بهرام قاسمی نمایه

سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با الجزیره، درباره برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق هشدار داد و آن عامل ثبات‌زدا برای کشورهای منطقه دانست.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه ایران همه‌پرسی منطقه کردستان را «اشتباهی استراتژیک» خواند.

بهرام قاسمی امروز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با الجزیره قطر اظهار داشت برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان «اشتباهی راهبردی است و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

وی با انتقاد از اصرار مقامات منطقه کردستان بر اجرای همه‌پرسی جدایی گفت که این مسئله با روند سیاسی در عراق در تضاد بوده و به همه تلاش‌های صورت گرفته در منطقه برای مقابله با تروریسم ضربه می‌زند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: رأی‌گیری برای همه‌پرسی جدایی در 25 ماه جاری، روند سیاسی را در کشوری که دارای دموکراسی نوظهور است، تهدید می‌کند.

قاسمی در مورد موضع ایران در قبال همه‌پرسی مذکور گفت: «معتقدیم برادران و دوستان کرد ما در سایه عراق یکپارچه و دموکراتیک و از طریق قانون اساسی ملی، به اهداف و حقوق کامل خود برسند».

وی در مورد اجرای همه‌پرسی جدایی هشدار داد و اظهار داشت که برگزاری این همه‌پرسی در زمان فعلی، چیزی جز هرج و مرج و بی‌ثباتی برای منطقه و کردستان عراق به ارمغان نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، تصمیم مقامات کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی جدایی را «شتابزده و حساب نشده» خواند و هشدار داد جدایی کردستان عراق به فاجعه‌ای شباهت دارد که منطقه را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسئله منجر به تقسیم و تجزیه کشورهایی در خاورمیانه خواهد شد و سرنوشت کردهای عراق و بقیه ملت‌های منطقه را در مرکز بحرانی قرار خواهد داد که همه از آن متضرر خواهند شد.

قاسمی با بیان اینکه هیچ کسی در منطقه نمی‌تواند از «پیامدهای فاجعه‌بار» همه‌پرسی احتمالی فرار کند»، افزود: «بزرگترین ذینفع از این همه‌پرسی کشورهایی هستند که مشوق و حامی تقسیم کشورهای منطقه‌اند و تمایلی به برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه ندارند».

رژیم صهیونیستی بارها از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در 25 سپتامبر (سوم مهر) حمایت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    16 36
    حجت تمام شده و باید اقدامات عملی شروع بشه.قاطع،شدید و بدون هیچ مماشاتی که کوتاهی در این زمینه خیانت به کشور خواهد بود.
    • US ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      6 2
      تو کجایی یعنی جنگ .
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      112 4
      درگیری ما با اقلیم کردستان عراق دعوای خانوادگی است و به شهروندات عثمانی ارتباطی ندارد
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      0 3
      تو تنها می دانم می توانی این منافقین کومله و پژاک را شکست دهی اما این سرداران تروس نه
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    10 4
    باید طومار این خاندان خاین بارزانی رو سریعتر جمع کرد .بعدش هم طومار پانترکیسم پانعربیسم پانکردیسم پانفارسیسم و دیگر مزدورانی که فکر می‌کنند نژادشون از باقی انسان‌ها بهتره ما یک کشور، یک پرچم یک ایران متحدیم و بر سر تمامیت ارضی ایران با هیچ کسی مدارا نخواهیم کرد. مصادیق آن در تاریخ زیاد است؛ اروند آخرین آن بود. که بر سر آن 8 سال جنگیدیم پس متوهمان بدانند جایگاهشان جایگاه صدام ملعون است جهنم
    • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      1 1
      احسنت.ولی بعضی ها قومیت را به ایرانی بودن ترجیح میدن.درد اینه.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      1 2
      میشه پان فارسیم را توضیح دهید.اولین با بود میشنیدم؟
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    9 5
    مرگ بر بارزانی
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    1 1
    باید بغداد و اربیل و هرجایی که منافقین خانه کرده اند را بمباران نمود
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    4 0
    اگر ایران و ترکیه و عراق و سوریه متحد باشند میشه کاری کرد الان چهار کشور همانند مسافران یک کشتی هستند باید اجازه ندهند تجزیه کشورها که در گذشته بر سر حکومتهای بزرگ اسلامی آوردند تکرار بشه،اسراییل شیطان و ابلیس میخواهد با تجزیه کشورهای منطقه راحتر بتونه به کشورهای اسلامی زور بگه اگر مسلمین متحد بشن جلوی این فتنه رو میتونند بگیرن
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    3 0
    ما که توی این جملات هشداری ندیدیم.جوری حرف زده که انگار ایران باید به فکر بع از همه پرسی و جدایی باشه....کاش اقای ظریف میرفت با دوتا شوخی و لبخند قضیه را حل میکرد
  • ایرانی IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    0 0
    پانفارس ینی زبان تدریس ب زبان فارسی ینی زبانهای ملتهای دیگه باید درخانه محبوس بمونه ینی سیاست اسیمیلاسیون در حق ملتهای دیگه مث ۲ میلیون کورد خراسان که بهش میگید شما کرمانج هستید کوردنیستید خوداقای بارزانی وعبدلله اوجلان کرمانج هستن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس