ناصر نوبری

سفیر ایران در شوروی و از نزدیکان مرحوم هاشمی به روایت خاطره ای جالب از زمان امضای توافق ژنو پرداخت.

به گزارش مشرق،  ناصر نوبری سفیر سابق ایران در اتحاد شوروی است. زمانی که او سفیر ایران بود، وقایع قرار داد سفید بین ایران و شوروی و نامه حضرت امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف رخ داد.

او مسئولیت‌هایی نظیر رئیس مرکز راهبردی وزارت امور خارجه، مشاور امور استراتژیک وزیر امور خارجه، سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰، مؤسس و اولین رئیس دفتر امور سخنگویی وزارت امور خارجه مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و مدیرکل روابط عمومی و انتشارات وزارت امور خارجه را بر عهده داشته است. وی همچنین استاد دانشگاه در گرایش روابط بین‌الملل، سردبیر اطلاعات هفتگی و مشاور بین‌الملل وزارت بازرگانی بوده است.

ناصر نوبری از دوستان و علاقه مندان مرحوم آیت الله هاشمی نیز بود و روابط نزدیکی با آن مرحوم داشت.

ناصر نوبری دیشب در برنامه جهان آرا حاضر شد و درباره برجام صحبت های جالبی انجام داد قسمت هایی از صحبت های وی در برنامه دیشب را می خوانید:

فیلم/ چرا نمی‌توانیم از نقض برجام شکایت کنیم؟

|*اول کار مذاکرات بود سوم آذر 92 و اولین موافقت نامه که به ژنو معروف شد امضا شد. من در لحظه اول دیدن این موافقت نامه به عنوان یک کارشناس متوجه هچلی شدم که آمریکایی ها برای ایران طراحی کرده بودند.

 در همان زمان در تاریخ ۱۶آذر ۹۲  طی نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور نوشتم: این توافق نامه هچل است و این را به سمت هچل می برد.

*من به مرحوم آیت الله هاشمی علاقه ای ویژه ای داشتم. سفر موفقیت آمیز ایشان به مسکو در زمان سفارت بنده این علاقه دوطرفه را بین ما بیشتر کرد. ایشان هم دیدگاه های بنده را به عنوان کارشناس خیلی قبول داشتند.

*به ملاقات ایشان رفتم وسعی کردم به ایشان خطرات و هچل های این موافقت نامه را توضیح بدهم با صمیمیتی که با ایشان داشتم عرض کردم: حاج آقا یک سنی از شما گذشته و باید به فکر آخرت باشید اگر این موافقت نامه به هچل بیفتد در آن دنیا جوابی برای آن دارید؟

*آیت الله هاشمی در جواب بنده گفت: بله من این بستر را باز کردم و ایران را از بن بست نجات دادم.

*من بلافاصله به ایشان گفتم: شما به لحاظ کلی گفتید ولی همه جزئیات توافق به  گردن شما است گفتند چرا باید به عهده من باشد؟ پاسخ دادم چون آقای روحانی با حمایت های شما رئیس جمهور شد و اگر حمایت های شما نبود او به این منصب نمی رسید.گفتند بله این را قبول دارم.

*من می خواستم بگویم این برنامه آمریکا برای ما هچل آفرین است و ایشان مرتب می گفتند آقای جان کری قول داده است. به جایی رسید که دیدم دیگر نمی توانم دیدگاه های خود را مطرح کنم به قدری پروپاگاندای آقای کری به ایران منتقل شده بود که تا سطح افراد بسیار مهمی مانند آقای هاشمی رفسنجانی توسعه پیدا کرده بود.

*من در همان جا گفتم که این قول و قرارها در روابط بین الملل امروز تعریف نشده است، آقای کری امروز هست و فردا نیست این دولت می آید و آن دولت می رود.

*در آن نامه به رئیس جمهور گفتم شما اگر بندها و جزئیات را در توافق محکم نکنید و این قرارداد را به آقای کری وابسته کنید احتمال دارد فردا کنگره یک مصوبه بیاورد و با دو سوم رای حتی آقای اوباما هم نتواند کاری کند این مطالب را عینا در آن نامه نوشتم.

*بنده به آقای رفسنجانی گفتم این مدل تعهد ما را به مشکلات اقتصادی و بانکی دچار می کند بیاید تا برنامه ریزی کنیم ایشان گفتند راه حل اقتصاد کشور در تقویت گردشگری و ارزآوری است و اتکای کشور به نفت را کم می کند.

*تصور آقای هاشمی رفسنجانی این بود که بعد از امضای برجام ۱۰۰میلیارد دلار به اقتصاد ایران تغذیه می شود.

*آمریکایی ها این معادله را به نحوی تنظیم کرده بودند که شرایطی را پیش بیاورند تحریم ها را افزایش بدهند و ایران برای جواب متقابل دستش کوتاه باشد یعنی آن ها تحریم های ما را توسعه می دادند و ما دیگر نمی توانستیم انرژی هسته ای را افزایش دهیم.

*قبل از برجام آن ها تحریم ها را افزایش می دادند و ما هم در مقابل انرژی هسته ای را گسترش می دادیم.

*ما به طرف مقابل اعتماد کردیم. ما به آمریکا اعتماد کردیم؛ ما فکر می کردیم هرکاری که ما انجام دهیم آنها هم متقابلا تعهدات خود را اجرا می کنند و هچل از اینجا شروع شد.

*در روابط بین الملل امروز اصولا چیزی به نام اعتماد وجود ندارد و منافع و اهرم های فشار حرف را در دیپلماسی می زنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    27 3
    ما هم اینها را می دانیم .من به نام ایران و ملت قسم یاد می کنم دکتر ظریف در صورت امضای توافقی به نام برجام ۲
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    51 9
    هاشمی فقط می خواست مردم رو سر کار بذاره تا مهدی بابا
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    39 6
    خب که چی! الآن یک رفتار را احمدی نژاد داشت هزاران بار اعلام برائت و ... می کردید. آیا حاضرید این جمله را صریحا به زبان بیاورید که هاشمی اشتباه کرد؟!
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      39 3
      هاشمی هزاران هزار بار اشتباه کرد اما چون قلدر بود و قدرت و ثروت در اختیارش بود همه گندکاری ها رو ماست مالی می کرد .
  • مبین IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    32 1
    واقعا" که ...!!!! مواردی که در این گفتگو گفته شد نه فقط کارشناسان امور بین الملل حتی افراد عامی کوچه و بازار هم پیش بینی میکردند که نمیشود به شیطان بزرگ اعتماد کرد ..!! نمیشود به دولت مستکبر و زورگویی مثل امریکا اعتماد کرد ..این پیش بینی ها را امام راحل 39 سال پیش گفتند و تاکید کردند.. .حالا چطور این دولت با این همه ادعای سابقه در امور سیاسی و بین المللی و داشتن دهها مشاور خبره بین المللی و داشتن وزرای برند ..!!! نتوانست این موضوع به این سادگی را درک و پیش بینی کنند از عجایب روزگار است و باید پاسخگو باشند...!!!!
  • عبدالله IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    27 2
    بیاییدصادقانه حرف بزنیم واول ازخودبپرسیم آیاهاشمی نمیدانست کری گفته معنایش این است کری شخصی زاهدومرجع تقلیدی ربانی است نه یک سیاستمدار ؟ امروز روحانی بجای دلواپسان آنقدرازبی اعتمادی به آمریکاسخن میراندکه دلسوزان دلواپس سخنان اول کارخودرا به قدر کافی ووافی اززبان ایشان میشنوند . شخصامعتقدم مرحوم هاشمی وروحانی میدانستند اعتمادی به آمریکانیست به این دلیل که روحانی اکنون دیگرشرم داردازبرجام 2 و 3 حرفی بزند . جوابهای مرحوم هاشمی استدلالی ندارد وسفیرسابق کشورمان بداندهمه آنهاکه به روحانی رای ندادنداین هچل راپیش بینی میکردند . سوابق مرحوم هاشمی وروحانی درجریان مک فارلین وبرجام نشان میدهد که .... ؛ مرحوم هاشمی درافسردگی وشرایط بدروحی قرارداشت والقابی که روحانی به مخالفین برجام هم حواله داد خشم وعصبانیت که بخشی ازشخصیت ایشان هست رابه حداعلی رساند ودرهنگام خشم البته تصمیم نادرست است .
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    13 1
    درست دیپلماسی سلطان صاحبقران
  • SE ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    36 1
    خریت نه تنها علف خوردن است همانا با طناب یانکی تو چاه رفتن است
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    18 0
    خدا دشمنان اسلام و ایران را نیامرزد.
  • وحيد FR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    16 1
    بدبختى در اينجاست كه هنوز اين دولت ساده لوحانه به شيطان بزرگ چشم دوخته است ! اى تدبير !
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    4 0
    هاشمی اگر مدیریت داشت بچه هایش مهدی -فائزه رو درست تربیت می کرد .
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    2 0
    اگر در زمان تحریم همین ثروتمندان تیم کارگزارن هاشمی و انحصارطلبان خاتمی آب به آسیاب دشمن نمیریختند مملکت این همه مشکل پیدا نمیکرد و الان همه چیز به نفع همان تیم شده است!!
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    2 0
    اگه خوب دقت کنید حقیقت غیرازینه .روحانی و هاشمی از برجام و کری برای رسیدن به پست ومقام و گرفتن قدرت استفاده کردند.اینوهم خودشون میدونن و هم یانکیها
  • نادر IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    3 0
    با طناب پاره برجام ملت ایران را به چاه آمریکایی انداختند تازه رو دارن از آن دفاع کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس