر کنن چی میگی برای خودت خائن
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      83 80
      مگه صدام فقط کردها را کشت صدام یک دیکتاتور بود که کرد و عرب و ترکمن براش فرقی نمی کرد و از سنی و شیعه تا می نونست کشت ! ترکیه و سوریه چه ربطی به عراق داره ! خوبه الان رئیس جمهوره عراق هم کرده و اقلیم دارای رئیس جمهور و پارلمان و پرچم هست ! البه الان چهارسال با دیکتاتوری بارزانی اداره میشه ! زیاده خواهی هم حدی داره خوبه حالا همین سوریه هم از پ ک ک حمایت میکردش
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      43 21
      یک دلیل واضح وجود داره: تاریخ، باید از تاریخ و واکنش مردم درس گرفت تجزیه طلبی که از زمان جنگ جهانی در این منطقه شروع شد فقط به نفع اسرائیل و غرب بود
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      33 16
      اگه شیعه نشین بود مگه مرض داشت از عراق جدا بشه شیعه و سنی فرق نداره همین تجزیه طلب های پان ترک شیعه هستند ولی ایران مخالفشون هست
    • سالار US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      82 90
      از گرسنگی مردن بهتره تا اینکه زیر ظلم عربها باشن زنده باد بارزانی
    • GB ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      35 23
      سالار . لعنت بر هرچی نژاد پرست پان فاشیست هست کدوم ظلم خوبه رئیس جمهوره عراق هم کرده
    • مصطفی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      23 13
      از بس سابقتون خرابه
  • ش IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    کردها حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند ضمنا مشرق جان عده ای که با گذاشتن نظرات پست فحاشی و دشنام ظرفیت حضور در فضای مجازی را ندارند اینها بهتر است اصول انسانیت را یاد بگیرند
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      81 49
      کرد ها حق دارند نعیین سرنوشت کنند اگر مایل نیستند در عراق باشند مهاجرت کنند . کی این حق رو بهشون داده ؟ خدا داده ؟ قانون داده ؟ و ولی حق ندارند عراق را تجزیه کنند و حق ندارند سرنوشت کل ملت و مردم عراق را بازیچه هوا و هوس خود کنند و حق ندارند تمامیت ارضی هیچ کشوری رو زیر سوال ببرند
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      59 31
      پس بفرمایید یکهو تمام قومیتهای دنیا چه بسا طوایف و قبیله ها اعلام استقلال کنند و خلاص مگه عهد تیرکمونه آقای متشخص با ظرفیت
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      10 36
      کردها چرا مهاجرت کنن ؟ از خاک آبا و اجدادیشون مهاجرت کنن چون شما چشم دیدن استقلالشون مثل خیلی اقوام ندارید ؟
  • یک کورد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    85 54
    من یک کورد ایرانیم ،مواظب کلمات باشید کورد زیادی تو ایران داریم بی احترامی به شخصیت های کورد میتونه برای کوردهای ایران اذیت کننده باشه. لطفا راجب بهش بحث نکنید و کلمات شدید و کینه توزانه به کارنبرید بگزارید سران حکومت ایران تصمین بگیرن نظرات احساسی فقط تفرقه تو ایران و شدید میکنه الانم کوردستان ایران زیر فشار تبعیض هست تشدید نکنید . ایران و ترکیه زیر میز مزاکرات موافقن نبودن ،فقط خواهش وارم به عنوان یک هم وطن به هیچ شخصیت کورد توهین نکنید چون بارزانی حامی ایران بود تو جنگ علیه صدام
    • GB ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      66 45
      بارزانی تو جنگ بخاطر منفعت خودش طرف ایران بود بخاط دشمن مشترک صدام تکریتی ولی حالا که خرش از پل رد شده بعد از اون همه حمایت ایران ازش خیانت کرده و رفته سمت دشمنان ایران
    • هومن IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      8 21
      من هم امیدوارم به هیچ قومیت ایرانی از جمله کردهای ایرانی توهین نشود. ولی شما هم بدانید که از صدام نقل شده که می گفت من به دو مسعود خیلی علاقه دارم: مسعود رجوی و مسعود بارزانی.
    • بیسیمچی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      6 16
      برادر کسی توهین نکرد. طاقت شنیدن واقعیت رو نداری تشریف ببرین لطفا. بله ایران دلیر مرد لر و شیرمرد فارس و عرب مدافع اسلام و ترک فدایی آقا سید علی هم زیاد داره. پس سعی نکن جمعیت به رخ بکشی. چون این نظام از خون شهدای ما ریشه گرفته و شنیده شدن زمزمه های جدایی طلبی و این حرفا ما بچه "شیعه" های حیدر کرار رو بد عصبی می کنه. یه نگاه به داعش بنداز بعد متوجه می شی که دوستان کرد شما دارن با چه آتیشی بازی می کنن. برای ما قومیت معنی نداره. چون این قبیل خط کشی های شیطانی از نظر اسلام مردوده. مسلمون باش و زیاد به کرد بودنت نناز چون شیطون هم به آتیش بودنش نازید ولی عاقبتش گردنش به ید یداللهی آقامون صاحب الزمان قطع خواهد شد. ضمنا هرکی با علی و شیعه علی در افتاد بدفرم ور افتاد.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    67 67
    کوردهای ایران چه سنی و چه شیعه خواهان استقلال و خودمختاری به اسم بارزانی نیستند اقلیتی البته همیشه هستن که ساز مخالف دارن ولی ما میدونیم که این خودمختاری نفعش برای صهیونیستها و آمریکایی هاست نه برای ملت بزرگ کورد
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    55 43
    ملت و دولت ما چی بوده که این بنده خدا را زمان جنگ نون مفت به او میداده حالا شکمش سیر شده فردا هم اعلام چنگ کند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    43 29
    فقط مشت آهنین در مقابل اکراد غاصب عراقی جواب میدهد
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      19 11
      تو از تورکستان اومدی غاصب نیستی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    46 48
    فعلا بارزانی تو اداره کردستان عراق مونده چه برسه به مملکت داری ؟
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    54 43
    کردها مردمی فهمیده و عاقل هستند. این شو جدایی طلبی که به راه افتاده فقط توسط عده معدودی نوکر اسرائیل و خائن مثل بارزانی داره اداره میشه. توزیع برگه های رای تقلبی گواه این ادعاست
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      33 50
      برخی عقل نداری یک قومی ساده لوح و هیجانی هستند
  • مهیار IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    37 46
    من کردم و به کرد بودن خودم افتخار میکنم. بعضی از دوستان تو نظراتشون به کردا توهین میکنن که واقعا حای تاسف دارد. خاندان بارزانی کلا خیانتکارن و جدایی اقلیم یعنی بزرگترین خیانت به مردم کرد. این وسط فقط دولت فاشیست ترکیه سود میکنه.با یک کردستانی رو به رو میشه که دیگه نه ایران ازش حمایت میکنه و نه عراق بارزانیها با دست خودشون دارن کردارو بدبخت میکنند. فقط یه موضوعی میمونه اگر این اتفاق بیوفته ایا بستن مرزها و فشار به زن و بچه کردا تو عراق راه حل خوبیه؟ اونا چه گناهی دارند؟ آیا نمیشه با یک راهکار سیاسی این موضوعو حل کرد؟ نمیدونم اگه جنگی بشه باید کدوم طرف وایسم ایرانمو دوست دارم اما از طرفی دلم نمیخواد خون از دماغ یک زن یا کودک کرد بی گناه جاری بشه واقعا باید چیکار کرد؟
    • GB ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      57 29
      بله کردهای عراق مقصر هستند چون در مقابل سران فاسدشان ساکتند و پرچم اسرائیل را بلند میکنند و فریب در باغ سبزی را خورده اند که توهم استقلال به آنها داده که جز دروازه جهنم نیست شما هم باید بعنوان یک ایرانی با ایران باشید همان طور که اعراب خوزستان در مقابل صدام ایستادند برای دفاع از ایران
    • دانشجو IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      91 21
      نگاه کنید مردم باید تبعات کارهایی رو که انجام می دن قبول کنن 2 حالت که بیشتر نیست یا اکثر قاطع اقلیم کرد با بارزانی موافقن یا نیستند اگه نیستند اولا می تونستند جلوی همه پرسی بگیرند یا در نهایت رای مخالف بدن . اگر هم موافق باید تبعاتشو قبول کنن نمیشه که امنیت یک منطقه رو به خطر انداخت بعد گفت مردم بی گناهن شما کایشون نداشته باشید . بالاخره وقتی بارزنی با این اطمینان به همه پرسی تاکید داره حتما به یک پایگاه مردمی دل گرم هست .
    • محمدرضا IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      18 1
      اینهایی که به نظرات خوب منفی میدن و به اقوام توهین میکنند یک سری متوهم (اگه نگیم جیره بگیر) عشق امریکا و اسرائیل هستن. شما که نباید به خاطر توهین یک سری معلوم الحال به خاک و میهنت پشت کنی و شک به دلت راه بدی برادر. هر قومی خوب و بد داره. مطمئنا اونهایی که فریب امریکا و اسرائیل رو خوردن و از جدایی کردستان حمایت میکنن بعدا بیشترین ضرر رو میکنند.
  • DE ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    80 48
    حاج قاسم داعش رو شکست داد حالا بارزانی هم ممکنه به سرنوشت اونها برسه
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      33 49
      11:41 هیچ کاری نمی تونی بکنی
    • خ IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      0 22
      بگو تروریست درجه 1 اینترپل
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    24 10
    باهای تو بر لب گور تو چنین می کنی تفرقه ز زمین
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    25 32
    مشرق هر كى نظريه اي مزخرف ميده تو نقشه ترسيمي خاورميانه آينده كه ما بيست سال بعد ميفهميم از دو سال قبل قدرت هاي استكبارى مشروعيت هم دادن به كشور كردستان ، به هر حال مباركشون باشه ، براي ما كه خطري نداره و امنيت كامله
  • اهورا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    73 73
    کشور کردستان بیست ساله تشکیل شده شما تو خواب خرگوشی تشریف دارید عزیزم...
  • احمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    73 65
    خوب یادمه در مساله آزادسازی عین العرب(کوبانی) که داشتین با ولع عکس دخترای پیشمرگه کرد رو به عنوان زنان قهرمان منتشر می کردید کامنتی گذاشتم و عرض کردم اینها دارند تو معرکه آموزش عملی می بینند برای اینکه امیال پلیدشون در تجزیه کشورها رو راحت تر پیش ببرند. ببینید ترکمن های دلیر چه بی ادعا کنار دولت و ملت عراق مبارزه کردند و وفادارانه حافظ کشورشون بودند(مثل همیشه) و در عوض خاک مناطق تاریخی ترکمن و شیعه نشین داره از طرف کردها اشغال میشه و همه پرسی برگزار میشه.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      49 64
      از یه مغول نمیشه بیشتر از این انتظار اطلاعات داشت.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      34 54
      ترکمن چی پشم چی تل عفر رو دیدیم چون ترکمن ها برای داعش خدمت کردن
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      46 45
      منم باهات موافق همین سایت مشرق یک زمانی تریبون جدایی طلبان کرد و پانکردیسم ها بودند
    • خ IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      4 23
      شما مغولا یه چیزییتون خوبه هرجای دنیا یه عنصرتون خون از دماغش بیاد دنیا رو کر می کنید ای کاش کمی هم به داد مظلومیت مردم کورد میرسیدن
    • خ IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      1 11
      شما مغولا یه چیزییتون خوبه هرجای دنیا یه عنصرتون خون از دماغش بیاد دنیا رو کر می کنید ای کاش کمی هم به داد مظلومیت مردم کورد میرسیدن
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    8 43
    آفرین به مشرق همیشه بیطرف بمان
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      50 54
      ضد کرد بودن مساوی بی طرفی
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      7 7
      لطفا همه کردها رو با یک چوب نرونید کردهای ما حق بر گردن تمام ما دارند و من به عنوان یک فارس از اونها ممنونم
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    28 8
    مشرق!!! این قدر ضعیف نباش و همه پیام ها را منتشر کن. فحاشی ها را می نویسی ولی از انتشار حرف حق می ترسی
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    74 63
    فرهنگ سلیمانیه از ما بالاتر ؟؟؟؟؟ من خودم دو سال در سلیمانیه بودم بدبختها هنوز غذا رو با دست می خورن چنگال نمی دونن چی بیچاره ها اب و برق ندارن در روز تا 10 بار برق قطع میشد
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      29 24
      خخخخخ، نفرت و دروغ و گویی هم حدی داره !
    • کرد ایران IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      46 32
      اولا یه خورده به هموطنای خودت نگاه کن ببین تو ایران جایی نیست که با دست غذا بخورن ؟؟؟ خیلی دقت کن تو حرفهات. درضمن در این چند سالی که حکومت صدام از بین رفت حکومت مرکزی به مردم کرد شمال عراق بودجه می داد اون هم چه بودجه ای در حدی که در این 11 ماه گذشته هیچ بودجه ای از طرف حکومت مرکزی ارسال نشده. هیچ بودجه ای برای عمران شمال عراق ارسال نشده. من نه طرفدارم نه بی طرف. ایران که امنیت خودش رو داره پس بیخیال عراق بشه بزار ببینه چی پیش میاد. مطمئنم کردهای عراق برای ایران هرچ دردسری ایجاد نخواهند کرد.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      33 29
      خوبه ما نون نداریم بخوریم
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      34 24
      ۱۲:۳۱ دولت عراق بخاطر فروش خودسرانه نفت توسط اقلیم (که با اسرائیل می فروشه) بودجش رو قطع کرده درضمن کواهی شما ارزش نداره حتما بعد از تشکیل کردستان جعلی پژاک و دموکرات تقویت شده و پایگاه های اسرائیل و امریکا و عربستان مثل چی ساخته خواهد شد
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      25 15
      من، جد اندر جد فارسم. اما گاهی با دست غذا می خورم واسه اینکه در قدیم انجام می‌دادند و محاسنی هم داشت. این چه حرفیه می زنی برادر من؟
    • کرد ایرانی IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      15 2
      منم کردم . موضوع فقط استقلال یه منطقه نیست . موضوع اینه که تو خاورمیانه این روش غلط تبدیل به بدعتی میشه که هر روستایی که ساز مخالف بزنه یه پرچم درست کنه و استقلال بخواد . خاورمیانه مرزهاش رو غربی ها از اول اشتباه ترسیم کردن و آماده کردن برای تفرقه و درگیری ، اما ملت های خاورمیانه باید با هر اختلاف فکری و ... تو این مرزها باشن چون این مرزها خانه ماست . خاورمیانه ترکیبی موزاییکی داره و بخاطر ثبات مردم خاورمیانه نباید مرزها تغییر کنن . بعدش اینکه هر کاری تاوانی داره ، اینها استقلال میخوان تاوان بر هم زدن خاورمیانه رو باید بدن . بعنوان یه کرد ایرانی من برام ایران مهمه چون خانه منه تنها جاییه که توش اجنبی حساب نمیشم اگه برم بهترین نقطه دنیا باز هم بیگانه حساب میشم بغیر از ایران . کردهای عراق تصمیمی اشتباه و خطرناک و احساسی گرفتن و منافع خودشون رو از بین میبرن ، واکنش های احتمالی ترکیه و ایران و عراق و ... هم تاوان تصمیمات اشتباه شونه که باید بپذیرن . ابن کردهای ایرانی هم که با کردهای عراق همدردی میکنن هم به نظرم از ایران خارج شین و برین همون کردستان عراق ، لااقل یارانه و گاز مفت و برق ۲۴ ساعته و درمان و بهداشت ارزان و پول نفت حقوق اداری هاتون و بیمارستانها و مدارس و جاده ها و امنیت و هزینه تحصیل و سوبسید گندم و آرد و .... رو استفاده نکنین بذارین برای ملت ایران
    • کرد ایرانی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      14 1
      به نظرم نباید ایران دست رو دست بذاره . اولین اقدامی که اینها انجام میدن بعد استقلال اینه که پای اسراییل و پایگاههای اسراییل رو میکشونن بغل گوش ایران . تو این بیست سال چرا کردهای تروریست کومله و دموکرات و پژاک رو خلع سلاح نکردن؟؟؟؟ بعد استقلال چون مصونیت سیاسی میگیرن هر روز برای ایران فیلم درمیارن . بهتره تا دیر نشده واکنش تند نشون بده از طریق حمله نظامی از طرف ارتش عراق و کمک مستشاری به نظامی های عراق
    • کرد ایرانی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      12 1
      به نظرم نباید ایران دست رو دست بذاره . اولین اقدامی که اینها انجام میدن بعد استقلال اینه که پای اسراییل و پایگاههای اسراییل رو میکشونن بغل گوش ایران . تو این بیست سال چرا کردهای تروریست کومله و دموکرات و پژاک رو خلع سلاح نکردن؟؟؟؟ بعد استقلال چون مصونیت سیاسی میگیرن هر روز برای ایران فیلم درمیارن . بهتره تا دیر نشده واکنش تند نشون بده از طریق حمله نظامی از طرف ارتش عراق و کمک مستشاری به نظامی های عراق
  • احمد نیشابوری IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    30 28
    واقعا که همسایه خوبم نعمتیه!!! حماقت ترکیه از حمایت و صدور داعش تا غلط کردم الان و تهدیدهای نظامی کردها نهایت بی کفایتی و بی تدبیری دولت مردان چاپلوس و نون به نرخ روز خور ترکیه رو نشون میده. تجزیه عراق و خاورمیانه جدیدی که رائفی پور 10 سال پیش در سلسه صحبتهای صهیونیسم و شیطان پرستی گفته بود! درود بر غیرت کردهایی که غیرت شریعتشون چشم بصیرتشون رو باز میذاره
    • احمد نیشابور IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      13 29
      منظور از همسایه خوب کنایه از بد بودن ترکیه است نه جدایی کردستان و همسایه بودن با کردستان!!!
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      28 23
      همین ترکیه دو روز دیگه با حکومت بارزانی میشه دوست جان جانی . روسیه هم از اون شدیدتر .
  • کرماشان IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    75 90
    سلام دوستان عزیز می بینم که همه دارین سنگ عربا رو به سینه می زنین فراموش کردیم چه بلاهایی سرمون آوردن حالا کسای رو بخاطرشون که از گوشت وخون ما هستن با مردم ایران بقول خودشون برادرن زیر با میزاریم کسایز که تو جنگ با عراق حامی ما بودن متاسفانه الان شدیم متحد اردوغان کثیف چرا جای این حرفا خوشحال نیستیم چرا مگه کوردستان عراق جز خاک ایران نیس چرا ما باید کاسه داغتر از آش بشیم خدایی آدم بغضش میگیره هموطنامونم دارن مارو میکوبن اونم واسه عربایی که دستشون رنگینه به خون عزیزای ما به دختر هشت ساله هم رحم نکردن ایام به کامتون
    • GB ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      46 22
      مرگ بر نژاد پرستان فاشیست
    • علی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      8 1
      اگر کردستان عراق تشکیل بشه و بعد ترکیه و بعد ایران و بعد سوریه اونوقت چی میگی.بارزانی با حقه بازی خودمختاری اعلام کرد وقتی جون گرفت و اوضاع عراق خراب شد اعلام استقلال کرد.لابد پس فردا هم تقاضای اتحاد کردها و تشکیل کردستان بزرگ را داره.اونوقت صهیونیست ها که دنبال این هرج و مرج و پایگاه هستند به ما میخندند.و در آخر کردها همیشه با جنگ و بدبختی باید درگیر باشند.
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      6 1
      عزیزم ما کردا رو دوست داریم ولی اگه این کار امنیتمون رو به خطر بندازه چی؟
  • قزوینی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    29 74
    کردها از اصیل ترین نژادهای ایرانی هستن،تمدن ماد رو کردها تشکیل دادن،به قول جلال طالبانی هر جا کرد هست آنجا ایران است،ایران میتونه ازین مساله خیلی خوب بهره برداری کنه
    • احمد IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      70 77
      تاریخ رو تحریف نکنید. هسته اصلی تشکیل تمدن ماد سه قوم ایرانی و غیر کرد ماننا، لولوبی و قوتی بوده که هیچکدام کرد نیستند.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      19 2
      اینجوری 50 درصد حله. برای 50 درصد بقیه اش باید چیکار کرد؟
    • DE ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      67 45
      اگه واقعا خودشون رو ایرانی میدانند چرا مثل کریمه نمیان به ایران ملحق بشوند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    52 44
    اینا فقط یک نوع نمایشه، هیچ مشکلی پیش نمیادش . اگر کردستان عراق پاشو از گلیمش بیشتر دراز کنه لاجرم همین خودمختاریشم از دست میده .
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    11 57
    الان باید با سیاست و درایت خاص و استفاده از نیروهای اطلاعاتی ایرا نو ترکیه و عراق وقبل از اینکه این توسعه طلبی یک عده عوامل اسراییل و امریکا داستان سوریه را در این کشورها پیاده کنند عوامل درونی در نطفه خفه شوند. وبا هیچ کشوری در این زمینه مشاوره و فرصت اطاله ندهند.قبل از همه خیانت روسها که احتمالش 90 به بالاست را در نظر داشته باشند.
    • FR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      0 4
      شما مامور VIPهستید ?هخخهخخخه
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    56 38
    بارزانی کرد صهیونیسم است .
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      9 1
      بارزانی مهره صهیونیست هاست مانند تمام مهره های دیگر این کودک کش ها ربطی به قومیت نداره
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    56 71
    کردها از هندوستان به خاورمیانه امدند اگه قبول ندارید برید تحقیق کنید
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      20 33
      12:36 تو خودت چی؟ از مغولستان و تاتارستان اومدی
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      6 14
      از کجا تحقیق کنیم ؟ منابع ساختگی پان ترکها !؟
    • قزوینی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      14 9
      پانترک ها احمق و بیسواد تشریف دارن، ترک نژاد زرد هست و اصلیتشون به صحرای گبی(مغولستان وحشی) برمیگرده،آذریها از نژادهای اصیل ایران هستن که متاسفانه زبانشون با زور مغول عوض شده
    • FR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      1 11
      فکر کردی هندوستان باغ وحشه ? خودت از کجا اومدی تاری خ دون ? فارسها از سیبری اومدیم بریم روسیه? نکنه برا تفرقه انداختن کامنت میذاری ژیگول!?
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      26 7
      ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ معلومه خیلی زجر میکشی. از درد داری به خودت میپیچی. درد تهی بودن و بی ریشه بودن
    • GB ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      0 0
      ریشه خودت کجاست؟
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    64 28
    نفت قطع، خط هوایی قطع ، مرزها بسته ، فقط مانده مواد غذایی تا دهنشون سرویس بشه و ادعای استقلال نکنن فقط یک عملکرد دیگه مواد غذایی
  • احمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    63 20
    کردهای عراق در طول تاریخ نشون دادند هر وقت فرصتش پیش بیاد بر علیه حکومت مرکزی خیانت خواهند کرد.(البته به استثنای دلاور مردان کردی که در برخی مناطق کنار دولت و برعلیه هم کیشان خائنشون ایستادگی کردند و درود بر شرفشان). در تاریخ ایران باستان هم به نقل از گزنفون و هرودوت داریم که در غرب پرشیا قومی هست بنام «کردوخ» که همواره بر علیه حاکم ساتراپ و حکومت مرکزی در جنگ بوده و از راهزنی امرار معاش می کنند.
  • GB ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    54 12
    لعنت بر تمام نژاد پرستان عالم و لعنت بر رئیس نژاد پرستان ابلیس
  • محمدحسین IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    55 19
    بارزانی در جهت سیاست های آمریکا قدم برمیداره
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    25 61
    کردها اصالتا ایرانی بوده و دلیل آنهم اولا نژادشان است که آریائی است ثانیا زبانشان است که شاخه ای از فارسی دری است ثالثا دینشان است که مسلمان شافعی هستند.
    • کرد IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      9 6
      من خودم کردم . ریشه اینکه کرد از کجاست و ... باعث نمیشه به گروهی که در آینده با آوردن پایگاههای اسراییل بزرگترین خیانت رو به ایران میکنن ساکت باشیم . اول از همه به ضرر من و شماست که امنیت و ثبات موجود رو از دست میدیم . دشمن ایران هم اگه برادرم باشه دشمن منه چون تا حالا با مردم کشورم شادی و غم داشتم و الان هم نون نفت این کشور رو میخورم . هر کی هم نمک بخوره و نمکدون بشکنه خائن و مزدوره . زنده باد ایران و ایرانی . مرگ بر تجزیه طلب و تفرق افکن از هر نوعش چه ترک چه کرد چه ....
    • میثم IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      3 3
      فقط یکسری از کردها نه همشون
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    48 36
    از کجا میخواد با جهان ارتباط داشته باشه؟ تمام راهها مسدود است!
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      6 20
      مرز بخش سنی عراق رو نمیبینی ؟؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    43 42
    یونا سابارین که کرد یهودی و استاد دانشگاه لس آنجلس – کالیفرنیا می باشد در کتاب خود با عنوان «The Folk Literature of the kurdistani» (ادبیات مردمی یهودیان کردستان) که در سال 1982 م. به چاپ رسید، اطلاعات شگفت آوری در مورد خاندان بارزانی ارائه داده است. براساس این اطلاعات، آشکارا دیده می شود، کردهایی که در شمال عراق سکنی گزیده اند، در اصل یهودی می باشند.
    • خ IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      61 13
      8000 هزار سال تمدن با اون همه کتیبه ها به زبان کوردی تازه زرتشت پیغمبر ایرانی ها اهل هورامان بوده یا همه کتیبه هایی که در تپه حسنلو نغده و کردستان ترکیه هست رد یاوه گویی های شما هستن
  • . IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    76 60
    من یک کرد ایرانی انقلابی ام که از مرزهای ایران در برابر هجوم هر متجاوزی به وطن (چه منافق باشه چه اجنبی باشه ) پاسداری میکنم چه خونها ریخته شد به خاطر دفاع از میهن اسلامی مان به احترام خون شهدا وقتی حرفی از کرد،ترک،عرب،فارس و ... میزنیم مواظب باشیم همه رو با هم قاطی نکنیم چون اینطور تلقی میشه که همه ی اون قوم بد یا ... هستن لطفا" به نژادهای ایران بی احترامی نکنیم، دارو دسته ی بارزانی فقط با ما همزبانند،زمین تا آسمان باهم فرق داریم
    • احمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      42 9
      آفرین بر شما هموطن غیور و آگاه.
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      19 4
      البته که تاریخ ایران رشادت و سلحشوری فرزاندن کرد خود در پاسداری از حریم ایران را فراموش نخواهد کرد و منظور دوستان آن عده ای است که فریب خورده اند صد البته که کردهای ایرانی مانند سایر اقوام ایرانی در سربلندی و عزت و پیشرفت ایران سهیم و شریکند دوستان لطفا در نظرات رعایت کنند تا مبادا باعث ناراحتی هموطنان کرد شوند
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      30 5
      حساب شما کردهای ایرانی از بارزانی و هم فکرانش جداست
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    44 51
    مرزها كاملا بازه و تردد درجريانه ، نميتونن ببندن چندين شهر بزرگ مرزى داريم كه مردمشون درآمدشون از اونجاست مگه با اين وضع بد اقتصادي قبول ميكنن ؟
  • US ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    55 25
    من یه کورد ایرانیم ولی این نوع رویکردهای تجزیه طلبانه منفور است
    • خ IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      66 44
      تو فقط یه جاش هستی و بس
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      21 9
      زنده باشید کرد باغیرت
  • فرهاد IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    61 57
    فقط منتظردستورآقاهستیم تاکردستان عراق راباخاک یکسان کنیم
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      15 15
      آقا همچین دستوری نمیده که مسلمان کشی راه بیافته جنابعالی هم حرف مفت نزن
  • ایرانی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    43 35
    ساده لوح برخی مسلمانان باعث جنگ بین مسلمین می شود. متاسفانه اکثر لیدرهای کرد از ساده لوحی مردمشان را هیجانی کرده و زیر پا قرار میدهند
  • ناشناس IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    7 2
    بارزانی هم تا سه ماه پیش رنگش رو نشون نمیداد ومی گفت برای دولت شدن بیست سال زمان نیازه الان هم کوردهای ایران خودشونو به مظلومی زدن میگن ما ایراندوستیم ولی من میگم کوردها یکبار حتما خیانت می کنند چه ایرانی چه کورد غیرایرانی پس فریب سخنان قشنگشان رانخورید مشکل منطقه ایجاد دولت نژادپرست وقومیتیه وگرنه عراق به دوقسمت تجزیه بشه وتمام اقوام دران مشارکت کنند که مشکلی نیست درمنطقه یک رژیم نژادپرست (اسراییل) داریم ومنطقه روی خوش ندیده حالاباایجاددومین کشورنژادپرست بیخ گوشمان مطمینا میشه پایگاه اسراییل وفتنه ها و تروریستهای پژاک وکومله دوباره برایمان مشکل ایجادمی کنن پس بهتره درنطفه خفه بشه تا کوردهای ایران وترکیه هم عبرت بگیرن
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    34 15
    این استقلال تا صد سال دیگر هم پا نمیگیرد .
  • دیاکو IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    28 44
    با سلام اول اینکه چقدر بعضی افراد نسبت به قوم کرد عقده های خفته دارند. دوم اینکه بعضی ها اینجا گفتن کشورها نباید براساس نژاد باشند پس ایران ترکیه عربستان ازبکستان و... و همه دنیا براساس چی هستن؟ وقتی شما با پدرت هم مشکل داشته باشی سعی می کنی جدا بشی چه برسه به کشوری که عمرش به 80 سال نمیرسه. یکم واقع بین باشین. اونها میخان جوری که میخوان بهتر زندگی کنن ما چرا یقه بدریم؟مگه قطر کویت لبنان و... بهتر زندگی می کنن یا کشور بزرگی مثل پاکستان؟! تا زمانی که تهدید نکن مارو(که تجربه 25 ساله خلاف شو ثابت می کنه) نباید کاسه داغتر از آش بشیم.
    • US ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      15 1
      کجای ایران بر اساس نژاد پرستی بنا شده است تمام کشورها دارای تنوع نژادی هستند و این عقیده و وطن مشترک عامل وحدت هست نه نژاد البته بجز رژیم صهیونیستی نژادگرا
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      12 1
      اولا در ازبکستان اقوامی نیر ازبکها روسها تاجیکها قرقیزها قزاقها و... زندگی میکنند دوما عربستان بر اساس قومیت شکل نگرفته چون کشورهای اطرافشم عرب هستند
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    30 27
    بارزانی: "تجارب تاریخی نشان می‌دهد که تحمیل تحریم‌های جمعی علیه ملت‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت." نه عزیزم! جواب میده، خوب هم جواب میده.
  • بهروز IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    2 22
    دوستان به نظر من وضع پیچیده تر از این حرف های قومی است.من شاخصا با یک دولت ضعیف و تکه پاره در همسایگیمون موافقم چرا که ما هم مث ل کردها از دولت قوی مرکزی عراق ضربه زیاد خوردیم و هم دردیم.ولی من نگرانم اگر با استقلال کردستان ایران با کردستان درگیر شود جای پایی مستقیم برای اسراییل و امریکا انجا باز خواهد شد.بایستی بسیار هوشمنذانه عمل کرد سرکوب یا مخالفت با جدایی کردستان که انها را از ما دور می کنم کار درستی نیست بهتر است بخردانه عمل کرد مث لا بهتر است مذاکره کرد و خط و خطوط خودمان را برایشان تعریف کنیم تاپایشان را از گلیمشان درازتر نکنند. حتا بهتر است شروطی برای پذیرش کشور کردستان قائل شد
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    38 7
    دوستان در نظرات توجه کنند خدای ناکرده به هم وطنان غیور کرد اهانت نکنند که کردهای با غیرت ایرانی برای دفاع از خاک ایران عزیز چه فداکاری ها که نکردند و دقت کنند عده ای تجزیه طلب که سر در آخور دشمنان اسلام دارند با مردم غیور و مهمان نواز کرد یکی نکنند من از کردهای عراق بی خبرم اما از کردهای عزیز کشورم جز غیرت بر سر ناموس و وطن ندیدم پس مراقب باشید کدورتی پیش نیاید
  • سعید US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    3 51
    جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نباید مرزهای خود را به روی اربیل ببندد زیرا کردهای عراق توان ایجاد مشکلی برای ایران را نخواهند داشت زیرا ایران در زمان فروپاشی شوروی نیز با کشورهایی مانند آذربایجان و ترکمنستان روبه رو بوده که قادر به ایجاد مشکل برای ما نبوده اند اما موضوع برای ترکیه و عرا ق و سوریه بسیار متفاوت است زیرا در گذشته ی این کشورها ظلمی فراوان و به ناحق به کردها رفته که در ایران به این صورت و مانند آن سه کشور نبوده ثانیا ضعیف شدن کشور عربی عراق برای ایران وآینده ی آن بسیار بهتر است ثالثا میتوان به این وسیله از ترکیه امتیاز های زیادی گرفت آن هم ترکیه ی عضو ناتو که بسیار منفعت طلب است و مسئله دیگر که مهم است بحث اقتصادی میباشد کردستان صادرات نفتی فراوانی از طریق ترکیه دارد که ایران میتواند این صادرات را از طریق خاک خود انجام وهم با بسته شدن مرزهای کردستان ایران بازار عراق را از ترکیه بگیرد و هم این که اگر واقع بین باشین کشور کرستان دیر یا زود به وجود خواهد آمد پس بهتر است که ایران با حضور در اربیل مانع رشد حضور رژیم صهیونیستی در عراق گردد در این صورت نقش ایران در خاورمیانه قویتر خواهد شد و نقطه ضعفهای ما تبدیل به نقاط قوت ما میگردد
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      4 15
      بنظر من هم این جدایی اجتناب ناپذیره و باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      25 3
      خجالت بکشید.برای هر کثافت کاری یه بهونه و استدلال به ظاهر منطقی میارید.اقلیم ثابت کرده اصلا قابل اعتماد نیست عده ای متوهم مزدور و خائن به سرکردگی پیر خرفتی به نام بارزانی
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      21 3
      برو کرد راهزن تروریست جای تجزیه طلب های مثل تو سطل آشغال اس
    • مهدی IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      23 3
      ماهم گوشمون درازه برادر کرد ! بابستن مرز توسط ایران ترکیه وعراق بارزانی به غلط کردن میفته حالا ببین ! سزای خیانت کار ومزدور اسراییل مرگه
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    39 2
    بارزانی مدت ها پیش ثابت کرد که اگر کوچکترین تهدید زندگی خود یا خانواده اش را تهدید کند پشت مردم را خالی خواهد کرد امیدوارم اهالی اقلیم کردستان عراق متوجه باشند که این آدم قابل اعتماد نیست و با طناب پوسیده او به چاه نروند
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    36 5
    از دوستانم خواهش میکنم مبادا تخم تفرقه و نفاق بکارین پس مراقب باشین که کاری نکنین و حرفی نزنین که دشمن خوشحال بشه ضمنا حساب کردهای غیور ایران رو از عده ای تجزیه طلب آلت دست بیگانه جدا کنین
  • حسین IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    11 59
    آقا درود بر کرد و کردستان هرکی چشم دیدن مارو نداره نابود شه.هر بژی کوردستان
    • حسین IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      24 12
      چشم دیدن همه مناطق عراقو داریم از کرد و ترکمن و عرب و ایزدی اما بصورت یکپارچه و نه فتنه قومیّتی .امیدوارم شما هم اینچنین منظورت بوده باشه.
  • حسین IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    15 63
    هر بژی کوردستان درود بر کرد و کردستان ما همیشه موفقیم هرکی چشم دیدن موفقیت مارو نداره نابود شه
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    57 3
    لعنت به اسرائیل امام خمینی درست گفت که اسرائیل غده سرطانی هست تا وقتی این رژیم نحس ریشه کن نشه خاورمیانه روی آرامش نمی بینه هر چی هست از گور این رژیم نحس و نامبارکه
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    39 3
    یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا به خدا قسم که اگر وحدت رو حفظ نکنیم و دست هم رو رها کنیم سالها باید تاوان بدیم امیدوارم عراق یکپارچه باقی بمونه و با هم پیروزی بر داعش رو جشن بگیریم
  • سعید IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    38 10
    درود بر دلیر مردان کردستان. ان شاالله بساط فتنه گران تجزیه طلب جمع خواهد شد.
  • سامان IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    12 44
    چرا اینقدر به ما کردها توهین میکنید ما میخواهیم مستقل باشیم و خودمون سرنوشت خودمون را تعیین کنیم به هیچ کشور و گروهی هم ربطی نداره کسی حق دخالت در امور کردستان عراق را ندارد . چرا وقتی کریمه اعلام استقلال کرد ایران موافقت کرد. شما ایرانی ها و ترکیه نباید اینقدر در امور کشور ما دخالت کنید.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      12 5
      یعنی الان استان کردستان ایران یه کشوره؟ به پایتختی سنندج؟
    • حسین IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      24 2
      ما دخالت نمیکردیم البته با درخواست بزرگتون بارزانی الان داعش داشت اسراتون رو به 1200 الی 2000 دلار به دنیا حراج میکرد داداش .کمی غیور باش
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      20 3
      کشور شما؟؟؟اسم کشورتون چیه؟این کشور از چه مناطقی قراره تشکیل بشه؟؟؟؟خفه مزدور تجزیه طلب.ذات کثیف خود را هویدا کردید.
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      67 0
      چون شما بعد از عراق دنبال ما میایید پس به ماهم ربط میکند
    • SE ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      16 2
      مورچه چیه که کله پاچش چی باشه شما از کی کشور شدید . مگه به دل بخواه شماست انگار نه انگار قانون اساسی هست . ایران از دولت عراق در بغداد اجازه میگیره نه از اقلیم کردی و به در خواست دولت قانونی عراق مرزهاش رو بسته . چرا شما به دخالت های غیر قانونی اسرائیل اعتراض نمی کنید
    • SE ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      16 1
      کریمه اعلام استقلال نکرد از اکراین جدا و به روسیه الحاق شد شما هم اگه به ایران الحاق می شدین مشکلی نبود
    • محمد IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      9 0
      برادر من شما خودت داری فارسی حرف میزنس کرد ها اصیل ترین قوم ایرانه . جدا شدن یه بخش از کشور باعث تکه پاره شدن کشور میشود
    • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      17 1
      کریمه اعلام استقلال نکرد بلکه گفت من جزئی از روسیه ام!!!! الان هم اگه راس میگید کردستان عراق بیاد بگه من جزئی از ایرانم!!!!! چون واقعا هم جزئی از ایران بوده کردها همواره خودشون رو ایرانی اصیل میدونن!!!!
  • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    37 22
    کاش کوردستان عراق رفراندم می گذاشت که ایا مایلید به سرزمین اجدادیمان (ایران) ملحق شویم،تصور کنید چه زیبا میشد
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      6 16
      ما که جز ایران هستیم برای 7پشتمون بسه.اونا رو بد بخت نکن
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      2 7
      تو توهم زندگی میکنی بیدار شو از خواب
  • علی IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    29 4
    کردها هر غلطی که در این مملکت دلشان خواست میکنند بعد می خواهند ما ترک های وفادار به وطن را بدنام کنند
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    19 47
    من شیفته موضع ترکیه هستم که گفته اگر واسه ترکمن ها مشکل پیش بیاد مداخله نظامی میکنیم معنیش اینه که اگه یه جمعیتی همزبان ما نیستند همیشه باید تضعیف بشن ولی اگه همزبان ما باشن بر حقن و باید ازشون حمایت کرد
    • US ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      11 2
      شما عاشق نژاد پرستی هستید
  • US ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    28 33
    ایران کاری انجام نداد و چشم به ترکیه دوخته !!! به زودی همین استقلال طلبی به داخل مرز ایران میرسه با پول نفت کرکوک و...
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      7 4
      جعل واقعیت نکن آمریکایی! اتفاقا ایران کار اصلی رو انجام داده و طبق معمول طورچیه و عردوغان نیرنگ باز دارن رذالت میکنن
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    17 2
    اگه صهیونیستها ازشون حمایت میکنن دلیل بر دوست داشتنشون نیست فقط بخاطر ایننه که مسلمانان دوباره به جون هم بیفتن اونها هم به شهرک سازیشون ادامه بدن
  • مورخ عاشق ایران UA ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    33 20
    کردها یکی از زیر شاخه های مادها بودند . پس از شکست آشور . اینها به مناطقی که متعلق به آشور بود مانند موصل و اربیل و کرکوک و ... سرازیر شدند . و از همان زمان بیشترین خیانت را به قوم آریا کردند . بعدها هم در زمان هخامنشیان همیشه بعنوان یک قوم متمرد شناخته شدند خصوصا هنگام کودتای کوروش سوم علیه ایران که کردها نقش مزدوری را ایفا کردند . ( تاریخنامه - کوروش نامه گزنفون ) . ضمنا تاریخ ماد تالیف دیاکونوف بخوبی از ماهیت وحشی و متمرد کردها در بطن مادها خبر میدهد !! همین الان هم اسرائیل دارد از این رخنه در خاورمیانه سو استفاده میکند . مشابه کردها در عهد باستان . ارمنی ها بودند که بیشترین لطمه را به ساسانیان زدند .
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      21 13
      توهمات یک متوهم
  • علی IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    14 2
    برادران مواطب پیام های تفرقه انکیز باشید .مواظب باشید دشمن بااین فضای مجازی که خودش درست کرده تامنوتورا بجان هم بیندازه ..حرف تفرقه انکیز فیاد می زند بشناس فدادیرنشود
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    3 12
    اردوغان چرت میگه مرز رونبستن میخواد بازار کردستان رو باجنسای بونجولشان بگیرن ایران باید صادرات رو ادامه بده نترسید هیچ اتفاق نمیافته برای ایران مگه الهام علیف به خاک ما چشم نداره چیکار تونسته بکنه نفتم داره
  • مجتبی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    30 6
    نظرات بعضی از دوستان کرد را خوندم. نمی دونم این دوستان عزیز با خودشون چی فکر می کنن. یعنی شما پرچم اسرائیل که در کردستان عراق چرخانده شد را ندیدید؟ ذوق مرگ شدن اسرائیلیها رو ندیدید ؟ نمی دونی که هدف بعدی اسرائیل پاکستان و بلوچستان خواهد بود ؟ بعد اون آذربایجان. بعد انتظار دارید که ایران بشینه نگاه کنه که چطوری کشورش داره تکه تکه می شه و بگه که خوب اینها هم حق دارن کشور مجزا داشته باشن. تو ایران این همه اقوام مختلف دارن کنار هم زندگی می کنن که خیلی هاشون هم زبان و لهجه خاص خودشون رو دارن. یعنی هرکی بیاد برای خودش یک کشور مستقل بزنه ؟ می دونی برای وجب به وجب نگه داری از مرزهای این کشور عزیز چقدر خون ها ریخته شده؟ در ماه چند مرزبان در مرزهای مختلف کشور کشته می شن. بعد شما بیای همینطوری یک تیکشو برداری بری؟ نمی دونم عقل یا منطق دارید یا نه؟ شاه ملعون یک غلطی کرد و بحرین رو گذاشت از ایران جدا بشه. و نتیجش الان این شده که ناو جنگی آمریکا به دلیل داشتن پایگاه نظامی در بحرین در خلیج فارس تردد می کنه و ما هم نمی تونیم کاری باهاش بکنیم. سر جزایر 3 گانه همش دعواس از طرف قطر و بحرین و ... یک کم فکر کنیم بعد حرف بزنیم . یا حق
  • میلاد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    18 6
    بنظر من باید ایران و ترکیه و عراق باهم متحد بشن و اقلیم رو محاصره اقتاصادی کنند تا اینجوری دیگه کردها غقب نشینی کنند یا به کردستان عراق حمله کنند و این فتنه رو نابود کنند و بارزانی را سر جای خودش بنشانند بنظر من گزینه دومی خیلی بهتره
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    13 9
    صدام بیاد دوباره خفه کنه
  • ایجاد IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    22 21
    با ایران و ایرانی نمیشه در افتاد ؛ ایرانی که میگم دیگه عراقی ها هم ایرانی شدن رفت ؛ ته این داستان بنفع کشور ما تموم میشه
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    6 20
    اولین کشورهایی که دست دوستی بسوی کشور کردستان دراز میکنن ترکیه و روسیه جون هستند .
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    15 22
    چندماه اقلیم کردستان رومحاصره اقتصادی کنند فقر وفلاکت همه جای کردستان رومیگیره ومردم پشیمون از رای دادنشون
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    24 5
    بارزانی= مزدور اسرائیل = مرگ برتو
  • علی GB ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    22 25
    حالا عراق هیچی.کردای ما هم شروع به خوشحالی و جشن کردن.کردا اصیل ترین نژادن ولی با این کار لکه سیاهی روی تاریخشون بجا گذاشتند.
  • صالحی IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    21 44
    کردها در اصل اصالتشون به هندوستان برمیگرده و بیشترهم یهودی هستند و تعجبی نداره که با کوچ به سرزمین اعراب حالا ادعای مالکیت میکنند ! ان شاالله این توطئه هم رفع خواهد شد وبارزانی هم اعدام !
  • صادق ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    12 1
    عجب!! فقط همین نظرات رو بخونید می بینید دشمن هنوز هیچی نشده، چطور موفق به تفرقه افکنی شده... برادرا، خواهرا، منطق ما منطق (ان الکرمکم عندالله اتقاکم) هست، نه منطق نژاد و زبان و ژن و چه... مبادا این فتنه ی اسرائیلی، ما رو هم در داخل ایران عزیزمون به جون هم بندازه. من خودم لر ام و افتخار می کنم که کنار اقوام کرد و آذری و عرب، سال ها در غرب کشور به خوبی و دوستی زندگی کردیم. مواظب فتنه های دشمن باشیم...
  • ايراني IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    17 9
    والا داعش ي گروه كوچيك بود دم در اربيل بود همين بارزانيا ك دارن از مردم كرد سوء استفاده ميكنن اولين نفرا بودن ك در رفتن خود مسعود بارزاني ب دستو پاي اينو اون افتاده بود كه همه با لگد زدنش فقط حاج قاسم ما بود ظرف چند ساعت ورقو برگردوند اونم با ٧٠ نفر مشاور ميفهمي يعني فقط با حرف حالا ببين اگه با توپ تانك ميومدن چي ميشد اينا همش مستنده ي سرچ ساده ميخواد شماها ك پس ي گروه عين داعش بر نمياد ادعاي خودمختاري ميكنيد انگار من بگم كوچمون برا منه خوب سرو ته كوچرو ببندن ك كپك ميزنيد ب جز اينكه اسرائيل ميخواد سوارتون بشه يخورده عاقل باشيد رهبرتون احمقه شما مردم كرد چي.بعدشم تركا مغول نيستن اذرين نادون تو اون گوشيه صاحب مردت سرچ ك ميتوني بكني اصلا همين مغولا ك ميگي هر چي باشن نامرد نيستن عين شماها ك فقط منتظر فرصتيد. كوباني تو محاصره بود ب دستو پاي دنيا افتادين بعد ك حل شد الا نصف سوريرو گرفتيد ميگيد پسم نميديم اذاتتون نامرديه البته ب جز كرداي فهميده، نمونش شهيد اصغر وصالي شير كردا هم شجا بود هم عاقل بخدا فقط يخورده فك كنيد همين

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس