پول

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که سالانه ۲.۳ میلیون پول افغانی را به‌دلیل مندرس‌شدن از بازارهای شهر جمع‌آوری شود.

به گزارش مشرق، این مسئولان، دلیل عمده‌ی این کارشان را پایین‌بودن فرهنگ استفاده از بانک‌نوت‌ها می‌دانند و می‌گویند که شهروندان توجه لازم را برای نگه‌داری بانک‌نوت‌ها ندارند.

آنان از مردم می‌خواهند که در نگه‌داری و استفاده‌ی پول، توجه جدی داشته باشند.

محمدقسیم رحیمی، رئیس نظارت امور مالی بانک مرکزی، می‌گوید که نبود فرهنگ درست در حفاظت بانک‌نوت‌ها و نیز مطمئن‌بودن شهروندان مبنی بر این‌که بانک مرکزی در هروقت و زمان پول‌های مندرس یا نامناسب را بدون این‌که کدام کمیشن اخذ کنند تبادله می‌نمایند، در نگهداری پول‌ها بی‌توجهی می‌کنند.

در همین‌حال جواد، یکی از صرافان شهر کابل نیز می‌گوید که ۹۰ درصد از شهروندان کشور از پول درست نگه‌داری نمی‌کنند.

او می‌افزاید که فرهنگ حفاظت از پول در میان شهروندان کشور پایین است و بیش‌تر زنان پول را در بین دست‌های‌شان مچاله می‌کنند.

جواد، می‌گوید: « عموم بانک‌نوت‌ها از طرف زنان خراب می‌شود، پولی که نو هم باشد را در دست خود می‌گیرند و مچاله می‌کنند، عموماً زن‌ها پول را خراب می‌کنند، ما باید فرهنگ نگه‌داری از بانک‌نوت‌ها را از خود شروع کنیم، زمانی‌که پول را از بندل جدا می‌کنیم،‌ باید کش را دور کنیم، اگر نه پول تکه و پاره می‌شود.»

این صراف شهر کابل هم‌چنان می‌گوید که کیفیت بانک‌نوت‌ها پایین است و این هم دلیل زود مندرس‌شدن بانک‌نوت‌ها در بازار می‌باشد.

در همین‌حال لطف‌الله، یکی از شهروندان کابل نیز می‌گوید که مردم از پول استفاده‌ی درست نمی‌کنند.

لطف‌الله، می‌افزاید: «در شهر آدم‌های مختلف است، قصاب را ببینی با دست پر خون پول را می‌گیرد، سبزی فروش با دست‌های تر پول را می‌گیرد، هیچ‌کس استفاده درست از پول نمی‌کند، تقصیر دولت نیست.»

با وجودی‌که بیش‌تر شهروندان می‌پذیرند که برای نگه‌داری بانک‌نوت‌ها توجه نمی‌کنند، اما از جانب دیگر هیچ تلاشی برای استفاده‌ی درست از بانک‌نوت‌ها ندارند.

هر شخص اگر یک کیف جیبی یا دستی برای نگه‌داری پولش داشته باشد، سالانه ۲.۳ میلیون افغانی مندرس نخواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    مشرق درست بنویس
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      2 0
      اشتباه شده میخواست مطلب رو تو مشرق کابل بزاره دستش خورد اومد اینوری خخخخخخخخخخخ . ولی خودمونیما تو ایران هم همچین درست استفاده نمیشه از پول

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس