کد خبر 774115
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
دکتر عبدالله گنجی

چهار شنبه تیتر یک روزنامه دولت به ورود مرسدس بنز به ایران اختصاص داشت و دیگر رسانه های همسو با دولت نیز این موضوع را برجسته دیده بودند.

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی در کانال تلگرامی خود نوشت:

چهار شنبه تیتر یک روزنامه دولت به ورود مرسدس بنز به ایران اختصاص داشت و دیگر رسانه های همسو با دولت نیز این موضوع را برجسته دیده بودند.


ممکن است استدلال هایی همچون:ایجاد رقابت بین کشورهای غربی برای حضور در اقتصاد ایران درگیر کردن بیشتر 5+1 در ایران در پسا برجامی اشتغال از سوی دولت برای این ورود  طرح شود.اما چرا با بنز؟


 در خود روزنامه دولت نوشته شده  است که در مرحله اول ،ورود خودرو و قطعات انجام می شود و ساخت خودرو در ایران در مراحل بعدی است.پس روشن می شود که اشتغال در کار نخواهد بود و این حضور  در قالب تولید  و  اشتغال- که هر دو مساله اصلی کشورند- نمی باشد.


لذا در مرحله اول ما صرفا بازار کالای لوکس غرب خواهیم بود. کالایی که ده درصد ایرانی ها هم قدرت خرید آن را ندارند و ارز  وافری را نیز به خود اختصاص خواهد داد.
حتی اگر روزی ساخت بنز در ایران انجام شود به چه کار می آید؟ آیا ما می توانیم یا حق داریم بخشی از بازار جهانی بنز را تصاحب کنیم؟ قطعا خیر.


پس باید برای داخل تولید نمایم که با توجه به قدرت خرید مردم نه تیراژ بالایی می توانیم تولید کنیم که در سایه آن اشتغال ایجاد شود و نه می توانیم صادر کنیم.

پس این همه سر و صدای ورود بنز به ایران کدام مساله ما را حل می کند؟نه اشتغال  بو جود می آید و نه قدرت خرید بنز در طبقه متوسط وجود دارد.

آنچه باید بدانیم این است که برای دولت مستقر لوکس گرایی و تظاهر به لوکس گرایی نوعی افتخار و پرستیژ است. بنز سواری در ایران بیشتر در حوزه حکومتی است تا حوزه عمومی بنابراین شناخت  اندیشه لوکس گرایی کلید فهم چرایی ورود رسمی بنز به ایران است. در رفع تحریم نیز هواپیمای لوکس که فقط سه درصد ایرانی ها استفاده می کنند در اولویت بود.این لوکس گرایی در سالهای 1304 تا 1320 نیز در ایران مشهود بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 7
    از آقای گنجی انتظار نمیرفت که بدون مطالعه لازم شروع به نقد کنند! اساسا قرارداد در مرحله اول شامل ماشینهای تجاری است، نه ماشینهای لوکس شخصی! اگر به این موضوع دقت میکردن اونوقت طور دیگه ای قلم میزدن. توجه داشته باشین که یکی از مزیتهای بزرگ ایران واقع شدن بر چهارراه بزرگ ارتباطی جهان هست و اگر ما بتونیم از این ظرفیت مهم در حمل و نقل کالا ارائه خدمات مربوطه استفاده کنیم، گام بلندی در برقراری امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی برداشتیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس