کد خبر 773807
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
هادی محمدی

در بیانی ساده از رویکردهای ترامپ در قبال ایران که برجام را «توافقی بد» می‌داند و عزم خود را از قبل برای بر هم زدن آن بیان کرده و نشان داده.

به گزارش مشرق، «هادی محمدی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

در بیانی ساده از رویکردهای ترامپ در قبال ایران که برجام را «توافقی بد» می‌داند و عزم خود را از قبل برای بر هم زدن آن بیان کرده و نشان داده، اغلب نخبگان امریکایی به او توصیه می‌کنند امکان تحقق شعار خود را ندارد و زیان امریکا در این شعار است. با اینکه در ۹ ماه گذشته ترامپ چندین بار در تحریم‌های جدید مفاد برجام و به ویژه بند ۲۶ آن را زیر پا گذاشته، ولی یک نگاه هوشمند به ترامپ توصیه کرده که یک برجام با شاخص‌های ترامپ از طریق قانون جدید کنگره امکانپذیر است که هم امتیازهای امریکایی را برای فشار و تحریم بیشتر بر ایران محقق کند و هم از دستاوردهای حداقلی برای ایران بکاهد.

بدین منظور ترامپ در مدت ۹۰ روزه خود برای مجبور کردن ایران به تبصره‌هایی که ترامپ برای بازرسی بیشتر و شدیدتر از مراکز نظامی ایران می‌خواهد یا قواعد شبکه‌ای جدید در قانون مادر تحریم‌ها که در کنگره مصوب شده، می‌تواند گستره شدید، همه‌جانبه، نامحدود و بدون سقف زمانی را از تحریم‌ها در مورد ایران به اجرا بگذارد و همه مواردی که با عنوان هسته‌ای و روی کاغذ «تعلیق» شده‌اند را مجدداً احیا کند.

این مجموعه هوشمند از نگاه مقامات امریکایی، امکان برجام‌های جدیدی برای توان دفاعی - موشکی و قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران را فراهم می‌کند و اهرم‌های فشار امریکا روی ایران را نه تنها حفظ می‌کند بلکه با تضمین بیشتری استمرار و تعمیق می‌بخشد.

برای اینکه جمهوری اسلامی واکنشی مؤثر در قبال نظام جدید تحریم‌های امریکایی نداشته باشد و آن را بپذیرد، چماقی که قانون جدید تحریم‌های کنگره در اختیار ترامپ قرار داده این است که به جای خروج از برجام، ایران را متهم به نقض برجام می‌کند و محتوای معیوب برجام هم این فرصت را به ترامپ خواهد داد تا در کمیته بررسی شکایات برجام از پاسخ‌های ایران راضی نشود و بتواند همه تحریم‌های هسته‌ای را نیز بازگرداند و سیستم و نظام هوشمند تحریم‌های جدید هم که یکپارچه‌سازی و شبکه‌ای و هوشمند شده‌اند، با شتاب بیشتری بر ایران جاری شوند.

نکته جالب این است که مقامات اصلی مرتبط با برجام در ایران فقط بر ضرورت حفظ برجام تکیه کرده و استدلال می‌کنند که ترامپ امکان خروج از برجام را ندارد، غافل از اینکه ترامپ قصد پذیرش اتهام خروج از برجام را ندارد و می‌خواهد به سادگی ایران را متهم و بدهکار کند.

با این حال دکتر صالحی در آخرین مصاحبه‌اش موضع مشکوکی ابراز کرده که جای تأمل دارد. وی معتقد است حتی اگر امریکا از برجام خارج شود، ایران به برجام پایبند خواهد ماند، یعنی امریکا می‌تواند تحریم‌های خود را استمرار بخشد و ایران هم تمامی محدودیت‌ها و تعهدات خود را طبق برجام به اجرا می‌گذارد. حتی برنامه واکنش به اقدامات ضدبرجامی و تحریم‌های جدید ترامپ آنقدر بی‌رمق است که شاید شبیه همین موضع دکتر صالحی باشد، یعنی با اینکه ۴۰۲ بازرسی روزانه و ۲۵ بازرسی سرزده از مراکز ایرانی در سال از سوی آژانس در ایران اجرا شده ولی اکنون آمانو خود را مکلف می‌داند که هر مرکز جدیدی که امریکا بخواهد را در دستور بازرسی‌های خود قرار دهد که آغازی برای برجام‌های جدید است.

برجام به لحاظ محتوا و مدل و کارکرد آنقدر برای امریکایی‌ها جذاب است که راه‌حل بحران با کره‌شمالی را در اجرای برجام با آن کشور می‌داند. نکته جالب و حائز اهمیت این است که تحریم‌های کره‌شمالی از سوی امریکا پس از شش تست هسته‌ای، هنوز بخش کوچکی از تحریم‌های ایران است که نه تنها بمب هسته‌ای نداریم و آن را دنبال نمی‌کنیم بلکه با نرمش‌های فوق‌قهرمانانه، وارد مذاکره شده‌ایم و بسیاری از محدودیت‌ها و تحقیرها را در کنار بزرگ‌ترین تحریم‌ها پذیرفته‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس