کد خبر 777695
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
کمیته المپیک

تنها ٢٠ روز تا برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران باقی مانده اما کمیته المپیک جز نهایی کردن اساسنامه و تعیین زمان انتخابات هیچ اقدام دیگری در این زمینه انجام نداده است.

به گزارش مشرق، چندسالی از تشکیل کمیسیون ورزشکاران در کمیته ملی المپیک می گذرد اما برای اولین بار قرار است اعضای این کمیسیون با برگزاری مجمع رسمی، انتخاب و معرفی شوند. طبق تصمیم ۱۷ تیرماه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک این انتخابات ۲۰ مهرماه برگزار می شود. 

برای برگزاری این انتخابات، آئین نامه کمیسیون ورزشکاران پس از چند مرحله بررسی و اصلاح، توسط کمیته ملی المپیک برای کمیته بین المللی المپیک (IOC) ارسال شد. این کار پیش از تعیین زمان انتخابات کمیسیون ورزشکاران انجام شد طوریکه IOC خردادماه موافقت خود را با اساسنامه ارسالی از سوی ایران اعلام کرد. 

بدین ترتیب با تائید و تصویب اساسنامه کمیسیون ورزشکاران و تعیین زمانی برای برگزاری انتخابات آن، اولین گام ها برای تشکیل کمیسیونی قانونمند در کمیته ملی المپیک برداشته شد. کمیسیونی که به نسبت دیگر کمیسیون های فعال در کمیته ملی المپیک از جایگاه و اعتبار بالاتری برخوردار است. این کمیسیون در کمیته بین المللی المپیک هم نقشی تعیین کننده و تاثیرگذار دارد و به واسطه همین جایگاه و تاثیرگذاری است که قرار شده ۶ نفر از اعضای کمیسیون ورزشکاران عضو دارای حق رای مجمع کمیته ملی المپیک شوند. 

٢٠ روز زمان و کارهای انجام نشده بسیار
در هر صورت ۲۰ روز تا زمان برگزاری انتخابات مهم کمیسیون ورزشکاران باقی مانده است اما جز تهیه اساسنامه مصوب و تعیین زمان انتخابات  که از اقدامات اولیه و بدیهی برای برگزاری هر انتخاباتی به حساب می آید، هیچ اقدام دیگری انجام نشده است!

به گفته کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک قرار بود برای برگزاری منظم تر و قانونمندتر انتخابات کمیسیون ورزشکاران، یک آئین نامه انتخاباتی تهیه شود. مشخص شدن وضعیت برخی ورزشکاران برای کاندیدا شدن و حضور آنها در انتخابات هدف اصلی از تهیه این آئین نامه عنوان شد چراکه صرفِ المپیکی یا آسیایی بودن ورزشکاران، دلیلی برای کاندیداتوری آنها در انتخابات کمیسیون ورزشکاران نخواهد بود. 

تعیین تکلیف ورزشکاران در آئین نامه نانوشته
قرار بود در آئین نامه انتخاباتی مدِنظر، باید و نبایدهای این موضوع مشخص شود. همچنین تعیین تکلیف حضور ورزشکاران لژیونر، دوتابعیتی و احتمالا دوپینگی هم به آئین نامه انتخاباتی که وجود خارجی نداشت، موکول شد در حالیکه هنوز چنین آئین نامه ای از سوی کمیته ملی المپیک تهیه ارائه نشده و نظر می رسد حتی اقدامی هم برای  تهیه آن انجام نشده باشد که اگر غیر از این بود، هادی ساعی به عنوان رئیس فعلی کمیسیون ورزشکاران از آن مطلع بود. 

ساعی: کمیته المپیک هیچ اطلاع رسانی نداشته است
ساعی گفت: در مورد تهیه این آئین نامه و انجام سایر کارهای لازم برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران، کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده و تعیین کننده است نه من؛ این کمیته هم هنوز هیچ موردی را اطلاع رسانی نکرده است. من هم مانند بقیه منتظر هستم. 

این روزها مسئولان کمیته ملی المپیک درگیر پنجمین دوره بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا هستند که تا پنجم مهرماه ادامه دارد. با احتساب زمانی که برای بازگشت کامل کاروان ایران در این بازی ها صرف خواهد شد و حضور دوباره مسئولان در پشت میزهای مدیریتی شان در کمیته ملی المپیک، فاصله ۱۵ - ۱۰ روزه تا زمان مقرر برای برگزاری انتخابات باقی می ماند در حالیکه ثبت نام از کاندیداها انجام نشده و حتی زمان لازم برای آن هم مشخص نشده است.

زمان نامشخص برای ثبت نام کاندیداها
ساعی پیش از این اعلام کرده بود که ثبت نام کاندیدها  حداقل یک ماه پیش از انتخابات انجام می شود که البته این کار انجام نشد. وی گفت: قرار بود کمیته ملی المپیک هفته اول مهرماه را به عنوان زمان ثبت نام کاندیداها اعلام کند اما خبری نشد. هیچ اطلاع رسانی انجام نشده و من هم نمی دانم قرار است چه زمانی برای این کار مشخص شود. 

ابهاماتی که هنوز باقی است
به گزارش مشرق، کمیته ملی المپیک فرصت ۲۰ روزه دارد تا زمانی که خود برای برگزاری انتخابات مهمترین کمیسیونش مشخص کرده است. در این فاصله باید همزمان با ادامه مدیریت کاروان ایران در عشق آباد که حدود یک هفته به بساته شدن کامل پرونده آن باقی مانده است، در مورد تهیه آئین نامه انتخاباتی، تعیین زمان ثبت نام کاندیداها، انجام ثبت نام کاندیداها و بررسی شرایط آنها و ... تصمیم گیری و اقدام شود. 

طبق اساسنامه مصوب کمیسیون ورزشکاران،  ۱۵ کرسی برای کمیسیون ورزشکاران تعریف شده است. حضور حداکثر سه نفر از هر رشته در این ترکیب، عضویت قطعی سه بانوی ورزشکار و فعالیت یکی از اعضا در رشته های زمستانی از جمله مصوبات این اساسنامه است با این حال و بر اساس آنچه هادی ساعی در گزارش مهر با عنوان «نحوه رای گیری برای کمیسیون ورزشکاران» به آن اشاره کرده بود، اینکه دقیقا تعداد اعضای کمیسیون چند نفر باشد، از مواردی است که باید در مورد آن به جمع بندی رسید چون مهم این است که تعداد آنها فرد باشد و ۱۵ کرسی حداکثر سقف تعیین شده است.

چگونگی انتخابات و اینکه رای گیری به صورت متمرکز باشد یا مثلا به صورت چرخشی و با حضور در اردوها انجام شود نیز از دیگر مواردی است که قرار بود در مورد آن تصمیم گیری شود اما اینهم از  جزو آن دسته کارهای هنوز انجام نشده و  به همین دلیل ابهام در مورد آن  به قوت خود باقی است.

انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود؟
​بدیهی است همه این کارهای انجام نشده برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران که کیومرث هاشمی روی منظم و بدون دخل و تصرف برگزار شدن آن تاکید دارد را تحت الشعاع قرار می دهد. انتخاباتی که احتمالا خروجی آن باید در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک اولین تاثیر خود را نشان دهد اما با این شرایط و اوضاع برگزاری به موقع و منظم خود آن هم بعیداست. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس