کد خبر 776246
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
پرچم فرانسه و آمریکا

یکی از مقامات ارشد فرانسه اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور در دیدار با رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران بعد از سال ۲۰۲۵ را مطرح کرد.

به گزارش مشرق، فرانسه روز دوشنبه (دیروز) درخواست جدیدی را از آمریکا برای حفظ برجام مطرح کرده است و پیشنهاد داده است که مفاد این توافق که بعد از یک دهه منقضی می‌شود، قابل تقویت شدن است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، پاریس در حالی چنین پیشنهادی را مطرح کرده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، برجام را یک توافق ناقص نامیده است و به دنبال لغو آن است.

«برایان هوک» مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود: «رئیس‌جمهور معتقد است که برجام کاملاً ناقص است و نظر خود در اینباره را با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در میان گذاشته بود».

طبق این گزارش، چشم‌انداز لغو برجام، برخی از همپیمانان آمریکا که به مذاکرات هسته‌ای کمک کرده‌اند را نگران می‌کند به طوریکه «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به خبرنگاران گفته است: «لازم است که به منظور جلوگیری از عدم اشاعه (تسلیحات هسته‌ای)، این توافق حفظ شود».

وی ادامه داد: «در این بازه، وقتی ما شاهد خطرات کره شمالی هستیم، می‌بایست این خط (حفظ برجام) را حفظ کنیم».

لودریان تصریح کرده است:‌«فرانسه به تلاش برای متقاعد کردن ترامپ به حفظ برجام ادامه می دهد».

یکی از مقامات ارشد فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران بعد از سال 2025 را در حین مذاکرات دو جانبه با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده است و به وی هشدار داده است تهران می‌بایست تحریک آمریکا از طریق فعالیت‌های منطقه‌ای اش را متوقف کند.

وی اینگونه گفت: «ما احساس می‌کنیم که موضوع پسا 2025 یک خط قرمز است اما رئیس‌جمهور ما این مسئله را مطرح کرد زیرا یکی از نگرانی‌ها است و در واقع یک درخواست قانونی است که ما می‌بایست مطرح کنیم».

این مقام فرانسوی تأکید کرد: «2025 خیلی سریع از راه می‌رسد و ما می‌بایست قبل از اول ژانویه 2025 آماده باشیم بنابراین او خواسته تا با یکدیگر درباره چگونگی کار بر روی این مسئله فکر کنیم».

اگر ترامپ در گزارش اواسط اکتبر خود، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، کنگره 60 روز برای تصمیم‌گیری درباره وضع مجدد تحریم‌هایی که طبق برجام به حالت تعلیق درآمده است، مهلت دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس