کد خبر 77825
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۹

دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: سرقت اولین جرم از نظر فراوانی در شهر مشهد است.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، محمود ذوقی در یکصد و سی‌امین جلسه علنی سومین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، به بیان رده‌بندی جرایم در شهر پرداخت و افزود: توهین و اهانت، ایراد و ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه‌ بدنی غیرعمدی، استعمال مواد مخدر، تهدید، نگهداری و مالکیت مواد مخدر و تخریب و خیانت در امانت در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند.

وی در مورد جرم سرقت عنوان کرد: سرقت از فروردین ماه تا خرداد ماه سیر صعودی داشته اما از تیر ماه کاهش قابل توجهی داشته است و در حالی که وقوع سرقت در خرداد ماه ۲٬۹۲۵ مورد بوده، این جرم در مهر ماه به ۲٬۰۸۶ رسیده است.

وی تصریح کرد: تنها جرم مالکیت و نگهداری مواد مخدر یک افزایش جزیی داشته و حتی اهانت که مربوط به بهداشت روانی مردم است، در دو ماهه اخیر کاهش داشته است.

ذوقی به بیان وضعیت زندان‌های مشهد پرداخت و گفت: آمار زندان مرکزی مشهد، اردوگاه چناران و کانون اصلاح و تربیت مشهد به طور میانگین وجود ۱۵٬۰۰۰ و ۹٬۹۵۳ زندانی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت زندان مشهد از حیث تراکم زندانی نامطلوب است، تصریح کرد: ظرفیت اسمی زندان مشهد حداکثر ۳٬۰۰۰ نفر است اما در حال حاضر ۱۳٬۰۰۰ زندانی داریم.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: در ماه‌های اخیر کاهش ورودی به زندان مشهد داشتیم و مشهد تنها شهری بوده است که آمار زندانیان آن کاهش یافته ضمن اینکه در بعضی جرایم مانند جرایم مخل امنیت اجتماعی چاره‌ای جز زندانی کردن افراد نداریم.

وی با اشاره به محکومیت‌های مالی عنوان کرد: از مجلس انتظار داریم این قانون را اصلاح کند تا محکومیت‌های مالی منجر به زندانی شدن افراد نشود.

ذوقی با بیان اینکه زندان اثرات مثبتی دارد، عنوان کرد: حفظ امنیت و رسیدن به اهداف حبس مانند تنبیه مجرم، التیام بر زخم بزه‌دیده و جبران ضرر و زیان او از جمله این اثرات مثبت است اما در کنار این‌ها شاهد آثار زیان‌بار زندان نیز هستیم و همه آحاد جامعه و مسوولان موظفند این آثار را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: علاوه بر زندانی، خانواده او، کارکنان زندان، افسران وظیفه زندان و حتی خانواده‌های زندان‌بانان نیز از مجازات حبس اثر می‌پذیرند.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: آثار زندان را فقط زندانی باید تحمل کند در حالی که زندان بر همسر و فرزندان او نیز تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار زندانیان مربوط به جرم سرقت است، عنوان کرد: باید بررسی شود که چه تعداد از این افراد به دلیل مسائل اقتصادی و یا نبود اشتغال و اخراج از کار مجبور به سرقت شده‌اند؛ او را می‌گیریم و بعد فرزندان او هم مجبور می‌شوند برای امرار معاش خود سرقت کنند.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از زندانیان مشهد، خاطرنشان کرد: فشار و استرس روی همسران زندانیان طاقت‌فرساست و براستی به این همه هزینه‌های سنگین، یک زن چطور می‌تواند تحمل کند.

وی تاکید کرد: ما برای امنیت جامعه یک مجرم را زندانی می‌کنیم و جامعه باید بهای آن را بپردازد و از خانواده زندانی حمایت کند.

ذوقی تعداد خانواده‌های تحت پوشش این انجمن در مشهد را ۲۳۱ خانوار عنوان کرد و گفت: این تعداد خانواده ۸۵۰ نفر هستند و ماهیانه به طور مستمری ۷۵٬۰۰۰ تومان دریافت می‌کنند که بالاترین رقم در کشور است، ولی ماهی ۷۵٬۰۰۰ تومان به کجای زندگی یک خانواده می‌رسد؟ چگونه می‌خواهند زندگی کنند؟ 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس