داریوش قنبری

یک چهره اصلاح‌طلب اذعان کرد: دولت به نحوی در اختیار اصلاح‌طلبان است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

روش برائت جستن اصلاح‌طلبان از روحانی؛ علوی‌تبار به خبرگزاری دولت گفت...

علیرضا علوی‌تبار، فعال سیاسی چپ و از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که روزنامه اعتماد آنرا منتشر کرده ضمن توضیح مقوله‌ای به نام «نقد دولت توسط اصلاح‌طلبان» گفته است:

«ما تنها زمانی می‌توانیم خود را از مسئولیت در برابر اقدامات دولت مبرا بدانیم که به روشنی و صراحت نقد خود را از آنچه قبول نداریم، اعلام کنیم. آنچه اصلاح طلبان در برخورد با دولت باید برایش طراحی و برنامه ریزی کنند، بردن سطح انتقادها از انتقاد به "افراد و مسئولان" به سوی انتقاد از "خط مشی‌ها" است. برای هر وزارتخانه‌ای اصلاح‌طلبان باید خطوط کلی و راهنمای خط مشی‌های پیشنهادی خود را تدوین کنند و به طور مداوم تصمیم گیری‌های هر وزارتخانه را با این خطوط کلی مقایسه و احیانا نقد کنند.»[۱]

*دقت شود که تئوریسین‌های جریانی در حال نظریه‌پردازی پیرامون برائت‌جویی از عملکرد رئیس‌جمهور هستند که دچار همسانی و یک درهم‌تنیدگی غیر قابل انفکاک با آقای روحانی شده‌اند.

در واقع آنها زمانی که می‌گفتند: «مردم باید دست روحانی و ظریف را ببوسند»، «روحانی هر کار می‌کند قانونیست» و «ما فدائیان دولتیم» باید فکر این روزها که دیگر جدایی ممکن نیست را  می‌کردند که البته نکردند [۲] و اکنون هم با نقد آنچه در ظاهر قبول ندارند به جایی نخواهند رسید...

مسئله «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» تحلیلی است که طی ماه‌های پس از انتخابات ۹۶، پررنگ‌تر شده و شواهد بیشتری از آن به سمع و نظر مردم رسیده است.

تاکنون چهره‌های اصلاح‌طلبی نظیر صوفی، تاجیک، شیرزاد، حاجی و چند تن دیگر صراحتا در مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایی اعلام کرده‌اند که مسئولیت عملکرد روحانی با خودش است نه با اصلاح‌طلبان!

این رفتار آنها تقلّایی ارزیابی می‌شود برای اعلام برائت چپ‌ها از روحانی که در روزهای آینده وسعت و دامنه بیشتری پیدا خواهد کرد.

به نظر می‌رسد جریان سیاسی خاص قصد دارد طی ۴ سال آینده ضمن اینکه خود را در قامت اپوزسیون دولت اعتدال جلوه می‌دهد، اصولگرایان را بعنوان مؤتلف دولت به مردم معرفی کرده و دست آخر، ضمن سیاه‌نمایی از هر دو جریان، خود را بعنوان گفتمان مطلوب در انتخابات سال ۱۴۰۰ جلوه دهد.

گفتنیست، علی تاجرنیا، از فعالان جریان چپ به تازگی تأکید کرده است که اصلاح‌طلبان از ۲ سال دیگر نسبت به روحانی تند خواهند شد...

(نکته جالب توجه آنست که علوی‌تبار این اظهارات باطناً ضد دولتی را در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده و روزنامه اعتماد نیز آنها را بازنشر داده است!)

***

نمازی: نجفی مدیران قالیباف را ارتقا داده است؛ شاید عمدی در کار است!

علی‌محمد نمازی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی به تازگی طی یادداشتی در روزنامه ستاره صبح با اشاره به انتصاب تعدادی شهردار جدید در مناطق تهران توسط نجفی نوشته است:

«انتخاب شش نفر از شهرداران مناطق مختلف تهران بیش از آنکه امیدها برای به ثمر نشستن مطالبات شهروندان پایتخت را افزایش دهد، به نظر می‌رسد که تکرار اتفاق چینش کابینه دوازدهم را تداعی می‌کند. زمانی که نویسنده از نام هفت شهردار انتخاب شده از سوی شهردار تهران مطلع شد، به جز یکی از آن‌ها که معاونت عمرانی یکی از مناطق تهران را در کارنامه خود دارد، دیگران قائم مقامان شهرداران سابق‌اند که در عملکرد شهرداری قالیباف سهیم و شریک هستد. درواقع نجفی مدیران قالیباف را در دوره‌ای که اصلاح‌طلبان شورا را در اختیار دارند ارتقاء داده است.»

او همچنین می‌افزاید:

از زمان تثبیت مجدد دولت روحانی عمده ۲۴ میلیون رأی‌دهنده به ایشان انتظار تحول در وزارت کشور را و استانداری‌ها مطرح کرده‌اند. این موضوع در مورد شهرداری پایتخت هم صادق است و شهروندان تهرانی یکی از مطالبات جدی‌شان این بوده است که در انتخاب مدیران مناطق تجدیدنظر جدی صورت گیرد. انتظار می‌رود شهرداران جدید افرادی همسو با اصلاح‌طلبی، توانمند و تازه نفس باشند تا مسئولیت‌ها به آن‌ها واگذار شود. این معاونان سال‌ها کار کرده‌اند و کارنامه‌شان نشان داده که افراد خوش فکر و توانایی نبوده‌اند. این در حالی است که انتظار رأی‌دهندگان به شورای شهر از جنس دیگری بود و امروز باید توضیح داده شود که چه توجیهی برای انتخاب مجدد این افراد وجود دارد؟

او در بخش پایانی یادداشت خود تصریح کرده است: شهردار، شورای شهر، سخنگو و ریاست شورا باید درباره این انتصابات به مردم توضیح دهند چه خیر و صلاحی در این انتخاب‌ها وجود دارد؟ نگرانی این است که این رویه عامدانه باشد و تداوم پیدا کند.[۳]

*قضاوت درباره صحبت‌های نمازی را به مخاطبان محترم وا می‌گذاریم...

انتصابات گسترده نجفی از بین مدیران قالیباف در حالی است که اصلاح‌طلبان دست به سیاه‌نمایی گسترده‌ای از عملکرد قالیباف طی ۱۲ سالی تصدی شهرداری تهران زده‌اند و گفته می‌شود آنها حتی قصد دارند به این وسیله قالیباف را از حضور در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز منصرف کنند.

در همین حال لازم به اشاره است که به نظر نمی‌رسد اعتراضات نمازی و سایر همفکران او به نتیجه برسد زیرا تحلیلگران معتقدند، اولا انتصاب مدیران قالیباف سبب توانمندی بیشتر شورای شهر پنجم و شهرداری دوره جدید خواهد شد و ثانیا این انتقادات هیچگاه مسموع نخواهد بود زیرا محمدعلی نجفی، گزینه مطلوب ستاد اصلاحات برای شهرداری تهران است که مأموریت دارد پل پیروزی آنها را در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ بسازد.

***

داریوش قنبری: دولت به نحوی در اختیار اصلاح‌طلبان است

داریوش قنبری، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان سابق مجلس به تازگی در بخشی از یک گفت‌وگو تصریح کرده است: جریان اصلاحات از پیش از دوران مشروطه و در دوره‌ای دیگر بعد از جنگ تحمیلی و حدود یک قرن قدمت دارد و در این فرایند شکل‌های مختلفی به خود گرفته که جریان نسبتا قوی‌ای است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ البته در سال‌های مختلف مطالبات خاصی داشته و تحولاتی نیز به خود دیده است.

به گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه، او می‌افزاید:

با وجود اینکه دولت هم به نحوی در اختیار اصلاح‌طلبان است باز می‌بینیم که اهرم‌های قدرت آن‌چنان در دست اصول‌گرایان است که به‌راحتی می‌توانند سرنوشت کشور را تعیین کنند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که اصول‌گراها به تاریخ پیوسته‌اند زیرا بسیاری از ابزارهای قدرت هم‌اکنون در اختیار آنهاست.[۴]

*به صحبت‌های قنبری درباره اصلاح‌طلب بودن شاکله دولت بایستی به چشم یک اعتراف نگریست...

اعترافی که البته این روزها چهره‌های جریان خاص تقلّایی وسیع را برای انکار آن آغاز کرده‌اند تا بتوانند در افق انتخابات ۱۴۰۰ از زیر بار مسئولیت عملکرد دولت آقای روحانی شانه خالی کنند و به مردم اینطور بگویند که «ما نبودیم...»!

اصلاح‌طلبان در حالی خود را منتقد کابینه رئیس‌جمهور روحانی نشان می‌دهند که وزرای کلیدی کابینه، همان وزرای دولت قبلی آقای روحانی هستند و هیچیک تغییر نکرده‌اند.

از طرفی، این دولت با معرفی و تبلیغ اصلاح‌طلبان توانست رأی مردم را بستاند و گرفتن ژست منتقد نسبت به آن از جانب طیف چپ امری منطقی و معقول نیست.

ضمن اینکه باید دانست مسئولیت اصلاح‌طلبان در قبال عملکرد دولت اعتدال حتی از خود اعتدالیون و از خود رئیس‌جمهور روحانی نیز بیشتر است چه اینکه اصلاح‌طلبان بیش از خود روحانی به مردم وعده‌های رنگارنگ می‌دادند، نسبت به برجام حریص‌تر نشان می‌دادند و آنها بودند که از بام تا شام به مردم وعده «لوبیای سحرآمیز برجام» را می‌دادند و از این می‌گفتند که اگر برجام بیاید سطح زندگی ارتقا می‌یابد!

آنها حتی بارها و بارها صراحتا گفتند و نوشتند که روحانی از خود آنها نیز بهتر عمل کرده است و حتی در اردیبهشت امسال نیز به مردم گفتند که «تضمین دولت روحانی، ما هستیم» [۵]

قنبری درست می‌گوید... دولت در دست اصلاح‌طلبان است و به پرداختن به مطالبات آنها از قبیل کنسرت و مسئله حصر اشتغال دارد اما حقیقت این است که اصلاح‌طلبان دیگر به روحانی نیازی ندارند و مایل نیستند که مسئولیت کارهای او را بپذیرند.

***

1_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3627269

2_ mshrgh.ir/765617

3_ http://setaresobh.ir/fa/news/main/12967

4_ http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/78371

5_ http://www.isna.ir/news/96021206977/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    21 0
    صحبت های علوی تبار قابل تامل است. اصلاح طلبان چگونه برای برائت از کسی که حمایتش کرده اند تئوری پردازی می کنند؟
  • سید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    14 1
    عثلاه تلبان طهوع عاور
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    1 6
    مردم باید دست روحانی و ظریف را ببوسند؟!
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    8 0
    نجفی کار سنگینی رو بر عهده گرفته
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    7 0
    شهردار جدید همین شرایط رو بتونه حفظ کنه، پیشرفت نمیخوایم!
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    6 0
    دمت گرم مشرق
  • اون IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    6 0
    عاقبت جنگ داخلی میان اصلاح طلبان درخواهد گرفت
  • مهدی 90085 IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    6 0
    چقدر بچه اند کسانی که فکر میکنند روحانی واصلاح طلبان از هم جدا هستند اصلاح طلبان به مقصود اصلی خود یعنی انتخاب روحانی رسیده اند وروحانی تمام امکانات وپست های مملکت را برای آنها فراهم کرده ولی اصلاح طلبان برای سرمایه گذاری در انتخابات1400از همین الان بصورت ظاهری از روحانی اعلام برائت میکنند تا در انتخابات بعدی شروع به بد گویی وماست مالی کارهای کرده ونکرده رییس جمهور کنند خراب کاری های رییس جمهور در آن سال باید گردن یک حزب باشد ولی با این نقشه رییس جمهور در آن وقت متعلق به هیچ جناحی نیست و اصلاح طلب ها دوباره میتوانند فرد جدیدی که حتی به روحانی هم انتقاد کند را معرفی کنند بلاخره برجام باید گردن یکنفر بیفتد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مجتبی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    2 0
    برخی از اصلاح طلبان همیشه می خواهند عقب باشند از جریان ها!
  • کاظم غفاری IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    3 0
    یک روزی به به و چه چه می کردند حالا دیگه روحانی بد شد!
  • مجتبی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    6 0
    مردم فهمیده اند که شما همیشه دنبال منافع خودتون هستید و منفعت دیگران اصلاً براتون اهمیت ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس