کد خبر 77744
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

اجرای 23 راهکار جدید برای کاهش مصرف بنزین علاوه بر صرفه جویی روزانه 1.8 تا 3 میلیون لیتری در مصرف بنزین کشور منجر به ذخیره سازی بنزین نیمه یارانه ای در کارت‌های هوشمند سوخت می شود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه 60 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که استفاده از این فراورده استراتژیک نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهشی حدود 5 درصدی روبرو شده است.

در حال حاضر متوسط تولید بنزین در پالایشگاههای داخلی با احتساب مواد افزودنی همچون MTBE به بیش از 60 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، که با احتساب مصارف داخلی در شرایط فعلی تراز تولید و مصرف بنزین کشور متعادل شده است.
 
در برنامه چهارم و پنجم توسعه اقدامات متعددی برای اصلاح الگوی مصرف بنزین همچون اجرای نظام سهمیه بندی و عرضه کارتی این حامل انرژی در سطح ناوگان حمل و نقا کشور اجرایی شده است به طوری که اگر این طرحها اجرایی نمی شد مصرف بنزین کشور از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور می کرد.
 
همزمان با برگزاری نخستین جشنواره کودک و انرژی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران کتابی به نام "راهکارهای کاهش مصرف انرژی " منتشر کرده است که در این کتاب راهکارهای کاهش مصرف بنزین در خودروها تشریح شده است.
 
پیش بینی می شود با اجرای این راهکارهای ساده به طور متوسط ماهانه 3 تا 15 درصد در مصرف بنزین خودروها صرفه جویی حاصل شود که در این صورت به طور میانگین روزانه 1.8 تا 3 میلیون لیتر مصرف بنزین کشور را کاهش دهد.
 
آمارهای رسمی حاکی از آن است که در شرایط فعلی کمتر از 200 میلیون لیتر بنزین یارانه ای 100 تومانی در کارتهای هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است.
 
اجرای راهکارهای ساده مصرف بنزین در خودروها علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواف منجر به حفظ ذخیره بنزین نیمه یارانه ای (بنزین 400 تومانی) در کارتها و استفاده از این فرآورده پر طرفدار نفتی برای مدتی طولانی تر برای خودروسواران خواهد شد.
 
23 راهکار کاهش مصرف بنزین در خودروها

1- از تنظیم بودن موتور خودرو اطمینان حاصل کنید، خودروهایی که موتور آنها تنظیم است 5 درصد کمتر از سایر اتومبیل ها سوخت مصرف می کنند (معادل نیم لیتر در هر 100 کیلومتر).

* استفاده از فیلترهوای استاندارد و تعویض به موقع آن 10 درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد و تا 50 درصد آلودگی هوا را کاهش می دهد.

2- کمتر از کولر استفاده شود و یا سعی شود که از کولر در مسیرهای سربلایی و پرترافیک استفاده نشود، پیشنهاد می شود از کولر به صورت فاصله های زمانی کوتاه و چرخشی استفاده شود.

* در زمان هایی که هوای بیرون مناسب است از دریچه هوا یا پنجره جهت تهیوه هوای خودرو استفاده کنید.

* استفاده از کولر در هنگام ترافیک یا توقف، باعث افزایش مصرف سوخت تا 10 درصد می شود.

3- باد لاستیک های خودرو را به طور منظم تنظیم کنید، تنظیم باد لاستیک تا سه درصد مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد.

4- حتی المقدور وزن خودروی خود را با حذف تجهیزات جانبی غیر ضروری کاهش دهید.

5- زمان تردد خود را مدیریت کنید: از انتخاب زمان های اوج ترافیک برای استفاده از خودرو اجتناب کنید.

6- مسیرهایی که خودرو در زمان طی آن نیاز به توقف کمتری دارد (همچون بزرگراه ها و جاده های کمربندی) را انتخاب کنید.
 
7- اصول رانندگی و سرعت مجاز را رعایت کنید.

8- از کارکرد صحیح ترموستات مطمئن شوید زیرا خودرویی که ترموستات آن صحیح کار نمی کند 2 درصد بیشتر از خودرویی که ترومستات آن درست کار می کند، سوخت مصرف می کند.

9- از ترمزهای ناگهانی و از حرکت پرگاز در زمان شروع حرکت اجتناب کنید. خودرویی که به آهستگی شتاب می گیرد یا از شتاب خود می کاهد 20 درصد کمتر از خودرویی که به سرعت شتاب خود را کاهش یا افزایش می دهد سوخت مصرف می کند.

10- از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید: در بعضی از موارد بهینه عمل کردن در زمینه استفاده از یک وسیله، عدم استفاده از آن است. شاید بهتر باشد در ماقعی که می توان از وساط نقلیه عمومی استفاده کرد. از خودرو خود استفاده نکنیم یا مسیرهای پر ترافیک را با دوچرخه یا پیاده طی کنیم.

 * میزان سوخت مصرفی به ازای هر کیلومتر در خودرو شخصی هشت برابر اتوبوس است.
 

11- از سرعت مناسب استفاده کنید: در بیشتر خودروها بهترین سرعت اقتصادی به لحاظ مصرف سوخت 85 تا 90 کیلومتر است. در صورت رانندگی با سرعت بالا به عنوان مثال به جای 110 کیلومتر در ساعت با سرعت 80 کیلومتر در ساعت برانید و به میزان 25 درصد (معادل 2/9 لیتر در هر 100 کیلومتر) در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

12- نقشه حرکت را به همراه داشته باشید.

برای جلوگیری از اشتباه در تعیین مسیر، نقشه راه را همراه داشته باشید. بررسی ها نشان می دهد کاستن از میزان اشتباهات در تعیین مسیر 5 تا 10 درصد سوخت اضافی را به خودرو تحمیل می کند.

13- 120 ثانیه روشن ماندن خودرو بدون حرکت، سوخت بیشتری نسبت به خاموش و روشن کردن مجدد آن مصرف می کند.

14- سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی، مصرف سوخت را تا حداقل ملاحظه ای افزایش می دهد.

15- با پرهیز از حرکت شتابان، به طور یکنواخت در بین خطوط رانندگی کنید.

16- اگر به نرمی و همراه با جریان عمومی ترافیک برانید به میزان 15-10.6 درصد) (معادل 1.7-1.2 لیتر در 100 کیلومتر) در مصرف سوخت صرفه جویی می کنید.

17- مصرف سوخت خودروهای دیزل سبک 25 تا 30 درصد کمتر از خودروهای بنزین سوز است.

18- خودروی مناسب با مصرف سوخت کمتر انتخاب کنید

19- برای جلوگیری از سفرهای غیر ضروری خودروها تا حد امکان کارهای خود را از طریق پست، تلفن، دورنگار و سایر وسایل ارتباطی انجام دهید.

20- در سفرها از حمل بار اضافی خودداری کنید. حمل بار اضافی سبب استهلاک خودرو و افزایش مصرف سوخت می شود.

22- استفاده از باربند استاندارد در مقایسه با باربند غیر استاندار موجب 6 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

* باربند وسیله ای است که برای حمل بار بر روی سقف اتومبیل های مختلف طراحی می شود، باربند چنانچه استاندارد باشد علاوه بر آسایش سرنشینان خودرو باعث ایمنی بار در برابر سقوط، سرقت و خیس شدن می شود و به دلیل طراحی آیرودینامیک، در هنگام حرکت همچون یک بادشکن عمل کرده و مانع از کاهش سرعت یا افزایش مصرف سوخت خودرو می شود.
 
23- استفاده از سیستم ردیابی در خودروها
 
مجهز کردن خودروها به سیستم GPS موجب می شود که با تعیین موقعیت بر روی صفحه نمایش و تبادل اطلاعات با مرکز مدیریت ترافیک، مسیر بهینه به رانندگی معرفی شود.اطلاع رسانی مناسب به راننده در جهت تعیین مسیر مناسب، موجب کاهش زمان سفر و کاهش مصرف سوخت و آلودگی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    5 0
    برو بابا با اين خودرو هاي بي كيفيت؟؟؟ كي كيفيت درست ميشه همش كه مصرف نكنيم!!!
  • حامدf16 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    4 0
    خوب بود ممنون...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس