کد خبر 778401
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
عکس/ رای گیری در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان

همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان که قرار است فردا برگزار شود، همچنان با تنش‌هایی بر سر اجرایی شدن یا نشدن آن مواجه است و میان احزاب مختلف اختلافات لاینحلی وجود دارد.

 به گزارش مشرق، همه‌پرسی منطقه کردستان در حالی یک روز تا انجام آن باقی‌مانده، تنش‌ها بر سر اجرایی شدن یا نشدن آن منجر به اختلاف نظر در جناحهای داخل حزب اتحادیه میهنی و اصرار بر انجام همه‌پرسی توسط حزب دموکراتیک شده است.

خبرگزاری «کردپرس» با انتشار تحلیلی در این‌باره، نوشت: با آن که دفتر سیاسی اتحادیه میهنی، مجمع رهبری، فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان و معاون اول جلال طالبانی موافق انجام رفراندوم‌ هستند، اما سه روز است که برخی افراد و چهره‌های سیاسی این حزب اظهارات متفاوت و گاها متناقضی در مورد برگزاری رفراندوم انجام می‌دهند. این اظهارات برخی از رهبران اتحادیه در حالی است که یک روز به انجام همه پرسی باقی مانده و مردم در منطقه تحت کنترل این حزب، نمی‌دانند که بالاخره آیا رفراندوم برگزار می شود یا خیر؟!

* جوانی به نام لاهور شیخ جنگی

همه صحبت ها از جایی آغاز شده که مرد شماره یک نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی (لاهور شیخ جنگی برادرزاده جلال طالبانی) که مسئول نیروهای ضد تروریستی این حزب است به واسطه نبود فرماندهی و سیاست منسجم از سوی حزب، قدرت زیادی گرفته و به مخالف سرسخت همه پرسی تبدیل شده است. گفته می شود《هیرو خان》 همسر جلال طالبانی که رهبری بخشی از جناح اتحادیه را در دست دارد همه اختیارات را به این مسئول جوان واگذار کرده و او هیمنه نظامی خود را در حزب پیاده کرده است. با توجه به آن که لاهور شیخ جنگی مخالف همه‌پرسی است از سوی شاخه تحت فرمان آنها که بیشتر مراکز و ادارات و رسانه‌های خبری را در دست دارند، در سه هفته گذشت، هیچگونه تلاش مثبتی برای تبلیغ برای همه‌پرسی انجام نداده و به جز اشاره به مصوبات کمیسیون عالی رفراندوم اهمیت چندانی به موضوع تبلیغات نداده است.

* پست فیسبوکی بافل

اما در تازه ترین اقدام مسئولان مخالف رفراندوم دیروز، بافل طالبانی فرزند جلال طالبانی در پست فیسبوکی خود از توافق اتحادیه میهنی و حزب دموکرات برای تعویق رفراندوم خبر داد که پس از دقایقی با هجمه و فشار رسانه ای تلویزیون های حزب دموکرات و جبهه نه به رفراندوم، ناچار به حذف پست فیسبوکی خود کرد. این اقدام پافل در حالی بود که سخنگوی حزب دموکراتیک سریعا در برابر این موضوع جبهه گرفت و آن را نادرست خواند و اعلام کرد: در تماسی که با مسئولان اتحادیه گرفته، هر دو طرف موافق برگزاری رفراندوم در موعد مقرر خود هستند.

همچنین سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی که به همراه هیاتی به بغداد رفته بود تا در خصوص رفراندوم با جناحهای مختلف عراقی گفت‌وگو کند، قضیه تعویق رفراندوم را تکذیب کرد و اعلام کرد: رفراندوم در زمان خود انجام می گیرد. در همین رابطه هم بافل طالبانی، بیانیه‌ای صادر کرد که پست توسط یکی از کارمندان دفتر وی بارگزاری شده و گفته او نیست البته او این موضوع را رد نکرد که اقلیم در مورد همه پرسی باید با بغداد گفت‌وگو کند.

* مواضع ضد و نقیض اتحادیه میهنی

در همین حال دیروز دفتر سازماندهی اتحادیه میهنی در بیان‌نامه ای درخواست کرد که رفراندوم به تعویق بیافتد و به نظرات سازمان ملل گوش داده شود. همزمان با این بیانیه،《ملا بختیار》مسئول دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در بیان‌نامه ای اعلام کرد که به پیشنهادات کشورهای مختلف توجه شود و او پیشنهادهای عقب انداختن رفراندوم را برای مسعود بارزانی فرستاده است. در بیانیه ملا بختیار آمده که اتحادیه میهنی فکر می‌کند در وضعیت امروز جهان، منطقه و کردستان، لازم است به پیشنهادهای دوستان و سازمان ملل توجه شود زیرا در خدمت منافع و آرمان مردم منطقه کردستان است.

* بالا گرفتن تنش ها در کرکوک

در همین حال، شاخه اتحادیه میهنی در کرکوک که در راس آن (آسو مامند، مسئول اتحادیه در کرکوک) قرار دارد و نزدیک به جریان لاهور شیخ جنگی است، طی نشستی با دیگر احزاب کرد کرکوک اعلام کرد که اتحادیه میهنی مخالف رفراندوم در این زمان در کرکوک است. همزمان با این تنشها تعدادی از نیروهای آسایش به مقر کمیسیون عالی رفراندوم رفتند و از توزیع لوازم مورد نیاز برای صندوقهای رای‌گیری در محلهای مختلف جلوگیری کردند. این اتفاقات در حالی روی داد که عصر دیروز (شنبه‌ 1 مهر)، نجم الدین کریم استاندار کرکوک طی کنفرانسی خبری آمادگی کرکوک برای رفراندوم را اعلام کرد و از مردم کرکوک سوا از اقوام و مذاهب مختلف خواست در همه‌پرسی شرکت نمایند و این در حالی است که قباد طالبانی معاون نخست وزیر منطقه کردستان تا اینک سکوت کرده و در خصوص رفراندوم مطالب زیادی عنوان نکرده است.

* اردوکشی جناح های اتحادیه در کرکوک

اما موضوع کرکوک در حالی بغرنج شده که شاخه وابسته به لاهور شیخ جنگی رئیس دستگاه امنیت و نیروهای ضد ترور اتحادیه میهنی، هشدار دخالت نظامی در کرکوک و جلوگیری از انجام رفراندوم در این شهر را می‌دهد.

* اتحادیه میهنی و آزمون سخت رفراندوم

آنچه مشخص است اتحادیه میهنی در موضوع رفراندوم به دو جناح تقسیم شده است. شاخه‌ای که مخالف رفراندوم در زمان کنونی است و از پیشنهادات سازمان ملل و آمریکا استقبال می‌کند و شاخه‌ای موافق انجام همه پرسی در روز دوشنبه بدون احتساب نگرانی کشورهای منطقه و جامعه جهانی. در این میان شاخه ای که مخالف همه پرسی است جناح موافق را متهم می‌کند که تبدیل به آلت دست حزب دموکراتیک شده و اراده‌ای از خود ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس