گنبد آهنین

جمهوری آذربایجان در واکنش به اقدام ارمنستان در خرید موشک‌های «اسکندر» از روسیه، خواستار استقرار سریع گنبد آهنین اسرائیل در خاک این کشور شده است.

 به گزارش مشرق، روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: مسابقه تسلیحاتی در منطقه جنوب قفقاز ابعاد تازه تری پیدا کرده است. ارمنستان از روسیه سامانه های موشکهای عملیاتی-تاکتیکی «اسکندر» خریداری کرده و در پاسخ به این اقدام، جمهوری آذربایجان هم سریعا اقدام به استقرار سامانه دفاع ضدموشکی "گنبد آهنین" اسرائیل در خاک خود نموده است. در همین راستا "ذاکر حسن اف" وزیر دفاع آذربایجان فورا به تل آویو سفر کرده تا با "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ اسرائیل مذاکره کند.

خود این سفر را باید اقدامی جنجال آفرین ارزیابی کرد؛ این نخستین سفر یک وزیر دفاع آذربایجان به اسرائیل طی 20 سال اخیر و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این طرف است. مسئله اینجاست که توسعه روابط دو طرف می تواند موجب نگرانی بسیار جدی ایران، در همسایگی آذربایجان شود. مقامات تهران بارها از باکو خواسته اند که به دلیل سیاستهای متجاوزانه تل آویو علیه مردم فلسطین، روابط خود با «رژیم صهیونیستی» را قطع کند، ولی "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان همچنان به سیاست حفظ روابط دوستانه با تل آویو ادامه داده است.

در ماه دسامبر سال 2016  بود که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل سفری رسمی به باکو داشت و در آن زمان بسیاری از کارشناسان این سفر را نقطه عطفی در روابط دو طرف نامیدند. نتانیاهو و علی اف در جریان مذاکرات خود در مورد گسترش همکاریهای دوجانبه، از جمله در عرصه اقتصادی و نظامی به توافقاتی دست یافتند.

روابط باکو-تل آویو از سطح اقتصادی به نظامی گسترش یافت

البته همچنان این سئوال در این سفر هم بی پاسخ ماند که بالاخره چه زمانی سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل گشایش خواهد یافت؟ مشکل اینجاست که رژیم صهیونیستی در سال 1993 سفارت اسرائیل در باکو را باز کرده، ولی مقامات باکو تاکنون تمایلی برای افتتاح نمایندگی دیپلماتیک در تل آویو نشان نداده اند. دلیل آن مخالفت جدی ایران با این مسئله است. البته ظاهرا این مخالفت از سوی دولت آذربایجان غالبا نادیده گرفته می شودکه نمونه بارز آن، ادامه گسترش همکاریها با اسرائیل در عرصه نظامی است. ولی با این وجود باکو عجله ای برای افتتاح سفارت در اسرائیل ندارد.

این خبر که وزیر دفاع آذربایجان قصد دارد در دیدار با لیبرمن در مورد خرید دو دستگاه سامانه سپر ضدموشکی «گنبد آهنین» و همچنین هواپیماهای بدون خلبان اسرائیلی «Hermes 900» مذاکره کند، پیش از انجام این سفر درز پیدا کرده بود. و اکنون در سایت رسمی  وزارت دفاع آذربایجان این خبر منتشر شده که حسن اف از صنایع نظامی اسرائیل دیدن کرده و با محصولات تولیدی آن آشنا و با مقامات آن پیرامون تبادل همکاریهای نظامی-فنی مذاکرات مفصلی داشته است.

"آریه گوت" کارشناس اسرائیلی یادآور شده است که تا این اواخر همکاریهای تل آویو و باکو تنها روی بخش انرژی متمرکز بود (40 درصد نیازهای نفتی اسرائیل از آذربایجان تامین می شود که این بخش قابل توجهی از صادرات نفتی این جمهوری را شامل می شود)، ولی اکنون این همکاریها به بخش نظامی نیز گسترش یافته است.

پهپادهای اسرائیلی «Hermes 900» برای مقابله با ایستگاههای رادار دشمن بسیار مناسب هستند و فعالانه توسط ارتش آذربایجان در مناقشه نظامی آوریل سال گذشته با ارمنستان مورد استفاده قرار گرفته است. این هواپیمای بدون خلبان برای عملیات شناسایی و جاسوسی مورد استفاده قرار می گیرند و مهمترین هدف استفاده از آن کسب آخرین اطلاعات در باره موقعیت نیروها و تجهیزات نظامی دشمن در هر زمان ممکن است.

تشدید مسابقه تسلیحاتی بین ارمنستان و آذربایجان

کارشناسان علاقه مندی باکو به خرید "گنبد آهنین" اسرائیلی را به ارسال سامانه های موشکهای تاکتیکی-عملیاتی «اسکندر» روسی به ارمنستان مربوط می دانند که قدرت نابودکنندگی بالایی دارد و متخصصان نظامی قدرت آن را با توان هوایی ناتو برابر می دانند. "کنستانتین سیوکوف" کارشناس نظامی گفته است که موشکهای اسکندر براحتی قادر هستند تا مجموعه ای از موشکهای سپر دفاع ضدموشکی آمریکا را نابود کنند.

حال سئوال اینجاست، آیا "گنبد آهنین" قادر به رهگیری موشکهای «اسکندر» است؟ پاسخ تولیدکنندگان این سامانه به این سئوال مثبت است. بنابراین با خرید این سامانه خیال مقامات باکو از تامین امنیت پایتخت، پالایشگاههای مهم آذربایجان و خط لوله «باکو-تفلیس-جیحان» در برابر حملات موشکی احتمالی راحت خواهد شد.

نگرانی ارمنستان و ایران از گسترش همکاری آذربایجان با اسرائیل

واضح است که مقامات ایروان و تهران نگران نتیجه مذاکرات وزیر دفاع آذربایجان در تل آویو هستند. دولت ارمنستان نگران آن است که اسرائیل به باکو در مدرنیزه سازی ارتش این کشور کمک کرده و تسلیحات تهاجمی در اختیار آن قرار دهد. مقامات تهران نیز مشکوک هستند که تل آویو ممکن است باکو را به حوزه نفوذ خویش جذب کند تا از خاک جمهوری آذربایجان برای اقدامات نظامی احتمالی علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

محور«باکو-تل آویو» مقابل محور «مسکو-ایروان-تهران»

از سوی دیگر، همکاریهای نظامی-فنی بین سه کشور روسیه، ایران و ارمنستان در حال توسعه است. روسیه علاوه بر اینکه با ارمنستان در چارچوب پیمان امنیت جمعی، همکاریهای نظامی بسیار نزدیکی دارد، بطور همزمان در حال توسعه همکاریهای نظامی خود با ایران است: نیروی هوا-فضای روسیه در سوریه با کمک نیروهای نظامی ایرانی عملیات تهاجمی انجام می‌دهد. ضمن اینکه مسکو سال گذشته سامانه دفاع ضدهوایی «اس-300» که قرارداد خرید آن در سال 2015 منعقد شده بود را به طرف ایرانی تحویل داده است.

از سوی دیگر ارمنستان نیز با ایران همکاریهای نظامی-فنی مهمی دارد و در ماه فوریه سال 2017 "ویگن سارکسیان" وزیر دفاع ارمنستان برای یک دیدار رسمی سه روزه به تهران سفر کرد و در جریان مذاکره با "حسین دهقان" همتای ایرانی خود، دورنمای توسعه همکاریهای نظامی دوجانبه را بررسی کرده است.

به عقیده کارشناسان، ایجاد محور نظامی-سیاسی «باکو-تل آویو» در واقع برای مقابله با محور سه جانبه «مسکو-ایروان-تهران» شکل گرفته باشد. مسئله این است که در حال حاضر جنگ سرد شدیدی بین باکو و ایروان وجود دارد، از سوی دیگر، تهران و تل آویو هم یکدیگر را دشمن تلقی می کنند، بنابراین هر نوع تغییر وضعیت و تشدید وخامت اوضاعی در منطقه، می تواند منجر به بروز یک جنگ منطقه ای واقعی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    53 57
    کشور دوست و برادر هست با این کار امنیت ملت آزربایجان بالاتر میره
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      33 40
      آزر رو خوب اومدی معموله از بچه های اهل دل تجزیه طلب هستی شنیدم اکثر بچه های موساد توی ترکیه و ایران و عربستان خوب تونست نفوذ کنن و پست های دولتی مشتی هم گرفتن
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      19 91
      آذربایجان معرب آذرآبادگان هست ، یکبار اعراب جعلش کردند یکبار دیگر هم اخیرا ترک و مغول مهاجر هولاکوخانی
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      29 40
      نوکری صهیونیستها برای هیچ کس امنیت نمیاره؛ علیف گور خودش رو میکَنه
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      27 39
      اونجا اسمش شروان و آران و لنکران و ... ست نه آذربایجان
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      55 34
      سخت در اشتباه هستی. این به اصطلاح کنبد آهنین اگر کارایی داشت خود اسرائیل به دنبال خرید تاد نمیرفت
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      9 0
      مغول صد شرف داره به کولیها و رممه گردانهای اواره و اتش برست
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    86 24
    مهم تجزیه نشدن عراق هست درود بر ملت ترکیه و آذربایجان
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      18 10
      جالبه ترکیه چند ده میلیارد دلار در سال با اسراییل روابط اقتصادی دارند...
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      25 42
      لعنت بر رژیم صهیونیستی علیف و عردوغان آتا ترور
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    40 4
    ما باید قوی باشیم
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      18 10
      با برجام نصفه قدرتی هم که داشتیم دود شد
    • علی IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      6 17
      قبل از برجام بودجه دفاعی حدود ۶ میلیارد دلار بود الان شده ۱۳ میلیارد دلار. قبل از برجام کمک های ما به خزب الله شده بود۲۰۰ میلیون دلار درسال الان شده ۸۰۰ میلیون دلار درسال. قبل از برجام فروش نفت ما روزانه ۳۰۰ هزار‌بشکه بود الان شده ۳٫۵ میلیون بشکه.
    • ناصر IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      14 0
      علی جان ما از پشت کوه نیامدیم من خودم یه عمر توی صنعت نفت کار می کردم صادرات نفت ایران کلآ 2.5 میلیون بشکه هم نیست!! قبل از برجام هم یک میلیون بشکه کمتر بود...بودجه نظامی ایران رو هم خدا بیامرزه..یک دهم زمان نفت صد دلاری نیست......بگذار این دهان بسته بماند
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    67 29
    دولت ایران به آذربایجان درمورد روابطش با اسرائیل که دشمن ایرانه هشدار میده اما کاری نمیکنه
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    38 47
    اولا تو مساجد جمهوری آذربایجان شیعه ها رو میکشن
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    23 36
    آذربایجان یکبار دست از پا خطا کرد و به سمت ارمنستان حمله کرد که با پشتیبانی ایران به غلط کردم افتاد. این بار هم به غلط کردم میفته. البته بد هم نیست. میشه با زیر نظر گرفتن سیستم گنبد آهنین و رادارهاش شناخت بهتری نسبت به این سامانه پیدا کرد و اطلاعات در اختیار حزب و الله و سوریه و لبنان و غزه قرار بگیره.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    30 38
    بهتر بود تیتر میزدی آذربایجان خود را زیر پای اسرائیل قرار میدهد
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    25 30
    جمهوری باکو هیچ گونه خطری حساب نمیشه چون میتونیم در عرض چند ساعت به باکو برسیم و طومارش رو در هم بپیچیم اونوقت اسراییل که هیچی تمام دنیا هم نمیتونه از باکو حمایت کنه
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    19 25
    فقط آزربایجان
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      19 20
      اساس کار بوزگوردها جعل است حتی در نوشتن نامها! اسم صحیحش «آذربایجان» به معنای سرزمین آتشه که هزاران سال قدمت داره و با جعل چند متوهم بوزگوردی تغییر نخواهد کرد
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    36 15
    روابط همه کشورها در دنیا بر اساس منافع ملی تنظیم میشه نه منافع گروهی.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    40 26
    فرق ارمنستان با اسراییل چیه که یک پنجم مملکت مسلمان اذربایجان رو اشغال ویک رژیم جعلی در اون حاکم کردو هزاران نفر رو کشت و بیش از یک میلیون نفر رو اواره کرد. بعدرفیق فابریک ماست؟!
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      12 36
      تو واقعا فرقش رو نمی فهمی؟ فرقش اینه که ارمنستان جعلی نیست بلکه از ابتدا وجود داشته ، البته که قره باغ رو اشغال کرده مثل ترکیه که اسکندرون سوریه رو اشغال کرده؛ ارمنستان اشغالگره اما جعلی نیست؛ اما اسرائیل اساس وجودش جعلیه چون با اشغال سرزمین دیگران بوجود آمده
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      12 55
      اولا فرقش این هست که ارمنی ها از جای دیگه ای نیومدن و از خیلی قبل در این سرزمین بودند دوم اختلاف ارمنستان و آذربایجان یک اختلاف مرزی است بر سر قره باغ مگرنه ارمنستان ادعایی نسبت به کل آذربایجان نداره سوم آذربایجان دارای ارتش و دولت و سرزمین هست برخلاف فلسطینی ها و ارمنستان هم مزدور امریکا نیست برخلاف آذربایجان چهارم فرق اسرائیل با آذربایجان نسبت به ایران چیست ؟ وقتی هر دو ضد ایران هستند . هر دو نژاد پرست هستند . هر دو لائیک و ضد اسلام و ضد تشیع هستند . درضمن ایران در جنگ قره باغ از آذربایجان حمایت کرد و ارمنستان هم یک هواپیمای هرکولس ایران رو مورد هدف قرار داد ولی وقتی دید با این کمک ها آذربایجان بجای تشکر دستش رو گاز گرفت و ادعای ارضی نسبت به خاک ایران کرد و کمک های ایران را رد کرد و با اسرائیل هم پیمان شد باز باهاش مدارا کرد ولی برای کنترل این موجود مجبور هست با ارمنستان متحد باشد .
    • علی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      15 30
      اگه به اون باشه که قتل عام ارامنه بوسیله ترکها درتاریخ بدجور ثبت شده
  • آوا IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    15 4
    گنبد آهنین مخصوص رهگیری و زدن خمپاره و موشک های گراد و کاتیوشا هست نه موشکی مثل اسکندر. آذربایجان سامانه باراک رژیم اشغالگر خریده نه گنبد آهنین
  • یزدگرد سوم AT ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    19 58
    این گنبد آهنین را بر سر علیف و حکومت خائن و ضد ایرانی پانترک ازربایجان خراب خواهیم کرد/ ترکهای قره قالپاق بدانند رویای تجزیه ایران را به گور خواهند برد.
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      8 4
      واقعا؟ کدوم یزدگرد هستی؟ همونیکه در مقابل اعراب فرار کرد و خاندانش و حرسراش بدست اعراب افتاد؟
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    15 1
    مرگ بر اسرائیل
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    13 45
    لعنت بر حکومت فاشیستی صهیونیستی علیف ها که دوست اسرائیل دشمن اسلام و ایران است
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    18 1
    در انتظار بررسی: 11 غیر قابل انتشار: 4 یعنی اصلا کسی به کامنتها توجهی نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس