کد خبر 775008
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
اس 400

کارشناس روس می‌گوید: پیشنهاد تحریم آمریکا علیه ترکیه، نشانه برخورد ارباب-رعیتی واشنگتن با آنکاراست و مسلما خرید موشک‌های «اس-۴۰۰» از روسیه، موجب نگرانی آمریکایی‌ها شده است.

 به گزارش مشرق، نشریه «پولیتیکو» روز گذشته اعلام کرد که "بن کاردین" سناتور دموکرات آمریکایی به کاخ سفید پیشنهاد داده که تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کرده و حتی عاقلانه بودن ادامه عضویت این کشور در ناتو را بررسی کند.

این سناتور بانفوذ معتقد است که تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های موشکی «اس-400» از روسیه، نقض رژیم تحریمهای آمریکا علیه مسکو محسوب می شود. کاردین به همین دلیل در نامه ای خطاب به  "استیون منوچین" وزیر خزانه داری آمریکا و "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه خواستار آن شده تا علیه هر کشوری که قراردادهای بزرگ نظامی با روسیه منعقد کند، تحریم اعمال شود.

این سناتور همچنین از دفتر ریاست جمهوری آمریکا خواسته تا ارزیابی کند که آیا خرید موشکهای اس-400 روسی، تاثیری بر عضویت ترکیه در ناتو نخواهد داشت و امنیت ایالات متحده و سایر اعضای ناتو را در معرض خطر قرار نمی دهد.

لازم به یادآوری است که مسکو و آنکارا در خصوص فروش سامانه های دفاع ضد هوایی «اس-400» روسی به ترکیه به توافق رسیده و قراردادی امضاء کرده اند. این مسئله ابتدا از سوی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه اعلام شد و سپس دفتر مطبوعاتی سرویس فدرال همکاریهای نظامی-فنی روسیه نیز آن را مورد تایید قرار داد.

"کنستانتین سوکولوف" کارشناس مسائل ژئوپلیتیکی در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» در باره پیشنهاد مطرح شده در آمریکا برای اعمال تحریمها علیه ترکیه گفت: «در واشنگتن با آنکارا مانند فئودالهای قرون وسطایی با رعایای خویش برخورد می شود. این اقدام سناتور آمریکایی را تنها می توان یک چیز نامید: فریاد یک ارباب بر سر یک رعیت خویش. مسئله این است که اگر رهبران گذشته ترکیه تا همین اواخر نقش "سرباز خط مقدم" را برای کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه بازی می کردند، ولی اکنون اردوغان  سعی دارد موقعیت این کشور را تغییر داده و مستقل از غربیها عمل کند و کاملا مشخص است که این مسئله اصلا به مزاق "مدعیان حاکمیت بر جهان" خوش نخواهد آمد.»

این کارشناس با اشاره به اینکه مسلما متنوع سازی همکاریهای نظامی-فنی ترکیه موجب نگرانی مقامات آمریکایی شده است، افزود: «فروش سامانه های موشکی اس-400 به ترکیه بطور مشخصی روابط روسیه و ترکیه در عرصه نظامی را برای مدت زمان طولانی تقویت می کند، برای اینکه این قرارداد، آموزش نیروهای متخصص ترکیه و ارسال مهمات لازم به این کشور را نیز در پی خواهد داشت. حتی ممکن است آنکارا را به خرید تسلیحات نظامی دیگر از روسیه تشویق کند. بنابراین مسلما آمریکایی‌ها نگران چنین روابطی خواهند بود.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یکی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    5 0
    مذاق درسته نه مزاق
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    5 2
    اگر ترکیه این روند رو ادامه بده یعنی دوری از امریکا و نزدیکی به روسیه کشورش شبیه ما خواهد شد
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      7 0
      ترکیه همه رو در دستش نگه میداره نه اینکه با یکی دشمنی کنه با یکی دوستی هرجا منفعت باشه اونجا قدم میزاره
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    9 11
    ترکیه بیدی نیست که با این بادها بلرزه دیگه اون ترکیه قدیم تمام شده آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      11 19
      بید؟ طورچیه یک موش ترسوست که با یک نهیب می چَپه تو سوراخ!
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    3 1
    تركيه بزرگ خار چشم غربيها و فاشيستهاي منطقه و پانهاي وطني است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس